Recension: Komplett Notebook (MSI) S262

Permalänk
Medlem

Recension: Komplett Notebook (MSI) S262

Tänkte delge lite synpunkter på denna dator som många verkar vara intresserade av men få köpt!

Anledning till köp
Min gamla Dell Latitude C600 började kännas gammal och trött, dessutom glappar både tangentbordet och gångjärnen till skärmen. Började därför leta efter en ersättare. Kraven jag ställde upp var;

-Den fick inte vara större än Dellen (14” 4:3)
-Gärna väga mindre än 2 kg
-Robust chassi (till skillnad från Dellens)
-Hygglig batteritid, gärna mer än 3 timmar
-Prestanda som räcker i ett par år (spelprestanda oviktigt)

Eftersom jag inte använder datorn till att spela så spelar grafikkortet ingen roll. Efter lite sökande hittade jag MSI Megabook S262, som verkade uppfylla alla mina krav. Datorn säljs i Sverige av Komplett.se som ger stora möjligheter att konfigurera den som man vill, man kan t.ex. välja bort Windows. Det finns även en modell med AMD Turion X2.

Specifikationer
Processor: Intel Core 2 Duo T7200, 2.0 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2 cache
Kretsuppsättning: Intel 945GM
RAM: 2x1024 MB, DDR2-5300, 667 MHz
Grafikkort: Intel GMA 950, 128 MB
Skärm: 12.1”, 1280x800, blank
Hårddisk: Hitachi Travelstar 7K100, 7200 rpm
Ljudkort: Realtek ALC 882H
Nätverk: Intel PRO/Wireless 3945abg, Realtek 10/100/1000 mbit, 56k modem, Bluetooth
Optisk enhet: LG GWA-4082N DVD+/-RW (DL)
Storlek: 303x225x26 mm
Vikt: ca. 2 kg
Batteri: 4400 mAh, 8 celler
Garanti: 3 års inskicksgaranti + Pixelgaranti

Priset för denna konfiguration utan operativsystem var ca. 13200 kr.

Chassi
Komplett.se säljer bara den svarta modellen av datorn men den finns även i vitt. Designen är väldigt ”ren” och väldigt smakfull i mina ögon. Den är dessutom nästan helt fri från dekaler och logos, bara ett enkelt Komplett-märke under skärmen.

Chassit består till största delen av metall, t.ex. underdelen och skärmlocket, och känns väldigt väl ihopskruvat och gediget. Det går att lyfta datorn i ena hörnet utan att det knakar. Inga ytor ger efter för tryck och jämfört med min gamla Dell känns den som ett kassaskåp.

Tangentbord och musplatta
Tangentbordet känns sådär, de övre raderna flexar lite vid tryck och en del tangenter är omflyttade, t.ex pipe-tangenten som sitter bredvid mellanslaget. Andra saker är att Fn-knappen sitter utanför Ctrl, att mellanslaget är lite kort och att det sitter tangenter till vänster om enter och backspace. Efter en kort period har jag dock vant mig vid dessa egenheter.

Musplattan fungerar utan problem, med scrollning och klick. Musknapparna är lite speciellt designade och fungerar bäst om man trycker längst ut på dom.

Kontakter
Vänster sida:
-DVD-brännare
-USB-port
-Express-card + 4 in 1 minneskortläsare

Framsida:
-Firewire
-Mikrofoningång
-Hörlursuttag

Högersidan:
-2 st USB-portar
-Modemport
-Nätverk
-VGA
-Strömanslutning

Kan tänka mig att placeringen av USB-portarna (långt fram på sidorna) kan vara störande om man använder en extern mus. Även avsaknaden av TV-utgång kanske kan störa någon.

Skärm
Skärmen är 12.1” i widescreen-format med en upplösning på 1280x800 pixlar. Detta ger en DPI på 124.7 jämfört med Dellens 90.8 (14.1”, 1024x768). Detta tycker jag är en ganska så optimal upplösning. Mycket får plats på skärmen, men det blir inte svårt att läsa.

Skärmen är ljusstark, läge 5/8 tycker jag är lagom, och verkar ha en bra kontrast. Var lite orolig för reflektioner i den blanka skärmen men det har jag inte märkt något av.

Högtalare
Högtalarna sitter under skärmen och spelar därför direkt mot användaren. Ljudet är som väntat väldigt tunt och för att få någon kvalitet rekommenderas hörlurar.

Prestanda
Jag valde den kraftigaste konfigurationen för att datorn skall räcka ett tag. Datorn känns väldigt rapp och alert. Eftersom jag kör Linux (Xubuntu) har jag inte hittat några direkta benchmarks förutom Super_pi. Resultat: 19 s (1M), 45 s (2M).

Värme och ljudnivå
Datorn blir ganska varm på vänstersidan, dock inte brännhet. Det går utan problem att arbeta med datorn i knät. Temperaturen på processorn ligger mellan 48°C (idle) och 65°C (filöverföring + 2xSuper_pi). Fläkten har flera lägen varav de allra flesta är riktigt tysta. Vid idle är fläkten avstängd, vid surfning och lättare arbete går fläkten på lägsta läget vilket låter ungefär lika mycket som hårddisken. Datorn är helt enkelt väldigt tyst!

Batteri
Jag har inte testat batteriet systematiskt men batteritiden är ca. 3 timmar och 15 minuter vid blandat arbete (surfning via wlan, ordebehanling, musiklyssning).

Sammanfattning
Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med denna dator. Blev ordentligt positivt överraskad när jag plockade upp datorn första gången! De små missar som trots allt finns med datorn (tagentbordet i första hand!) har jag faktiskt vant mig vid väldigt snabbt och det är inget som stör mig idag efter ett par veckor.

Skulle utan tvekan rekommendera denna dator till alla som vill ha en liten smidig dator, men inte vill spela de senaste spelen!

Datorn finns att köpa här!

EDIT: Fler bilder!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren s260 och kan rekommendera den varmt också!

Min är precis likadan, men med sämre prestanda.

Den känns robust och slittålig

Permalänk
Medlem

Hur är trackpaden och musknapparna?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Re: Recension: Komplett Notebook (MSI) S262

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Musplattan fungerar utan problem, med scrollning och klick. Musknapparna är lite speciellt designade och fungerar bäst om man trycker längst ut på dom.

Funkar bra!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag tycker också om dom. Knapparna använder jag sällan. Men musplattan är väldigt bra, särskilt för scrollning. Eftersom den är lite nersänkt är det lätt att dra fingret längs med kanten

Permalänk
Medlem

Den tjocka "listen" runt skärmen gör att den ser gammalmodig ut.. Det är det enda som jag tycker är lite fult på datorn..

Permalänk
Medlem

ser mig om efter en ny laptop och har tittat mycket på denna. Spelar inga direkt krävande spel men vill gärna kunna köra de lite äldre klassikerna tex wc3, generals, trackmania etc...

några erfarenheter?

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle trådskaparen kunna slänga upp lite fler bilder, t ex på de olika sidorna (med ingångar osv).

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Får se om jag kommer ihåg att fixa lite bilder ikväll, annars finns det bra bilder på nätet, t.ex här!

Och nä, jag har inga erfarenheter om att spela på den, men intel har gjort sammanställt en lista på hur olika spel fungerar med GMA 950, hittas här! Den täcker inte in alla spel som någonsin gjorts men kanske kan ge en hyffsad bild av vad som fungerar och inte...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

För det priset kan man likagärna skaffa en Macbook

Ser ganska okej ut för att vara en bygg faktist. Köra lite test på den?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Köpte också denna dator en bit in på förra terminen. Fungerar utmärkt. Kör Vista, XP och Ubuntu på den utan problem.

Kanske bör nämnas att det alltså är nolltolerans mot pixelfel. Framgick inte så tydligt i trådskaparens inlägg tycker jag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Då frågar jag mig efter att ha kikat lite på bilderna på sidan, varför komplett inte tar in den VITA modellen!?!? Helt och hållet obegripligt, kan det vara så att den är avsevärt dyrare? Svårt att få tag i den? Hursomhelst så borde ju kunden få välja färg som en del av konfigurationen...

Den här datorn skulle jag köpt direkt om jag inte var så envis med att vänta på Centrino Pro (santa rosa)

Antar att MSI släpper en likadan uppdaterad modell när Centrino Pro-plattformen lanseras. T7500, GMA X3000 och Kedron - då blir det åka av

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Vad har S262 och S271 för grafikkort eg?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Vad har S262 och S271 för grafikkort eg?

GMA 950

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
GMA 950

Det verkar dock inte gälla s271 dock. Hittade nämligen denna spec:

Graphics & Video Module: UMA ATI RS485M , VRAM 128

Det verkar vara något ati-kort alltså. Undrar om det är bättre eller sämre än gma 950?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

S271 har väl ett Radeon Xpress 1100? Och det är aningen bättre än GMA 950, även om inget av dom är bra för spel...

Se http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-... och http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Grafic-Cards.130.0...

Ber om ursäkt för att det inte blev några bilder, ska fixa det ikväll!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu