Äntligen! ny C2D mATX-mobo från Abit

Permalänk
Medlem

Första BIOS Relase.

Abit har släppt första Bios uppgradering. Bios ID11.

http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Skall provas så fort man har fått upp systemet, dock är jag ganska mycket upptagen så det kan dröja fram till helgen..:(

"Namnet antyder att det har nåt med Chris Dark moddade relase att göra".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Köp inte det nätagget, den låter rätt högt. Ta ett nätagg som bara har 1*120mm fläkt. Jag köpte ett likadant men kunde inte ha den i Sugo, fick byta till mitt Seasonic agg, vilket lät betydligt mindre.

Tog ett Corsair 520w istället, är väl Seasonic som tillverkar dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Ja det är absolut inget fel på Seagates 10 serie. Dom är bra. Har du råd så köp en sån.

Blir den där långsamma Samsungen, orkar inte hålla på och tjafsa. Dessutom kanske det blir en ny disk i sommar, planerar att köpa ett ordentligt grafikkort då, så då kan man ju alltid slänga med en snabb speldisk. Först ville jag köpa graffekort nu men dels krävs det ju lite pengar och med DX10 i antågande så får man se hur det går med ATIs kommande.

Nu längtar jag bara efter grejerna så att man kan börja klocka lite, och göra något mer med datorn än det enklast, som ni ser på mina specs nedan så är det inget monster jag sitter med i dagsläget.

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem

Re: Första BIOS Relase.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Abit har släppt första Bios uppgradering. Bios ID11.

http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Skall provas så fort man har fått upp systemet, dock är jag ganska mycket upptagen så det kan dröja fram till helgen..:(

"Namnet antyder att det har nåt med Chris Dark moddade relase att göra".

å fan måste prova, men grr* går det bara att updatera via floppy ??? *urrgh*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveman
Tog ett Corsair 520w istället, är väl Seasonic som tillverkar dem?

ingen aning, men enligt Silentpc review så ska dom vara
bra.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Intressant det här. Funkar det bra fortfarande? Ingen korruptad HDD eller annat konstigt? Lite halvsugen själv på kortet nu. Får kanske sälja iväg lite prylar jag inte använder.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveman
Tog ett Corsair 520w istället, är väl Seasonic som tillverkar dem?

Blir den där långsamma Samsungen, orkar inte hålla på och tjafsa. Dessutom kanske det blir en ny disk i sommar, planerar att köpa ett ordentligt grafikkort då, så då kan man ju alltid slänga med en snabb speldisk. Först ville jag köpa graffekort nu men dels krävs det ju lite pengar och med DX10 i antågande så får man se hur det går med ATIs kommande.

Nu längtar jag bara efter grejerna så att man kan börja klocka lite, och göra något mer med datorn än det enklast, som ni ser på mina specs nedan så är det inget monster jag sitter med i dagsläget.

Yepp, det är Seasonic som tillverkar Corsairs HX serie, och det är dessutom förmodligen den bästa serien Seasonic har fn..Enda jag inte gillar är kablarna som är för "plastiga"
Tyst som en mus är det agget *S*

Samsungs 166 är riktigt fin..dom säljer 500GB varianten för 1250:- på komplett och det är den nyare modellen (501 bla bla) som är supersnabb..titta i forumet bredvid ..Xphase har en tråd om hastigheten på div diskar...såvitt jag kan se, har jag med en sådan disk, den snabbaste 7200Rpm (singel, icke Raid osv) i den tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Jag är också sugen på att byta mitt P5B-VM mot ett annat, överklockningsbart, kort. Eftersom jag inte är beroende av att moderkortet är mATX, är jag påväg att beställa ett Asus P5B (vanliga) i stället.

Har någon en uppfattning om vilket kort av Asus P5B och Fatal1ty F-I90HD klockar bäst? (Ja, jag vet att det är en egendomlig jämförelse, ett ATX mot ett mATX)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också skaffa detta moderkort, har redan 2048 (5300) och en C2D.
Är multipeln låst på den procesorn?
Gjorde jag ett dumt val med 5300 minnen istället för 6400 om jag vill överklocka?

Jag är även på jakt efter ett snyggt och litet chassi att stoppa det hela i. Ni som köpt moderkortet, vad ska ni stoppa in det i?

Permalänk
Medlem

Multipeln är väl låst uppåt på alla proc. utom extrem- modellerna. Vilken proc. har du?

PC5300: Detta kortet klarar tydligen runt 370 max. Dina minnen oklockade klarar 333. Troligen kan du även klocka dem något. Dumt val? Verkar inte så.

Kör detta chassit:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319840

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara en bra ide med en 4300Duo Klas..eftersom den har multipeln 9...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt säker själv på vilka minnen jag skall ha men det lutar nu åt ett par låglatens PC6400.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag är också sugen på att byta mitt P5B-VM mot ett annat, överklockningsbart, kort. Eftersom jag inte är beroende av att moderkortet är mATX, är jag påväg att beställa ett Asus P5B (vanliga) i stället.

Har någon en uppfattning om vilket kort av Asus P5B och Fatal1ty F-I90HD klockar bäst? (Ja, jag vet att det är en egendomlig jämförelse, ett ATX mot ett mATX)

P5B klockar bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k1as
Jag är även på jakt efter ett snyggt och litet chassi att stoppa det hela i. Ni som köpt moderkortet, vad ska ni stoppa in det i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Kör detta chassit:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319840

Jag beställde nyss ett Silverston SG01 (kolla in priserna på andra ställen, är väldigt dyrt på komplett):
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311586
plus ett Corsair 520w nätagg, skall tydligen vara bra och tyst Först tänkte jag mig ett Hiper men det har två fläktar och låter antagligen mer, dessutom verkar de ha haft väldigt ojämn kvalitét senaste tiden (även om de traditionellt sett skall vara bra), om man ska tro forumtrådarna här på swec.

Var inne på det där Q-Xpack först men enligt den klistrade FAQ:en om PSU:er så ska man hålla sig borta från Apevias/Aspires nätagg, alltså vågar inte jag clocka med ett sådant. Blir visserligen mer än dubbelt så dyrt med Silverstone+nätagg men man får ju tänka på att lådan är det man ser varje dag och nätagget är hjärtat som ger liv åt hela systemet, varför snåla på saker som man antagligen kommer ha längre än t.ex. processorn

Tror mina grejer dyker upp imorgon weeey! Fast jag har tenta på fredag
Blir kanske lite clockresultat från mig på söndag kväll eller så.

Visa signatur

Core 2 Duo E4300, 4 GB PC6400, Abit Fatal1ty F-I90HD, ASUS 8400GS 512 MB Silent

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått lite larmrapporter. En kille med ett abit fatal1ty moderkort (dock atx) har haft problem med corsair minnen. Hela hans system va ostabilt som fan, men när vi stoppade in apacer minnen istället gick allt klockrent. Kan det vara samma problem med detta moderkort? Hittade inget på Abits hemsida om problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k1as
Jag har precis fått lite larmrapporter. En kille med ett abit fatal1ty moderkort (dock atx) har haft problem med corsair minnen. Hela hans system va ostabilt som fan, men när vi stoppade in apacer minnen istället gick allt klockrent. Kan det vara samma problem med detta moderkort? Hittade inget på Abits hemsida om problemet

Jag kör med Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB Mina kort har fungerat utan problem.

det enda jag har hört/läst som kan vara ett problem är att ddr-ram inte får sluka för mkt ström, dvs över 1.9V eftersom tidigare C2D mATX kort inte kunde höjja Volten för ddr-RAM. Men på detta kort dvs F-I90HD så kan man höjja VDDR över 2V osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Abit har släppt första Bios uppgradering. Bios ID11.

http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Skall provas så fort man har fått upp systemet, dock är jag ganska mycket upptagen så det kan dröja fram till helgen..:(

"Namnet antyder att det har nåt med Chris Dark moddade relase att göra".

Jag provade Abits nya bios, men märkte ingen direkt skillnad varken på utbudet features/options i bios, eller nått annat. Men jag funderar på att prova chris.darks bios.

Vilket bios ska du köra ?

Håll oss uppdaterade med bygget!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

"Gick det bra att installer OS på en Sata disk. Behövde man FDD och en diskett eller fanns det stöd för det i Biosen."

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveman
Var inne på det där Q-Xpack först men enligt den klistrade FAQ:en om PSU:er så ska man hålla sig borta från Apevias/Aspires nätagg, alltså vågar inte jag clocka med ett sådant.

Det är ju inte direkt frågan om någon monsteröverklockning i detta fall så jag tror inte det skall vara något problem....... 3GHz gör väl E4300 på originalvolt......?

Grafikkortet jag har är ett X1800GTO (inte det mest strömhungriga). När det blir dags för ett DX10- kort så lär jag ändå flytta över allt till stora lådan tror jag. Efter att ha bytt chassifläkt i min QPack så är jag rätt nöjd med den måste jag säga.

Kvaliteten är ljusår ifrån Shuttle men så även priset.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Det är ju inte direkt frågan om någon monsteröverklockning i detta fall så jag tror inte det skall vara något problem....... 3GHz gör väl E4300 på originalvolt......?

För mig går inte 3Ghz på stock volt med [I]Orthos Prime[/I](belastning)!
Men det kan säkert skilja mellan prollarna. Jag kanske fick ett måndagsexemplar

Just nu har jag dragit ner den till 335*9 med 1.350VCore för att få så låg värmeutvecklning som möjligt under belastning. Men trots detta så ligger tempen under belastning ca. 73c

Om nu detta beror på att jag har en proppfull sugo och att den har dålig luftströmning, eller att man får räkna med högre temp vid SFF system

Funderar på att prova byta cpu-kylarare nån gång, får se vad man ska prova. Med sugon så får inte kylarens höjd överstiga 78mm
den här tänkte jag på; Zalman CNPS8000 Nån här som har något annat/bättre förslag?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Svårt med höjden där ja...Du skulle väl kunna börja med att ha öppet chassi och att även prova med en ordentlig extra fläkt (80-120) mot din cpukylare ...för att se om temp/oc resultat ändras ?
Märker du av bra förändringar, sä är det väl dax o börja jaga en bättre kylning.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Försöker att se hur högt man kan komma på orginal inställningar dvs. Vcore, osv. Det är en HTPC så jag behöver e.g ingen max OC.
Testar alltid med Orthos Prime för att se att det är stabilt. Falerar den i Orthos Prime då är den inte stabil 100% och då sänker jag FSB.
Jag har funnit att 310 FSB ger stabilt i Orthos Prime. 320FSB ger inte stabilt utan stopar efter 6min, dvs skulle behöva höja lite för att få den stabilt. Men det gör jag inte just nu. Har kört testet i 6h utan några som helst problem.
Ang. orginal kylningen så är jag glatt överaskad. Den är verkligen Tyst och mina temp mer än godkända. Idle är den 35C och efter 6h i Orthos Prime så är 53C. Glöm inte att byta ut den löljliga kylpastan som följer med kylflänsen. Torka rent med lite papper och stryk på med AS5. Den är så dålig så man kan nästan blåsa bort den. Kylflänsen är mycket fint gjort på undersidan. Koppar som glänser att man kan spegla sig. Inga ojämna ytor och konstiga spår efter svarv. Återkommer med bilder sen.
310FSB x 9 = 2.8ghz. Allt på orginal och med en ljudnivå som är näst intill ljudlös. Fläkten varvar inte upp vid full belastning, som jag tycker är väldigt skönt. Den lika tyst som i Idle läge.

Vill även notera att 335FSB går utmärkt att boota och köra Super Pi och systemet känns väldigt bra, men i Orthos Prime fallerar den. Allt på orginal inställningar. Så är man inte noga med Orthos Prime så kan man köra med den FSB-n.

Jag kommer även att testa att höja Vcore lite för att försöka att få den stabilt och hitta max OC.
Givetvis så kommer jag att ta ställning till Temp samt ljudnivå.

Så som det ser ut nu så är jag nöjd. Tror att jag kommer att köra 24/7 så som det är men skall leka lite mer (givetvis).

Mitt mål va att köpa billigt och överklocka. Ville komma mellan 2.5 - 2.7ghz. Det har jag redan klarat utan några som helst problem.

Moderkortet är mycket fint. Inga konstiga blåskärmar eller oväntade fel osv. Tycker moderkortet är mycket stabil.

Skall man installera Win på en Sata disk så är det inga problem bara att plugga den och köra.

Däremot skall man ha Win på en Raid-ad system t.ex Raid 0 ja då får man skapa en diskett och drivisar finns med på CD skivan som man får med.
Lite jobba men inget man stör sig på då majoriteten kör med singel Sata disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Svårt med höjden där ja...Du skulle väl kunna börja med att ha öppet chassi och att även prova med en ordentlig extra fläkt (80-120) mot din cpukylare ...för att se om temp/oc resultat ändras ?
Märker du av bra förändringar, sä är det väl dax o börja jaga en bättre kylning.

Jo men det har jag testat, och då sjunker tempen. Men precis, vad för kylare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
310FSB x 9 = 2.8ghz. Allt på orginal och med en ljudnivå som är näst intill ljudlös. Fläkten varvar inte upp vid full belastning, som jag tycker är väldigt skönt. Den lika tyst som i Idle läge.

Fint som fan! ..men det kan jag säga, E4300 är väldigt sval och strömsnål med låg överklockning. Däremot när man närmar sig [I]333 ->[/I] Då känns d som att man måste börja fläska på med Spänning samt bättre kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Så är man inte noga med Orthos Prime så kan man köra med den FSB-n.

Retas du ?

Nä skämt å sido, bra jobbat! Det är rätt intressant att försöka hitta smärtgränsen

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Jo men det har jag testat, och då sjunker tempen. Men precis, vad för kylare?

Jadu..får tyvärr erkänna att små cpukylare inte är min starka sida och att jag har betydligt bättre koll på "monstrerna" i kylväg..
Är denna för stor tror du ?
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=65437700&itemName=Sc...
Om jag tolkar specen rätt ? så står det 85 mm..och du nämnde 78 ? Hm..om inte annat, lär det inte vara några större problem att modda fläkten på sidan istället..

Hur bra fart har du på din fläkt i nätagget ? Sitter den precis ovanför cpukylaren ?
Isåfall..kanske du kunde hitta en större kylare/fläkt..och köra utan fläkten..

Eller kanske ngt typ detta, där du moddar dit en ordentlig 120mm fläkt istället ?
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=34766993&itemName=Si...
Kanske den går att sätta så den inte är riktigt under nätagget..svårt att "se" måtten..

http://www.thermalright.com/ har massa kul saker...och är även (kanske) den bästa tillverkaren bland kylare..
SL 120 verkar vara 90 mm på höjden..och jag antar att det går att modda så fläkten sitter under och inte som menat ovanför kylflänsen...hm klockan är sen och jag filosoferar lite..gillar denna typen av "problem" och hitta bra lösningar som icke är standard..78 mm är ju lite knivigt...kolla igenom denna sidan, du som vet hur det ser ut exakt i ditt chassi/mobo..

Även Silverstone har massa udda lösningar..

Btw..din smiley ? vad betyder den ? har aldrig fattat just den *S*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jadu..får tyvärr erkänna att små cpukylare inte är min starka sida och att jag har betydligt bättre koll på "monstrerna" i kylväg..
Är denna för stor tror du ?

Hur bra fart har du på din fläkt i nätagget ? Sitter den precis ovanför cpukylaren ?
Isåfall..kanske du kunde hitta en större kylare/fläkt..och köra utan fläkten..

Kanske den går att sätta så den inte är riktigt under nätagget..svårt att "se" måtten..

...hm klockan är sen och jag filosoferar lite..gillar denna typen av "problem" och hitta bra lösningar som icke är standard..78 mm är ju lite knivigt...kolla igenom denna sidan, du som vet hur det ser ut exakt i ditt chassi/mobo..

Även Silverstone har massa udda lösningar..

Btw..din smiley ? vad betyder den ? har aldrig fattat just den *S*

Ärligt talat så har jag ingen koll alls på cpukylare till S775, jo jag har för mig att jag läst i några rescensioner 78mm. Jag har ett Seasonic nätagg och det har en 120mm fläkt som suger ut luft och den ligger just ovanför cpun. Läste om en annan som körde med Thermalrights XP-90 tror jag det var med passiv kylning vilket resulterade i att nätaggs fläkten gick rätt mkt. Så det är inte ett alternativ då E4300:an blir rätt varm vid belastning/överklockning. Hehe jo det är roligt med lite klurigheter och det verkar gå lite hand i hand med mATX som jag har börjat förstå
Har kollat på en del "mindre" cpukylare innan jag tog gamla zalman kylaren. Men hittade ingen bra, Silverstones verkar rätt klena

Dom här hittade jag, men har ingen aning om deras utförande.

ZEROtherm High-end CPU Cooler BTF90

ZEROtherm High-end CPU Cooler BTF80

ZEROtherm Main-Stream CPU Cooler CF800

Titan CU14HS Low profile 1u Copper Heatsink Socket775

Zalman CNPS8000

<- kan nog användas i flera syften ..men i detta syfte var det mer tänkt att påvisa hur matt jag är över svårigheten att hitta en tillfredställande cpukylare.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Använder mig också av en Zalman CNPS7700-Cu som CPU kylning
verkar vara den bästa luft kylaren för SG01 för tillfället.

Jag provade med att montera Silverstone FX121 precis bakom CPU kylaren
för att suga ut varm luft.

Kanske den skulle hjälpa dig

http://www.silverstonetek.com/products/fx121/fx121.html

Tyvärr så täckte den nästan halva fläkten på mitt Cooltech 600W och fick fläkten att varva upp och ner konstant.

Permalänk

någon som vet om ljudkortet är bra på mobot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSocial
någon som vet om ljudkortet är bra på mobot

Jag tycker det låter helt ok. helt klart bättre än det som var på Asus kortet jag hade innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apis
Använder mig också av en Zalman CNPS7700-Cu som CPU kylning
verkar vara den bästa luft kylaren för SG01 för tillfället.

Jag provade med att montera Silverstone FX121 precis bakom CPU kylaren
för att suga ut varm luft.

Kanske den skulle hjälpa dig

http://www.silverstonetek.com/products/fx121/fx121.html

Tyvärr så täckte den nästan halva fläkten på mitt Cooltech 600W och fick fläkten att varva upp och ner konstant.

Mmm.. en ide' men Nja fler fläktar är nog inget jag vill ha, dessutom så är min sugo proppfull
Nä det lutar åt denna (ZEROtherm High-end CPU Cooler BTF90 ) faktist, den har fått bra kritik från olika rev-sites. Ingen på sweC som kör med denna ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

tänkte mer på att det skulle vara hd-ljud, efter som att man bara har en pciplatts så har man att välja mellan ett ljudkort eller ett usb-kontroller kort.

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt detta kortet, riktigt nice tillsammans med antec fusion.

E4300 @ 2.4 ghz just nu..
Kör den mot en TV via HDMI just nu, drar även ljudet via HDMIkabeln, så ingen distorsion genom ljudkortet iaf.

Ett problem dock, när jag prövade 300 - 333 mhz, så fick jag problem med den interna grafiken, CPU var stabil i Orthos prime, men när jag körde film så krashade den. Undrar om dom kan fixa det med en biosuppdatering?

Annars så är den riktigt nice, klarar utan problem av SVT HD , eller Canal+HDs h.264 strömmar. Kör allt tv-material genom DVBViewer.

EDIT: en annan liten kul grej är att ATi började jobba på detta chipsettet innan dom blev uppköpta av AMD, så nu när det väl är släppt, så har AMD i princip tillverkat ett chipset för intel-cpuer

Permalänk

Så ljudet är ok tycker du? Får inte min prolle för enns på tisdag allt annat i min signatur är redan här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSocial
Så ljudet är ok tycker du? Får inte min prolle för enns på tisdag allt annat i min signatur är redan här

Jag har inte prövat on-boardljudet genom moderkortets DAC:ar, utan låter signalen gå tillbaks igen till grafikdelen, och sedan in genom HDMI porten, för att sedan låta TV:n avkoda ljudet, och min Sony-TV har riktigt bra ljud.

Men tja, det är ju ett realtek-kort som sagt för ljudet, men deras nyare modeller skall faktiskt ha rätt okej ljud.. Finns ju stöd för HD-ljud med eller vad dom kallar det.

Permalänk
Medlem

När det nu verkar vara många kunniga angående det moderkortet så kan jag ju ställa min fråga här.

Tänkte inhandla detta systemet: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=451859&... .

Vad tror ni om överklockningspotential på det? Och hur långt orkar originialkylningen med?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
När det nu verkar vara många kunniga angående det moderkortet så kan jag ju ställa min fråga här.

Tänkte inhandla detta systemet: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=451859&... .

Vad tror ni om överklockningspotential på det? Och hur långt orkar originialkylningen med?

Nog lär det bli bra Jag körde aldrig med orginalkylaren, men du hade ju även valt en Zalman CNPS8000, berätta hur kylningen gick för den när du överklockar med E4300 Jag är själv på jakt efter en bättre kylare än den jag kör.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna