Problem med en extern hdd. Bad superblock, typ.

Permalänk

Problem med en extern hdd. Bad superblock, typ.

Hej!

Jag har en linux server med en extern 500 gig Mybook hdd kopplad till sig. Jag skulle ta bort en mapp vid namn "backup" som innehåller (innehöll) en back av min macbooks hdd, 50 gig med små filer mao.

När jag tog bort den så började det spruta error meddelanden som jag aldrig han läsa. Stängde efter ett tag av servern då den inte svarade på några kommadon eller något, den var helt "windows-låst" :P.

När jag bootade upp den vart jag ju naturligtvis väldigt orolig för disken, om den hade tappat all data eller något. Men till min förvåning så kunde jag komma in på den, men utan skrivrättighet då den inte var avmonterad på rätt sätt.

Testade koppla den till macbooken och körde diskutils på den då den började säga detta:

"Verify and Repair disk “disk1s1”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid sibling link
Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error".
Så nu undrar jag hur jag ska fixa till detta. Backup mappen skulle ändå slängas så ifall man kan fixa det genom att blåsa bort den gör det inget. Men jag har en massa annat på den som jag gärna skulle vilja ha kvar. Har inte heller någon annan hdd som jag kan flytta över till.

En sak till: När jag försöker ta bort Backup mappen så får jag bara in/ut fel.

Hjälp mig nu kära sweclockare.

Ps. Har i olika program fått "Bad superblock" fel samt MAGIC KEY ERROR.

EDIT: Det funkade att köra Diskwarrior på den. Fick tom tebaks filer som jag tog bort för flera månader sedan.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS