Stora feta metaltråden!

Permalänk
Medlem

Finntrolls senaste är inte illa pinkat. Får även slå ett slag för Neurosis samt Devildriver. Orkar inte skriva djupt nu, ögonen går i kors som det är redan.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om jag säger:
a.Dream Theater
b.Nightwish
c.DragonForce
d.Att growl(s) är skrattretande fånigt

(Jo, jag vet att smaken är som baken.)

Permalänk
Medlem

Jag väntar med SPÄNNING på första nattuggletråden!

Ge fan i att länka till vår söta "Midtempo är gay" dock, så slipper vi en massa odrägliga människor som skriver "nej, jag är hårdrock" på ännu fler ställen där de inte behövs!

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Vad säger ni om jag säger:
a.Dream Theater
b.Nightwish
c.DragonForce
d.Att growl(s) är skrattretande fånigt

(Jo, jag vet att smaken är som baken.)

a. Ruggigt bra band! Deras live dvd'er är sjukt underbara att avnjuta på en fin anläggning!
b. No comment.
c. Snabbt med en glad och mycket energisk japan Såg dom som förband åt EdGuy. DF är mkt bra förövrigt.
d. Knip käft och gå och lägg dig!

Permalänk

Det var förstås en tidsfråga innan en metaltråd skrevs. Nåväl, jag har lyssnat på hårdrock sen barnsben, och det började lite lätt med Deep Purple, Whitesnake, ZZ Top, Pink Floyd, The Rolling Stones, Satus Quo och liknande. Sen fick jag mitt första Metallica-album av min metalguru till farbror (Reload) någongång i lågstadiet. Sen har det fortsatt uppåt. Fick upp ögonen för black metal (nej, inte Dimmu Borgir och sådant, även om det är ett bra band), utan den gamla skräniga old school-varianten. Burzum, Darkthrone, Bathory och Emperor hör till favoriterna. Satyricon har även mycket intressant, och alla dessa band har gett mig mycket inspiration till mitt fotointresse. Jag är även väldigt förtjust i allt som har med det gamla och bortglömda Norden/Skandinavien att göra, brinner därför enormt mycket för t.ex asatron, vikingar och nordisk mytologi, och band som spelar i dessa genrerna på ett eller annat sätt. Amon Amarth, Finntroll, Burzum och Bathory passar därför in här tycker jag (även om jag nämnde några av dem tidigare).

Kanske lite off-topic, men jag lyssnar även mycket på ambient, dark ambient, filmmusik och diverse annan skum musik.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

imo så finns det inte något band som kommer i närheten av Opeth men jag lyssnar även på Katatonia, Scar Symmetry, Gardenian, In Flames, Slayer, Satyricon, Arch Enemy, Dimmu Borgir mfl..

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge lite tips på band i stil med Eye hate god och Dystopia? Eller ja tipsa om allt som är nerstämt, tungt, skitigt och crustigt.

Visa signatur

003

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
imo så finns det inte något band som kommer i närheten av Opeth men jag lyssnar även på Katatonia, Scar Symmetry, Gardenian, In Flames, Slayer, Satyricon, Arch Enemy, Dimmu Borgir mfl..

Opeth är grymt jäkla bra. Glömde nämna dem bara. Letade ett tag efter band som spelade i liknande stil, men det är förstås omöjligt, då ingen är den andra lik. Hittade i alla fall Agalloch som hade liknande influenser, även om det på sätt och vis var en salig blandning av allt möjligt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Killswitch Engage som sagt med deras album As Daylight Dies, All That Remains med The falls och ideals är grymt bra. Sen så äger ju In Flames album det mest

Permalänk
Medlem

Måste passa på att nämna Porcupine Tree. Oerhört grymma musiker som för det mesta lyckas skapa en väldigt skön känsla genom deras låtar. De, liksom Opeth, exprimenterar med olika sorters musikstilar och det är inte ovanligt att låtarna är bort emot tio minuter långa, eller mer.

Nämnas bör att frontmannen i Porcupine Tree, Steven Wilson, har varit med och producerat Opeths album "Damnation" och "Deliverance", vilket man kan se på Opeth's DVD, "Lamentations".

Opeth är då givetvis mitt andra band som verkligen fångar mitt intresse. Vissa likheter med Porcupine Tree, vilka jag nämnde, fast Opeth lyckas förmedla samma känsla på ett lite hårdare sätt.

Grymma band hur som helst, kolla upp Porcupine Tree! Släppte nytt album alldeles nyligen.

Permalänk
Medlem

Jag har så jävla skum musiksmak, jag kan inte säga att jag gillar en hel genre, utan det är bara delar av den :S

Lyssna blandningen: Takida, System of a down, In flames, Dark Tranquillity, Raised Fist, Disturbed, Volbeat (äckligt bra band för övrigt!), Machinae Supremacy, Breaking Benjamin, Three Days Grace, Type O Negative, Deadlock, Red, Linkin Park, Theatre of Tragedy, Dia Psalma, The Kristet Utseende, Tenacious D, Coheed and Cambria, lyssnat på lite gammal W.A.S.P och gillade det skarpt ...

Sen kan jag utan problem lyssna på typ R.E.M., Charta 77 (:P)

I toppen: Takida, System of a down och In flames

Nån som kan sätta prägel på min musiksmak? :P:)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Vad säger ni om jag säger:
a.Dream Theater
b.Nightwish
c.DragonForce
d.Att growl(s) är skrattretande fånigt

(Jo, jag vet att smaken är som baken.)

a. Bra progressiv skit, Labries röst räcker dock inte till ibland. Deras senaste plattor har varit alldeles för metal-orienterade och stora besvikelser.
b. Värdelöst och överskattat.
c. Powermetal-band som Dragonforce är skrattretande fåniga, vem kommer på ett sånt namn på ett band?
d. Fånigt? Nej, med vissa reservationer. Lyssna på Opeth och säg att Åkerfeldt är fånig.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
c. Powermetal-band som Dragonforce är skrattretande fåniga, vem kommer på ett sånt namn på ett band?

Å andra sidan är de två gitarristerna något i hästväg. Speciellt asiaten. Dock inget band jag lyssnar på.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Å andra sidan är de två gitarristerna något i hästväg. Speciellt asiaten. Dock inget band jag lyssnar på.

Sanning, men när den wailande pungklämda sången kommer in så vill man ju helst lyssna på något annat
Å andra sidan är jag ett stort fan av Michael Kiske och det han gjorde i Helloween. Ta exempelvis låten Rise And Fall, helt underbar låt med rolig text och rolig sång. Ta sedan the masterpiece, titellåten från samma platta (Keeper of the seven keys), där sjunger snubben hur mäktigt som helst. Hyckleri måhända, men dem har/hade som sagt både självdistans men kunde ändå köra sina små powermetal-fantasyflams fullt ut. Respekt.

Men det är på något sätt extremt avtändande att lyssna på trallband med så fjolliga texter, typ Hammerfall (usch, usch, usch) och Dragonforce... eller Manowar

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar nog på en rätt blandad metalsmak. Men favoritbanden är Arch enemy, In flames, Children of bodom, Dark Tranquillity och Soilwork.

Måste hålla med att Dark Tranquillitys senaste album är riktigt grymt särskilt låtarna Terminus och Misery´s Crown, blev lite förvånad när man hörde sångaren sjunga, grymt skön röst har han iaf.

Sen måste jag tillägga att det är något specielt med Hammerfall - Hearts on fire :D.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Finntrolls senaste är inte illa pinkat.

Den är helt ok tycker jag, men den saknar lite humppa jag saknar. Dessutom gillade jag Wilskas röst mer, även om Vreth är hygglig.

Rotting Christ släppte nytt för nån månad sen, 'Theogonia'. En del bra låtar, men alla är popkorta och ingen såndär genomondska som Sanctus.

Nån som lyssnat till Moonsorrows senaste, inte apropå popkorta eller så?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Vad säger ni om jag säger:
a.Dream Theater
b.Nightwish
c.DragonForce
d.Att growl(s) är skrattretande fånigt

(Jo, jag vet att smaken är som baken.)

a. Tekniska visst, gillar dock inte sångaren
b. Som friamannen sa, blä
c. Powermetal.. Klädnypor på vardera testikel. Känns nästan lite pop ibland med alla svängiga refränger med mera haha
d. Icke då, Growl = Gåshud

Jag lyssnar för övrigt på bland annat Lamb of God, Bolt thrower, Cannibal corpse, Dissection, Scar symmetry, Behemoth och viss black metal med mera. Slinker även in lite Rock och Country ibland

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Susperia - Cut from stone. Är vad som snurrar just nu hemma hos mig. Gillar deras sound och den nya skivan är inte helt tokig.

Kan även rekomendera Dying Fetus - War of attrition för dem som gillar lite mer mangel av det brutalare slaget

Edit: PlaTFooT om du har lyssnat mycket på In Flames så borde du känna igen Mikael Stanne som är sångare i Dark Tranquillity. Han var ju med i In flames i början. På Lunar strain.

Permalänk

Dark Tranquility - jävligt bra skit! Rekomenderas!

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Jag lyssnar för övrigt på bland annat Lamb of God

Riktigt bra band det där. Tycker dem har "coola" texter om man får säga så, och dessutom lyckas deras sångare artikulera sina growl. Även bra instrumentalt

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Withering Surface hoppas jag några av er kollat in. Riktigt skön melodisk death. Bra musiker också. Dansk grupp.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Withering Surface hoppas jag några av er kollat in. Riktigt skön melodisk death. Bra musiker också. Dansk grupp.

Ska kolla in, melodic death är kewl ; >
Kan du inte klistra denna btw? massa andra trådar är ju klistrade

Just nu dunkar Arch Enemy - Dead Eyes See No Future, gillar deras riff och dom 80-tals inspirerade gitarrsolona, riktigt mysigt. Dessutom är Angela riktigt duktig och stenhård!

Annars är det mkt melodic death här med, många av dom band ni räknat upp, In Flames (<3), Dark Tranquality, Soilwork, Children of Bodom, Sonic Syndicate (till viss del) även om jag (som Höken sa) inte alls gillar hur dom har utvecklats, men nya skivan är helt okej med ett par sköna låtar.

Annars uppskattas även Power/thrash/heavy/death/black (m.m.) metal.

Band jag har och lyssnar på/gillar:

Anthrax
Dimmu Borgir
Exodus
Judas Priest
Killswitch Engage
Lamb of God
Megadeth
Nocturnal Rites
Pantera
Rammstein
Sepultura
System of a Down
Testament
The Haunted
WASP
Wuthering Hights (grym power metal)

Sen har jag en liten list av musik jag ska skaffa och lite tips från folk:

Citat:

Slayer - Kolla in Seasons in the Abyss, South of Heaven, Show No Mercy och Reign In Blood

Annihilator - Destruction, Overkill, Alice In Hell

Nuclear Assault - Handle With Care

Exodus - Kolla in Bonded By Blood och Tempo of The Damned, helt olika stil men du kan utgå ifrån dom två och sen se vilket sound du gillar

Kreator – Det mesta
Sodom - Persecution Mania och Agent Orange kan du börja med
Sepultura
Destruction
Overkill
Sadus – Illusions
Death Angel - The Ultraviolence
Tankard
Amon Amarth - Versus The World

Håller på att upptäcka massa ny musik så det är alltid kul.

Btw, vilka här ska på Sweden Rock 07?
Min kompis lyckades till slut övertala mig men det kommer bli ett jävla drag och bra band som f*n

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Btw, vilka här ska på Sweden Rock 07?
Min kompis lyckades till slut övertala mig men det kommer bli ett jävla drag och bra band som f*n

Såklart man ska dit.

Och Amon Amarth - Versus The World är nog deras bästa skiva hittills, så där gjorde du ett bra val.

Ge Korpiklaani en chans med, riktigt bra finsk folkmetal.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Within Y, skön Melodic Death i härlig göteborgsanda. Jag föredrar deras första skiva.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

angående dragonforce tycker jag dom är grymt duktiga men deras sångare är det som håller dom tillbaka.. han är aldeless för mesig.

men gitarristerna är sinnessjuka.

/Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Edit: PlaTFooT om du har lyssnat mycket på In Flames så borde du känna igen Mikael Stanne som är sångare i Dark Tranquillity. Han var ju med i In flames i början. På Lunar strain. [/B]

Jodå klart man gör det :), lite därför jag började lyssna på Dark Tranquillity. För jag gillar verkligen hans röst.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! ingen som lyssnar på "Immortal"? dom e riktigt bra!!! särskillt deras platta från 2002-"Sons of Northern Darkness" rekomenderas starkt.
va tror ni förövrigt om Metallicas kommande platta?

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Cult of Luna någon? Kanske till och med någon som har rekommendationer på liknande musik?

edit: Progressive doom/post-metal är det antar jag.

Permalänk
Medlem

Dragonforce gitarrister är som sagt galet bra. Helloween är också grymma. Nightwish kan jag förstå är lite stor kontrast från en del annat man hittar i den här tråden, men jag tycker metal-opera funkar. Jag begriper mig verkligen inte på growl, men jag får väl hålla utkik efter Opeth och se vad det nu är för speciellt med dem. Det finns många band som jag tycker gör mycket bra musik, men som jag inte orkar lyssna på för att de growlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm
Såklart man ska dit.

Och Amon Amarth - Versus The World är nog deras bästa skiva hittills, så där gjorde du ett bra val.

Ge Korpiklaani en chans med, riktigt bra finsk folkmetal.

Nice, Swec träff @ SRF nästa? ;o

Det var inte jag som valde den, fick tips i en annan metaltråd
Är låten "In Pursuit of Vikings" med på den plattan?

denad, Jag förstår vad du menar, ibland kan jag känna så, "fan vilken bra musik" och att growlet typ förstör hela låten, men det har blivit mindre och mindre sånt iom att man vant sig, och tro mig det gör man.

Så håll ut och försök att inte tänka så mycket på growlet..sen finns det ju olika growl, personligen gillar jag inte alls sånt där riktigt mörkt och supertungt growl, (t.ex Cannibal Corps, ush btw!), men det finns många olika sorter, så försök och vänj dig så kommer du tänka mindre på det och uppskatta musiken mer

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal