Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Var det en fototävling eller photoshop-tävling du var med i sa du? Bilden känns som skribent nedan väldigt överdriven och helt missvisande. Visst är kompisitionen fin, men det är knappast såhär det ser ut på handboll. Och ett vinande bidrag i mina ögon ska i så fall förmedla en känsla som är relaterat till innehållet i bilden. Denna känns bara mörk och dyster, och inte alls actionfylld som en handbollsmatch kan vara.

Det har blivit alldeles för mycket photoshop-kladderi på många bilder på senare tid från folk (inte här, men överallt), där de drar på 49 st filter och drar i alla spakar de hittar och tycker att de fått till en bra bild... Värsta är dock när det är vanliga snapshots som folk leker med, och förväntar sig kritik.... Förlåt att jag drar över detta på din bild, men det har gått lite väl mycket över styr på photoshop-biten, och en bra bild behöver inte innehålla 99% photoshop, 0.5% komposition och 0.5% tur. Vem som helst kan gå och fotografera en liten grushög och sen köra lite avancerat spakdragande.... Komponera för tusan! Ut och lek med linjer, skuggor, färger. Försök återskapa något folk kan relatera till, en söndershoppad solnedgång eller så kan vara snyggt, don't get me wrong. Men det är aldrig något som kommer existera, ever. Photoshop, när det används rätt, är sjukt coolt. För att öka känslan, närvaron osv, i bilden. Inte "bara för att"... Ett bra exempel är denna tråd, en rätt tråkig bild, blev genast jävligt mycket intressantare med RÄTT photoshoppning... Mycket mer spännande färger och mer naturtroget än en jävla blå bild...

Jag ser fotografin som en konst, vilken det faktiskt är. Du får gärna tycka att (över-) photoshoppade bilder är fula, och att du föredrar realism. Jag å min sida tycker att, en ljus stadsbild i Stockholm är något jag kan se med mina egna ögon. Visst, en snygg exotisk bild är kul att titta på, det kan få en att drömma sig bort. Men säg inte att photoshoppade bilder inte gör det. Säg inte att "vem som helst" kan göra det, klart vem som helst kan göra det. I mitt tycke kan vem som helst fotografera en röd bro i solljus och briljera när det gäller autenticitet när det gäller motivet.

Men, t ex Pete Turners foto av en giraff i Afrika (måhända inte photoshoppad, då Photoshop inte fanns på den tiden) som är ett exempel på lek med färger. Finfint resultat. På samma sätt som varenda foto som du tar inte tilltalar mig, så gör kanske inte alla photoshoppade bilder det för dig. Jag fullkomligt älskar radaradams bilder, som brukar vara redigerade - jag tror inte att det är mindre arbete bakom hans bilder än dina.

Dessutom är det väldigt få som tar dåligt komponerade bilder och photoshoppar de till max och lägger upp de här. Jag har iallafall inte sett något av det. Hobbydiktatorns bild må sakna handbollskänslan, men jag tycker att den innehar en viss dramatisk effekt ändå.

Hoppas du förstår vad jag menar med den konstnärliga friheten. Många säger att modern konst är något som alla kan göra, men jag håller inte med.

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk

Lägger upp ytterligare en övershoppad bild för att visa vad jag går för

[/ironi]

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Lägger upp ytterligare en övershoppad bild för att visa vad jag går för
http://farm3.static.flickr.com/2006/2179448537_421fe41df5.jpg

Skön bild, ser lite skumt ut med vinklarna... Hörnet lutar egentligen men det ser lodrätt ut i bilden :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
[/ironi]

Du menar [/sarkasm]

[/ordmärkning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag ser fotografin som en konst, vilken det faktiskt är. Du får gärna tycka att (över-) photoshoppade bilder är fula, och att du föredrar realism. Jag å min sida tycker att, en ljus stadsbild i Stockholm är något jag kan se med mina egna ögon. Visst, en snygg exotisk bild är kul att titta på, det kan få en att drömma sig bort. Men säg inte att photoshoppade bilder inte gör det. Säg inte att "vem som helst" kan göra det, klart vem som helst kan göra det. I mitt tycke kan vem som helst fotografera en röd bro i solljus och briljera när det gäller autenticitet när det gäller motivet.

Men, t ex Pete Turners foto av en giraff i Afrika (måhända inte photoshoppad, då Photoshop inte fanns på den tiden) som är ett exempel på lek med färger. Finfint resultat. På samma sätt som varenda foto som du tar inte tilltalar mig, så gör kanske inte alla photoshoppade bilder det för dig. Jag fullkomligt älskar radaradams bilder, som brukar vara redigerade - jag tror inte att det är mindre arbete bakom hans bilder än dina.

Dessutom är det väldigt få som tar dåligt komponerade bilder och photoshoppar de till max och lägger upp de här. Jag har iallafall inte sett något av det. Hobbydiktatorns bild må sakna handbollskänslan, men jag tycker att den innehar en viss dramatisk effekt ändå.

Hoppas du förstår vad jag menar med den konstnärliga friheten. Många säger att modern konst är något som alla kan göra, men jag håller inte med.

Jag har aldrig sagt att Hobbydiktatorns bild är en dålig bild. Jag bara reagerade över det överdrivna photoshoppandet som var på den, visst bidrar det med mörker och så vidare. Men det kändes inte direkt som ett bra bidrag till en fototävling. Bilder som vinner tävlingar har ofta något som fångar intresset, något djup eller något som får en att tänka... (bland mycket annat så klart) Visst var hans bild lite småtufft redigerad och så, men jag ser den inte som en vinnare i en tävling bara för man har dragit lite väl mycket i vissa spakar.

Jag gillar adams bilder också, väldigt vackra och fina. De har det där lilla extra, det "rätta". Inte "bara för att". Nu har han väl iofs bidragit med ett par såna "bara för att"-bilder också, vilket han själv har varit medveten om med tanke på vad han skrev om sin egna bild.
Jag är fullt medveten om att mina bilder inte tilltalar alla, och samtidigt så har det hänt i denna och tidigare trådar att bilder utan större baktanke i komposition "balanseras" med lite avancerat spakdragande. Visst lär man sig efterbehandlingen, men jag känner också att folket som flertalet gånger bidrar med detta spakdragande borde jobba lite mer på sina kompositioner OCKSÅ, jag säger inte att jag är bäst på fotografering eller att mina bilder är bra. Vill bara dela med mig av min åsikt och försöka få folk som står på samma plats och stampar en ny väg att gå på... En bild är mer än bara efterbehandling, lek med färger och linjer, cirklar, vad som helst! Den senaste bilden från herr Hobbydiktator var riktigt bra, tycker jag. Spännande med alla linjer och färgerna han fått till.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tror ni jag kan få 7000 för detta? ca 11000 exponeringar och i schysst skick..

Nikon D80
Nikkor 18-135 f/3.5-5.6G IF ED
1 Batteri
laddare
2 x 2gb San disk Ultra II
samt resterande kablar och prylar från orginalförpakning
lowepro Nova 3 AW
IR fjärr

Ska nämnligen till New york i maj och tänkte inskaffa en D300 och lite annat naaaajs

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Tror ni jag kan få 7000 för detta? ca 11000 exponeringar och i schysst skick..

Nikon D80
Nikkor 18-135 f/3.5-5.6G IF ED
1 Batteri
laddare
2 x 2gb San disk Ultra II
samt resterande kablar och prylar från orginalförpakning
lowepro Nova 3 AW
IR fjärr

Ska nämnligen till New york i maj och tänkte inskaffa en D300 och lite annat naaaajs

Jadå.. jag tror nästan du kan få lite mer

@ficklampan anledningen till att jag tog den bilden var att det faktiskt var den enda bilden som jag har tagit som på något sätt symboliserar utmaning..

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Jo kanske värt ett försök iaf!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu när det talas lite om shoppade bilder tänkte jag dela med mig av min:D
Känner att det är dags att köpa egen systemkamera snart^^

Visa signatur

Antec 1200, intel i7 920, Corsair 8 gb 1600mhz, Asus P6T Deluxe, SDD Intel 320 80 gb, SSD Corsair x32, WD Raptor 74 gb, WD Raptor 150 gb, Samsung 400 gb, XFX HD6990 4gb,Creative X-fi Extreme musik, Corsair HX 750 W, Logitech Z-5500, Win 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Tror ni jag kan få 7000 för detta? ca 11000 exponeringar och i schysst skick..

Nikon D80
Nikkor 18-135 f/3.5-5.6G IF ED
1 Batteri
laddare
2 x 2gb San disk Ultra II
samt resterande kablar och prylar från orginalförpakning
lowepro Nova 3 AW
IR fjärr

Ska nämnligen till New york i maj och tänkte inskaffa en D300 och lite annat naaaajs

D80 brukar gå för runt 6k, för bara huset. Så 7k borde nog inte vara några problem. Kit-gluggen brukar man inte kunna sälja för så mycket heller.... Minneskort och batterier är sådant som folk inte verkar vilja betala för, så vissa saker får man "ge bort"... La upp ett prisförslag på min D80 med 6 minneskort, 4 batterier, batterigrepp osv men det var inte intressant för det priset jag ville ha. Så det kändes inte så aktuellt att skänka bort ett helt nytt batterigrepp och 4 batterier varav 3 var knappt använda.

Edit: Tänk på att om du köper ett kamerahus utomlands har du ingen garanti mer än i det landet du köper det i...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Jadå.. jag tror nästan du kan få lite mer

@ficklampan anledningen till att jag tog den bilden var att det faktiskt var den enda bilden som jag har tagit som på något sätt symboliserar utmaning..

Mm, alla har vi våra snilleblixtar ibland.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Edit: Tänk på att om du köper ett kamerahus utomlands har du ingen garanti mer än i det landet du köper det i...

Köper du en Canon EOS kamera utomlands så gäller garantin hos service verkstäder över hela världen i ett år.

EDIT: Eller ljuger jag nu? Kanske är objektiv som har världsgaranti?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Relik 📜

Bild från någon gång i januari.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Köper du en Canon EOS kamera utomlands så gäller garantin hos service verkstäder över hela världen i ett år.

EDIT: Eller ljuger jag nu? Kanske är objektiv som har världsgaranti?

Du ljuger, det är bara nationell garanti på husen. Medans optiken har internationell garanti. Med undantag för gråimport.

Edit: Jag styrker mitt påstående med ett citat från Canons hemsida:

Citat:

Citat från Canon's FAQ
Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du ljuger, det är bara nationell garanti på husen. Medans optiken har internationell garanti. Med undantag för gråimport.

Edit: Jag styrker mitt påstående med ett citat från Canons hemsida:

http://www.usa.canon.com/html/support/slrfaq.html#1

Citat:

Q. What is Canon's EOS camera warranty?

A. All models distributed by Canon USA have a 1 year parts & labor warranty which is valid worldwide.

=/

Kanske bara gäller kameror köpta av auktoriserad Canon USA ÅF?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

Edit: Tänk på att om du köper ett kamerahus utomlands har du ingen garanti mer än i det landet du köper det i...

[/B]

Jo jag vet.. Men det är ju sååå billigt Värt den risken tycker jag iaf.

Det jag tänkte köpa är

Nikon D300 kamerahus
Nikon MB-D10
SanDisk CompactFlash 4GB Extreme IV, 40MB/s.
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED

Blir cirka 40 lax här hemma... och ca 27 lax i New york

Kommer bli naaajs

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
http://www.usa.canon.com/html/support/slrfaq.html#1

=/

Kanske bara gäller kameror köpta av auktoriserad Canon USA ÅF?

"alla modeller distribuerade av Canon USA har ett års garanti på delar och arbete världen över"... Så ja, det är bara för ÅF, för grejer köpta genom Canon USA... Typ.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Kissemiss!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Kissemiss!
http://farm4.static.flickr.com/3241/2331770674_010662f114.jpg

Hm, nu vet jag hur det fick inspirationen till "The Eye" i Sagan om ringen!
Tjusigt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Riktigt cool katt, Grymma ögon.
Är det en snäll katt som inte går iväg alternativt blundar när man försöker ta kort på den?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
"alla modeller distribuerade av Canon USA har ett års garanti på delar och arbete världen över"... Så ja, det är bara för ÅF, för grejer köpta genom Canon USA... Typ.

Jo, stämmer bra som ficklampa säger. Det här med världsgaranti är otroligt luddigt.

Permalänk
Medlem

Jag får väl hålla med alla om att de här med världsgaranti är sjuktligt luddigt.. Ändå köpte jag min 5D i bangkok Bara att hålla tummarna!

Kommer De sista bilderna från resan, Huvudstaden Vientianne i Laos. Sitter just nu på ett tåg påväg hem, någonstans i mitten av sverige.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur många gånger jag får frågan, jag klarar aldrig att hålla isär Canons garantipolicies. Jag kanske ska hålla mig till att fotografera istället.

Minns inte om jag har postat detta gamla självporträtt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

blomqvist: Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Riktigt cool katt, Grymma ögon.
Är det en snäll katt som inte går iväg alternativt blundar när man försöker ta kort på den?

Ja hon var snäll. Lite för nyfiken bara, jag fick flytta på mig ofta för att hon kom innanför närgränsen för objektivet

Lite tråkbilder från idag:

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Den första "tråkbilden" var riktigt läcker!

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Offler, vilket objektiv har du använt till kattbilden samt "tråkbilderna"? (Som jag tycker är väldigt fina.)

Några halvgamla bilder:

(Upptäckte nu att jag borde ha beskurit den lite i vänsterkant )

Permalänk
Medlem

Lite gatufoto idag.

noise ninjade denna bild, därav den skumma kvaliteten...

----

Edit: Finns nu lite bilder ur filmen jag skrev om tidigare... Jag är då han till vänster med skägg.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

Edit: Finns nu lite bilder ur filmen jag skrev om tidigare... Jag är då han till vänster med skägg.

Han med svarta solbrillor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chew
Han med svarta solbrillor?

Jepp, jag är egentligen Rolf. Men eftersom jag är kändis måste jag gå under ett alias.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Väldigt fina bilder!
Gillar den första, tredje (den som har felaktig img-tagg) och den fjärde (för att hon är så satans snygg)
Karlaplanbilden är go den med, och bevisar din poäng om linjer och sånt!

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Väldigt fina bilder!
Gillar den första, tredje (den som har felaktig img-tagg) och den fjärde (för att hon är så satans snygg)
Karlaplanbilden är go den med, och bevisar din poäng om linjer och sånt!

Tackar! fixade img-taggen också, tack igen!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Relik 📜

Fota 22/3?

Tjena!

Ett par kompisar till mig ska köra rally på Himmelstalund här i Norrköping den 22/3..

Jag ska iaf dit och fota lite, tänkte bara flagga ifall någon annan är intresserad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S