Permalänk
Medlem

Bredband utan fasttelefoni.

Tjenix.

Ska flytta hemifrån och är lite kluven vilket bredband jag ska ha. =/
Kommer INTE ha fasttelefoni. Kan man ha bredband ändå?

Vilka kan man ha, samt vilka är bra?

Helsingborg, Södra Kyrkogatan3 är adressen ifall ni vill veta. Har sökt
lite överallt och BBB kan jag få, men det är ju svindyrt för 8mbit.

Så jag undrar;

Vilken ISP, samt pålägget för fasttelefoni-fast-man-inte-har-det.

Permalänk
Medlem

Så centralt borde ju ha tillgång till en del.
Kontrollera om du har tillgång till stadsnätet...

www.stadenistaden.se

Om inte annat så har du även tillgång till comhem på den adressen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

man kan få adsl utan att ha fast telefon svar ja..
hos bbb går det bra vet inte hur det e med dom övriga.
tillkommer en avgift ändå på några tior..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
man kan få adsl utan att ha fast telefon svar ja..

är det bar ajag som trodde man bara kunde ha bredband utan telefon om man har fiber/ngtannat dragit till huset??

Permalänk
Medlem

Som iller sa så kan du få comhem utan att ha fast telefoni och de levererar nog 24/8 till den fastigheten innan slutet av sommaren. Bästa alternativet om du inte kan få stadsnät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
är det bar ajag som trodde man bara kunde ha bredband utan telefon om man har fiber/ngtannat dragit till huset??

Om du kan få bredband via fiber/kabel-TV mm. så behöver du inte ha fast telefoni, då du inte nyttjar kopparledningarna.

Med Telia kan man också ha bredband utan fast telefoni, men de har en skyhög startavgift. Tror den ligger strax under 1700:-

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Avstängd

Det går utmärkt att ha ADSL abonemang utan fast telefoni bredbandsbolaget tar 59kr i avgift för det...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skippa ADSL om du inte skall ha fast 'analog' telefoni. Även om det på pappret bara är en extra avgift så finns chansen att det blir strul (inga offerter eftersom företagen inte har något nummer att gå på, snack från företag som inte kan bygga i stationen osv osv).

Jag var i din sits själv, och efter ett tags bråkande med en hel hög leverantörer (inkl. bbb där jag först fick ett abb. som de sedan avslutade...), så bestämde jag mig för comhem. Säga vad man vill om företagets taktiker, men strulfritt var det iaf.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det fungera så att om man inte ska ha fast telefoni kopplat till sitt adsl så får man en så kallad "hel ledning" det tyder mest på att telefoni och data trafiken inte behöver delas på samma koppar, vilket i vissa fall kan leda till bättre signal, inte lika känligt med splitter osv. Rushdie låter som du har haft lite extra otur, vad jag känner till ska hel eller delad ledning inte vara någon större skillnad.

Till topic, som de andra har skrivit går det alldeles utmärkt med adsl utan fast telefoni, jag tror näst intill alla operatörer erbjuder detta fast till lite olika priser, Comhem är väl ok men de är ju typ dyrast på marknaden nä det gäller pris/Mbits, jag skulle nog välja en Adsl operatör.

Permalänk
Inaktiv

Stadsnät är bästa alternativet, kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag bor högst upp, och dit upp har dom dragit zero, noll.. nadda. Fattar inte hur fastighetsbolaget tänkte när dom bara drog upp till 3 vånigar.

Helt vansinne är det iallafall. Måste nog kolla upp lite hårdare med vad jag kan få. Tror nog Comhem är uppdraget, men inte framkopplat till uttagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Fattar inte hur fastighetsbolaget tänkte när dom bara drog upp till 3 vånigar.

Dom hade väl inte mer pengar i plånboken :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har du inget uttag från comhem heller? Eller gällde det bara för telefonen? Isf får du be fastighetsägaren beställa indragning via nån entrepenör på www.cant.se Det gör inte comhem själva.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vi ska få fiber i huset, men det är först i Oktober detta händer. Så det är tills dess jag måste köra på ADSL. =/

Ska luska lite vidare nu i veckan och se vad som kan fås och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Vi ska få fiber i huset, men det är först i Oktober detta händer. Så det är tills dess jag måste köra på ADSL. =/

Ska luska lite vidare nu i veckan och se vad som kan fås och så.

Glöm inte kolla om du får någon bindningstid när du beställer ADSL.
Tråkigt att binda upp sig i 12 eller 18 månader när du bara vill ha det i 4 månader.

Visa signatur

// QuInT