Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Jag tycker den är jättefin, simon_m. Ljuset faller snyggt över ansiktet. Dessutom har hon ett riktigt gåtfullt ansiktsuttryck! Vilka inställningar och vilken utrustning har du använt?

1/400s f / 3.5 ISO 100
5D+135mm
Tack

Edit: Lägger bilden här också.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Svar på fråga 1. Nej, den blixtrar inte på både första och andra ridå, däremot ser det nog ut som det eftersom den skickar ut TTL blixten (förblixten, används för att mäta hur mycket ljus den riktiga blixten ska skicka ut) precis innan slutaren öppnas. Har du synk på första ridån så kommer förblixten så nära huvudblixten att du inte hinner uppfatta att det är två blixtar.

Svar på fråga 2. Ja, du låser ljusmätaren med knappen vid höger tumme som är märkt med *. En * visas då i sökaren.

Tack så mycket, tyckte väl att det verkade konstigt att det inte skulle gå att låsa ljusmätningen.

Har du förresten koll på vad knappen till höger om "*" gör, förutom att zooma när man tittar på bilder?
Alla ikoner i sökaren försvinner och fokuspunkten i mitten lyser konstant rött, men förstår inte riktigt vad den gör, eftersom allt återgår till det normala när jag trycker ner avtryckaren.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Tack så mycket, tyckte väl att det verkade konstigt att det inte skulle gå att låsa ljusmätningen.

Har du förresten koll på vad knappen till höger om "*" gör, förutom att zooma när man tittar på bilder?
Alla ikoner i sökaren försvinner och fokuspunkten i mitten lyser konstant rött, men förstår inte riktigt vad den gör, eftersom allt återgår till det normala när jag trycker ner avtryckaren.

Trycker du ner den knappen och sedan vrider på hjulet kommer du se att den röda pricken kommer att flytta på sig. Det är så du väljer autofokuspunk

Simon_m: Härlig bild med mycket känsla i!

oet: Väldigt effektfull, snygg siluett

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Tack, dImmIn!
Btw, är inte EOS400D och Digital Rebel XTi samma kamera?
De har varsin flik på den här sidan iaf: http://www.canon.com/eos-d/

Lite nya bilder också:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Nej jag tog en motorcykel upp dit en dag bara, vågade inte ha kameran med i drybag.
Ser riktigt trevligt ut där, tyvärr är jag påväg hemåt, så det blir inte mer resande för denna gången

Jag ger er EN bild, vill väldigt gärna ha kritik på denna, jag är otroligt nöjd med den själv. Men alltid kul att höra om andra hade gjort den annorlunda

http://www.bsfoto.se/1/IMG_0220.jpg

har inte ord nog för att beskriva bilden:p. men "underbar" är väl närmast kanske

som simon_m skriver är det nåt med henne och bilden
nåt gåtfullt..

Höken: Sjyssta bilder, gillar speciellt 1a och 3de bilden

Permalänk
Medlem

Tack, tcntad! Kanske postar fler från samma runda senare ikväll.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Tack, tcntad! Kanske postar fler från samma runda senare ikväll.

hoppas jag verkligen du gör:p

hm jag tog lite bilder idag från en bilolycka men är int mkt att se
med tanke på att det var taget med mobiltelefon :/

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Tack, dImmIn!
Btw, är inte EOS400D och Digital Rebel XTi samma kamera?
De har varsin flik på den här sidan iaf: http://www.canon.com/eos-d/

Lite nya bilder också:

http://fc05.deviantart.com/fs26/f/2008/069/2/5/Inside_the_bun...

http://fc02.deviantart.com/fs29/f/2008/069/2/2/Inside_the_bun...

http://fc05.deviantart.com/fs29/f/2008/069/6/1/Abandoned_ware...

Är tredje HDR? Annars kanske du kan förstärka effekten ytterliggare genom att göra "fusk-HDR" med RAW-filen.
Snygga bilder i vilket fall!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
hoppas jag verkligen du gör:p

hm jag tog lite bilder idag från en bilolycka men är int mkt att se
med tanke på att det var taget med mobiltelefon :/

Men du kanske kan sälja bilderna till någon tidning?
Olyckor är ju rent godis för dem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Är tredje HDR? Annars kanske du kan förstärka effekten ytterliggare genom att göra "fusk-HDR" med RAW-filen.
Snygga bilder i vilket fall!

Tack!
Tar inga RAW-bilder tills jag köpt större minneskort. Bilden är ej HDR, något upp-piffad i PS, men inte alls mycket. Är faktiskt väldigt nöjd med ljuset och färgerna i den.

Edit: här har ni tre bilder till då:

Permalänk
Medlem

Många fina bilder här från igår!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Men du kanske kan sälja bilderna till någon tidning?
Olyckor är ju rent godis för dem...

hehe, kanske man borde göra:p, är dock inte mkt att se överhuvudtaget,
så inga bilder på skadade eller bra bilder på fordonen, fick bara en liten ok bild på fronten. kan ladda upp dem här

sjyssta bilder du fick igen:)

edit: puliklänk till bilderna från trafikolyckan igår. tycker inte de är direkt värdiga att kastas upp bland era;)...
http://www.facebook.com/album.php?aid=98774&l=aafed&id=623730...

Permalänk

Arlanda, Boeing 737

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
http://jabbadabba.1go.dk/DSC_6104.jpg
Arlanda, Boeing 737

Bromma, British Aerospace BAE146

Permalänk
Relik 📜

Behöver lite hjälp här grabbar..
Fått nya kameran nu och tänkte sälja av det gamla. Här är grejerna med nypris från Cyberphoto:

4795 :- Hus (Pentax K100D Super)
1495 :- Blixt (Dörr DAF42)
249 :- Minne (1GB)
476 :- Väska (Lowepro Nova 1 AW)
280 :- Ladd + bat (Något Uniross, 2100mAh)
2195 :- Optik, 50/1.4
3995 :- Optik, 16-45/4

Summa summarium 13 485kr, grejerna är i "bra skick" så att säga, inget lurt.

Vad tycker ni jag ska sätta för pris? Med "standard" 70% hamnar jag på cirka 9400kr, är det för mycket? Funderingen ligger på 8k.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Behöver lite hjälp här grabbar..
Fått nya kameran nu och tänkte sälja av det gamla. Här är grejerna med nypris från Cyberphoto:

4795 :- Hus (Pentax K100D Super)
1495 :- Blixt (Dörr DAF42)
249 :- Minne (1GB)
476 :- Väska (Lowepro Nova 1 AW)
280 :- Ladd + bat (Något Uniross, 2100mAh)
2195 :- Optik, 50/1.4
3995 :- Optik, 16-45/4

Summa summarium 13 485kr, grejerna är i "bra skick" så att säga, inget lurt.

Vad tycker ni jag ska sätta för pris? Med "standard" 70% hamnar jag på cirka 9400kr, är det för mycket? Funderingen ligger på 8k.

Tror du inte det är lättare att få det sålt om du gör ett nybörjarpaket t.ex.?

Ex.

"Perfekt för nybörjaren bla bla":
Hus, minne, laddare, batterier och normalzoomen.

Sen säljer du resten separat. Men du kanske vill bli av med allt på en gång?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Tror du inte det är lättare att få det sålt om du gör ett nybörjarpaket t.ex.?

Ex.

"Perfekt för nybörjaren bla bla":
Hus, minne, laddare, batterier och normalzoomen.

Sen säljer du resten separat. Men du kanske vill bli av med allt på en gång?

Ptja, jo, kanske. Det är om 50:an skulle ge mer pengar separat, blixten är jag tveksam till. Lägger ut en annons med hela klabbet och ser om jag får napp först, vore skönt att slippa skicka paket till hela Svea.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lägger väll upp ett gäng bilder jag också. Ganska hårt komprimerade, men man ska ju tänka på dom med modem

Permalänk

Är med i en liten fototävling på bilddagboken.se
Ni som vill får jätte gärna rösta
Gå in påhttp://bilddagboken.se/?contest=1>utmaningen killar
och klicka på denna bild

Och sedan rösta Tack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Tidig vintermorgon i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Är med i en liten fototävling på bilddagboken.se
Ni som vill får jätte gärna rösta
Gå in påhttp://bilddagboken.se/?contest=1>utmaningen killar
och klicka på denna bild
http://i226.photobucket.com/albums/dd49/Hobbydiktatorn/IMG_59...
Och sedan rösta Tack

Fin komposition och vackert fångat. Men redigeringen känns på tok för överdriven, usch för utbrända kroppar.
Lade dock en röst på dig

EDIT: Inte tänkt på att försöka fusk-HDR på den?

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
http://gigabite.se/~david/morgon_gbg.jpg

Tidig vintermorgon i Göteborg.

Nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Är med i en liten fototävling på bilddagboken.se
Ni som vill får jätte gärna rösta
Gå in påhttp://bilddagboken.se/?contest=1>utmaningen killar
och klicka på denna bild
http://i226.photobucket.com/albums/dd49/Hobbydiktatorn/IMG_59...
Och sedan rösta Tack

Var det en fototävling eller photoshop-tävling du var med i sa du? Bilden känns som skribent nedan väldigt överdriven och helt missvisande. Visst är kompisitionen fin, men det är knappast såhär det ser ut på handboll. Och ett vinande bidrag i mina ögon ska i så fall förmedla en känsla som är relaterat till innehållet i bilden. Denna känns bara mörk och dyster, och inte alls actionfylld som en handbollsmatch kan vara.

Det har blivit alldeles för mycket photoshop-kladderi på många bilder på senare tid från folk (inte här, men överallt), där de drar på 49 st filter och drar i alla spakar de hittar och tycker att de fått till en bra bild... Värsta är dock när det är vanliga snapshots som folk leker med, och förväntar sig kritik.... Förlåt att jag drar över detta på din bild, men det har gått lite väl mycket över styr på photoshop-biten, och en bra bild behöver inte innehålla 99% photoshop, 0.5% komposition och 0.5% tur. Vem som helst kan gå och fotografera en liten grushög och sen köra lite avancerat spakdragande.... Komponera för tusan! Ut och lek med linjer, skuggor, färger. Försök återskapa något folk kan relatera till, en söndershoppad solnedgång eller så kan vara snyggt, don't get me wrong. Men det är aldrig något som kommer existera, ever. Photoshop, när det används rätt, är sjukt coolt. För att öka känslan, närvaron osv, i bilden. Inte "bara för att"... Ett bra exempel är denna tråd, en rätt tråkig bild, blev genast jävligt mycket intressantare med RÄTT photoshoppning... Mycket mer spännande färger och mer naturtroget än en jävla blå bild...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Fin komposition och vackert fångat. Men redigeringen känns på tok för överdriven, usch för utbrända kroppar.
Lade dock en röst på dig

EDIT: Inte tänkt på att försöka fusk-HDR på den?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Lorenz: 1,3,4 bilden/erna blev sjyssta

Tackar
Har du några åsikter om vad jag kunde göra bättre? Är det tekniska som är bra eller är det motiven?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Var det en fototävling eller photoshop-tävling du var med i sa du? Bilden känns som skribent nedan väldigt överdriven och helt missvisande. Visst är kompisitionen fin, men det är knappast såhär det ser ut på handboll. Och ett vinande bidrag i mina ögon ska i så fall förmedla en känsla som är relaterat till innehållet i bilden. Denna känns bara mörk och dyster, och inte alls actionfylld som en handbollsmatch kan vara.

Det har blivit alldeles för mycket photoshop-kladderi på många bilder på senare tid från folk (inte här, men överallt), där de drar på 49 st filter och drar i alla spakar de hittar och tycker att de fått till en bra bild... Värsta är dock när det är vanliga snapshots som folk leker med, och förväntar sig kritik.... Förlåt att jag drar över detta på din bild, men det har gått lite väl mycket över styr på photoshop-biten, och en bra bild behöver inte innehålla 99% photoshop, 0.5% komposition och 0.5% tur. Vem som helst kan gå och fotografera en liten grushög och sen köra lite avancerat spakdragande.... Komponera för tusan! Ut och lek med linjer, skuggor, färger. Försök återskapa något folk kan relatera till, en söndershoppad solnedgång eller så kan vara snyggt, don't get me wrong. Men det är aldrig något som kommer existera, ever. Photoshop, när det används rätt, är sjukt coolt. För att öka känslan, närvaron osv, i bilden. Inte "bara för att"... Ett bra exempel är denna tråd, en rätt tråkig bild, blev genast jävligt mycket intressantare med RÄTT photoshoppning... Mycket mer spännande färger och mer naturtroget än en jävla blå bild...

Kan bara hålla med

Visa signatur
Permalänk

Asch då, så farligt är det inte med lite photoshop. Och det är så man lär sig, genom att dra i alla spakar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Asch då, så farligt är det inte med lite photoshop. Och det är så man lär sig, genom att dra i alla spakar

Självklart är det bästa sättet att lära sig... Men det blir ju knappast en bättre bild med massa spakdragande?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Tackar
Har du några åsikter om vad jag kunde göra bättre? Är det tekniska som är bra eller är det motiven?

hm kan nog inte så mkt själv tyvär:p

motiven är sjyssta, jag tror inte man behöver göra så mkt mer på dem

Permalänk

haha...
Jag håller med för det mesta.. Men bilden var ganska tråkig från början och jag suger i photoshop D:
Så det fick bli såhär haha
Tack för rösten iallafall!

Mvh jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.