Dina telefonsamtal ska registreras

Permalänk
Medlem

Re: Dina telefonsamtal ska registreras

1. Jag är nyfiken på vad gemene man tycker om detta?
Gemene man är klart för det, det är väl en 85-90% av svenska folket som välkomnar ökad övervakning, avlyssning, kameror på allmän plats osv.

2. Tror ni att dom inte sparar innehållet i ett e-postmeddelande?
Jag tvivlar på det, jag ser inte vad de skulle få ut av det (om du med dom menar tjänsteleverantören och inte staten)

3. Gör inte USA redan detta och sparar all info?
Kanske, kanske inte, vem vet?

4. Hur långt tror ni att kampen mot terrorism kommer att gå när det gäller ens intrigitet?
Så långt folket tillåter dem att gå, dvs. troligtvis så långt de själva vill gå.

5. Hur många av er tror att mycket av dessa nya lagar o förordningar mot terrorism som är/kan vara intrigitetskränkande är just mot terrorism och inte bara ännu ett led i makternas kontroll?
Det är väl självklart att världens alla politiker ser ett guldläge att utöka sin makt?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Re: Dina telefonsamtal ska registreras

1. Jag är nyfiken på vad gemene man tycker om detta?
Gemene man förstår inte att detta är en negativ utveckling för ett demokratiskt samhälle och är i regel rejält paranoida när det kommer till invandrare och misstänker att terrorister ska komma och döda dem allihop snart.

2. Tror ni att dom inte sparar innehållet i ett e-postmeddelande?
Dem gör det troligen inte direkt när lagen träder i kraft. Men eftersom lagen har en klausul som säger att regeringen får ändra hur lagen skall tolkas när dem vill så är det bara en tidsfråga innan _ALL_ information sparas.

http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/11/nr-ministern-sj.h...

3. Gör inte USA redan detta och sparar all info?
Ingen aning. Men det låter långsökt pg. utav att det skulle vara så opraktiskt i det landet.

4. Hur långt tror ni att kampen mot terrorism kommer att gå när det gäller ens intrigitet?
Låt mig säga så här, har du flygt till USA på senaste tiden? Så långt tror jag det kommer gå överallt i vårt samhälle. Dvs, man förutsätter att varenda medborgare är en terrorist istället för tvärtom. "Innocent until proven guilty" gör comeback och vi har en modern häxjakt där alla som verkar misstänkta "bränns på bål" (fängslas).

5. Hur många av er tror att mycket av dessa nya lagar o förordningar mot terrorism som är/kan vara intrigitetskränkande är just mot terrorism och inte bara ännu ett led i makternas kontroll?
Vissa politiker kan säkert vara paranoida och tro att terroristerna är runt hörnet och kommer att döda honom/henne när som helst och vill därför öka sin säkerhet på vilket sätt som helst och glömmer helt att tänka igenom förslagen.

Andra politiker kanske är för övervakningspolitiken för att det är vad dem tror folket vill (och det verkar ju stämma) och gör med andra ord bara sitt jobb.

Sen så finns det även garanterat de politiker som ser terroristhoten som den chansen de väntat på för att få igenom all den makt de har suktat efter så länge, *host* Bodström *host*.

F.ö. vill jag uppmuntra alla som inte läst 1984 av George Orwell att göra det nu då den i allra högsta grad är aktuell nu. Dessutom kan jag tipsa er att läsa upp lite om hur nazismens Tyskland och hyr Stalin styrde SovjetUnionen. Och om ni säger "Det där händer aldrig", så ska ni komma ihåg det kommer bli en gradvis process där våra rättigheter och integritet långsamt tas ifrån oss. Vi måste slåss för varenda liten rättighet vi har idag och tar för givet, för annars kommer kanske inte våra barn eller barnbarn att få uppleva dem.

"Anyone That Is Willing To Sacrifice Freedom For Safety Deserves Neither" - Benjamin Franklin

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

På tal om 1984 så var TV4s noll"rasism"vecka med islam som ämne ett utmärkt exempel på en sån "hate week" de har i 1984. En vecka då alla medier osv säger att man ska hata en viss person eller något folk. I TV4s fall gällde det att hata "islamofober".

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Herregud att dra parareller till nazi-tyskland, sovjet-kommunism och 1984 bara pga att man nu ska spara information om när samtal genomfördes och när mail skickades och vartifrån är ju absurt. Som ENBART ska användas vid grov brottslighet och vid åklagarbeslut.

Innan någon börjar pladdra om missbruk så får ni väl ta i beaktande allt möjligt som går att missbrukas. Polisen t.ex. de har ett tjänstevapen, det kan missbrukas för att döda någon.

Rikspolisstyrelsen har hand om våra brottsregister och misstankeregister. De kan missbrukas osv osv.

Självklart kan allt missbrukas, det innebär inte att man inte ska tillhandahålla det ändå. Och beivra missbruk.

Sen skulle jag gärna vilja se hur man kan missbruka detta på ett sätt så att man själv inte blir påkommen. Jag menar de måste fortfarande presentera ett åklagarbeslut om grov brottslighet till bredbandsföretagen innan de får ut någon information.

Om de lyckas förfalska ett sådant får de alltså reda på att Pelle Svenssons ringde ett samtal klockan 23.02 (uppenbarligen till sitt föräldrahushåll(kan vara hans syster, hans bror, hans mamma eller pappa ingen vet) varefter han mailade en hotmail-adress i formen av elitehaxxor@hotmail.com. OJ!!! Hur ska detta sluta.

Däremot om Pelle är en äcklig pedofil. Då får de plötsligt tag i andra mail-adresser som dykt upp i förundersökningen och kanske eventuellt kan de jämföra mobil-nr med andra också i förundersökningen och lätt kan kartlägga Pelles framfart och senare även gripa honom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

För intresserade så övervakar Oscar Swartz ämnen som integritet, övervakning och gör rätt omfattande analyser.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Herregud att dra parareller till nazi-tyskland, sovjet-kommunism och 1984 bara pga att man nu ska spara information om när samtal genomfördes och när mail skickades och vartifrån är ju absurt. Som ENBART ska användas vid grov brottslighet och vid åklagarbeslut.

Herregud, tror ni att dem kommer börja utrota alla judar bara för att dem skriver ned i bok vilka som är judar i staden och tvingar dem bära judestjärna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Och om ni säger "Det där händer aldrig", så ska ni komma ihåg det kommer bli en gradvis process där våra rättigheter och integritet långsamt tas ifrån oss. Vi måste slåss för varenda liten rättighet vi har idag och tar för givet, för annars kommer kanske inte våra barn eller barnbarn att få uppleva dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Innan någon börjar pladdra om missbruk så får ni väl ta i beaktande allt möjligt som går att missbrukas. Polisen t.ex. de har ett tjänstevapen, det kan missbrukas för att döda någon.

Rikspolisstyrelsen har hand om våra brottsregister och misstankeregister. De kan missbrukas osv osv.

Självklart kan allt missbrukas, det innebär inte att man inte ska tillhandahålla det ändå. Och beivra missbruk.

Sen skulle jag gärna vilja se hur man kan missbruka detta på ett sätt så att man själv inte blir påkommen. Jag menar de måste fortfarande presentera ett åklagarbeslut om grov brottslighet till bredbandsföretagen innan de får ut någon information.

Om de lyckas förfalska ett sådant får de alltså reda på att Pelle Svenssons ringde ett samtal klockan 23.02 (uppenbarligen till sitt föräldrahushåll(kan vara hans syster, hans bror, hans mamma eller pappa ingen vet) varefter han mailade en hotmail-adress i formen av elitehaxxor@hotmail.com. OJ!!! Hur ska detta sluta.

Däremot om Pelle är en äcklig pedofil. Då får de plötsligt tag i andra mail-adresser som dykt upp i förundersökningen och kanske eventuellt kan de jämföra mobil-nr med andra också i förundersökningen och lätt kan kartlägga Pelles framfart och senare även gripa honom.

Skillnaden här är att om polisen bär vapen så inskränker inte det på vårt privatliv. Men om all information om våran internet-aktivitet och alla telefonsamtal osv sparas, så inskränker det på vår personliga integritet.

Privatliv och brevhemlighet är livsviktigt för en fungerande demokrati.
Utan dem så är det bara en tidsfråga innan makten växer ännu starkare och de mänskliga rättigheterna minskar. Minns att staten skall ge oss en service, den service vi har bett om. Det är meningen att dem skall jobba för OSS.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Herregud, tror ni att dem kommer börja utrota alla judar bara för att dem skriver ned i bok vilka som är judar i staden och tvingar dem bära judestjärna?

Skillnaden här är att om polisen bär vapen så inskränker inte det på vårt privatliv. Men om all information om våran internet-aktivitet och alla telefonsamtal osv sparas, så inskränker det på vår personliga integritet.

Privatliv och brevhemlighet är livsviktigt för en fungerande demokrati.
Utan dem så är det bara en tidsfråga innan makten växer ännu starkare och de mänskliga rättigheterna minskar. Minns att staten skall ge oss en service, den service vi har bett om. Det är meningen att dem skall jobba för OSS.

Varken privatliv eller brevhemlighet har något med lagen att göra. Inget av dem kränks, ingen läser dina brev och sparar dem och ingen del av ditt privatliv kommer ut i allmänheten.

Fortfarande liknelsen vid nazi-tyskland är helt absurd.

Hört talas om Godwins lag? Finns inte en enda liknelse mellan det här lagförslaget och nazitysklands utveckling efter den stora depressionen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varken privatliv eller brevhemlighet har något med lagen att göra. Inget av dem kränks, ingen läser dina brev och sparar dem och ingen del av ditt privatliv kommer ut i allmänheten.

Fortfarande liknelsen vid nazi-tyskland är helt absurd.

Hört talas om Godwins lag? Finns inte en enda liknelse mellan det här lagförslaget och nazitysklands utveckling efter den stora depressionen.

Jag hatar alla som åberopar godwins lag, för de vet aldrig hur godwins lag lyder.

Grovt översatt ur minnet:

"När ett ämne diskuteras närmar sig chansen att någon nämner Hitler och förintelsen singularitet." - Godwin

Som sedan formaliserats till följande lag:

Den som först nämner Hitler eller förintelsen i en icke-relaterad diskussion döms till att ha förlorat diskussionen utan att något mer bör nämnas, den som åberopar denna lag anses också ha förlorat diskussionen.

Förövrigt vet jag inte hur ickerelaterat det är att diskutera en totalitär stat bildad från en demokratiskt stat via gradvisa inskränkningar i privatlivet.

Låter bekant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag hatar alla som åberopar godwins lag, för de vet aldrig hur godwins lag lyder.

Grovt översatt ur minnet:

"När ett ämne diskuteras närmar sig chansen att någon nämner Hitler och förintelsen singularitet." - Godwin

Som sedan formaliserats till följande lag:

Den som först nämner Hitler eller förintelsen i en icke-relaterad diskussion döms till att ha förlorat diskussionen utan att något mer bör nämnas, den som åberopar denna lag anses också ha förlorat diskussionen.

Förövrigt vet jag inte hur ickerelaterat det är att diskutera en totalitär stat bildad från en demokratiskt stat via gradvisa inskränkningar i privatlivet.

Låter bekant?

Menar du att hitler gradvis inskränkte privatlivet genom att införa lagar och förordningar? Knappast, det var en process som slutade i att han åberopade sig till envåldshärskare. Det innefattar att vi ska ha ett parti som är ute efter total makt och att det finns demokratisk möjlighet att genomföra just detta. Det har ingen relevans i det här. Ge mig en specifik liknelse, vad för slags inskränkning i privatlivet syftar du på? Och då får jag anta att det är ett exempel på en inskränkning som är på samma nivå som att registrera om samtal skett och när, samt om mail skickat och när, inte nåt om innehållet alltså, för det ska ju inte sparas nu. Och detta ska givetvis ha skett INNAN Hitler blev envåldshärskare.

Detta har ingen som helst relevans till nazityskland och hela exemplet är absurt, det samma gäller för någon som helst liknelse vid sovjetkommunismen. Inget av dem går att förklara enbart med lagförändringar eller inskränkningar utan att ta i beaktande hela det politiska klimatet och rådande världsordning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dom mindre bredbandsleverantörerna som kommer troligen gå i KK på grund av att dom inte har råd och lägga ut flera miljoner bara för att spara information om deras kunder...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Tycker synd om dom mindre bredbandsleverantörerna som kommer troligen gå i KK på grund av att dom inte har råd och lägga ut flera miljoner bara för att spara information om deras kunder...

Är de mindre har de troligen inte så många kunder och behöver inte lägga ut så mycket då de inte behöver spara så mycket information.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Är de mindre har de troligen inte så många kunder och behöver inte lägga ut så mycket då de inte behöver spara så mycket information.

Var det till och med inte något sådant som att kraven bara gällde de större bolagen och att de mindre kunde komma undan på nåt sätt eller har jag blandat ihop deta med något annat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta i hur många register ens namn dyker upp

Visa signatur

*-'