ATI 2900XT crossfire. Val av nätdel?

Permalänk
Medlem

ATI 2900XT crossfire. Val av nätdel?

Hade tänkt byta ut mina 1950pro mot 2900xt för skojs skull.

Grafikkort är redan beställda men har fått lite kalla fötter att ens våga koppla in dem.
Min nätdel Antec neoHE 550 har ju fungerat bra hittills men är inte så säker på att den klarar jobbet denna gång.

Har läst igenom ATI hemsidan och kollat vilka de certifierar men jag hittat fasiken inte en enda review som klart ut kan säga ljudnivån på de nätdelarna.

Jag har för tillfället ett mycket tyst system och är nöjd med det.
Vill med andra ord att det skall förbli tyst. (påpeka inte fläkt på grafikkort då det förr eller senare kommer något från zalman eller actic cooling).

Har kollat in silverstone som verkar har fina nätdelar men samtidigt tänkt över de dyrare varianterna från seasonic.

Att rekommendera ett corsair 620 duger inte då den inte har 2st 4x2 PCI-E kontakter.

Finns det någon tyst nätdel till lagom pris som inte passerar 3000kr egentligen?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

den som söker han finner..finns en recension på jusr x2900 här på swec...läs igenom den och se vad för strömförbrukning du tacklas med..sedan avgör du nätagg beroende på hur din retup ser ut..

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller

Grafikkort är redan beställda men har fått lite kalla fötter att ens våga koppla in dem.

Men pröva och se hur det går, Orkar det inte med kan du välja ett nytt nätaggregat. Du förlorar ingenting på att testa.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Det går inte med en neoHE 550 eftersom där inte finns 4st 3x2 PCi-E kontakter...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Det finns adaptrar: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SSI-45

Nätaggregat med 4st PCI-E kontakter är dyra och brukar ha på tok för mycket Watt. Så jag tycker du ska ta ett Corsair 620W eller liknande i samma klass. Och köpa på dig två adaptrar.

Annars finns det ju: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=OCZPXS...
(jag har dock ingen aning om hur tyst det är).

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Man får med molex till 6pins adaptrar med grafikkortet om jag minns rätt så ta du ett Corsair agg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Man får med molex till 6pins adaptrar med grafikkortet om jag minns rätt så ta du ett Corsair agg.

Oj!, det glömde jag tänka på.

Som sagt så ska du ha ett Corsair

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Ni är för roliga ^_^

Två stycken 2900xt i crossfire. De kräver en del.
På det har jag 4st HDD i en Antec P180 full med fläktar.

Visst fungerar det utmärkt med nuvarande nätdel till hårdvaran i men jag ät tveksam till att det ens räcker med corsair 620 för det.

Dessutom har ju faktiskt 2900xt en PCI-E 2.0 kontakt också med 8 pinnar vilket vad jag sett inte finns som adapter ute i handeln.

En adapter med grafikkort har som jag förstått det varit upp till varje tillverkare och jag ser inga som följer med från sapphire enligt recensioner.

Nej jag har faktiskt bitit mig i läppen och bestämt mig för att det blir antingen enermax galaxy eller silverstone olympia 1000.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Köp ett 1200W nätagg då och sluta fråga folk här, eftersom du ändå inte godtar våra svar.

Techreport har testat 2st X2900XT i CF, med C2D och en hårddisk drog systemet 490W från väggen, vilket blir ungefär 400-420W från nätagget.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Du får dra en 400kV lina från Barsebäck för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Köp ett 1200W nätagg då och sluta fråga folk här, eftersom du ändå inte godtar våra svar.

Techreport har testat 2st X2900XT i CF, med C2D och en hårddisk drog systemet 490W från väggen, vilket blir ungefär 400-420W från nätagget.

Men varför har du bytt avatar?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Som ackelind skriver, om de har testat och det inte drar mer än så, så finns det ingen anledning att köpa ett agg på 1000w. Ditt nuvarande agg är ju av bra kvalité ( de aggen är väl tillverkade av seasonic). Det kommer med all säkerhet gå att komma in i windows, då grafikkorten inte drar mycket förrän vid belastning (spel, 3dmark05&06).
Om du nu är säker på att 620w corsair inte fixar biffen, så köp isåfall ett 750 silverstone för halva priset mot ett galaxy 1000w? Att du har ett par mer diskar än vad de hade i testet är i princip helt obefintligt. Diskarna kräver kraft för att boota, när de väl snurrar så gör de det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Men varför har du bytt avatar?

För att jag kan!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

frågan är om det blir speciellt tyst med 750W och 1000W aggregat? Du ville ju ha tyst och risken finns att du störs av ljudnivån på dessa nätaggregat.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Seasonic M12 700w är relativt tyst iaf idle, kostar run 2000kr

http://www.konsumentguiden.se/Dator/Nataggregat/Seasonic_M12_...

Permalänk
Medlem

Risken att han störs av två stycken 2900xt är nog betydligt större.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ackelind, jag ansåg att jag specificerade mig tillräckligt i mitt första inlägg.

Hellre att ni hade låtit tråden dö ut om ni bara har corsair 620 som enda val...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Risken att han störs av två stycken 2900xt är nog betydligt större.

Du har en poäng där. 2900XT är det mest högljudda grafikkortet sen FX5800Ultra med sin "dustbuster".

Då är det ju bara att köra på vilket kraftfullt nätagg som helst och hoppas på bra spänningar. Testa läsa recensioner på Xbitlabs, de har testat väldigt många nätagg riktigt grundligt så du till och med kan se spänningarna i oscilloskop!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Du får dra en 400kV lina från Barsebäck för att vara på den säkra sidan.

vad skulle det hjälpa? barsebäck är ju nerlagt

[edit]

jag kanske ska skriva något som rör det aktuella ämnet också...

ett 1000 w agg är bara fånigt, 600w bör vara tillräckligt, nexus 600 wattare verkar lovande om du vill ha något annat förslag än corsair.

men kör du på ett 750w's om du känner dig tryggare med det.

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]