Åsikter angående Raptor & Raid0 kombo

Permalänk

Japp rättningen kommer här...:) Du har helt fel, ditt antagande skulle stämma om det handlade om XP men så icke i detta fall då jag har installerat Vista. Jag blåste rent "formaterade" mina båda raptorer och installerade Vista på min RAID-0 men efter att ha provat Vista i en vecka så bestämde jag mig för att prova att installera Vista på en singeldisk dock var jag ju tvungen att först klocka min RAID-0 och därefter formatera diskarna för att sedan installera Vista igen och därefter installera alltihopa på nytt och därefter klocka singelinstallationen med känt resultat ;).

Just därför kan jag med säkerhet påstå att en RAID-0 konfig är långsammare i accesstid än en singeldisk.

Ytterligare en erfarenhet jag gjorde är att jag numera vet hur aktiveringen av Vista fungerar i praktiken efter att ha installerat densamma på i övrigt exakt samma hårdvara... Telefonen fick användas redan vid den andra installationen...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrPfeifer
Ni har konstaterat att det kan bero på att den aktuella partitionen för Mathias72 raid ligger längst ut på disken, den snabbas delen.

Mnja. Jag känner inte igen mig riktigt i det där...

Vi konstaterade att det förmodligen berodde på att han bara utnyttjade halva diskytan, så läshuvudet kunde hålla sig inom den ytan och därigenom inte behöva röra sig lika långt som tidigare.

När man partitionerar, delar man upp disken i 'saturnusringar' på olika avstånd från centrum från disken.

Om den parition Mathias72 satte upp råkade vara ytan är längst ut på disken, så behövde läshuvudet röra sig typ 30% så mycket som annars. Om istället ytan var längst in på disken, så behövde läshuvudet röra sig typ 70% så mycket som annars. (räknat på formeln för cirkelns area)

Han kan alltså ha kapat upp till 70% på tiden för läshuvudet att röra sig, genom att inte utnyttja fulla utrymmet på disken. Och eftersom tiden för läshuvudet att röra sig utgör större delen av den faktiska accestiden, så kan det slå rätt hårt på totalen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Japp rättningen kommer här...:) Du har helt fel, ditt antagande skulle stämma om det handlade om XP men så icke i detta fall då jag har installerat Vista.

Synd, jag har nämligen precis bestämt mig för att satsa på raid 0.
Dock med två 7200 varvare.

Men med Lincolns resonemang räknar jag med att det ändå blir bra eftersom jag även planerat att skapa en liten partition (20gb) för OS först och sedan resten för installation av spel.

Möjligtvis en separat partition för nedladdning av diverse saker, det viktiga är att speldisken är så statisk som möjligt för att slippa fragmentering.
På tal om fragmentering då vi ändå är inne på raidlösningar.

Hur påverkas en raid 0 med två diskar av fragmentering och defragmentering av filer?
Det känns ju liksom lite fel vid defragmentering eftersom den vill lägga en och samma fil på samma ställe på disken...

Permalänk

En liten uppdatering...

Har installerat om systemet för tredje gången eller är det fjärde? I vilket fall så har jag installerat systemet på en RAID-1 array just för att kolla om den är snabbare än en RAID-0 och kanske eventuellt snabbare än en singeldisk.

Har använt stoppuret och klockat uppstarten från det att infon börjar läsas från diskarna till inloggningsrutan.

Med en RAID-0 var starttiden 1.03 minut och med en singeldisk så sjönk starttiden med 15 sekunder. Men vad skedde då med starttiden med en RAID-1...?

Jo den sjönk ytterligare med 17 sekunder, till en starttid på endast 30 sek...

Är inte det snabbt så säg? Detta betyder att läsningen går mycket snabbare då chansen för läshuvudena att hitta rätt info på diskarna ökar betydligt oavsett vilket läge dom har.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
En liten uppdatering...

Har installerat om systemet för tredje gången eller är det fjärde? I vilket fall så har jag installerat systemet på en RAID-1 array just för att kolla om den är snabbare än en RAID-0 och kanske eventuellt snabbare än en singeldisk.

Har använt stoppuret och klockat uppstarten från det att infon börjar läsas från diskarna till inloggningsrutan.

Med en RAID-0 var starttiden 1.03 minut och med en singeldisk så sjönk starttiden med 15 sekunder. Men vad skedde då med starttiden med en RAID-1...?

Jo den sjönk ytterligare med 17 sekunder, till en starttid på endast 30 sek...

Är inte det snabbt så säg? Detta betyder att läsningen går mycket snabbare då chansen för läshuvudena att hitta rätt info på diskarna ökar betydligt oavsett vilket läge dom har.

Grymt! Vad har du för kontroller? Det verkar inte som om alla kontrollers fixar individuell sökning på diskarna.

(Hade en diskussion tidigare med en som påstod man fick lägre accesstid med Raid-0, medan jag undrade om det inte var Raid-1 han talade om. Skulle haft dina testdata med där..:))

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag använder den inbyggda kontrollern på mitt A8N5X, dvs Nvidias NVRaid. Men jag funderar på att byta mobo till ett P5B-E Plus eller liknande. Undrar hur pass bra deras kontrollers är.

Det är sällan man ser tester på olika RAID-arrayer och olika kontrollers på nätet.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

@xplane_uppsala:
Det är litet sent vid det här laget, men jag tycker du har gjort ett mycket värdefullt jobb. Exakt hur värdefullt har börjat visa sig först i efterhand när folk ifrågasätter att raid-0 har långsammare accesstid än en singeldisk, eller att raid-1 har snabbare accesstid än en singeldisk.

Utan dig skulle jag kunna argumentera teori tills jag blir blå i ansiktet, men det finns ändå alltid någon inte förstår fysiken bakom eller litar mer på vad nåt testprogram säger... (Skulle f.ö. inte vara hälften så irriterande om de inte lade sig i diskussioner där folk faktiskt frågar om råd...) Ditt empiriska test är guld värt.

Stort tack.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Tack för ditt inlägg lincoln! Sådana ord värmer mer än du anar...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Random Access: 5.8ms
CPU Utilization:4%
Average Read:125.1MB/s
Burst Speed: 185.4MB/s

HD Tach 3.0

Vad har du för användningsområde på denna array och exakt vilken kontroller har du? Dina siffror är väldigt låga tycker jag, vilken stripesize har du?

Jag fick runt 5.5-5.8 ms söktid med, men 220 Mb/s average speed vid 64kB stripesize och 145 Mb/s vid 16kB. Diskarna(4st) är 36Gb Fujitsu MAU(1-disk 15k rpm) och kontrollerkortet ett LSI 320-2E med 128Mb cache.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Vad har du för användningsområde på denna array och exakt vilken kontroller har du? Dina siffror är väldigt låga tycker jag, vilken stripesize har du?

Jag fick runt 5.5-5.8 ms söktid med, men 220 Mb/s average speed vid 64kB stripesize och 145 Mb/s vid 16kB. Diskarna(4st) är 36Gb Fujitsu MAU(1-disk 15k rpm) och kontrollerkortet ett LSI 320-2E med 128Mb cache.

Altså hdtach har jag märkt är MYCKET opålitliga när det gäller SCSI diskar, har testat flera diskar i flera program även HDTune och de flesta ger faktiskt felaktiga värden när det gäller scsi diskar av någon orsak.
Kanske beror på formateringen på disken?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Vad har du för användningsområde på denna array och exakt vilken kontroller har du? Dina siffror är väldigt låga tycker jag, vilken stripesize har du?

Jag fick runt 5.5-5.8 ms söktid med, men 220 Mb/s average speed vid 64kB stripesize och 145 Mb/s vid 16kB. Diskarna(4st) är 36Gb Fujitsu MAU(1-disk 15k rpm) och kontrollerkortet ett LSI 320-2E med 128Mb cache.

Jag kör system,program och spel på den array´n.:)
Kontrollern är en Atto ExpressPCI UL3D med dubbla kanaler U160 och den körs i en PCI-X-slot i 33Mhz/64bits (266mb/s)

Array´n består av 4st Seagate Cheetah 36GB U320 15K4 15000rpm.

Stripezizen har jag inte brytt mej om att kolla,men har för mej att den är 512kb...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Altså hdtach har jag märkt är MYCKET opålitliga när det gäller SCSI diskar, har testat flera diskar i flera program även HDTune och de flesta ger faktiskt felaktiga värden när det gäller scsi diskar av någon orsak.
Kanske beror på formateringen på disken?

Jag har använt IOmeter med, den gav ungefär samma värden som HDtach.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Fan va snurrigt, allt det har visar hur jobbigt det ar att bestamma sig for ratt kontroller, harddisk och om man ska kora raid eller inte...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Håller med. Tänkte precis införskaffa två raptor och köra raid0, men nu kanske man skulle köra raid1 istället. 30 sek vistauppstart låter lockande.

Permalänk

Jag köpte precis ett Sil 3114 kontrollerkort för 4st Maxtor DiamondMax 250gbs Sata-diskar på 16mb cache och 7200rpm.

Kör dessa i raid 0.

Får dessa resultat i HD Tach

Random Access: 17.1ms
CPU Utilization:1%
Average Read:12.2MB/s
Burst Speed: 119.8MB/s

Jag vet inte jag.. men detta känns som väldigt dåliga resultat.
Kör med stripe size 128k, ville ta 512, för var något forum som rekommenderade det. Men gick inte i mitt konfigurationsprogram.

Kör windows på C: (80gb), Program på D: (100gb) och Spel, filmer mm på E: (610gb)

Har jag gjort nåt galet? Eller är detta rimligt resultat?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har de senaste 2,5 åren kört med två 36 GB-Raptorer i RAID1 och är mycket nöjd över prestandan. Kör dem som program/dokumentdisk. Skrivprestandan är ungefär som en Raptor medan läsprestandan har fördubblats. Sitter på jobbet nu men kan hämta siffror ang. accesstiden jämfört med 1 disk senare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

*suck* Jag som hade fått för mig att RAID0 (stripe) var snabbare (åtkomsttider/läsning/skrivning). Har för mig att man alltid läst att RAID1 (speglad) är långsammare, men så verkar det ju inte vara. Blir väl till att köra RAID1 nästa gång man formaterar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom hela denna tråden undrar jag om det är någon som har testat med andra kontroller än de som sitter på moderkorten och jämfört med dessa?

Vill minnas att jag läste någon artikel för länge sedan när raid-kontrollers började intruduceras på moderkorten där det stod att för att kunna nyttja raid för prestandavinster och till annat än säkerhetskopiering av semesterbilderna för hemmabruk så skulle man satsa på ett separat kontroller-kort.

Någon som vet eller kan göra tester?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Efter att ha läst igenom hela denna tråden undrar jag om det är någon som har testat med andra kontroller än de som sitter på moderkorten och jämfört med dessa?

Vill minnas att jag läste någon artikel för länge sedan när raid-kontrollers började intruduceras på moderkorten där det stod att för att kunna nyttja raid för prestandavinster och till annat än säkerhetskopiering av semesterbilderna för hemmabruk så skulle man satsa på ett separat kontroller-kort.

Någon som vet eller kan göra tester?

Så mycket arbeta har väl inte processorn (eftersom inbyggda definitivt saknar det) när man kör RAID 0 eller 1?

RAID 5 och 6 är en annan femma (höhöhö), då den måste göra en hel del XOR-beräkningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

RAID-kontrollers på moderkortet har oftast ingen egen processor för att göra XOR beräkningar som behövs för att räkna ut pariteten, om man kör en RAID som har paritet. Det blir ingen större prestandaskillnad i en hemdator med normal processor men i en server kan det vara önskvärt att utnyttja processorn till annat.

Tror inte det spelar någon roll i andra fall, men jag har inte gjort några tester.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju nämnas att kontrollerkort som har egen processor för XOR (som används till paritet) inte är de billigaste korten. De billigaste är som de inbyggda fast instickskort och låter processorn göra jobbet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag har de senaste 2,5 åren kört med två 36 GB-Raptorer i RAID1 och är mycket nöjd över prestandan. Kör dem som program/dokumentdisk. Skrivprestandan är ungefär som en Raptor medan läsprestandan har fördubblats. Sitter på jobbet nu men kan hämta siffror ang. accesstiden jämfört med 1 disk senare.

om jag nu kollat rätt så har du en Foxconn P35A och den saknar ju så vitt jag vet en integrerad raid-kontroller, så vad har du för extern historia? väntar även spänt på resultaten av dina raptors i raid 1 vs singel disk..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
om jag nu kollat rätt så har du en Foxconn P35A och den saknar ju så vitt jag vet en integrerad raid-kontroller, så vad har du för extern historia? väntar även spänt på resultaten av dina raptors i raid 1 vs singel disk..

Sorry, hade glömt bort denna tråd

Jag har kört ett Adaptec 1012SA under alla år.

Accesstiden är lite lustig, men antar att HDtach inte är det mest optimala programmet för att mäta den korrekt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tjena,
Ny på forumet med gammal i gemet. Dock har jag legat på soffan i ett par år så känner mig inte helt fräsh i kunskaperna.

Kan tyvär inte bidra i sakfrågan i tråden, men tänkte ändå fråga eftersom jag initialt letade information om just Raptor i RAID-0

Har nyligen köpt ett GIGABYTE-moderkort. Första gånger jag kör med GIGABYTE, men jag tänkte testa det nu en gång.
Det är ett GA-965p-DS4 (rev 3.3)

På detta kort sitter två SATA-kontrollers med RAID:
ICH8R Southbrigde
- 1 FDD connector supported by I/O controller, allowing connection of 1 FDD device
- 6 SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5), allowing connection of 6 SATA 3Gb/s devices
- Supports RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10 for Serial ATA

GIGABYTE SATA2 Controller
- 1 IDE connectors with ATA-33/66/100/133 support, allowing connection of 2 IDE devices
- 2 SATA 3Gb/s connectors (GSATAII0, GSATAII1), allowing connection of 2 SATA 3Gb/s devices
- Supports RAID 0, RAID 1 and JBOD for Serial ATA

Vad vet vi om Gigabytes RAID-kontroller? Är det bra eller skall jag hålla mig till ICH8R-controllerna?

Vill samtidigt berätta att jag köpte en SAMSUNG 500GB SATA II (HD501LJ) som jag satte som systemdisk på GIGABYTE-controllern i ACHI-mode.

Sedan har jag två st 250GB SAMSUNG-diskar som jag satt som RAID-0 på ICH8R-controllern på vilken jag lägger mina arbetsfiler.

(kanske skall påpeka att jag jobbar med filmer i Adobe, så det är VRÅLSTORA filer man jobbar med. Projekten blir uppåt 4-500 GB ibland, och det är på raiden jag lägger arbetsfilerna. rätt? )

Jo, det jag ville komma till är att den där nya 500 Giggaren är fan det slöaste jag någonsin satt i en maskin. Eller är det GIGABYTE-controllern som suger? Eller what the....

Funderar på att köpa en Raptor som systemdisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khol
Tjena,
Ny på forumet med gammal i gemet. Dock har jag legat på soffan i ett par år så känner mig inte helt fräsh i kunskaperna.

Kan tyvär inte bidra i sakfrågan i tråden, men tänkte ändå fråga eftersom jag initialt letade information om just Raptor i RAID-0

Har nyligen köpt ett GIGABYTE-moderkort. Första gånger jag kör med GIGABYTE, men jag tänkte testa det nu en gång.
Det är ett GA-965p-DS4 (rev 3.3)

På detta kort sitter två SATA-kontrollers med RAID:
ICH8R Southbrigde
- 1 FDD connector supported by I/O controller, allowing connection of 1 FDD device
- 6 SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5), allowing connection of 6 SATA 3Gb/s devices
- Supports RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10 for Serial ATA

GIGABYTE SATA2 Controller
- 1 IDE connectors with ATA-33/66/100/133 support, allowing connection of 2 IDE devices
- 2 SATA 3Gb/s connectors (GSATAII0, GSATAII1), allowing connection of 2 SATA 3Gb/s devices
- Supports RAID 0, RAID 1 and JBOD for Serial ATA

Vad vet vi om Gigabytes RAID-kontroller? Är det bra eller skall jag hålla mig till ICH8R-controllerna?

Vill samtidigt berätta att jag köpte en SAMSUNG 500GB SATA II (HD501LJ) som jag satte som systemdisk på GIGABYTE-controllern i ACHI-mode.

Sedan har jag två st 250GB SAMSUNG-diskar som jag satt som RAID-0 på ICH8R-controllern på vilken jag lägger mina arbetsfiler.

(kanske skall påpeka att jag jobbar med filmer i Adobe, så det är VRÅLSTORA filer man jobbar med. Projekten blir uppåt 4-500 GB ibland, och det är på raiden jag lägger arbetsfilerna. rätt? )

Jo, det jag ville komma till är att den där nya 500 Giggaren är fan det slöaste jag någonsin satt i en maskin. Eller är det GIGABYTE-controllern som suger? Eller what the....

Funderar på att köpa en Raptor som systemdisk.

Gigabyte-kontrollerkortet är säkerligen ett Jmicron JMB363-kontrollerkort med ändrad fabriks-ID så att namnet ändrats. ICH8R är säkerligen snabbare än den. Kontrollera att disken inte körs i PIO-läge via enhetshanteraren och egenskaper på dina atapi-controllers.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Mycket intressat läsning!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har gjort ett litet test...

HD Tunes basic..

Raid 0 (striped)

2 western digital raptor 150gb 10 000rpm diskar

Transfer rate min 70.2MB/sec
Transfer rate Max 163.9MB/sec
Transfer rate Avg. 122.1MB/sec
Acesstime 8.3ms
Burst 100.6MB/sec
cpu usage 6.2%

Hd Tunes
Single disk Western digital raptor 150gb 10 000rpm
Transfer rate min 54.8MB/sec
Transfer rate Max 84.9MB/sec
Transfer rate Avg. 74.5MB/sec
Acesstime 8.1ms
Burst 101.8MB/sec
cpu usage 1.9%

har kört testerna 3 ggr var och resultaten är indom dessa ramar kan diffa 0.1 eller 0.2 hit eller dit.. acesstime på Striped diffade från 8.5 till 8.3.. medans i single så låg den på 8.1 alla 3 ggr

ska testa med nåt mer program samt köra min Samsung Spinpoint F1 1TB disk i samma test..

kommer editera detta inlägg strax

nu var jag inne på WD hemsida och kolla specs nograntt hittade dessa fakta.. och det verkar ju som jag maxar mina diskar hyfsat..

Seek Times
Read Seek Time 4.6 ms
Write Seek Time 5.2 ms (average)
Track-To-Track Seek Time 0.4 ms (average)
Full Stroke Seek 10.2 ms (average)

Transfer Rates
Buffer To Host (Serial ATA) 1.5 Gb/s (Max)
Transfer Rate (Buffer To Disk) 84 MB/s (Sustained)

more to come...........

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning