2 raptor, os på vilken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Hallelulja! Ignorance is bliss

Okej?

Permalänk

Det var en kommentar till ett inlägg Computerville skrev men tog bort

"Raid0 löser alla problem!"

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Ignorance is not bliss

Permalänk
Medlem

Ok, jag lånar tråden lite. Har funderat på att skaffa en Raptor, 74GB versionen eftersom att Vista kräver minst 40GB.
Hur gör jag med spel och program? Jag installerar ju självklart OS:et på Raptordisken, men sedan då? Jag installerar ju även program som Msn, Speedfan, F-secure, iTAT, Winrar, Firefox osv osv. Sedan såklart spel som Bf2, Bf2142, Oblivion och Medieval 2.
Ska man köra med OS och program på raptorn och spel på min Sata2 80gb eller ska man köra spel och OS på raptor och så program på Sata2 disken.
Vad tycker ni? Motiveringar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Om jag får svara på denna;

Vad jag vet så blir allt snabbare om det ligger på samma disk som den med OS´et, tänk nu med att jag inte räknar med någon Raptor.

Att ladda program/spel från samma disk som OS´et ligger på går alltid maxiamlt snabbt eftersom disken då kan använda mycket av den interna överföringshastigheten.

Jag har gjort något test av laddingstider och jag kom fram till att allt laddas snabbare om det ligger på samma disk som OS´et, men det gäller inte om precis allt ligger inklämt på den disken.

Ursäkta, men detta är på ren svenska skitsnack.

Att läsa och skriva samtidigt till en ensam disk kräver bra mycket mer än att hantera två diskar på en gång. En hårddisk kan bara göra en sak åt gången, läsa eller skriva och den kan bara göra det på ett ställe åt gången.

Om en hårddisk ska utföra operationer från två olika ställen på disken så kräver det bra mycket mer än om det är någorlunda sammanhängande data. Testa exempelvis att kopiera en fil mellan två partitioner som ligger på samma fysiska hårddisk och mellan två olika hårdiskar. Det är rätt stor skillnad i hur lång tid det tar och jag kan direkt säga att det är när man kör mellan två diskar som det går absolut fortast.

Lägger man program och spel på en annan hårddisk kan man få en liten prestandaförbättring eftersom man då har två diskar att läsa/skriva till samtidigt istället för att det ska grotas runt på en ensam disk. Det är dock skillnad på två ensamma diskar och en raidnolla i hur de beter sig vid läsning, sökning och skrivning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Ok, jag lånar tråden lite. Har funderat på att skaffa en Raptor, 74GB versionen eftersom att Vista kräver minst 40GB.
Hur gör jag med spel och program? Jag installerar ju självklart OS:et på Raptordisken, men sedan då? Jag installerar ju även program som Msn, Speedfan, F-secure, iTAT, Winrar, Firefox osv osv. Sedan såklart spel som Bf2, Bf2142, Oblivion och Medieval 2.
Ska man köra med OS och program på raptorn och spel på min Sata2 80gb eller ska man köra spel och OS på raptor och så program på Sata2 disken.
Vad tycker ni? Motiveringar?

Vista kräver INTE 40 GiB utrymme, snarare runt 10 rent och räkna med en del extra. Så basera ditt val på 36 eller 74 GB beroende på hur mycket extra utrymme du behöver. Jag skulle köpt 74 ändå så man kan klämma in fler saker.
Raptor har både snabb åtkomsttid och rätt hög överföringshastighet så jag ser inget hinder i varför den inte skulle vara bäst att ha spelen också på.
edit: förutom att man har allt i samma korg. en bra defragmenterad 7200-varvare är nog bättre att ha spelen på om windows ligger på raptorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Om jag får svara på denna;

Vad jag vet så blir allt snabbare om det ligger på samma disk som den med OS´et, tänk nu med att jag inte räknar med någon Raptor.

Att ladda program/spel från samma disk som OS´et ligger på går alltid maxiamlt snabbt eftersom disken då kan använda mycket av den interna överföringshastigheten.

Jag har gjort något test av laddingstider och jag kom fram till att allt laddas snabbare om det ligger på samma disk som OS´et, men det gäller inte om precis allt ligger inklämt på den disken.

Nej men fredagsunderhållning! Dock är nattmössan på dig
Intern överföringshastighet är vad hårddisken klarar att dra direkt från skivorna, dvs innan man blandar in cacheminnet i hårddisken. I övrigt har Oskar förklarat det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ursäkta, men detta är på ren svenska skitsnack.

Att läsa och skriva samtidigt till en ensam disk kräver bra mycket mer än att hantera två diskar på en gång. En hårddisk kan bara göra en sak åt gången, läsa eller skriva och den kan bara göra det på ett ställe åt gången.

Om en hårddisk ska utföra operationer från två olika ställen på disken så kräver det bra mycket mer än om det är någorlunda sammanhängande data. Testa exempelvis att kopiera en fil mellan två partitioner som ligger på samma fysiska hårddisk och mellan två olika hårdiskar. Det är rätt stor skillnad i hur lång tid det tar och jag kan direkt säga att det är när man kör mellan två diskar som det går absolut fortast.

Lägger man program och spel på en annan hårddisk kan man få en liten prestandaförbättring eftersom man då har två diskar att läsa/skriva till samtidigt istället för att det ska grotas runt på en ensam disk. Det är dock skillnad på två ensamma diskar och en raidnolla i hur de beter sig vid läsning, sökning och skrivning.

Så om jag har förstått, man ska ha Os:et på ena disken (raptor disken i det här fallet) (och programmen där eftersom det finns en mapp i C disken som heter "program") och så spel på andra?

Permalänk
Avstängd

Beror väl på vad som kommer använda disken hårdast.

Borde ju vara vettigt med swappen på snabbaste disken, dvs 74GB, å andra sidan så om du har program och spel på samma disk och de läser en massa och datorn behöver swappa så krockar det ju lite. Lite onödigt att bara ha windows o swap på 74GB också kanske.

Vet iofs inte om Windows eller dina program kommer belasta disken mest men jag antar programmen.

Så om du kan slösa disk:

Swap + Windows på 74GB
Program o spel på 36GB.

Men det är ju rätt dumt att slösa massa disk så får väl bli swap+windows på 36GB ändå och spel o program på 74..

Frixos: Jag skulle prioritera snabbare swap framför snabbare start av program, mao få in swappen på raptorn och lägga spel o dylikt på någon annan disk. Men om du har jättemycket minne och inte behöver swappa kanske det är dumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Frixos: Jag skulle prioritera snabbare swap framför snabbare start av program, mao få in swappen på raptorn och lägga spel o dylikt på någon annan disk. Men om du har jättemycket minne och inte behöver swappa kanske det är dumt.

Kanske dum fråga, men vad är swap?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Kanske dum fråga, men vad är swap?

Den delen av ditt virtuella minne som ligger på hårddisken.

Och om du inte vet vad virtuellt minne är så är det operativsystemet som lurar alla processer/program du har att du har jättemycket minne även om så inte är fallet, de kan sedan allokera och använda mycket minne och ditt operativsystem bestämmer vilket som av detta som skall hamna i ditt fysiska riktiga minne eller på hårddisken. Om du trycker ner ctrl-alt-delete o kollar på minnesanvändningen så kan du se hur mycket som används där någonstans.