Är hårdrockare, får bidrag. Shoppade slut på pengarna, får bidrag. (slöseri igen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
"Hårdrockaren" lär vara autist eller ha en annan psykisk sjukdom. Detta nämner man såklart inte i tidningen. Inte lika skoj då!

"Shopparen" lider av borderline.

Hur kan du se det på det här viset!? Du förstår väl ändå att skatt är djävulens verktyg och att bidragstagare bara lurar staten på pengar???!11

EDIT: [cyb]: För att det ger ett förjävligt rus och är därmed inte så populärt? Hade det gett ett rus likt [insert populär drog här] så kan jag lova dig att det hade blivit mer populärt, och troligtvis klassat relativt snabbt också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ja verkligen, varför inte ta upp problemet med de 100-tusentals "nysvenskar" som inte gör ett handtag men kostar miljarder ?

Det ämnet är en såpass "het potatis" att det knappt går att få fram tillförlitliga uppgifter om det.

Jag har aldrig sett svenskar arbeta så gärna som bland annat jugoslaverna och irakierna på de platser jag jobbet på. De jobbar övertid utan att tveka och är stolta över att tjäna sina egna pengar. Men det ska vi inte diskutera här. Rasism hör inte hemma i denna tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag har aldrig sett svenskar arbeta så gärna som bland annat jugoslaverna och irakierna på de platser jag jobbet på. De jobbar övertid utan att tveka och är stolta över att tjäna sina egna pengar. Men det ska vi inte diskutera här. Rasism hör inte hemma i denna tråden.

Så typiskt...bidrag diskuteras...och man nämner det som kostar mest...så kommer det ett stolpskott och ylar rasism.
Så är det alltid, och det är oxå saken som gör att det aldrig går att diskutera ämnet.
Nu är det inte du som avgör vad som diskuteras i detta forum, och försök avhåll dig ifrån den typen gliringar, tack.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Så typiskt...bidrag diskuteras...och man nämner det som kostar mest...så kommer det ett stolpskott och ylar rasism.
Så är det alltid, och det är oxå saken som gör att det aldrig går att diskutera ämnet.
Nu är det inte du som avgör vad som diskuteras i detta forum, och försök avhåll dig ifrån den typen gliringar, tack.

Det var du som tog upp det, då måste du tåla ett och annat mothugg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag har aldrig sett svenskar arbeta så gärna som bland annat jugoslaverna och irakierna på de platser jag jobbet på. De jobbar övertid utan att tveka och är stolta över att tjäna sina egna pengar. Men det ska vi inte diskutera här. Rasism hör inte hemma i denna tråden.

Håller med dig där. Den mest hårt arbetande människa jag har träffat, är en svetsare från polen.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Uppenbarligen bör sjuka människor inte få hjälp.

Jodå, dom ska få sin hjälp men det är en hel del som är inte ett dugg sjuka men likförbannat så sitter dom hemma och göder arslet med våra skatte peng.

Känner en person som får sjukbidrag, jobbar svart och sedan "smugglar" cigg samt sprit.. 40.000-50.000kr per månad har han.
Fast det är så att det jobb han utför skulle han inte få här i sverige då han inte har rätt utbildning, ända jobben han skulle få här har skadad honom för livet redan.. jobbar utomlands och plockar med varor till vänner.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Samma sak på apoteket bara att gå till receptfria avdelening, det kan vara kö på ICA med.. MEN Apoteket har inte öppet till 22.00, skulle jag behöva något så sent så skulle jag vilja ha kunnig personal att rådfråga om det behövs.. eller jag skall inte kunna ha det valet?

Jag förstår inte varför man inte skall ha krav på att personalen skall kunna produkterna dom säljer?

Jävligt skum argumentation här. Hellre att det inte finns någon tillgång alls på kvällen än att det finns men utan större kunskap? Man kan ju läsa på paketen och bruksanvisningar i dessa, om man nu mot förmodan en kväll får för sig att gå och shoppa tabletter man aldrig innan har använt.

Jag förstår mig ärligt talat inte på hur du resonerar. Du ser verkligen alla problem i allt.

Permalänk

Åh åh åh får jag också berätta om folk jag vet som får aktivitets eller sjukersättning!!!

Jag vet en utsugande arbetsskygg jävla brud som bara har jobbat ett par månader i hela hennes 27-åriga liv. Hon är inte bara arbetsskygg utan även folkskygg, inte heller är hon så munter att umgås med jämt för hon pratar ofta bara om hur livet suger. Dessutom har hon kostat en hel del pengar i form av läkarvård för överdoser av olika preparat och gått i massor av olika terapier, käkat massor av olika sorters psykofarmaka. Hon har dragit sig tillbaka från nästan allt socialt umgänge och slutat göra alla grejer hon tycker är roligt. Hon är t.o.m. för lat för att ens laga mat åt sig själv. Hon har även uttryckt att hon garanterat kommer ta livet av sig om hon blir nekad nästa prövning av ersättningen. 8000 spänn i månaden får hon, fan vilken parasit som gör sitt bästa bara för att ligga och glassa hemma i sängen hela dagarna. Om hon bara hade fått ta ansvar för sitt eget liv skulle hon säkert må prima och ha det mycket bättre än idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Åh åh åh får jag också berätta om folk jag vet som får aktivitets eller sjukersättning!!!

Jag vet en utsugande arbetsskygg jävla brud som bara har jobbat ett par månader i hela hennes 27-åriga liv. Hon är inte bara arbetsskygg utan även folkskygg, inte heller är hon så munter att umgås med jämt för hon pratar ofta bara om hur livet suger. Dessutom har hon kostat en hel del pengar i form av läkarvård för överdoser av olika preparat och gått i massor av olika terapier, käkat massor av olika sorters psykofarmaka. Hon har dragit sig tillbaka från nästan allt socialt umgänge och slutat göra alla grejer hon tycker är roligt. Hon är t.o.m. för lat för att ens laga mat åt sig själv. Hon har även uttryckt att hon garanterat kommer ta livet av sig om hon blir nekad nästa prövning av ersättningen. 8000 spänn i månaden får hon, fan vilken parasit som gör sitt bästa bara för att ligga och glassa hemma i sängen hela dagarna. Om hon bara hade fått ta ansvar för sitt eget liv skulle hon säkert må prima och ha det mycket bättre än idag.

Du beskriver just nu en person som (enligt min erfarenhet) är djupt deprimerad och möjligtvis kan lida av andra psykiska sjukdomar. Att uttrycka det som du gör pekar mer på din totala brist på empati än att hon faktiskt är en "utsugande, lat, parasiterande jävla brud". Du nämner att hon är socialt skygg, hon fixar inte att laga mat, hon nämner att livet suger, hon har överdoserat olika preparat, jösses människa, hur blind får man bli?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Du beskriver just nu en person som (enligt min erfarenhet) är djupt deprimerad och möjligtvis kan lida av andra psykiska sjukdomar. Att uttrycka det som du gör pekar mer på din totala brist på empati än att hon faktiskt är en "utsugande, lat, parasiterande jävla brud". Du nämner att hon är socialt skygg, hon fixar inte att laga mat, hon nämner att livet suger, hon har överdoserat olika preparat, jösses människa, hur blind får man bli?

Jag var ironisk, det var menat som en slags motvikt till den sjukskrivna som fuskar till sig 40 till 50 tusen i månaden. Jag är fullt medveten om vilket enormt lidande depressioner och ångest och andra former av psykiskt lidande innebär, även personlighetsstörningar och missbruk. Men stämningen i tråden verkar ju i stor del gå ut på att se ner på "samhällsparasiterna" och känna att man försörjer arbetsskygga slapptaskar när verkligheten faktiskt är mer komplicerad. Folk som är sjukskrivna och förtidspensionärer är inte det för att dem är slackers. Folk som klagar på bidragsparasiter har väldigt ofta inte en jävla aning om vad dem talar om, mer än hur fruktansvärt det känns för dem att dem inte vill betala skatt och att dem kanske skulle haft råd med ett 8800Ultra istället för ett 8800GTX om det inte vore för de höga skatterna i Sverige.

EDIT: Att tråden om bidragsparasiter lyckades mynna ut i en lång debatt om apoteksmonopolet är väl lite knepigt också måste jag säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Jag var ironisk, det var menat som en slags motvikt till den sjukskrivna som fuskar till sig 40 till 50 tusen i månaden. Jag är fullt medveten om vilket enormt lidande depressioner och ångest och andra former av psykiskt lidande innebär, även personlighetsstörningar och missbruk. Men stämningen i tråden verkar ju i stor del gå ut på att se ner på "samhällsparasiterna" och känna att man försörjer arbetsskygga slapptaskar när verkligheten faktiskt är mer komplicerad. Folk som är sjukskrivna och förtidspensionärer är inte det för att dem är slackers. Folk som klagar på bidragsparasiter har väldigt ofta inte en jävla aning om vad dem talar om, mer än hur fruktansvärt det känns för dem att dem inte vill betala skatt och att dem kanske skulle haft råd mett ett 8800Ultra istället för ett 8800GTX om det inte vore för de höga skatterna i Sverige.

EDIT: Att tråden om bidragsparasiter lyckades mynna ut i en lång debatt om apoteksmonopolen är väl lite knepigt också måste jag säga.

Puh, det var för väl, började bli lite orolig. Fast, ska man vara ironisk bör man peka mot det på ett tydligt vis. Det *finns* människor som tycker som du skrev, inte alltid lätt att avgöra om personen är ironisk eller helt blind för sin omgivning. Men tack för att du svarade så missförståndet reddes ut.

Jag håller med dig helt och fullt i övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jävligt skum argumentation här. Hellre att det inte finns någon tillgång alls på kvällen än att det finns men utan större kunskap? Man kan ju läsa på paketen och bruksanvisningar i dessa, om man nu mot förmodan en kväll får för sig att gå och shoppa tabletter man aldrig innan har använt.

Jag förstår mig ärligt talat inte på hur du resonerar. Du ser verkligen alla problem i allt.

www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=693089

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det är lite intressant att vi har sådana extrema skatter, för vem vill vara höginkomsttagare och göra karriär om man ändå ska betala bort mer än halva lönen i skatter? Det lönar sig inte med dessa skatter om man inte är gravt sjuk...

Sen såg jag att någon skrev att det slösades skattemedel. Det stämmer säkert, vet inte själv men de har igentligen inga större hot som tvingar till effektivisering inom staten. Skulle man ligga i som AMD för att hänga med Intel så skulle vi antagligen kunna se samma resultat, med bra mycket lägre skatt.

Visa signatur

C'est moi, Dr. von Quattro!

>>>>>>>Folding@Sweclockers<<<<<<<

Permalänk
Skrivet av jagheteranton:

Det är lite intressant att vi har sådana extrema skatter, för vem vill vara höginkomsttagare och göra karriär om man ändå ska betala bort mer än halva lönen i skatter? Det lönar sig inte med dessa skatter om man inte är gravt sjuk...

Sen såg jag att någon skrev att det slösades skattemedel. Det stämmer säkert, vet inte själv men de har igentligen inga större hot som tvingar till effektivisering inom staten. Skulle man ligga i som AMD för att hänga med Intel så skulle vi antagligen kunna se samma resultat, med bra mycket lägre skatt.

Visserligen är ämnet ständigt aktuellt men kolla in datumet på posten före dig.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagheteranton:

Det är lite intressant att vi har sådana extrema skatter, för vem vill vara höginkomsttagare och göra karriär om man ändå ska betala bort mer än halva lönen i skatter? Det lönar sig inte med dessa skatter om man inte är gravt sjuk...

Sen såg jag att någon skrev att det slösades skattemedel. Det stämmer säkert, vet inte själv men de har igentligen inga större hot som tvingar till effektivisering inom staten. Skulle man ligga i som AMD för att hänga med Intel så skulle vi antagligen kunna se samma resultat, med bra mycket lägre skatt.

Jadu, bra fråga! Förmodligen personer med någon sorts ambitioner eller kanske någon som bara vill tjäna bättre än en thailändsk bärplockare. Du tror väl inte att någon med ett trevligt VD-jobb hellre skrubbar toaletter för småpengar om hans lön sänks från 1.000.000 kr till 900.000 kr i månaden?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagheteranton:

Det är lite intressant att vi har sådana extrema skatter, för vem vill vara höginkomsttagare och göra karriär om man ändå ska betala bort mer än halva lönen i skatter? Det lönar sig inte med dessa skatter om man inte är gravt sjuk...

Sen såg jag att någon skrev att det slösades skattemedel. Det stämmer säkert, vet inte själv men de har igentligen inga större hot som tvingar till effektivisering inom staten. Skulle man ligga i som AMD för att hänga med Intel så skulle vi antagligen kunna se samma resultat, med bra mycket lägre skatt.

Hej Anton.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

fan va sur jag blir på dessa bortskmämda latmaskar,
som far omkring och leker paris hilton
den där kvinnan (dock kanske inte en bortskämd latmask) som handlar upp alla pengar pga ångest är det inte bättre att ge henne psykriatisk hjäälp istället för att rätfärdiga hennes beteende? genom att ge hene pengar så hon kan köpa ännu mer vart fan är förnuftet nånstans?

både hon och skattebetalarna skulle ju tjäna på att ge henne psykisk hjälp.

Det är ju inte säkert att det skulle bli billigare för staten att ge henne vård. Vård är ju som vi märkt inte gratis, och det är ju inte säkert att det hjälper. Men jag håller däremot med om att det vore mer logiskt att försöka ge henne den vård hon behöver. Kanske locka med reda pengar om hon visar framgång eller nåt.

Sen har vi ju problemet med a-kassan, där man straffas för att man jobbar deltid. Men det är ju en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av Psionicist:

Sverige har västvärldens högsta skatter. Ungefär 55-60% i skatt betalar en låg/medelinkomsttagare, när man räknar med momsen, arbetsgivaravgiften, kommunala inkomstskatten och alla skatter på bensin osv.

Om man på pappret tjänar 20 000 kronor i stockholm, tjänar man egentligen 26 484 kronor (detta eftersom Socialdemokraterna gömt arbetsgivaravgiften så man inte ska se hur mycket skatt man egentligen betalar). På det betalar man 5 532 kronor i kommunal inkomstskatt och 1 400 i pensionsavgift. Sen på det betalar man moms på allt man handlar. Allt i allt så har man betalat 14 295 i skatt och själv får man bara behålla 12 189 kronor

Varför gör du inte en fullständig uträkning där du tar med att du får tillbaka din pension osv? Ta även med i uträkningen hur många procent av inkomstskatten som går till socialbidrag som du uppenbarligen inte gillar. Då kan du räkna ut exakt hur många kronor du skänker till dessa personer.

Edit: Amen vafan. datumfail. lite gammal tråd.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

För att återgå till urinlägget, har nu vår kära högerregering gjort något åt att visa arbetsgivaravgiften på din lönespec? Inte vad jag kan se, i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

För att återgå till urinlägget, har nu vår kära högerregering gjort något åt att visa arbetsgivaravgiften på din lönespec? Inte vad jag kan se, i alla fall.

Det tar >4 år för att det skall gå att göra något åt detta. Om de vinner valet så tar det >8 år osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av sugrövmanövern:

Ja det är just en parodibild du försöker frammåla, och många sväljer din bild med hull och hår. Det är onyanserat att framställa artiklarna som sanna utsagor om att en människa får klassas som att vara medicinskt funktionshindrad p.g.a. av att han är "hårdrockare" . I hans sjukjournaler tvivlar jag på att det står "F127.9 - funktionsnedsättning i form av ett sjukligt intresse för hårdrock" eller något liknande. Snubben har fan gått på soc sen början av nittiotalet, något är fel i huvet på karl-fan. Det är antagligen inte så enkelt som att han inte känner för att jobba utan hellre går på hårdrockkonserter.

Har han ändå inte sig själv att skylla för att han skitit i sin framtid under sin uppväxt? Eller nä juste, det är ju samhällets fel, som allt annat.

Skrivet av sugrövmanövern:

Men sen att dessa människor blir försörjda av pengar ur statskassan stämmer ju alldeles utmärkt. Det blir även mobbing-offret Örjan som är förtidspensionär för att han inte kan vistas ute bland andra människor utan att få starka självmordsimpulser, eller kanske Incest-Inger som ligger hemma i sängen med svarta plastsäckar för fönstren lyssnandes på emo-musik och skriver dikter om samt utövar självskadande och överdoserar piller och hamnar på akuten nån gång i månaden.

Att Örjan blivit mobbad är förmodligen hans klasskamraters fel, men att han inte kunnat gå vidare är hans eget problem. Om han har någon allvarlig prykisk störning så är det en sak utanför, men varje vuxen individ måste ju kunna ta sitt liv i egna händer, oavsett vad man råkat ut för tidigare. Och detsamma gäller Incest-Inger. Att hon skriver dikter om döden beror väl förmodligen för att hon lärt sig tycka synd om sig själv och sett för många dåliga TV-serier. Att skriva dikter är liksom ingen mänsklig instinkt, det är en del av en identitet man tar på sig.

Skrivet av sugrövmanövern:

Det finns många människor som är arbetslösa som inte skulle behöva vara det och även många sjukskrivna och förtidspensionärer som inte skulle behöva vara det om de kunde leva upp till kraven det ställs på en för att verka i samhället vi lever i. Men det finns en hel drös människor som ALDRIG kommer att klara av att jobba och leva normala liv, är Roger och shop-a-holicen några av dem? Inte fan vet jag, men att ha varit bidrags beroende i över 10år och aldrig ha klarat av att behålla något jobb är ju ett tecken på att man kanske inte grejar ett vanligt jobb.

I slutändan har man ändå bara sig själv att skylla, om man är en otrevlig, oansvarig, eller klumpig typ. S-politiken har gjort det "okej" att se sig själv som omäktig över sig själv, och att ansvaret blir någon annans, Det är helt fel och leder bara till att folk inte rycker upp sig! Visst, jag säger inte att ALLA bidragstagare är rötägg, men de flesta tror jag är det. Socialen och samhället i allmänhet verkar totalt ha missat att det är en ganska naturlig instinkt att tycka synd om sig själv och gärna bygga upp en skenbild av sig som underlägsen.

Permalänk

Hej jag har inte läst alla inlägg än. Hur mycket skatt vi betalar har jag ingen åsikt om. Bara vi täcker våra utgifter. Dock så ska vi ha mycket tydligare redovisning av vad vi betalar. rakt och tydligt att det är skatt och inte kalla det avgifter.
Att det är mycket svin på pengar på allt möjligt är troligt. inte insatt nog för att veta. Jag skulle vilja att någon gjorde som en trädstruktur över stadsbudgeten. nivå 1 våra 17 utgiftsposter. och vidare ner till tex enskilda 1miljon poster. skulle skappa mycket mera förstålelse och något mera konkret att ta ställning till.
Det är bara kunskap som får att fatta vettiga beslut.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

ok! jag håller så klart inte med. men vi behöver ingen pajkastning här heller. jag bara undrar om ni tycker man ska ta bort skatten helt eller sänka den lite?

bilskatt måste ni väl hålla med om? vägverket måste ju ha pengar till vägarna, (även t.o.m. jag blir sur på vissa onödiga saker)

men bara ren inkomstskatt, jo kan hålla med om vissa saker som man kan bli sur över man betalar, som vår rätt till vård! vården fungerar ju inte som den ska. men det är inte skattens fel, det är övrig politik.

det är inte skatten som är låg utan det är hur dessa pengar distribueras. Jag menar t.ex att lärare får för lite betalt, likaså de som jobbar inom vård. så med andra ord, man kan tycka illa om att betala för nåt som inte fungerar bra. men hade det inte fungerat sämre med lägre skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

ok! jag håller så klart inte med. men vi behöver ingen pajkastning här heller. jag bara undrar om ni tycker man ska ta bort skatten helt eller sänka den lite?

bilskatt måste ni väl hålla med om? vägverket måste ju ha pengar till vägarna, (även t.o.m. jag blir sur på vissa onödiga saker)

men bara ren inkomstskatt, jo kan hålla med om vissa saker som man kan bli sur över man betalar, som vår rätt till vård! vården fungerar ju inte som den ska. men det är inte skattens fel, det är övrig politik.

det är inte skatten som är låg utan det är hur dessa pengar distribueras. Jag menar t.ex att lärare får för lite betalt, likaså de som jobbar inom vård. så med andra ord, man kan tycka illa om att betala för nåt som inte fungerar bra. men hade det inte fungerat sämre med lägre skatt?

Den goda misstron till staten och till våra utvalda ledare är skäl nog till att argumentera mot hög beskattning. Men jo visst, det är uppföljningen som inte fungerar precis alla gånger, men vad förväntar vi oss för effektivitet av oss själva egentligen? TS tog ju upp exempel (visserligen i gammal argumentationsteknisk vidrighetsanda men ändå) där det uppenbart inte fungerar. Vad TS inte frågar sig är hur många hårdrockare det går på varje behövande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.