Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf att vänta till nästa mellan++ kort kommer. Eller också slår jag till med nästa riktiga highend kort, nu har man ju jobb för fan

Men detta känns inte riktigt rätt...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kommer detta kort vara det absoluta high end kortet i nästa serie lr vad man skall säga...som 8800 ultra var för G80 kärnan...Nvidia är numera sega på släppa kort så det kanske dröjer ytterligare 1 år innan det kommer något bättre, lite tragiskt om detta kortet "bara" är 30% snabbare än 8800 ultra. Det kommer kanske hacka i kommande spel så blir man tvungen att ha SLi för avnjuta hög grafik, nä det lät pessimistikt. Men jag menar Crysis äter ju ett 8800 ultra lätt så man hoppas ju på lite framsteg när det gäller grafikkort.

Permalänk
Medlem

Holy fakk!!! Mer pcb än mammabrädan, förhelvetee!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Holy fakk!!! Mer pcb än mammabrädan, förhelvetee!

I alla fall nära på

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Så det verkar allså som att 3870X2 i crossfire kommer bli att bättre val? Jag menar de bör ju iaf ge mer prestanda en ett 9800X2 eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Så det verkar allså som att 3870X2 i crossfire kommer bli att bättre val? Jag menar de bör ju iaf ge mer prestanda en ett 9800X2 eller är jag helt fel ute?

Ingenting verkar som att 3870 kommer bli ett bättre val även om det skulle vara så.

Vad får dig att tro att HD3870 bör ge mer prestanda än 9800GX2? Ett 8800GTS är mot 20-30% bättre än ett HD3870. 8800GTS @ SLI presterar bättre än HD3870 2 CF, så om dessa lösningarna fungerar lika bra för vardera så kommer 9800GX2 prestera bättre, men också bli dyrare.

Men det är möjligt att HD3870 både presterar bättre och blir ett bättre alternativ, undrade mest vad som fick dig att tro det när ATi idag tyvärr inte har speciellt mycket att hämta i dagens spel mot Nvidias top kort.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Bara undra, så ett 9800X2 blir ett bättre val isf tror du? Jag tänkte ju då 2st 3870X2 i Crossfire men det kanske inte hjälper. Eftersom att jag kommer köpa ett nytt system vill man helst kunna köra dagens spel i 22t widescreen upplösning och det tror du kommer funka med endast 9800X3 ryktena säger 30% mer prestada vilka är mer än vad man tror?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Bara undra, så ett 9800X2 blir ett bättre val isf tror du? Jag tänkte ju då 2st 3870X2 i Crossfire men det kanske inte hjälper. Eftersom att jag kommer köpa ett nytt system vill man helst kunna köra dagens spel i 22t widescreen upplösning och det tror du kommer funka med endast 9800X3 ryktena säger 30% mer prestada vilka är mer än vad man tror?

Dagens spel i den upplösningen kan du spela med ett 8800GTX. Jag lirar med Q6600@ 3ghz, 4gb ram, 8800GTX @ orginal i Crysis @ 1680*1050 med allt på high i DX9 under Xp och får en avg fps om 50 ungefär. Det spel som kräver mer ser i alla fall inte bättre ut av de spel som existerar idag.

Men får att återgå till dina frågor så är det nog ingen som vet. Jag ifrågasatte mest din idé om att HD3870 skulle bli ett bättre val, även om det nu visar sig att det blir ett mycket bättre val. Tiden får utvisa det.

Tittar man på specifikationerna för de diversekorten så ser HD3870X2 bättre ut av den anledningen att dessa två grafikprocessorer sitter fastlödade på samma PCB istället för Nvidias lösning där man gör en "7950GX2", en dubbelmacka av det hela. Lyckas Nvidia bättre med 9800GX2 än vad de gjorde med 7950GX2 så kommer det säkerligen prestera bättre än HD3870X2. Jag tycker att du bara ska sätta dig ner och luta dig bakåt och invänta några prestandatester så fort korten har lanserats och därefter granskar du prestanda/pris eller vad du nu kan vara ute efter och köper det kort som du tror gör dig gladast.

Att sitta på en 22" monitor och lira en lägre upplösning (1680*1050) behövs förmodligen inte två stycken 9800GX2 eller HD3870X2 såvida du inte tänker som många gör, de tänker på "framtiden". Tyvärr så vet ingen hur framtiden ser ut då det lika gärna kan komma ett spel om 4 månader som får Triple SLI - 8800Ultra att gå på knä. Och som du förstår presterar Triple Ultra bättre än Quad HD3870X2.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Dagens spel i den upplösningen kan du spela med ett 8800GTX. Jag lirar med Q6600@ 3ghz, 4gb ram, 8800GTX @ orginal i Crysis @ 1680*1050 med allt på high i DX9 under Xp och får en avg fps om 50 ungefär. Det spel som kräver mer ser i alla fall inte bättre ut av de spel som existerar idag.

Men får att återgå till dina frågor så är det nog ingen som vet. Jag ifrågasatte mest din idé om att HD3870 skulle bli ett bättre val, även om det nu visar sig att det blir ett mycket bättre val. Tiden får utvisa det.

Tittar man på specifikationerna för de diversekorten så ser HD3870X2 bättre ut av den anledningen att dessa två grafikprocessorer sitter fastlödade på samma PCB istället för Nvidias lösning där man gör en "7950GX2", en dubbelmacka av det hela. Lyckas Nvidia bättre med 9800GX2 än vad de gjorde med 7950GX2 så kommer det säkerligen prestera bättre än HD3870X2. Jag tycker att du bara ska sätta dig ner och luta dig bakåt och invänta några prestandatester så fort korten har lanserats och därefter granskar du prestanda/pris eller vad du nu kan vara ute efter och köper det kort som du tror gör dig gladast.

Att sitta på en 22" monitor och lira en lägre upplösning (1680*1050) behövs förmodligen inte två stycken 9800GX2 eller HD3870X2 såvida du inte tänker som många gör, de tänker på "framtiden". Tyvärr så vet ingen hur framtiden ser ut då det lika gärna kan komma ett spel om 4 månader som får Triple SLI - 8800Ultra att gå på knä. Och som du förstår presterar Triple Ultra bättre än Quad HD3870X2.

Mvh Albin

Jo du har nog rätt, blir rätt att man tänker lite för mkt inför ett köp. Men man får väl iaf hoppas att varsig jag väljer 9800X2 eller 3870X2 hoppas jag de funkar rimligt ett år iaf. Blir säkert nöjd, 1680*1050 med ett lite AA/AF bör man väl de väl klara iaf tycker man?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Kom på en sak...
Om 9800GX2 har 1gb minne... hoppas dom inte mennar 512 mb per kärna... isf blir det exakt som två 8800 GTS 512

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Jo du har nog rätt, blir rätt att man tänker lite för mkt inför ett köp. Men man får väl iaf hoppas att varsig jag väljer 9800X2 eller 3870X2 hoppas jag de funkar rimligt ett år iaf. Blir säkert nöjd, 1680*1050 med ett lite AA/AF bör man väl de väl klara iaf tycker man?

Ja, i den upplösningen med lite AA klarar du dig säkerligen ett år, kanske längre, kanske mindre, svårt att säga. Men tittar man bak i tiden så brukar ett grafikkort hålla sig i ungefär ett år med de inställningarna faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

VI kan nog vara ganska säkra på att ett 9800GX2 1GB är det samma som 2st 8800GTS 512 fast på samma kort. HD3870X2 är det lite mer osäkert hur minneshanteringen fungerar.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
VI kan nog vara ganska säkra på att ett 9800GX2 1GB är det samma som 2st 8800GTS 512 fast på samma kort. HD3870X2 är det lite mer osäkert hur minneshanteringen fungerar.

Mjo,
hoppas detta kort kommer med någon ny teknologi så som att minnet speglas inte !

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Inga kommentarer om prestandan och priset på 9800GX2.

Men en sak ska jag säga dock.
Kortet är väldigt snygg, stillren och har kvalitetskänsla, detta känns väldigt vänligt för ögonen gemför med plastig röd leksak känsla som man får när man tittar på AMD kort tycker jag.

Och smart att vända enna PCB inåt med allt. Sparar utrymme och underlättar kylning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd att snart kommer det säkert fyra kärnor på samma kort.. och så läser jag detta

"För övrigt spekuleras det i att 3870 X2 är ett slags genrep inför vad som komma ska från AMD - grafikkretsen R700XT som ryktesvis ska innehålla fler än fyra mindre grafikkärnor på samma grafikkort - schemalagt till mitten av 2008. Framtiden i grafikbranschen följer därmed processorutvecklingen med multipla kärnor."

En gammal artickel jag vet http://www.idg.se/2.1085/1.132236 .. men på något sätt har jag lyckats undgå att det pratas om att R700XT kommer att kunna bli med 4 kärnor ? hur ska dom kunna köra med cf där ? stöder inte AFR-tekniken bara 4 gpu:er ? eller är det något jag bara fått för mig ?

annan intressant läsning (ännu en jämförelse imellan 8800gt i sli vs 3870 i cf) ........ där påstår dom faktiskt att 3870 skalar bättre än 8800 ? ... om jag läst rätt !

EDIT:... asg ... glömde länken. http://en.expreview.com/?p=53

Mvh. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Quad Core G100

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd att snart kommer det säkert fyra kärnor på samma kort.. och så läser jag detta

"För övrigt spekuleras det i att 3870 X2 är ett slags genrep inför vad som komma ska från AMD - grafikkretsen R700XT som ryktesvis ska innehålla fler än fyra mindre grafikkärnor på samma grafikkort - schemalagt till mitten av 2008. Framtiden i grafikbranschen följer därmed processorutvecklingen med multipla kärnor."

En gammal artickel jag vet http://www.idg.se/2.1085/1.132236 .. men på något sätt har jag lyckats undgå att det pratas om att R700XT kommer att kunna bli med 4 kärnor ? hur ska dom kunna köra med cf där ? stöder inte AFR-tekniken bara 4 gpu:er ? eller är det något jag bara fått för mig ?

annan intressant läsning (ännu en jämförelse imellan 8800gt i sli vs 3870 i cf) ........ där påstår dom faktiskt att 3870 skalar bättre än 8800 ? ... om jag läst rätt !

EDIT:... asg ... glömde länken. http://en.expreview.com/?p=53

Mvh. Micke

Först -
HD3870X2 är ett genrep och R700XT kommer använda sig av fyra GPU:er som en start, finns i grunden inget annat som AMD kan göra utan att bygga om grafikkretsen från grunden upp igen - vilket gynnar dem och kan ge väldigt god prestanda i alldra högsta grad. Fyra GPU:er skall funka utan problem med drivers och sedan 8.1 har jag för mig Crossfire-X stödjs. Men jag är lite skeptisk till att Crossfire-X, dvs. i detta fallet fyra GPU:er på en PCB, eller åtminstonne på en PCIE, skulle vara begränsat till moderkretsen. Allting är möjligt med drivers, dock är jag säker på att PCIE2.0 kommer utnyttjas bättre om vi ser till bandbredden då fyra kretsar på en PCIE, i mina ögon, skulle bli något maxat på en Generation 1.0 x16. Men mycket möjligt ändå.

Crossfire skalar bättre. Detta betyder inte att Crossfire HD3870 funkar bättre än 8800GT i SLi då den senarnämnda är snabbare per kort. Dock dras marginalerna närmare varandra. Skulle vi då ha två exakt identiska kort till prestandan i övrigt kan jag tänka mig en fördel med Crossfire som grundteknik.

--
9800GX2 kommer bli misslyckad, skall förklara mig;
Två PCB, två 65nm-kretsar, dedikerad HDMI. Dyrt, klumpigt - ser dock fräckt ut när man ser lådan bakifrån då man ser utgångarna för grafiken. Med den förhållandevis minimala "boosten" mot tidigare 8800Ultra så är det knappast något att klappa händerna för. Sedan kommer effekten bli trevlig också.

Citat:

Quad Core G100

...?

Permalänk
Medlem

@ Borka

Skojar lite bara men ändå, vore det inte finfint med Quad Core GPU?

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Spekuleras också om att R700 inte kommer innehålla 4st hela r600 kärnor utan de har plockat bort minneshanteringen. Då med en separat minneshanteringskrets så kan de stapla r600 kärnor och på så sätt mångdubbla shader-processorerna m.m. Modulerna ska kunna identifieras som en kärna och behöver då inga crossfire-drivrutiner. Men det är bara spekulationer som sagt, jag skulle gärna se ATI gå denna vägen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

9800GX2 kommer bli misslyckad, skall förklara mig;
Två PCB, två 65nm-kretsar, dedikerad HDMI. Dyrt, klumpigt - ser dock fräckt ut när man ser lådan bakifrån då man ser utgångarna för grafiken. Med den förhållandevis minimala "boosten" mot tidigare 8800Ultra så är det knappast något att klappa händerna för. Sedan kommer effekten bli trevlig också.

Låt vänta på riktiga testresultat med ordentliga drivers istället för att dömma ut kortet.

Och hur är HD3870X2 bättre?

Som jag ser det så är 9800GX2 och HD3870X2 på lika vilkor.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Bara för att jag tänkte lite på det:

9800GX2
+Bäst Prestanda
-Dyrt
-Inte mycket bättre än 8800 Ultra

6000:- kr (???gissar, men skulle tippa på det???)
3870x2
+Bra prestanda, men inte i samma klass om GX2:an
+Prisvärt
-Prestandan kunde ha varit bättre

3700:- kr
Skulle jag kunna tänka mig när dessa ska up på pressbänken. Nu så vill jag inte få tillbaka "J*vla nvidia-fanboy eller ATi boy är inget av dom, går den väg som ger mig saker som passar mig.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Låt vänta på riktiga testresultat med ordentliga drivers istället för att dömma ut kortet.

Och hur är HD3870X2 bättre?

Som jag ser det så är 9800GX2 och HD3870X2 på lika vilkor.

Skiljer ju mellan en PCB med två kärnor (Hd3870X2) eller två ihopkopplade PCB (9800GX2). Dessutom Två ganska snåla RV670XT GPUer mot två betydligt mer törstiga G92 kärnor (sämre för kylning och effektförbrukning). 3:de parts kylare till 9800GX2 lär bli nästan obefintliga så man får hoppas mycket på original-kylningen. På HD3870X2 verkar man kunna montera två mindre kylare typ Zalman VF700 eller liknande, det är förstås inte säkert riktigt vad som passar än. Priset.

Som jag ser det finns det många skillnader i förutsättningarna.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Varför verkar alla "veta" att nvidias kort 9800x2 är snabbare ?.... det måste vi väl ändå invänta testen på ?

En fråga ?

hur går det till när 2st 3870x2 renderar en bild i cf ? Tror mej veta att det finns typ 3 olika sätt med 2st gpu ? typ att den delar upp den horizontalt alternativt ena kortet kör en bild menas andra kortet redan börjat med bearbetning av nästa bild och den treje är arf va ? vilket jag inte begripit mej på ännu ... hur kör då 4 gpu:er ?

och ännu mer intressant ? hur körs sli med 3 gpu:er ? någon som orkar kortfattat ge en snabbkurs här

Borka: vilket chipsett skal man ha på moderkortet för att kunna utnyttja fyra gpu:er till fullo.... har kollat på ix38 ...har även sett X48C pga att man kan köra intel prolle på dom! ... kommer det finnas någon fördel att köra amd 4kärnig prolle "då med kommande RS780 i tanken" eller kommer man att kunna köra crossfire x teknik på ett intel chipset som x48c med ?

Mvh. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Skiljer ju mellan en PCB med två kärnor (Hd3870X2) eller två ihopkopplade PCB (9800GX2). Dessutom Två ganska snåla RV670XT GPUer mot två betydligt mer törstiga G92 kärnor (sämre för kylning och effektförbrukning). 3:de parts kylare till 9800GX2 lär bli nästan obefintliga så man får hoppas mycket på original-kylningen. På HD3870X2 verkar man kunna montera två mindre kylare typ Zalman VF700 eller liknande, det är förstås inte säkert riktigt vad som passar än. Priset.

Som jag ser det finns det många skillnader i förutsättningarna.

Värmeutvekling skillnaden mellan G92 och RV670 är försumbar. Ända skillnaden är i idle. Sen är G92 mer effektiv än RV670 dvs större prestanda per watt ratio.

Glöm VF700, man kan lika gärna ha orginalkyl på. Man få ha två VF900, plus fläns på minnen, voltregulatornerna och på brygchipet. Man får spendera runt 700-800kr för att ha 3:de parts kylare på 3870X2.
På såna high-end kort så förväntar man sig en bra och tyst kylare, speceilt om man har betalat en bra peng för den. Och det vad nVidia har gjort med sina kort. Ta 8800Ultra/GTX som ex, eller varför inte gamla 7950GX2. Alla dessa kort hade bra och tysta kylare som gjorde sitt jobb och va inga lövblås.

HD3870X2 har en förfärlig design på sin kyl. Varm luft från änna kärna gör det svårare för andra kärnan att förbli sval. Blir inte så förvånand om det kommer bli över 5 graders skillnad mellan kärnorna. Istället för att hålla sig till hårtork designen så borde de har lånat design från 7900GTX. Variation i temperatur mellan kärnor skulle bli minimal och kortet skulle bli mycket snyggare, tom om det var i a la röd leksaksplast.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Varför verkar alla "veta" att nvidias kort 9800x2 är snabbare ?.... det måste vi väl ändå invänta testen på ?

En fråga ?

hur går det till när 2st 3870x2 renderar en bild i cf ? Tror mej veta att det finns typ 3 olika sätt med 2st gpu ? typ att den delar upp den horizontalt alternativt ena kortet kör en bild menas andra kortet redan börjat med bearbetning av nästa bild och den treje är arf va ? vilket jag inte begripit mej på ännu ... hur kör då 4 gpu:er ?

och ännu mer intressant ? hur körs sli med 3 gpu:er ? någon som orkar kortfattat ge en snabbkurs här

Borka: vilket chipsett skal man ha på moderkortet för att kunna utnyttja fyra gpu:er till fullo.... har kollat på ix38 ...har även sett X48C pga att man kan köra intel prolle på dom! ... kommer det finnas någon fördel att köra amd 4kärnig prolle "då med kommande RS780 i tanken" eller kommer man att kunna köra crossfire x teknik på ett intel chipset som x48c med ?

Mvh. Micke

Samma bildtekniken används inom X2:an som vanliga Crossfire då rent programmeringsmässigt skiljer sig inte den interna kommunikationen mellan de två externa, utöver att fördröjningar dras ned.

Angående fyra GPU:er... du verkar helt missad 790FX
Bara AMD kan erbjuda Quad-GPU på ett 4x1-stadie än sålänge.

Fördelen med Phenom under 790FX är att PCIE Gen.2.0 låses upp fullt ut. 2gb/s är standard för Gen.1. och 2,5gb/s är möjligt med Phenom/K10 medan Generation 2 sitter på 4-5gb/s med K10.

Permalänk
Medlem

Med tanke på ljudnivå... 9800GX2:an ser ut och ha en ganska bra gjord kylare, tyst vet man aldrig, medans 3870x2 ser ut som en stor röd plast... grej... på minner om HD2900 kylaren... hoppas dom får till ljudnivån denna gång

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Med tanke på ljudnivå... 9800GX2:an ser ut och ha en ganska bra gjord kylare, tyst vet man aldrig, medans 3870x2 ser ut som en stor röd plast... grej... på minner om HD2900 kylaren... hoppas dom får till ljudnivån denna gång

Hehe, nej nej, inte plast:

Citat:

Jag blir bara godis sugen när jag ser ett ATi kort.

HD3870:
http://www.8080.net/pics/20081/141348003.jpg

Geléråtta:
http://www.dagensmedia.se/blogg/images/godis2.jpg

Stilrent 8800GT aka stilren lakrits:
http://news.ferra.ru/images/189/189755.jpg

-------------------------------------

ON-T:
Jag tror de båda kylarna kommer att döna endel, svårt att säga men HD3870X2 historian blir nog lättare att kyla men också tyngre tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Samma bildtekniken används inom X2:an som vanliga Crossfire då rent programmeringsmässigt skiljer sig inte den interna kommunikationen mellan de två externa, utöver att fördröjningar dras ned.

Angående fyra GPU:er... du verkar helt missad 790FX
Bara AMD kan erbjuda Quad-GPU på ett 4x1-stadie än sålänge.

Fördelen med Phenom under 790FX är att PCIE Gen.2.0 låses upp fullt ut. 2gb/s är standard för Gen.1. och 2,5gb/s är möjligt med Phenom/K10 medan Generation 2 sitter på 4-5gb/s med K10.

Aahh 790FX ... japp den missade jag fullständigt

Så ett Asus M3A32-MVP Deluxe AMD 790FX med en phenom 9700 (om den inte har TLB-buggen ) och 2 st 3870x2 i cf is the shit ?

4 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: dubbelt x16-läge; trippellt: x16-, x8-, x8-läge; kvadrupelt: x8-läge ) ¦ 2 PCI

..... vad jag förstår kommer den då gå i CrossFireX: dubbelt x16-läge = 2 x pcie 2.0 ?..... verkar nice förutom att den då vad jag förstått inte har Hypertransport 3.0 ? ( rs780 kommer ha detta ... är det kanske värt att vänta ?)
Detta har väl en stor inverkan på minnes/cpu sidan av spelburken ( vad jag förstått spel som tex crysis har nytta av ?)

Eller har man bara nytta av hypertransport 3.0 om man kör ddr3 ?

nae ett 790FX med hypertransport 3.0 vore ju det ultimata (amd ... tillverka nu snälla =)... sådant som att köra Crossfire-teknik med det interna grafikkortet och spela upp hd filmer på min dator är totalt ointressant för mej , så om detta är enda anledningen till att vänta och ht 3.0 inte är viktigt för en spelmaskin med vista 64 och 4096MB DDR2 PC2-8500 1066MHz samt ovanstående cpu som släps någon gång Q2 ? så e nog detta mitt val då

Mvh. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Så ett Asus M3A32-MVP Deluxe AMD 790FX med en phenom 9700 (om den inte har TLB-buggen ) och 2 st 3870x2 i cf is the shit ?

Nja, beror på hur man ser det.

En Intel Quad med 8800GT 512 @ SLI presterar givetvis bättre men kostar också mer.

AMD's Phenom idag är ingenting man vill köpa såvida man inte sitter med en AM2 plattform då det blir dyrt att sälja och köpa Intels plattform.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja, beror på hur man ser det.

En Intel Quad med 8800GT 512 @ SLI presterar givetvis bättre men kostar också mer.

AMD's Phenom idag är ingenting man vill köpa såvida man inte sitter med en AM2 plattform då det blir dyrt att sälja och köpa Intels plattform.

Okej så du menar att ati 3870x2 i crossfire (4st gpu) blir sämre än 2st 8800gt i sli (2st gpu ?) .... beror det på att crossfireX drivern inte kommi ut ännu ?" Fyra st gpu stöd "

Jag tror jag satsar på en intel prolle och amd 3870x2 i cf ändå (nybygge på g)

Läste precis att intells p45 stöder crossfireX

http://www.sweclockers.com/nyhet/7084-intel_p45_stodjer_cross...

då åker amd prolle bort =)..räcker en Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz ?

Varför går inte det att köra 2st 9800x2 i sli ? har inte sli stöd för 4 gpu ? bara tripple sli ?

Mvh Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"