Mailserver skickar spam - användarkonto hackat?

Permalänk
Medlem

Mailserver skickar spam - användarkonto hackat?

Upptäckte idag när jag skulle kolla mailen från min server att jag hade 7000 mail gällande "delivery failures". Jag kollade upp några, och fann att de alla var skickade till helt slumpmässiga adresser vid kända stora domäner innehållande ett typiskt spam-mail från "Greetings.com". Mailen var alla skickade från användaren "hlds" som endast är på mitt system som ägare av just hlds-paketet, men som jag aldrig använt för att skicka/ta emot mail (den finns exvis. inte i MySql-databasen där jag har alla användare av mailservern).

Min första reaktion på detta var att stänga port 25 i min Pfsense NAT/Brandvägg och blockera lösenordet på användaren "hlds", och än så länge tycks detta ha stoppat utskicken. Därefter gick jag vidare till att lusläsa den kilometerlånga mail.log, där jag strax innan alla mail från "hlds" började skickas kunde läsa följande två rader som väckte mitt intresse:

#Sep 12 03:24:09 localhost postfix/smtpd[4860]: connect from (IP-Adress).dynamic.hinet.net[ip-adress] #Sep 12 03:24:11 localhost postfix/smtpd[4860]: NOQUEUE: rejec(samma ip-adress).dynamic.hinet.net: RCPT from (samma ip-adress).dynamic.hinet.net[samma ip-adress]: 554 Service unavailable; Client host [samma ip-adress] blocked using dnsbl.njabl.org; 1153350452; from=<(en-användare)@MyMainServer.com> to=<(till synes random adress)@yahoo.com.tw> proto=SMTP helo=<www.MyMainServer.com>

Tillägg inom parentes på svenska är "censureringar" av en och samma IP-adress samt två mailadresser. Domännamnen är intakta.

Det jag undrar först och främst är: Kan jag med denna rad dra några som helst slutsatser om vem som attackerat min server? Användaren (ip-adress).dynamic.hinet.net återkommer ett par gånger sedan, men inte med någon "unik" rad, som den här ovan.

Vidare vore det intressant att veta hur dessa mail kunde komma iväg trots att jag inte skickar ut någonting direkt från den servern, utan allt relayas via bredbandsbolagets SMTP-server (detta eftersom utgående port 25 är blockerad hos BBB). Jag har dock varit slarvig nog att ha både ut- och ingående port 25 öppen på min brandvägg - har detta utgjort en potentiell säkerhetsrisk?

Slutligen tar jag ytterst gärna emot tips om hur jag kan undvika att något liknande händer igen, och idéer om hur angriparen kunnat komma in från början.

Tack på förhand!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, varför skulle du inte ha porten öppen menar du? Jag antar att du tar emot mail på servern, eller?
Om inte så är det ju ingen större mening att ha en mailserver.
Eller menade du att du skulle blockera trafik utåt eftersom du ändå har BBBs inställda i dina mailprogram osv?

Så länge som du har relaying begränsat som det ska vara (till interna nätverket, t ex) så är det ju bara lokala användare som kan skicka mail, vilket verkar vara fallet här Men det visste du väl redan antar jag.

Förresten. Kör du servern på flera portar samtidigt? Jag läste lite om det senast igår, tydligen så går det att ställa in fel så att en av portarna blir open relay medans den andra begränsas som den ska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jo, självklart ska port 25 vara öppen, man ska inte skriva inlägg efter en hård skoldag tydligen

Hur som helst var det ett bra tag sen jag tog mig i kragen och konfigurerade hela alltet, och nu verkar den mesta kunskapen ha trängts bort till förmån för en massa matte- och fysikkurser, vilket innebär att jag inte har koll på hur jag kontrollerar att jag verkligen har begränsat relayingen. Jag sitter med Postfix's main.cf här, och hittar pinsamt nog ingen rad som skulle kunna begränsa tillgången till "relayhost". Har visserligen en rad "smtpd_sender_restrictions", som bl a är satt till att "permit mynetworks". Mynetworks är dock inte specificerat någonstans?

Detta är oturligt nog ett mycket ovant område för mig, så ja, inget är för självklart för att påpekas

Med servern antar jag att du menar postfix-servern? Den ska vad jag vet endast ligga på port 25.

Fler inputs mottages tacksammast!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, jag började med mailservrar (också postfix) i förrgår, men jag lär mig fort.
Om du inte satt mynetworks eller mynetworks_style så tillåter den, citerat så att det inte kan bli fel, "clients in the same IP subnetworks as the local machine".
Frågan är om det betyder att den även litar på de på samma subnet som ditt externa interface eller inte, men jag antar att du inte fått några connections från samma nätverk som dig själv?
För att säkra det hela så kan du ju alltid ta och sätta mynetworks till något vettigt. Min ser ut som så:
mynetworks = 192.168.1.0/24, 127.0.0.0/8

Med tanke på att jag som sagt är riktigt ny så kan jag inte hjälpa mycket mer än så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

mynetworks_style ligger på "host", frågan är ju vad de åsyftar med "host" ((har i min ungdom (dvs för några månader sen) råkat radera alla förklaringar till de olika konfigurationsalternativen ))

Får pilla vidare imorrn antar jag, det sista jag gjorde nu var att stoppa postfix, så att åtminstone inte mer skit skickas med min domän som avsändare...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Om du bara skickar via din server som "relayar" till BBBs SMTP från ditt lokala nätverk behöver du väl inte ha port 25 öppen för inkommande trafik. För antar att du hämtar mailen med POP3 (Port 110) eller IMAP eller nått?

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se, är även idag nyss hemkommen från skolan, så jag reserverar mig för tankefel

Mailen hämtas FRÅN servern med IMAP, men de kommer ju TILL serverns databas via postfix's port 25? Eller?

Någon med några tips på hur jag ska låsa ut användaren som uppenbarligen fortfarande skickar spam med mitt gamla HLDS-konto? Jag har spärrat lösenordet på användaren, så det är uppenbarligen inte så han kommer in. Temporärt har jag löst det hela genom att stoppa postfix, men det är ju ingen speciellt bra lösning eftersom även jag får mail

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet inte om jag förstår dig rätt i hur du använder mailen på burken. Men jag fattar det som att du har linux burken som en proxy eller vad man ska kalla det för mail som normalt finns hos din levrantör? Eller kör du den som en vanlig mailserver bara det att du skickar via levrantörens SMTP?

Om du bara mellanlagrar mailen på server så som jag förstår det behöver inte port 25 vara öppen ut mot internet (för inkommande anslutningar) utan bara mot lokala nätverket. Om du däremot skickar mail via servern från andra platser så måste dock 25 vara öppet mot internet. Eller ännu hellre kanske bara tillåta folk utanför lokala nätverket att skicka med SSL krypterad SMTP.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digge
Hmm, jag vet inte om jag förstår dig rätt i hur du använder mailen på burken. Men jag fattar det som att du har linux burken som en proxy eller vad man ska kalla det för mail som normalt finns hos din levrantör? Eller kör du den som en vanlig mailserver bara det att du skickar via levrantörens SMTP?

Om du bara mellanlagrar mailen på server så som jag förstår det behöver inte port 25 vara öppen ut mot internet (för inkommande anslutningar) utan bara mot lokala nätverket. Om du däremot skickar mail via servern från andra platser så måste dock 25 vara öppet mot internet. Eller ännu hellre kanske bara tillåta folk utanför lokala nätverket att skicka med SSL krypterad SMTP.

Port 25 måste ju vara öppen om han har en server som tar emot mail också (det lät inte riktigt så på det du skrev).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ojdå, nej, beskrivningen var inte den bästa..

Hur som helst står den som en fullgod mailserver som servar mail för min domän. Inkommande mail kommer direkt till den och lagras i en MySQL-databas och hämtas sedan av klienterna med IMAP. Utgående mail går från klienten till servern, men realayas hos servern ut till BBBs SMTP-server. Någon aktiv SMTP-server körs alltså inte.

Ska prova att lägga till en mynetworks-post i Postfix's main.cf som begränsar anslutningsmöjligheterna till mitt lokala subnät samt localhost och kolla på ett sätt att bygga ut till SSL-kryptering.

Tack så mycket för hjälpen så långt!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G