Permalänk

gfx: x1600 vs x2300

jag behöver lite råd snabbt. För att göra en lång historia kort - Min Asus laptop skickades på service, men slarvades bort. Nu ska jag äntligen bli ersatt med en ny dator. Jag spelar ganska mkt spel, och reagerade därför direkt när jag såg att datorn de ville ersätta mig med hade ett Ati x2300 istället för ett x1600 som jag hade tidigare.

X2300 är mig veterligen ett budgetkort, och presterar därefter. Det är visserligen nyare än x1600, som inte heller är något monsterkort med dagens mått mätt, men är inte skillnaden alltför stor?

X2300 är som ni kanske vet ett x1300 med nytt namn, och har inget med 2xxx-serien att göra.

Jag hittade lite benchmark här som ger hyffsad översikt. x1600 får 2-3 gånger så bra resultat som x2300 i 3Dmark 01-06, vilket jag tycker är ganska talande. Se länken här under.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Vad ska jag göra? Stå på mig och fortsätta kräva en dator med GFX-kort som är _minst_ lika kraftfullt som det jag hade i min dator som Asus slarvade bort?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Tycker jag helt klart att du ska göra. Man ska INTE acceptera en sämre vara än den man hade från början, vik inte undan en tum!

Vad heter datorn du hade?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Du skall ersättas med MINST lika bra dator som du hade, tänk inte tanken på att ens ta imot något annat! det är dom som har slarvat bort DIN dator så det är dom som får stå för det också.
Lycka till

Permalänk

A6ja hette modellen. Jag kräver såklart inte att bli ersatt med deras senaste värstingdator, men jag tycker att jag borde bli ersatt med en maskin vars samtliga komponenter är likvärdiga eller bättre än det jag hade tidigare.

jag kan jämföra siffror från olika benchmarktest osv, men jag skulle gärna vilja ha lite respons angående skillnad på de olika grafikkorten.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Ja, du ska definift stå på dig om bättre grafikkort, annars pengarna tillbaka.

Om dom inte kan rassla fram nån med x1600 så verkar väl x2500 och go7600 vara likvärdiga. De är iaf DX9 kort och ger liknande 3dmark06 resultat på notebookcheck

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife