"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte köpa en av lösningara Xjom föreslog en bit upp, har lagt på ett 4870 i stället för 4850. Tänkte köpa allt på Inet.

http://prisjakt.nu/optimize.php?f=&e=&p=294113,306279,223516,...

Minne:

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5304247&a=5304247

Min fråga är om man ska köra 4870 crossfire i framtiden, räcker det med 650W? Verkar som att inte finns anslutningar så det räcker även på 750W?

Är även lite sugen på att kanske köra 1GB på 4870, är det värt det? Kanske kan vara värt att köra på det och strunta helt i CF?

Datorn ska inte överklockas något speciellt, är det något som man bör ändra på?

Tack för en superbra tråd, forumet och Xjoms sida har hjälpt mig väldigt mycket.

/Sith73

Permalänk
Medlem

Nu kommer några dumma frågor!!!
Hur långa är kablarna som följer med fläktarna?
Sen undrar jag om man behöver en fläktkontroller eller om man kan använda moderkortet eller man kanske inte behöver något av dom. Vill inte att det ska fattas nått typ att en sladd är för kort eller så!!!
Tänkte köpa 2 chassifläktar en 120 och en 80 vilka rekommenderar ni?
Funderar på typ Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte att jag skulle bygga ihop en schysst dator till min dotter.
Budgeten är på 6kkr, skärm etc finns. Datorn skall användas till en del
relativt enkel gaming (sims2, hästspel etc), så stöd för sli/crossfire behövs inte.

Men jag tänkte även passa på att använda datorn till en del x264-kodande och är därför intresserade av en fyrkärnig cpu, efter att ögnat igenom benchmarken,
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=442, är det helt klart så att fyrkärniga cpuer är att föredra.

Så frågan blir hur man sätter ihop ett system med måttlig spelprestanda, men med lite kraft för x264-kodning för runt 6-kkr, skall man kika på phenom eller på intels quadcore?

Tråden är riktigt bra och xjom är helt suverän med alla råd!

Tomahawk

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för alla hyllningar och glada tillrop, det värmer. Sedan har jag tvingats göra lite annat den här helgen, istället för att göra färdigt hemsidan, och nästa helg är jag i Frankrike.
Hoppas ni står ut med att vänta lite till, och jag fortsätter att hjälpa så gott det går här, och via PM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhilmoen
tjena! Är sugen på ett slänga ihop en dator för ca 10k. Skärm kan, men behöver inte, ingå. (Dvs, kan priset en skärm kostar öka datorns prestanda avsevärt, köper jag en skärm senare).

Spela, surfa.... tja, kolla på film, gärna hdmi-ut...

Kan ingenting om klockning, så det behöver inte vara en dator som är klock-vänlig... några grymma förslag?

Nya 10k-datorn utan skärm (med skärm - se sith73s paket. Lysande för 10k med en bra skärm!)

http://tinyurl.com/3tq344

(Ja, jag har ett hemligt kärleksförhållande till AsRock. De gör riktigt häftiga och bra moderkort, så länge man avstår från överklockning...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Så om det skulle finnas utrymme för en budgetökning, ska jag byta ut Three Hundred mot en Thermaltake V9 i första hand?

Jag undrar också om 4850:n. Är en fläktkyld 4850 så pass bullrig att du tror att det är skulle vara boven som stör i detta bygge? Eller kan man ta en sådan om man lättar lite på tysthetskraven?

Eller om jag får ställa en lite knepigare fråga: om man som jag gärna överklockar (läs gillar att pyssla), anser du som är så pass insatt att det finns några trösklar i budgeten där man får signifikant mer prestanda/krona? Typ, "om du lägger 500:- mer så kan du skaffa en betydligt bättre CPU utan att behöva byta ut några andra komponenter", om du förstår vad jag menar?

Om du lättar på tystnadskraven så funkar ju både Three Hundred och en fläktkyld HD4850.

Men vill du ha det tyst, så är det ursprungliga paketet - men med nätagget givetvis - ett bra val med en större budget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
någon som är sugen på att uppdatera 3,5k intel parketet?

Morsan behöver nämnligen en ny budgetdator. Hon ska skriva dokument, se youtubefilmer, kolla på nyheter och lyssna på musik, alltså något som även den billigaste datorn klarar av snabbt.

Det som kan återanvändas från gamla datorn är nog chassit, brännaren och möjligtvis nätagget. Ny hdd behövs eftersom den nuvarande är fylld med virus. det är inte negativt om datorn är hyfsat snabb på att boota och ladda sidor på nätet.

Jag skulle nog till och med rekommendera super-budget-datorn, för 2900 kr.

Så här ser det ut:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=659,5888&e=&p=246798,28...

Sparar du chassit, brännaren och nätagget, så blir det ännu mindre.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=659,5888&e=&p=287179,31...

Det ser ju vackert ut. Förövrigt ett trevligt 10k-paket, om man vill ha skärm med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sith73
Min fråga är om man ska köra 4870 crossfire i framtiden, räcker det med 650W? Verkar som att inte finns anslutningar så det räcker även på 750W?

Det räcker, men det kommer att lasta ner nätagget lite grann, så att det går upp på en 26-28 dB. Vill du slippa det så ta 750W-agget istället. Det har, till skillnad från 650W-agget även 4 st PCI-Express-anslutningar. Så 750W är riktigt bra för att köra 4870 i CrossFire.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sith73
Är även lite sugen på att kanske köra 1GB på 4870, är det värt det? Kanske kan vara värt att köra på det och strunta helt i CF?

Tjaaaa... Om inte ett HD4870X2 är inom räckhåll för budgeten, så kan ett HD4870 1Gb räcka ganska långt. Men jag är inte helt övertygad om att det krävs på en 22-tummare, egentligen.
För det är ju även så, att bandbredden på P45-moderkortet gör sig lite påmind prestandamässigt när du kavlar upp ärmarna och kör två HD4870 på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sith73
Datorn ska inte överklockas något speciellt, är det något som man bör ändra på?

Nej, jag tycker inte det. X38/X48-korten på Inet är ju så dyra, så det är egentligen bättre att direkt köra två HD4850 CrossFire, eller ett HD4870X2 om budgeten tillåter, eller kanske helt enkelt nöja sig med ett HD4870 1Gb..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
Hur långa är kablarna som följer med fläktarna?

Oj, det varierar förståss lite grann. Men det är faktiskt inte svårt att länga sladdarna om det kniper... De flesta fläktar jag har hållit på med (Scythe, Noctua, Xigmatek, Nexus, Cooltek, Adda och Papst) har oftast för långa sladdar, snarare än för korta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
Sen undrar jag om man behöver en fläktkontroller eller om man kan använda moderkortet eller man kanske inte behöver något av dom.

Det beror på vad du vill uppnå. Med en fläktkontroller har du ju alltid full möjlighet att ställa in ett optimerat luftflöde/ljudnivå. SpeedFan brukar fixa rätt mycket, men inte allt, och jag känner inte till någon direkt "kompatibilitetslista" för SpeedFan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
Tänkte köpa 2 chassifläktar en 120 och en 80 vilka rekommenderar ni?
Funderar på typ Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm

Japp, en Scythe SlipStream 800, och en Noctua R8 blir bra, det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomahawk
Jag tänkte att jag skulle bygga ihop en schysst dator till min dotter.
Budgeten är på 6kkr, skärm etc finns. Datorn skall användas till en del
relativt enkel gaming (sims2, hästspel etc), så stöd för sli/crossfire behövs inte.

Men jag tänkte även passa på att använda datorn till en del x264-kodande och är därför intresserade av en fyrkärnig cpu, efter att ögnat igenom benchmarken,
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=442, är det helt klart så att fyrkärniga cpuer är att föredra.

Så frågan blir hur man sätter ihop ett system med måttlig spelprestanda, men med lite kraft för x264-kodning för runt 6-kkr, skall man kika på phenom eller på intels quadcore?

Tråden är riktigt bra och xjom är helt suverän med alla råd!

Tomahawk

Ett intressant mål, och eftersom HD4670 är så otroligt schysst (lågt pris och mycket bra prestanda, dvs långt över vad sims2 och hästspelen kräver), så tycker jag att du ska satsa på det.
Man kan ju trycka in alltsammans i ett Antec Sonata III.
Det som ger bra bang-for-the-buck i nuläget är att ta en Q6600.

Så utgå från:
http://prisjakt.nu/optimize.php?f=7,33,141,5888&e=&p=177980,3...

Och lägg på så mycket hårddisk som plånboken tillåter...
Allra minst en Seagtae 32Mb 500Gb, men du får inte för mycket disk om du ska komprimera mycket filmer.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

ny dator!

Tja! Har kollat runt lite. Vad tycker du om detta? Något du skulle ändra på? kommer grafikkortet hålla sig, eller ska man satsa på t.ex.HD4670?
Är minnet tillräckligt bra för att matcha de olika grafikkorten?

För tillfället kör jag inga direkt krävande spel, men det kommer så småningom.

650W Antec NeoPower
Antec Performance One P182, Utan nätagg

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz 1066Mhz
Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, Socket 775
4GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Corsair VS, 667MHz

PowerColor ATI HD4870 X2 2GB

Ge gärna lite info!

Mvh

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izarul
Tja! Har kollat runt lite. Vad tycker du om detta? Något du skulle ändra på? kommer grafikkortet hålla sig, eller ska man satsa på t.ex.HD4670?

Nej, har du valt HD4870X2 så ska du givetvis inte byta bort det. Det kommer att hålla sig bra länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av izarul
Är minnet tillräckligt bra för att matcha de olika grafikkorten?

Minnet ska matcha processorn. Och det gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av izarul
650W Antec NeoPower
Antec Performance One P182, Utan nätagg
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz 1066Mhz
Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, Socket 775
4GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Corsair VS, 667MHz
PowerColor ATI HD4870 X2 2GB

Det enda som är galet är moderkortet. Kör med Gigabyte EP45-DS3P eller Asus P5Q Pro istället.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Skickar ett stort tack till xJom i synnerhet och alla andra här på forumet också. Beställde delar till en "6k-dator" med xJoms rekommendationer som grund men med några modifieringar:

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=141,33&e=&p=177980,3163...

Bytte från E8200 till E8400, andra minnen och ett annat 4850-kort. Jag har inte skrivit så många frågor men jag tror vi är många som följer denna tråden utan att själva skriva så mycket.

Permalänk
Medlem

Hej xJom och alla sweclockers läsare.

Jag vill börja med att tacka xJom för den underbara instatts han gör.

Jag är sugen på att köpa en ny dator och funderar på följande spec:
Dator

Men jag funderar på om man ska uppgradera lite.
Dom delar som jag tänkt ändra på är minnerna till CL4 eller kanske tom CL2 och graffe-kortet till 1GB. Hur mycket mer prestanda ger det gämtemot priset, är det prismvärt?

Om jag väljer att uppgradera med ett extra graffe-kort senare, kommer jag då måsta byta nätagg?

Det jag vill att datorn ska klara av är kommande spela, så som Diablo III och Starcraft II, utan problem på maxade inställningar.

Hur funkar det med FSB och multiplayer egentligen?. Tänkte om det är PC6400 som rekomenderas till en prolle/mobo med 1066MT/s resp. 1600MT/s? Och vad dom ska vara inställda på.

Det jag tycker är viktigast är att komponenterna fungerar perfekt tillsammans, lägger häldre ut någon tusenlapp för att få delar som är rikigt kompatibla tillsammans.

MVH//
Fredrik Johansson

Permalänk
Medlem

dom har ju ett grymt prisvärt datorpaket på dustinhome!

E8400 och HD4850 för 5000 !
köp ffs!!

http://www.dustinhome.se/pd_5010184448.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Dom delar som jag tänkt ändra på är minnerna till CL4 eller kanske tom CL2

Nej, du vinner ingenting på det. Intel utnyttjar inte minnena på samma sätt som AMD. Och med de minnena du har valt nu, så kan du ju klocka tillräckligt för att CPUn ska smälta, om du inte byter kylare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
och graffe-kortet till 1GB. Hur mycket mer prestanda ger det gämtemot priset, är det prismvärt?

Ja, jo, kanske. Det beror lite på skärmen du har. Grafikminne blir mer och mer viktigt på nyare spel. 512 Mb på ett HD4870 är faktiskt lite snålt, men å andra sidan. HD4870 512 Mb är riktigt snabbt på en vanlig 22-tummare med 1680x1050.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Om jag väljer att uppgradera med ett extra graffe-kort senare, kommer jag då måsta byta nätagg?

Ja, jag tycker att 750W är att rekommendera om du vill ha dubbla HD4870. Men återigen, det beror på skärmen. Vill du ha möjlighet att uppgradera så är det mer prisvärt att ta ett HD4850 (kanske t o m det passiva från Gigabyte med 1 Gb minne på - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702). Då kan du behålla både moderkort och nätagg.

Vill du spendera en tusenlapp extra, så uppgradera processorn till Q9550 istället. Sedan är det ju också så, att det är lite lättare att installera i Antec P182 med ett modulärt nätagg... Dock är Corsair 650W fortfarande rätt prisvärt (fast det ökat något i pris).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Det jag vill att datorn ska klara av är kommande spela, så som Diablo III och Starcraft II, utan problem på maxade inställningar.

Så långt jag hört ska dessa spel flyta fint på 22-tummare med maxade inställningar. Men - det är ju bara rykten än så länge, inget bekräftat från Blizzard.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Hur funkar det med FSB och multiplayer egentligen?. Tänkte om det är PC6400 som rekomenderas till en prolle/mobo med 1066MT/s resp. 1600MT/s? Och vad dom ska vara inställda på.

Q6600 har en FSB på 266 MHz (vilket blir 1066 MT/s "quad-pumped").
Då krävs allra minst minnen som går i 533 MHz. (Vilket egentligen är PC4200 - men det är det ju ingen som använder...)

Q9550 har en FSB på 333 MHz (vilket blir 1333 MT/s "quad-pumped").
Då krävs allra minst minnen som går i 667 MHz (PC5300, men återigen - de flesta använder PC6400-minnen).

Så länge moderkortet stöder minnen med högre hastigheter, så läser moderkortets BIOS av minnets SPD (ungefär som minnets BIOS), och ställer in alla parametrar efter minnestillverkarens rekommendation.

Men - med alla mina ändringsförslag, så skulle det kunna sluta med

http://tinyurl.com/4mnb63

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
dom har ju ett grymt prisvärt datorpaket på dustinhome!

E8400 och HD4850 för 5000 !
köp ffs!!

http://www.dustinhome.se/pd_5010184448.aspx

Ja, det var ett bra pris. Det var visserligen ett gammalt moderkort och minnen som inte tillåter någonsomhelst överklockning (se ovan), och heller inte den snabbaste hårddisken (dom har dessutom skrivit T7K500 och sedan länkat till en P7K500?!). Men vill man bara ha en dator med E8400 och HD4850 som tuffar och går, så är väl paketet väldigt prisvärt. Det går inte att ta ens liknande delar och komma långt under 5000 kr. Det går att komma under, men då måste man beställa från flera butiker, och då äts mellanskillnaden upp av fraktkostnaderna.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Gamerburk

Efter 3års trogen tjänst är det nu dags för min burk att pensioneras och ge plats för något nytt.
Är novis när det gäller datorbyggen (mutade kompisarna med pizza för att bygga ihop mitt nuvarande burk).
Vad det primära med burken? Spel! Dock i majoritet mmo's (EvE, LotrO, War, AoC), har kört min nuvarande burk 24/7 så min nya burk kommer inte heller få vila mycket.Skärmen är en 19", kommer ej bytas ut.

Suttit och letat igenom en massa sidor och plockat ihop något jag tror (novis remember) kan funka men tänkte att det nog är bäst att be folk här om hjälp

Visst ja, kostnadsgränsen är satt till 15 000:-

Chassi:
Antec Case Performance One P182 , utan nätagg

Processor:
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 (värt att ta ett E8500?)

Nätagg:
Corsair HX Series CMPSU-620HXEU PSU 620W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modula

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD4850 512MB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI Dual Slot Fansink LITE RETAIL PCI Express
Eller ----
Asus Extreme Radeon HD4870 512MB GDDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Mobo:
Här sitter jag verkligen helt lost iom att jag har föga kunskap om mobo's.
Vill dock ha ett mobo med crossfire, måste iofs uppgradera skärmen om jag skall kunna utnyttja crossfire eller har jag missuppfattat det?

Gigabyte GA-X48-DS5 iX48 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Eller- ----
Gigabyte GA-EP45-DS4 iP45 4DDR2-DIMM 1PCI 6PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Minnen:
Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5-5-5-18
Eller -----
OCZ Reaper HPC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL4-4-4-15

Kylning CPU:
ZEROtherm Nirvana NV120 CPU Cooler -775/AM2

Kylning Grafikkort:
Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2

Hårddiskar:
2 * Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2

Funderar på att köpa en 3:e HD för att enbart köra operativsystemet eller är det onödigt? Om inte, vad för HD kan då rekommenderas? Behöver ju då inte ytterliggare en 750gb's.

Jahapp, då vart den här romanen färdig. Hoppas någon orkade läsa igenom den. Höll nästan på att glömma! ....nej....vågar mig inte på överclockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Grafikkort:
Sapphire Radeon HD4850 512MB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI Dual Slot Fansink LITE RETAIL PCI Express
Eller ----
Asus Extreme Radeon HD4870 512MB GDDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Om du läste inlägget ovan, så rekommenderar jag i just ett sådant här fall att du kör med HD4850. Gärna Gigabytes passiva med 1 Gb minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Här sitter jag verkligen helt lost iom att jag har föga kunskap om mobo's.
Vill dock ha ett mobo med crossfire, måste iofs uppgradera skärmen om jag skall kunna utnyttja crossfire eller har jag missuppfattat det?

Nej, du måste inte uppgradera skärmen för att köra CrossFire, men om du uppgraderar skärmen till en 24-tummare kommer du behöva ett HD4850 till.

I mobo-fallet, så duger det med Gigabyte EP45-DS3P eller Asus P5Q Pro, eftersom du inte skulle klocka, och om du håller dig till HD4850. Skulle du vilja ha ut några FPS extra (vilket inte torde vara nödvändigt med tanke på de spel du föredrar...) så kan du gå upp på X38/X48-mobos, men som sagt. Det är nog inte värt det i ditt fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Minnen:

Ska du inte klocka, så ska du ha Kingston ValueRam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Kylning CPU:
ZEROtherm Nirvana NV120 CPU Cooler -775/AM2

Återigen - ska du inte klocka, så kan du nöja dig med Stock-kylaren, eller bara ta en passiv Ultima-90i för att få datorn tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Kylning Grafikkort:
Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2

Bättre att köpa ett passivt på en gång... Nu när det finns ett så fint från Gigabyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av schizoF
Hårddiskar:
2 * Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2

Funderar på att köpa en 3:e HD för att enbart köra operativsystemet eller är det onödigt? Om inte, vad för HD kan då rekommenderas? Behöver ju då inte ytterliggare en 750gb's.

Jag fyller på med diskar upp till budgeten, helt enkelt.
Den snabbaste och säkraste lösningen är att ta en VelociRaptor på 300 Gb som systemdisk och den fantastiska 1.5Tb-disken från Seagate.

Så här blir det då:
http://tinyurl.com/52o3el

Det blir 12k ungefär. Vill du spendera lite till, så gå upp på Q9550.

Du kan ju alltid kosta på dig att köpa en ny DVD-brännare också...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Köp råd

Hej.

Jag har en hem pc som företaget vill ha hutlösa pengar för att köpa ut.

Jag har lite komponenter hemma i dag som jag tänkte använda

WinTV-HVR-1300, ett tyst 550w nät agregat samt ett Sparkle 8800GT 512MB.

Datorn jag bygger skall vara liten, tyst och jag kommer köra vissa spel FIFA 09 NHL 09, COD4. Jag kommer med köra mediacenter och Vista. Jag vill inte betal mera än ca 4500. Har tillgodo kvitto på inet så blir inköp där som det ser ut.

Komponenter som jag funderar på att köpa är.

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/640gb-wester...

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-eg...

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb-(2x2gb)-a-data-gaming-experience-ddr2-800g/5304247/

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Kommer detta fungera enligt mina syften?
Och är det ok med dual core ett tag framöver?

M.v.h F

Permalänk
Medlem

Ja, det där blir bra, men du behöver ju inte köpa ett snordyrt G45-moderkort, om du ändå ska stoppa dit ett 8800GT.

Ta https://www.inet.se/?page=product&stockid=1900856&a=1900856&
istället.

Det är OK med Dual-Core.

Köp gärna med en extra fläkt till chassit:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Ok finns ingen fördel med G45 kortet då? e det inbyggda moderkortet på G45án bra? eller skall jag köpa detta biligare och hålla mig till denna lösningen med 8800gt?

Tack för svaret ser ut som det blir det om du inte ger mig någon annat rörande G45an.

Och behöver jag verkligen en extra fläkt? eller skall jag byta den som finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fpow
Ok finns ingen fördel med G45 kortet då? e det inbyggda moderkortet på G45án bra? eller skall jag köpa detta biligare och hålla mig till denna lösningen med 8800gt?

8800GT är vansinnigt mycket bättre än grafikchippet på G45-kortet, så det finns ingen anledning till att använda G45-kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fpow
Och behöver jag verkligen en extra fläkt? eller skall jag byta den som finns?

Ja, du bör använda en främre fläkt och en bakre fläkt för att skapa luftgenomströmning i chassit. Det är bara den bakre fläkten som följer med chassit.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

Ett intressant mål, och eftersom HD4670 är så otroligt schysst (lågt pris och mycket bra prestanda, dvs långt över vad sims2 och hästspelen kräver), så tycker jag att du ska satsa på det.
Man kan ju trycka in alltsammans i ett Antec Sonata III.
Det som ger bra bang-for-the-buck i nuläget är att ta en Q6600.

Så utgå från:
http://prisjakt.nu/optimize.php?f=7,33,141,5888&e=&p=177980,3...

Och lägg på så mycket hårddisk som plånboken tillåter...
Allra minst en Seagtae 32Mb 500Gb, men du får inte för mycket disk om du ska komprimera mycket filmer.

/xJom [/B]

Tack xJom, du är en hjälte!

Permalänk
Medlem

Tjena tänkte köpa en dator runt 8-10 tusen men är inte riktigt med i leken längre då allt har gått så snabbt frammåt.

Det jag är ute efter är att kunna spela dom nya spelen samt att jag vill kunna kolla på hd film, det är där problemet kommer jag har hört att man inte kan ta ut ljudet till stärkaren om man inte har hd ljud utgång på den, finns det t.ex nåt speciellt ljud kort eller nåt man kan köpa till osv,
Sen grafik kort, ska man köra med 2x 512 eller ett 1gb?

Chassi vill jag ha så tyst som möjligt, hört att p182 ska vara ganska tyst men finns det fler i samma prisklass som är tystare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ja jösses ja...

Då kanske vi ska ge upp det där med chassit, och köra på ett Antec Three Hundred i allafall...

http://tinyurl.com/3f73mj
/xJom

Har en fråga om nätagget: räcker det med 650W om jag senare skulle vilja köra CrossFire med HD4850? Och är då Asus P5Q-E fortfarande rätt moderkort att satsa på? Undrar så smått också om du tror Antec Three Hundreds konstruktion kommer att räcka för 2 passivt kylda HD4850.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk

Hej

Jag behöver en ny dator och har en budget upp till 7000. De jag gör med min dator, är att jag spelar cod4 och snart cod5. Jag undrar om den dator dustinhome.se säljer för 5000 duger till detta, om jag köper till dubbelt så mycket minne. Ska jag köpa 4gb twinx minnen eller dubbla den som följer med istället??

Kommer de moderkortet kunna ha två radeon kort när de väl behövs i framtiden eller måste man byta moderkort då också och kommer de gå smärtfritt??

Eller har ni ett bättre förslag på dator i den prisklassen som ni kan tipsa mig om istället??

länk till datorn på dustin: http://www.dustinhome.se/pd_5010184448.aspx

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Sista svaren från mig denna veckan. Åker till Frankrike imorgon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rewue
Det jag är ute efter är att kunna spela dom nya spelen samt att jag vill kunna kolla på hd film, det är där problemet kommer jag har hört att man inte kan ta ut ljudet till stärkaren om man inte har hd ljud utgång på den, finns det t.ex nåt speciellt ljud kort eller nåt man kan köpa till osv,
Sen grafik kort, ska man köra med 2x 512 eller ett 1gb?

Ja, du bör definitivt köpa ett bra ljudkort till datorn om du ska ha ut det i stereon. 2x512 är ju att föredra om du har en liten skärm, tänker du byta upp till en stor skärm, så är ju 2x1Gb att föredra, och då funkar det bra så länge med ett 1Gb-kort. Det ger lite mer utrymme för effekter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rewue
Chassi vill jag ha så tyst som möjligt, hört att p182 ska vara ganska tyst men finns det fler i samma prisklass som är tystare?

Lian-Li-chassina konkurrerar med P182, men de kan vara något dyrare. Även Thermaltake Xaser VI är rätt tysta. MX-modellen (något mindre variant) är i samma prisklass. NZXT Hush finns också som är rätt tyst, och lite billigare än P182, men det chassit kyler inte riktigt lika bra.

Kolla lite på http://xjom.se/Intel10knoOC
Det är tyvärr utan ljudkort, och det är även så att ska du bygga en mycket tyst burk, så måste du ha passiva grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Har en fråga om nätagget: räcker det med 650W om jag senare skulle vilja köra CrossFire med HD4850? Och är då Asus P5Q-E fortfarande rätt moderkort att satsa på? Undrar så smått också om du tror Antec Three Hundreds konstruktion kommer att räcka för 2 passivt kylda HD4850.

Ja, 650W och P5Q-E duger bra vid CrossFire med HD4850. Antec Three Hundred kyler bra. Inga problem. Du kan köpa till några extra fläktar, så blir det korsdrag i chassit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jefla_Olavi
Jag behöver en ny dator och har en budget upp till 7000. De jag gör med min dator, är att jag spelar cod4 och snart cod5. Jag undrar om den dator dustinhome.se säljer för 5000 duger till detta, om jag köper till dubbelt så mycket minne. Ska jag köpa 4gb twinx minnen eller dubbla den som följer med istället??

Kommer de moderkortet kunna ha två radeon kort när de väl behövs i framtiden eller måste man byta moderkort då också och kommer de gå smärtfritt??

Eller har ni ett bättre förslag på dator i den prisklassen som ni kan tipsa mig om istället??

Dustin-datorn är prisvärd, men det enda du kan uppgradera är i princip minnet. Du kan inte köra CrossFire, vare sig med nätagget eller moderkortet.

Är du beredd att satsa 7000, då ska du ta det här, för det är uppgraderingsbart också:
http://tinyurl.com/3ly2h9

Au revoir!
/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hej gott folk.

Tänkte snickra ihop följande system och ville bara kolla så att det inte är helt uppåt väggarna...

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=636022...

Har inte lagt till något ljudkort ännu och har planer på att köpa in ytterligare ett GTX260 och köra SLi när ekonomin tillåter....

Lite av mina funderingar ligger i om jag ska gå på GTX260 eller om jag ska nöja mig med 9800GTX+.

Har även lite funderingar om ang. CPU'n..... har beslutångerst om jag ska ta Q9400:an eller spara 600:- och nöja mig med Q6600? flaskhals?

har även möjlighet att köpa en lätt beg. AeroCool ExtremEngine 3T som jag kan köpa till vettig peng och spara ytterligare 200:- istället för Chieftec....?

Vad tycker ni? tips & råd är välkommna.

Tack på förhand
//n011an

Permalänk
Medlem

Hej! Nu är jag med sugen på en ny dator!
Jag har ungefär 8000 att lägga på en speldator. Jag har en 22" widescreen skärm. Jag kollade amd paketet för 8500kr men det grafik kortet fanns bara att köpa hos tbh men där var det slut i lagret.

mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk

Hej herrar & damer! Har snickrat ihop ett litet system nu, ge mig gärna feedback på sånt som är dåligt och bra. http://i33.tinypic.com/6ei6a9.jpg

Permalänk
Medlem

Hej xJom, skriver detta redan nu när jag kommer ihåg men hoppas hur som helst att din Frankrikeresa blev ok.

I http://tinyurl.com/3f73mj undrar jag vad Nexus 92mm PWM är tänkt att användas till. I stället för en 70mm-fläkt vid moderkortet i Thermaltake V9?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

En kompis till mig håller på med videoredigering och han tycker att det går långsamt!!! Så frågan är vilken komponent som är viktigast för detta ändamål?
Ram eller hårddisk?

Permalänk
Medlem

Denna sida att rekommendera?

Som ämnet lyder, är denna sida: http://shop.compless.com/ något att rekommendera? Någon som har erfarenhet av dom, prisvärt osv.

Om så är fallet, någon duktig som kan koka ihop en ok speldator i prisklassen 6-8k?

Tack på förhand
/Markus

Permalänk

Hej!

Jag skulle behöva lite tips inför mitt datorköp. Detta blir första gången jag bygger en dator själv. Jag kommer använda den till att spela rFactor, GTR2, Test Drive Unlimited, Need for Speed: Carbon, RACE: The WTCC Game, RACE 07: The WTCC Game och även lite RollerCoaster Tycoon 3. Bildredigerar också lite i Photoshop.

Jag har en 500 GB hårddisk sedan tidigare som jag tänker använda men jag tänkte också köpa en till hårddisk på 250 eller 320 GB.

Vad tror ni om de här delarna?:

DUSTIN UPPGRADERINGSPAKET PERFORMANCE INTEL
http://www.dustinhome.se/pd_5010135018.aspx?

CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
http://www.dustinhome.se/pd_5010133748.aspx?

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
http://www.dustinhome.se/pd_5010165345.aspx?

ANTEC THREE HUNDRED ULTIMATE GAMER CASE MIDITOWER
http://www.dustinhome.se/pd_5010142536.aspx?

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 320GB SATA/300 16MB
http://www.dustinhome.se/pd_5010112612.aspx?

Totalt: 6 605 kr.

Uppgraderingspaketet blir det förmodligen eftersom det är så prisvärt. De andra delarna är jag mer osäker på. Tipsa gärna om annan nätdel, hårddisk, DVD-brännare eller chassi om ni vet något bättre/mer prisvärt än mitt förslag.

Hade tänkt att beställa allt från Dustin för att slippa flera fraktpriser.

Sedan vet jag inte om jag ska köra Windows XP eller Vista. Förslag?

Permalänk
Medlem

christ0ffer:

jag tänkte köra på samma sak som dig ungefär fast lite modifierat.

allt från dustinhome med deras uppgraderingspaket som grund.

ANTEC THREE HUNDRED

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

DUSTIN UPPGRADERINGSPAKET PERFORMANCE INTEL

totalt 7290kr

och sen en skärm till då jag inte har ngn.

tittade på denna skärm
BENQ E2400HD 24# TFT TCO-03 SVART
http://www.dustinhome.se/pd_5010186208.aspx?

Klarar 4750 kortet som ingår i uppgraderingspaketet att dra runt 24" skärmen någorlunda bra?

tacksam för hjälp.

Permalänk

Tjena !

Beställde delar igår, kommer bli mitt första bygge

Ser ut så här:

http://www.auktionsbild.se/visa.php?id=49547

Vill höra åsikter ! Har en skärm med upplösningen 1680x1050, jag kommer väl kunna spela spel som t ex Far Cry 2 och Crysis Warhead i den upplösningen på High/Very High? Ska klocka processorn också =D

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air