Datornördens förbannelse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

Det var nog det värsta jag läst i denna tråd...fyfan alltså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

LOL
det är i sådana lägen som man singlar slant "hjälpa eller djävlas" även om man inte är sur på personen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

LOL....e de sant!!!
de där tog priset!!!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Idag var jag hem till en otroligt vacker kvinna för att installera router och medhörande trådlösa pci kort....

Lovar att jag arbetade så sakta jag bara kunde utan att det skulle se ut som ja slackade.

Snäll, mysig och go som en sommardag i Juni.
Bara längtar tills hon får problem med prylarna....

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

helt sanslöst! aldrig hört något liknande! du måste bara ljuga, så låg får ingen människa vara!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojo46
Idag var jag hem till en otroligt vacker kvinna för att installera router och medhörande trådlösa pci kort....

Lovar att jag arbetade så sakta jag bara kunde utan att det skulle se ut som ja slackade.

Snäll, mysig och go som en sommardag i Juni.
Bara längtar tills hon får problem med prylarna....

hmm... Ring upp henna och fråga om hon vill att du kommer och ränsar Windowsen lite...så att datorn går snabbare...gå inte tom hänt...köp med dej fika bröd...

Gör det snarast...

Ge henne tips...mm....så kommer det att gå bra...
Sedan ger du henne ditt msn...och talar om för henne att du fins där...en klick ifrån...fråga när du vill...om va du vill...så hjälper jag dej...

Lycka till...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Att fixa släkt och vänners datorer är nästan kul i jämförelse att jobba med support, när du jobbar med support så kommer åtminstone 25% av kunderna att bli sura på dig även om du löser det problem som du har "ansvar" för (sanningen är väl snarare att kunden orsakat problemet men att företaget som tillverkat produkten i fråga lovat att hjälpa kunden vara ovetande om hur man fixar saker själv).
Måste säga att jag saknar den gamla goda tiden då all hårdvara kom med manualer tjocka nog att slå ihjäl älgar med, nya drivrutiner gick att beställa på diskett eller ta hem från en BBS i kalifornien och varenda knäppgök inte kände någon sorts perverst behov av att ha supersnabbt och skitbilligt bredband, det billigaste och sunkigaste trådlösa nätverk som går att få tag på och en skräpdator med en så gammal windowsversion som möjligt...

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm... Ring upp henna och fråga om hon vill att du kommer och ränsar Windowsen lite...så att datorn går snabbare...gå inte tom hänt...köp med dej fika bröd...

Gör det snarast...

Ge henne tips...mm....så kommer det att gå bra...
Sedan ger du henne ditt msn...och talar om för henne att du fins där...en klick ifrån...fråga när du vill...om va du vill...så hjälper jag dej...

Lycka till...

Jo, tjena... vi vet alla hur det kommer o gå!

Det tar 1-3 veckor, sen vet alla hennes bekanta att du gärna fixar deras datorer gratis, och att du tar med fikabröd också! Sen e du fast i förbannelsen likajäklaväl!

Fan, sätt in en stöt på tjejen istället, skit i o spela märkvärdig, bara förklara för henne att du needar o "get down and dirty" istället!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurfus
Jo, tjena... vi vet alla hur det kommer o gå!

Det tar 1-3 veckor, sen vet alla hennes bekanta att du gärna fixar deras datorer gratis, och att du tar med fikabröd också! Sen e du fast i förbannelsen likajäklaväl!

Fan, sätt in en stöt på tjejen istället, skit i o spela märkvärdig, bara förklara för henne att du needar o "get down and dirty" istället!

Pang på röbetan så att säga ... Jag gillar din still

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Pang på röbetan så att säga ... Jag gillar din still

Hehe, bara nördar som kör "Choklad-och-rosor"stilen... bättre o komma till skott direkt, istället för o dra en massa rim

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

eee....jag tänkte att man skulle vara artig...
annars " komma till skott direkt " självklart !!!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

ooooooooh jez...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

Självklart hjälper du dom med att fylla hela datorn med betal-pr0n och virus. Inte behöver du ta betalt för den vältjänsten, eller hur?

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojo46
Idag var jag hem till en otroligt vacker kvinna för att installera router och medhörande trådlösa pci kort....

Lovar att jag arbetade så sakta jag bara kunde utan att det skulle se ut som ja slackade.

Snäll, mysig och go som en sommardag i Juni.
Bara längtar tills hon får problem med prylarna....

Är hon så jäkla snygg som du säger så har hon säkert en kille redan. Att hon kom in till dej är väl för att hennes kille inte kan datorer.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag känner inte bara igen mig utan det är mig du skriver om ( förutom att jag inte jobbat med det )

Mkt bra skrivit.

Visa signatur

Burken: Lian Li PC6277B | Athlon64 3000+ (939) | 4 GB Minne | Thermalright XP-90C | LanParty UT NF3 Ultra-D | Sapphire Radeon X1950 Pro | Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu | 1 x WD Raptor 36.7GB SATA | 2x Maxtor DiamondMax 10 300GB IDE | 1x Maxtor Extern 300GB Firewire | NEC DVD±RW SATA | ACER 22" TFT-WIDESKÄRM 5ms | Logitech G5 Mus | Logitech ????? Tagenbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Det är livsfarligt att hjälpa någon en gång med hårdvaran, det är en redig förbannelse, inom 2 dagar så vet hela grannskapet om att du kan datorer, och ska genast ha hjälp. En vecka senare får man samtal från folk som man inte känner, ska givetvis ha hjälp med datorn.
Hårdvara i all ära men att pilla med andras hårdvara känns ALDRIG bekvämt.

finns inget värre än att hålla på med andras grejer... än om man rimligtvis inte borde kunna förstöra nå så finns ju risken där, och det är ju inte alltför kul om det skulle intäffa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Beställ en sån här och ha på dig den ofta:

http://www.thinkgeek.com/images/pro...ill-not-fix.jpg

Det hjälper mig en hel del!

Jag skaffade en liknande för 2 år sen, och sen dess har det inte varit så många som behövt hjälp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak

Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...

Jag hade totalvägrat så länge jag inte fått någon typ av ersättning, men är tveksam om jag skulle göra det än om jag fick bra betalt...

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det.

Kronan på verket är en f.d klasskamrat som inte har så goda kunskaper inom data och nätverk (dell är kungen, combort är skitsnabbt.. osv).
Poängen är den att han fick ett jobb som datatekniker och jag går arbetslös.. han ringer mig och frågar om de mest elementära sakerna som hur man konfigurerar en router (enkel för hemmabruk). Det var lustigt när han försökte ge sig på en linksys 54gl med fon-firmware

En annan höjdare är när man spenderat otaliga timmar på att rädda dokument från en kraschad Win98-burk (som de naturligtvis inte hade några drivisar till), fixar upp allt så gott det går och sen ringer de och gnäller på att modemet inte funkar.
Hur lätt är det att gissa sig till vad som sitter i burken utan att öppna?

Om det inte är de absolut närmsta vännerna så gör jag inga större jobb utan mutor. Småfix är skit samma..

Behöver man hjälpa nån med avancerade bekymmer så underlättar det otroligt mycket att kunna se det framför sig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

då ska ni veta hur det är att vara snickare och kunna en del om datorer. Är fan ingen lek alltså, och det värsta är väl att man inte kan säga nej.

Permalänk

Haha! Jag känner så väl igen det tidigare nämnda om att bli uppringd av X-flickvännen. Vi hade varit tillsammans i över två år och efter en känsloladdad och tung separation, till följd av att vi flyttade till olika orter, hörs vi av allt mindre. Så en dag ringer hon och vill mitt i alla känslor ha hjälp med lite grejer om datorn så visst .. jag hjälper henne.
Några dagar senare ringer hon igen om och undrar om jag inte kan ringa upp henne. Visst, jag ringer upp och då förklarar hon att något med datorn har blivit fel igen och vill ha guidning.
ytterligare ett par dagar senare ringer hon igen och har då en kompis som har problem med sin dator...

När får det vara nog?
Jag förklarade att det är påfrestande att försöka gå vidare efter alla starka känslor och att jag för visso gärna hjälper till men att jag nu känner mig utnyttjad, hänvisade till att söka på internet, och sedan önskade jag henne lycka till med felsökandet. När jag lagt på tänkte jag ... hade det kanske varit lönt att bli förbannad?

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

Kom att tänka på denna tråd igår...

Efter en övertalningskampanj hemma gick jag med på att arbeta gratis åt några av tjejens "kompisar", genom att på min fritid tillverka och publicera deras kommersiella site, samt plåta och redigera allt bildmaterial, fixa grafik, etc, totalt 3-4 dagars jobb.
De var mycket nöjda med resultatet, och det kostade ingenting.

Igår -2 veckor senare- var jag på deras ställe och åt en pizza, men fick inte ens lite rabatt när jag skulle betala! Trots att chefen själv kom med notan.

Kunde inte med att säga nåt, eftersom det är tjejens vänner, men visst är det märkligt... Sådan är datornördens förbannelse, i ett nötskal!

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Kom att tänka på denna tråd igår...

Efter en övertalningskampanj hemma gick jag med på att arbeta gratis åt några av tjejens "kompisar", genom att på min fritid tillverka och publicera deras kommersiella site, samt plåta och redigera allt bildmaterial, fixa grafik, etc, totalt 3-4 dagars jobb.
De var mycket nöjda med resultatet, och det kostade ingenting.

Igår -2 veckor senare- var jag på deras ställe och åt en pizza, men fick inte ens lite rabatt när jag skulle betala! Trots att chefen själv kom med notan.

Kunde inte med att säga nåt, eftersom det är tjejens vänner, men visst är det märkligt... Sådan är datornördens förbannelse, i ett nötskal!

sånt som kan få en se rött

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

hade tagit ner sidan ögonaböjsigen

fy fan va värner

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

helt rätt

haha wheey helt rätt klassisk bild

å mjo jisses vad folk tror att man skall kunnna fixa deras datorer enkelt och lätt, och när man då ber dom ta hem den till en så att man kan det så vill dom inte det för "en dator kan man juh inte flytta på" *suck*

jag vill ha en sån där t-shirt vore äg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Kom att tänka på denna tråd igår...

Efter en övertalningskampanj hemma gick jag med på att arbeta gratis åt några av tjejens "kompisar", genom att på min fritid tillverka och publicera deras kommersiella site, samt plåta och redigera allt bildmaterial, fixa grafik, etc, totalt 3-4 dagars jobb.
De var mycket nöjda med resultatet, och det kostade ingenting.

Igår -2 veckor senare- var jag på deras ställe och åt en pizza, men fick inte ens lite rabatt när jag skulle betala! Trots att chefen själv kom med notan.

Kunde inte med att säga nåt, eftersom det är tjejens vänner, men visst är det märkligt... Sådan är datornördens förbannelse, i ett nötskal!

Men du ?!

Hur flat är du ? Jag hade frågat om dom var normala och garvat och gått.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Det rättade till sig. Blev faktiskt bjuden på maten i förra veckan

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Exakt just nu när jag läser detta så frågar en gammal kompis från 1980 talet:

d_12_89@hotmail.com säger:
hej
d_12_89@hotmail.com säger:
duu
d_12_89@hotmail.com säger:
jah behöver hjälp med att fixa mitt nätverk
d_12_89@hotmail.com säger:
det e fuckat

d_12_89@hotmail.com har precis skickat dig en vibb

condition.core@gmail.com säger:
hejdå

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

En bekant började grina när hennes dator gick kaputt helt plötsligt utan förvarning. Efter att hon grinat en stund och jag tyst och långsamt tänker för mig själv "Men lär dig ta backup någon gång då!" så reser man på sin tjocka bak för att se om man kan göra något.
Inget svar från den datorn, inget livstecken.
Aja, ringer runt, postar forum, slår upp, läser på, söker, ringer lite till osv osv.. alla engagerar sig och lägger ned en minut eller två på problemet.
Själv sitter jag och knådar mina grå, testar och testar och läser och söker.
Jag ber brorsan skicka över lite hårdvara, så jag kan börja felsöka på riktigt. Han säger att han skickar hela paketet, men det blir bara minne, prolle och graffe, moderkortet fick inte plats i något brev
Aja, det kommer fram efter en dag eller två och jag sätter igång och testa rmig fram, inget resultat, jag tackar brorsan ändå och säger till min bekanta att jag hämtar moderkortet nästa gång jag är hemma, om två veckor.
Men jag ger med mig och vi kommer överens om att jag åker en vecka tidigare, så jag kan fixa datorn snabbare.
Undertiden får hon låna min dator.
Men hon orkar inte vänta, hon ska istället ta med datorn till affär och få den reparerad, för många hundra. Det blir försenat och hon är sur och undrar varför jag inte har med mig moderkortet, tydligen minns hon inte att hon sa till mig att hon skulle fixa det själv.
Så en vecka senare har hon fått tag i en reparatör som kommer och hämtar datorn, han konstaterar snabbt att moderkortet är paj, byter ut det mot några hundra och så är datorn hel och fin igen. Alla är glada.

Någon tid efter det.. jag läser hennes konverstioner (jaaa.. jag vet!) på min dator och ej till min förvåning så läser jag något som:
Någon: Så han lyckades inte fixa det?
Hon: Nej, och han ska föreställa sig vara bra på datorer lixom.

Jaja, tack för den. Jag _vet_ att jag inte kan allt jättebäst >:[
Är så glad på alla som förväntar sig att man ska.. nej.. _måste_ trolla fram en lösning, bara för att man råkar gilla datorer lika mycket som sex.. och lyckas man inte prestera så är man automatiskt dålig.. *suck*

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Brukar hjälpa till inom familj och så, tjänster och gentjänster. Dom fattar som tur är hur det funkar. Tar inte betalt, får betalt i andra former istället, vilket kan vara hjälp med något jag inte kan så mycket om, exempelvis när bilen börjar strula. Som tur är har jag inte folk som utnyttjar mig, dessutom skulle det vara så skulle jag säga ifrån.

Jag har hjälpt till att utforma hemsidan till min fars cruiseverksamhet som han driver med några andra ( http://www.helgelandscruise.com ). Jag använde ett open source cms system, och tankade hem ett ganska fint tema som jag har editerat lite på.

Har agerat webmaster för den sidan i några år nu, till och från frågar han om något speciellt som kräver ändring i koden, men oftast kan han uppdatera den själv. Eftersom det är farsan så sa jag att jag kunde göra det gratis. Men en vacker dag kom det in 2 - 3000kr på kontot, som tack för hjälpen.

Har funderat på att göra något liknande åt jobbets hemsida, den är inte så vacker direkt, men där är det en annan femma, jag vet att jag inte kommer få någon speciell betalning för det. Så jag låter bli.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Brukar hjälpa till inom familj och så, tjänster och gentjänster. Dom fattar som tur är hur det funkar. Tar inte betalt, får betalt i andra former istället, vilket kan vara hjälp med något jag inte kan så mycket om, exempelvis när bilen börjar strula. Som tur är har jag inte folk som utnyttjar mig, dessutom skulle det vara så skulle jag säga ifrån.

Jag har hjälpt till att utforma hemsidan till min fars cruiseverksamhet som han driver med några andra ( http://www.helgelandscruise.com ). Jag använde ett open source cms system, och tankade hem ett ganska fint tema som jag har editerat lite på.

Har agerat webmaster för den sidan i några år nu, till och från frågar han om något speciellt som kräver ändring i koden, men oftast kan han uppdatera den själv. Eftersom det är farsan så sa jag att jag kunde göra det gratis. Men en vacker dag kom det in 2 - 3000kr på kontot, som tack för hjälpen.

Har funderat på att göra något liknande åt jobbets hemsida, den är inte så vacker direkt, men där är det en annan femma, jag vet att jag inte kommer få någon speciell betalning för det. Så jag låter bli.

Schysst sida.
Enkel och överskådlig.
Det är så det ska va!
Fattar inte en del webdesigners som lägger in allt för många plottriga alternativ som är luddiga att överblicka

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Merparten av er som läser denna krönika kommer att känna igen er minst en gång. Det handlar om den förbannelse som nästan per automatik läggs på datornördar när de kommer upp till en viss kunskapsnivå om datorer. Nämligen den hord människor som helt plötsligt behöver hjälp med sina datorer.

Läs nyheten: Datornördens förbannelse

Skrattar och läser detta för en vän som jag ibland tappar tålamodet för alla frågor ,Är själv inte lika vass som Krönikören själv men tillräkligt för att vilja bli bekräftat av man har en del kunskaper och läser o frågar sig fram på forum som en dåre ,, skrattar TACK klart befriande..