MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Permalänk
Medlem

MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Apple släppte i dag sin nya, tunnaste hitils, MacBook.
MacBook Air!

Jeavlar vad tunn den är!

Jag är själv inget Apple fan men jag tänkte eftersom ingen annan lagt upp en tråd gör jag det.

www.apple.com så hittar ni all info jag vet hehe.

Jag undrar dock om den ens kommer klara Photoshop eller premier pro med tanke på att den kan inte ha så fedt graffe!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Mm den verkar helt klart nice. Mecenat har tom. redan kommit med ett studenterbjudande Får se vad den kostar till sommaren när man kanske har råd...

Permalänk
Medlem

Re: MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Apple släppte i dag sin nya, tunnaste hitils, MacBook.
MacBook Air!

Jeavlar vad tunn den är!

Jag är själv inget Apple fan men jag tänkte eftersom ingen annan lagt upp en tråd gör jag det.

www.apple.com så hittar ni all info jag vet hehe.

Jag undrar dock om den ens kommer klara Photoshop eller premier pro med tanke på att den kan inte ha så fedt graffe!

Såvitt jag vet så går inget av de programmen du nämde på grafikkortet, kan ha fel angående Premier Pro.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

finns redan tråd om detta... mini macbook. lås denna eller den andra plz.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Den enda tråden jag hittade var på "nyheter" och jag tycker inte den ska vara där, den heter inte mini macbook häller.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Re: MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Jag undrar dock om den ens kommer klara Photoshop eller premier pro med tanke på att den kan inte ha så fedt graffe!

Vad har Photoshop (eller Premiere Pro för den delen) med grafikkortsprestanda att göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Den enda tråden jag hittade var på "nyheter" och jag tycker inte den ska vara där, den heter inte mini macbook häller.

Därför skrev jag "lås den eller denna". bättre att vi diskuterar på samma ställe.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

kan man köpa den billiga och byta upp sig till SSD-disk om typ ett år när priset på ssd-diskar gått ner?

Permalänk
Medlem

Det här kommer aldrig bli nåt jag köper men man blir grymt fascinerad! Riktigt coolt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narek
kan man köpa den billiga och byta upp sig till SSD-disk om typ ett år när priset på ssd-diskar gått ner?

Bryter du upp Macbook Air så rykter garantin. Den har inga luckor på under sidan som gör det möjligt att enkelt byta HDD eller minne.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

Den floppa väl?

Läste att många var besvikna på 24.se

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Apple föll med 5,5 procent och sänkte Nasdaq, sedan vd Steve Jobs presentation av nya prylar på Macworld i San Francisco inte imponerat.

inte undra på att den floppa, inbyggd cd spelare saknades, man kan inte byta batteri, ingen cd-spelare, inte byta rammine eller hårdisk, för dyrt.
det enda "bra" var väl att den var tunn och lätt.

Permalänk
Medlem

målgrupp någon?

reser man mycket i arbetet är vikten ALLT, de flesta resande kontorsnissarna/försäljarna kollar bara mail samt använder office
för detta behövs varken optisk enhet, mer än 2g ram eller större hårddisk...där har ni en målgrupp !

denna dator är INTE uppkommen för att spela på, därav inget supergrafikkort
INTE till för bildbehandling/filmredigering i full mängd, därav behövs inte mer än 2 gb ram
INTE till som multimediaenhet á la htpc, därav behövs inte större hårddisk

istortsett alla företag använder numer usb-minnen istället för cd/dvd så ingen nöd där

den här datorn är så perfekt för så många !
därav inte sagt att den är unik, i det här segmentet har sony briljerat med vaio. inte lika tunna, men ack så lättviktiga

Permalänk
Medlem

Varför skulle denna dator floppa, tvivlar starkt på det. Den har en stor målgrupp. Men säkerligen inte på siter som arbetar med aftonbladet, som e24...
Dagensindustri har mer positiva än negativa...

Och till aktiekursen. Ge mig ett exempel när apples aktiekurs gått upp efter ett MacWorld Expo? Till råga på det, det är en recession i usa, börsen går inte upp...

Permalänk
Medlem

Koka ord slowmove. Tyvärr verkar en hel del här på forumet inte förstå det där med målgrupp. Har inte datorn utbytbar hdd & ram, 8800gts kort osv så är det per automatik skit och en flopp. Behöver man en dator som denna så kan jag nästan garantera att optisk enhet inte spelar någon roll. Jag tror att den kommer sälja riktigt bra.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Koka ord slowmove. Tyvärr verkar en hel del här på forumet inte förstå det där med målgrupp. Har inte datorn utbytbar hdd & ram, 8800gts kort osv så är det per automatik skit och en flopp. Behöver man en dator som denna så kan jag nästan garantera att optisk enhet inte spelar någon roll. Jag tror att den kommer sälja riktigt bra.

Men snälla någon, då måste väl du också förstå att just den målgruppen verkligen inte är särskilt stor. Det här är inte en dator man kommer se överallt.

Och det här är väl ganska subjektivt antar jag, men det är verkligen inte ofta man ser en "kontorsnisse" med en Mac..

Permalänk
Medlem

tror nog att den största målgruppen inte sitter och nördar på sidor som sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Men snälla någon, då måste väl du också förstå att just den målgruppen verkligen inte är särskilt stor. Det här är inte en dator man kommer se överallt.

Och det här är väl ganska subjektivt antar jag, men det är verkligen inte ofta man ser en "kontorsnisse" med en Mac..

den gruppen med resande kontorsnissar är ju enorm !
de som varje dag pendlar med tåg eller reser runt med flyg. Och det är också här apple haft svårt att ta plats då de flesta kör med exempelvis 11" sony vaio och sådana för att kunna sätta sig på flygplatsen och maila osv.

den här lär du få se på många "mobila arbetsplatser" såsom tågstationer, flygplatser, caféer

Permalänk
Medlem

Ën dator som i standard utförning kostar 16k kommer bara passa dem som får den a vett företag, jag skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar på en dator som man endast kan "jobba" på.

Imo är den snygg och nytänkande men ac så dyr och jag tycker som kunde gjort den fyrkantig och med en cd läsare!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas bara att mecenat får in de innan jag slutar högskolan.... ett stort måste ha har infunnit sig hos mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Ën dator som i standard utförning kostar 16k kommer bara passa dem som får den a vett företag, jag skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar på en dator som man endast kan "jobba" på.

Imo är den snygg och nytänkande men ac så dyr och jag tycker som kunde gjort den fyrkantig och med en cd läsare!

Jag har inte fått någon av mina datorer från ett företag, och två har kostat över 16.
Jag köpte en powerbook 2003, en imac 2007. Under 4 års tid är det inte mycket pengar att köpa en dator för ca 20k. Bara för att du inte har ett arbete eller extra inkomst behöver inte andra ha det. 5k om året för en dator, det är väl ändå inte mycket. Folk byter grafikkort för mer här på forumet. Det handlar bara om en strategi och köpa efter förnuft.
Datorn jag köpte 2003 kan jag fortfarande ha när jag är på resande fot, och en imac kan jag ha på skrivbordet i de kommande 4-5 åren.

Om denna dator inte har en målgrupp, tror ni också att Mac Pro, som är en stationär dator för över 20k har en målgrupp? Bara för att man kan köpa en dator för 4k betyder inte det att den tar upp alla målgrupper.
Tänk på att marginalerna för billiga datorer är så litet att du kan behöva sälja 1000st sådana för att tjäna samma mängd som du säljer en dyr dator där du kan ha större marginaler. Framförallt när komponenter blir billigare med tiden.
Apple går bättre än Dell, även fast Apple bara säljer i förhållandevis dyra datorer. Men deras datorer är inte dyrare än andra i samma segment, de är ofta billigare, och därför går bättre.
Dell säljer riktigt kasst på deras mellansegment till konsumenter och ännu värre på workstation-sidan. Detta är de två segmenten apple säljer till, och tjänar riktigt bra dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag har inte fått någon av mina datorer från ett företag, och två har kostat över 16.
Jag köpte en powerbook 2003, en imac 2007. Under 4 års tid är det inte mycket pengar att köpa en dator för ca 20k. Bara för att du inte har ett arbete eller extra inkomst behöver inte andra ha det. 5k om året för en dator, det är väl ändå inte mycket. Folk byter grafikkort för mer här på forumet. Det handlar bara om en strategi och köpa efter förnuft.
Datorn jag köpte 2003 kan jag fortfarande ha när jag är på resande fot, och en imac kan jag ha på skrivbordet i de kommande 4-5 åren.

Om denna dator inte har en målgrupp, tror ni också att Mac Pro, som är en stationär dator för över 20k har en målgrupp? Bara för att man kan köpa en dator för 4k betyder inte det att den tar upp alla målgrupper.
Tänk på att marginalerna för billiga datorer är så litet att du kan behöva sälja 1000st sådana för att tjäna samma mängd som du säljer en dyr dator där du kan ha större marginaler. Framförallt när komponenter blir billigare med tiden.
Apple går bättre än Dell, även fast Apple bara säljer i förhållandevis dyra datorer. Men deras datorer är inte dyrare än andra i samma segment, de är ofta billigare, och därför går bättre.
Dell säljer riktigt kasst på deras mellansegment till konsumenter och ännu värre på workstation-sidan. Detta är de två segmenten apple säljer till, och tjänar riktigt bra dessutom.

haha, vad fan snackar du om?
2006 låg de 1;a på listan över mest sålda datorer globalt
och i 2007 drabbades de av mycket fördröjningar och problem med sina produkter som fick de att sälja långsammare så de hamnade 2;a efter HP globalt.

Och än sålänge har de fortfarande den positionen, jag tror till och med att de ligger 1;a nu igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Ën dator som i standard utförning kostar 16k kommer bara passa dem som får den a vett företag, jag skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar på en dator som man endast kan "jobba" på.

Imo är den snygg och nytänkande men ac så dyr och jag tycker som kunde gjort den fyrkantig och med en cd läsare!

Gör du nått annat på datorn än att jobba på? Menar kom igen, alla är inte 14 år och nördar senaste spelen och skrattar glatt åt att de fick 3 extra fps. De allra flesta skitor väll i att det inte går att spela på den osv. Priset är ju inget problem heller, varenda människa som arbetar eller arbetar på somrarna om de pluggar kan ju införskaffa en sådan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Den är snyggt att titta på, men jag skulle inte köpa en sånt. Risk att modellen hamnar samma öde som gamla cuben är ganska stor....

Permalänk
Inaktiv

Varför finns det ingen vanlig PC som har "allt"? Har aldrig varit speciellt intresserad av Mac'ar men nu verkar det nästan som de är de enda som gör framsteg i branschen! Det har funnits både SSD och LED skärmar länge, kräver även strömsnål CPU och en skysst design på burken. Hur svårt ska det vara för en vanlig PC producent att smälla ihop detta i en kompakt och snygg 13" dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför skulle denna dator floppa, tvivlar starkt på det. Den har en stor målgrupp. Men säkerligen inte på siter som arbetar med aftonbladet, som e24...
Dagensindustri har mer positiva än negativa...

Och till aktiekursen. Ge mig ett exempel när apples aktiekurs gått upp efter ett MacWorld Expo? Till råga på det, det är en recession i usa, börsen går inte upp...

Att di är positiva till mba beror antagligen delvis på att de har en (ca) 50/50 fördelning mellan pc och mac.. Nu vet jag inte vem som skrev artikeln så jag kan inte säga om just denna person är en mac-användare eller inte.. Men ute på red. så är de flesta mac-användare...

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem

1usb port, på tok för lite, ingen ethernet port (finns usb ethernet som erbjudande som dock tar den enda usb porten), ingen dvd spelare, inbyggt batteri, dyr om du vill ha en klen 1,8GHz prolle så blir det 28000kr.

Nee, tacka vet jag eee pc som är mer portabel för de resande företagarna som inte är så grafiskt bortskämda och dessutom är billigare. Sedan finns ju Sony´s vaio alá kolfiber.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Att det inte gick att uppgradera ramminnet var det som fick mig att överge köptankar på denna dator. Visst 2GB ram duger fint idag, men när man samtidigt kör windows så är det på gränsen. Och om x-antal så är det alldeles för lite.
Alla datorer jag har köpt har jag fått uppgraderat ramminnet på, 486an så köpte jag 4MB extra minne till 8Mb då så kunde jag surfa och använda word i den närmsta tiden trodde jag, men det blev snart att införskaffa mer. Detsamma gällde burkarna efter den.
WinXp ja hade man bara 128MB(som då var ungefär som 2GB är idag) så flyter det på så bra sa dem, idag så är 512MB för samma OS mer eller mindre ett krav för kontorsanvändning.

Så om runt 3år sitter de med macbook air med en processor, grafikkort, hd etc som duger för kontorsarbete. Enda problemet vore att de skulle behöva lite mer ram-minne. -Det är minnet som ofta gör mest på en gammal dator i kontorsarbete.
Därför tycker jag att macbook air riktar sig åt sådana som har gott ställt och att de redan efter något år har råd att köpa en ny dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Varför finns det ingen vanlig PC som har "allt"? Har aldrig varit speciellt intresserad av Mac'ar men nu verkar det nästan som de är de enda som gör framsteg i branschen! Det har funnits både SSD och LED skärmar länge, kräver även strömsnål CPU och en skysst design på burken. Hur svårt ska det vara för en vanlig PC producent att smälla ihop detta i en kompakt och snygg 13" dator?

Det finns, och har länge funnits LED-skärmar i laptops som befinner sig i en ganska hög prisklass. Om du tittar på priserna på SSD-diskar så är det inte särskilt konstigt att de inte finns överallt, trots att de har så stora fördelar. Folk vill helt enkelt inte betala så mycket pengar. Supply and demand.

Jag har nog tagit ett steg tillbaka från Air-negativismen från igår; visst finns det en målgrupp för den här typen av dator, tråkigt nog tillhör inte jag den målgruppen.
Själv väntade jag mig mer ett mellanting mellan iPhone och vanliga MacBooks - vilket nog också väldigt många är intresserade av nu. Om de skulle struntat i tjockleken och vikten, till förmån för en överlag mindre formfaktor i stil med UMPC kombinerat med ett förmånlig pris.. då skulle microsoft ha ett väldigt stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
haha, vad fan snackar du om?
2006 låg de 1;a på listan över mest sålda datorer globalt
och i 2007 drabbades de av mycket fördröjningar och problem med sina produkter som fick de att sälja långsammare så de hamnade 2;a efter HP globalt.

Och än sålänge har de fortfarande den positionen, jag tror till och med att de ligger 1;a nu igen.

Dell må sälja fler datorer än Apple, men de gör ingen vinst på de datorer de säljer. Apple gör större vinst än Dell och är av marknaden högre värderad. Att sälja mycket är inte alltid samma sak som att vara lönsam.