MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Varför talar du om tv kanaler och operativ system, när jag talar om design varumärke? vissa inte använder ens osx på sina macbooks, utan dom installerar windows, varför gör man så? kan det va för att det är snygg design men ändå vill ha windows?

Nu ska jag förklara sakta och noga så även du hänger med på vad jag menar.

1. Du kan köpa en pc och använda windows och linux. Du jämför denna med en helt vanlig tvapparat av märket philips.

2. Du kan köpa en mac och använda windows, linux och osx. Du jämför detta med en B&O tv och att man enbart köper den pga designen och varumärket, inte pga valmöjligheterna. Eller jo kanske, i ditt senaste inlägg så tar du upp det men det är kanske efter att du insåg att din jämförelse är konstig?

3. Om du ska kunna jämföra de olika datoralternativen med tvmarknaden så lär du oavsett om du vill eller inte ta hänsyn till att samtliga tvapparater kan se samma tvkanaler. Då förstår jag att ett företag kan fokusera på att sälja tvapparater med design oavsett vad de kostar. Ska det vara en vettig jämförelse till datorvärlden så måse det ju ske på samma villkor eller hur? Är du med?

Exempel: Vi jämför en randompc = philips och en mac = B&O, funkar det? För att jämförelsen ska funka så innebär detta att philipstvn bara kan se svt1 men att B&O kan se svt1 och svt2. Förstår du vart jag försöker komma med resonemanget? I det här fallet handlar det inte enbart om designen eller hur? Helt plötsligt infinner sig ännu en variabel som heter valmöjlighet. Är det i så fall så enkelt att säga att designen och varumärket som är det avgörande? Det råkar möjligtvis inte vara så att det är valmöjligheterna som avgör? Tror du att om jag är svt1 frälst och B&O bara kan visa svt2 ändå köper en sådan bara för att varumärket är så jäkla bra? Eller som du själv skriver det, tror du folk som vill köra windows på sin mac skulle köpa mac även om det inte går att köra windows bara för att mac är så jäkla snygg att titta på? Är det i dessa fall endast varumärket och designen som spelar roll?

Väldigt mycket offtopic nu. Förhoppningsvis är du med på vad jag menar och varför din jämförelse inte håller.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk

kan någon berätta vilka program som är helt exkulsiva för mac? alltså där det inte finns någon jämförbar motsvarighet till windows eller linux?

visst finns det säkert några men jag tror de allra flesta programmen finns till windows också eller åtminstone jämförbara alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_lilje
kan någon berätta vilka program som är helt exkulsiva för mac? alltså där det inte finns någon jämförbar motsvarighet till windows eller linux?

visst finns det säkert några men jag tror de allra flesta programmen finns till windows också eller åtminstone jämförbara alternativ.

Tror det inte finns några program alls som inte har ett alternativ på en annan plattform. Men... varför undrar du det och ska det vara ett argument för att inte köra mac eller tvärt om?

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Nu ska jag förklara sakta och noga så även du hänger med på vad jag menar.

1. Du kan köpa en pc och använda windows och linux. Du jämför denna med en helt vanlig tvapparat av märket philips.

2. Du kan köpa en mac och använda windows, linux och osx. Du jämför detta med en B&O tv och att man enbart köper den pga designen och varumärket, inte pga valmöjligheterna. Eller jo kanske, i ditt senaste inlägg så tar du upp det men det är kanske efter att du insåg att din jämförelse är konstig?

3. Om du ska kunna jämföra de olika datoralternativen med tvmarknaden så lär du oavsett om du vill eller inte ta hänsyn till att samtliga tvapparater kan se samma tvkanaler. Då förstår jag att ett företag kan fokusera på att sälja tvapparater med design oavsett vad de kostar. Ska det vara en vettig jämförelse till datorvärlden så måse det ju ske på samma villkor eller hur? Är du med?

Exempel: Vi jämför en randompc = philips och en mac = B&O, funkar det? För att jämförelsen ska funka så innebär detta att philipstvn bara kan se svt1 men att B&O kan se svt1 och svt2. Förstår du vart jag försöker komma med resonemanget? I det här fallet handlar det inte enbart om designen eller hur? Helt plötsligt infinner sig ännu en variabel som heter valmöjlighet. Är det i så fall så enkelt att säga att designen och varumärket som är det avgörande? Det råkar möjligtvis inte vara så att det är valmöjligheterna som avgör? Tror du att om jag är svt1 frälst och B&O bara kan visa svt2 ändå köper en sådan bara för att varumärket är så jäkla bra? Eller som du själv skriver det, tror du folk som vill köra windows på sin mac skulle köpa mac även om det inte går att köra windows bara för att mac är så jäkla snygg att titta på? Är det i dessa fall endast varumärket och designen som spelar roll?

Väldigt mycket offtopic nu. Förhoppningsvis är du med på vad jag menar och varför din jämförelse inte håller.

för det första jämför jag inte PC marknaden med tv marknaden! jag säger att B&O är produkter som är designade och därmed kostar det mer! samma sak med apple, macbook air är ju ingen prestanda dator precis, men den ligger så mycket designarbete och forskning bakom denna dator, och det gör att den kostar lika mycket som man kan få en speldator för. JAG MENAR ATT APPLE OCH B&O GÖR DESIGNER VAROR OCH DÄRFÖR KAN MAN JÄMNFÖRA FÖRETAGENS MARKNADSFÖRING. SÄLJA DYRT ISTÄLLET FÖR BILLIGT OCH STORA MÄNGDER. förstår du inte min tanke lite?

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Sjukt vad aggro du blir Hakkenarsk, känns som att du tar mina åsikter om Mac som personliga förolämpningar, då har det gått för långt... Som någon sa, ta ett "chill pill".

Det enda jag sagt är min åsikt, inte något jag säger är en absolut sanning, och det är att jag inte skulle vilja betala det dubbla för att få en tunnare och något lättare (man e la inte klen) dator, och har hellre bättre prestanda när jag sitter ner med datorn. Sen får du gärna tycka att det är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Sjukt vad aggro du blir Hakkenarsk, känns som att du tar mina åsikter om Mac som personliga förolämpningar, då har det gått för långt... Som någon sa, ta ett "chill pill".

Det enda jag sagt är min åsikt, inte något jag säger är en absolut sanning, och det är att jag inte skulle vilja betala det dubbla för att få en tunnare och något lättare dator. Sen får du gärna tycka att det är värt det.

Jag tycker själv det är riktigt frustrerande när folk inte förstår att det blir fel när de jämför en MBA med en billig Acer-dator. Eller som i detta fallet, att Apple skulle vara som B&O och Windows som Philips. Jag jobbar själv med att sälja TV:apparater så jag håller med till 100% med Beckers argument.
MBA är inte dyrt för vad man får men det är jävligt mycket pengar, det håller jag med om. Jag tycker inte Apple gör överpriser, och man får vad man betalar för. Att deras grejer är otroligt snyggt designade tycker jag egentligen bara är ett stort plus! Jag skulle personligen inte behöva en MBA utan skulle hellre vilja ha en MBP, för jag behöver inte ha en ultraportabel dator. MBA kommer sälja grymt ändå pga att det finns så extremt många som vill ha en superlätt, assnygg, totalt trådlös, supertunn, bra batteri, funktionell dator med inga onödiga tillägg.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Prophan
[B]Jag tycker själv det är riktigt frustrerande när folk inte förstår att det blir fel när de jämför en MBA med en billig Acer-dator. Eller som i detta fallet, att Apple skulle vara som B&O och Windows som Philips. Jag jobbar själv med att sälja TV:apparater så jag håller med till 100% med Beckers argument.

VA? har jag skrivit att windows skulle vara philips?

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
för det första jämför jag inte PC marknaden med tv marknaden! jag säger att B&O är produkter som är designade och därmed kostar det mer! samma sak med apple, macbook air är ju ingen prestanda dator precis, men den ligger så mycket designarbete och forskning bakom denna dator, och det gör att den kostar lika mycket som man kan få en speldator för. JAG MENAR ATT APPLE OCH B&O GÖR DESIGNER VAROR OCH DÄRFÖR KAN MAN JÄMNFÖRA FÖRETAGENS MARKNADSFÖRING. SÄLJA DYRT ISTÄLLET FÖR BILLIGT OCH STORA MÄNGDER. förstår du inte min tanke lite?

Kul att du verkar reta upp dig så pass att du måste använda caps, själv tycker jag texten blir lite jobbig att läsa då och kan lätt missuppfattas. Sen att du lever i tron att man köper en mac pga designen och inte funktionaliteten är väl din åsikt och den delar jag inte med dig. En B&O tv är som sagt inte mer funktionell än en Philips men det har jag redan avklarat så känns onödigt att gå in på det igen. Ska vi fortsätta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
VA? har jag skrivit att windows skulle vara philips?

Mja du har inte skrivit det men tolkar jag dina inlägg rätt så är det något åt det hållet du menar. Fast det är väl jämförelsen pc=philips i ditt fall?

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Avstängd

vad är det som kan missuppfattas? det är inte jag som skriver pikningar så man kanske kan reta upp sig på dig? och vad för funktionalitet har en MAC som inte en PC har? för mycket mindre pengar förutom den snygga designen som jag faktiskt tycker att en mac har?
du kan väl svara på det, sen e iaf jag nöjd

sedan kanske du ska ta dig en läskurs om du inte fattar svenska språket i skrift, för jag har aldrig jämfört philips med windows iaf.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av fYNN
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Jag tycker själv det är riktigt frustrerande när folk inte förstår att det blir fel när de jämför en MBA med en billig Acer-dator. Eller som i detta fallet, att Apple skulle vara som B&O och Windows som Philips. Jag jobbar själv med att sälja TV:apparater så jag håller med till 100% med Beckers argument.

VA? har jag skrivit att windows skulle vara philips?

Nej inte exakt skrivit ut det men som Becker sa så beskrev du det som om Tv:n du jämförde mot en B&O var en "en-i-mängden-märke", och då spelar det egentligen ingen roll vilket märke man tar som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
vad är det som kan missuppfattas? det är inte jag som skriver pikningar så man kanske kan reta upp sig på dig? och vad för funktionalitet har en MAC som inte en PC har? för mycket mindre pengar förutom den snygga designen som jag faktiskt tycker att en mac har?
du kan väl svara på det, sen e iaf jag nöjd

sedan kanske du ska ta dig en läskurs om du inte fattar svenska språket i skrift, för jag har aldrig jämfört philips med windows iaf.

Att du retar upp dig på mina arguemt är ditt problem och knappast mitt eller hur? Är det kritiken mot din jämförelse som är problemet?

Funktionaliteten som mac har men inte pc är väl att man har möjligheten att lagligt köra samtliga operativsystem på marknaden. Räcker det? Om det är mycket pengar eller inte är upp till var och en att avgöra. Om det svider i din plånbok att köpa mac så tror jag ingen kommer att tvinga dig. Vad tror du?

Om det är någon som ska ta en läskurs så är det väl ändå inte jag? Jag skrev att jag tolkar dina inlägg som att philips=randompc eftersom du jämför mac med B&O. Eller har jag fattat helt fel? I så fall ber jag om ursäkt.

Tycker du att vi är färdiga nu eller vill du att jag ska fortsätta?

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag förklara sakta och noga så även du hänger med på vad jag menar.

det är sånt man retar upp sig på, inte din värdelösa argument, som inte ens hänger ihop med vad jag skriver.
så ta dig en titt på SFI språkkurs eller nåt så lägger vi när den här dsikutionen för nu, sen när du fattar nåt kan vi diskutera

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Avstängd

oj shit, här har det gått hett till=D detta verkar va en kamp mellan två besserwissers=D
jag måste säga att fYNN faktiskt har en liten point i sin jämförelse.
men även becker oxå i sina motatacker=)
sånt här kan hålla på hur länge som helst, så sluta förstöra tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Nu ska jag förklara sakta och noga så även du hänger med på vad jag menar.

det är sånt man retar upp sig på, inte din värdelösa argument, som inte ens hänger ihop med vad jag skriver.
så ta dig en titt på SFI språkkurs eller nåt så lägger vi när den här dsikutionen för nu, sen när du fattar nåt kan vi diskutera

Men vad är det du inte fattar? ALLA tv apparater oavsett märke kan se alla kanaler, alla datorer kan inte köra alla operativsystem. PCs kan inte köra OS X, alltså har de lägre funktionalitet än Macs. Sen om denna funktionalitet är viktig för just dig kan bara du bestämma, men Macen har ju helt enkelt fler valmöjligheter, för mig är detta värt en liten högre prislapp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men vad är det du inte fattar? ALLA tv apparater oavsett märke kan se alla kanaler, alla datorer kan inte köra alla operativsystem. PCs kan inte köra OS X, alltså har de lägre funktionalitet än Macs. Sen om denna funktionalitet är viktig för just dig kan bara du bestämma, men Macen har ju helt enkelt fler valmöjligheter, för mig är detta värt en liten högre prislapp.

Det jag fattar men som inte du fattar är att man KAN intstallera osx på PC
så var det nån mer funktionailitet som inte PC har?

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Att det är olagligt eller att det inte fungerar fullt ut är inget du bryr dig om? OSX på PC är ingen hit av dom jag sett köra det.

Ang macbook air är jag välldigt nyfiken på att få klämma på en verkar ju smidig Skulle nog iof vänta på rev 2 om det blir nått köp. Hoppas att jobbet kommer till insikt och lämnar Dell/windows träsket hehe

Permalänk
Avstängd

Jag skrev att man KAN göra det om man vill, men jag skiter väl i det, ja vill inte ens ha OSX. men jag vet snubbe en som kör det utan problem.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_lilje
kan någon berätta vilka program som är helt exkulsiva för mac? alltså där det inte finns någon jämförbar motsvarighet till windows eller linux?

visst finns det säkert några men jag tror de allra flesta programmen finns till windows också eller åtminstone jämförbara alternativ.

Logic, inte direkt jämförbart på annan plattform. Mest för musiker dock...
Final Cut Pro, visst finns det jämförbara produkter, men ingen som faktiskt matchar programmet i sin helhet.
Aparture har sin egen genre även fast Adobe nyligen försökt att komma ut med liknande.

Textmate, helt överlägsen texteditor som ingen annan plattform kommer i närheten av.

Och sedan har vi hela Apples iLife-paket som man får gratis med alla macar, visst finns det liknande program. Även microsoft har försökt att härma det med sina program som är från början nästan raka kopior. Men idag är program som garageband, imovie, idvd osv. ganska överlägsna sina konkurrenter, de tar profesionellas program ned till konsumenternas nivå på ett elegant vis.

Finns självklart fler program också. Men kombinationen av en unix-miljö tillsammans med den "bästa" grafiska miljön kan inte hittas i en annan dator.

Sedan ska vi inte glömma att program som Photoshop har utskrift och profilhanteringar som inte windowsversionen inte har, vilket gör att det är en fördel att använda Photoshop på en mac.

Men overall har mac-världen högre kvalitet på sina tredjepartsprogram än windowsvärlden. Sharewares är levande och mår gott, och kombinationen av den enorma unixprogramvärlden gör att det finns faktiskt fler program till mac än vad det finns för windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Det jag fattar men som inte du fattar är att man KAN intstallera osx på PC
så var det nån mer funktionailitet som inte PC har?

Suck.. Jag lägger ner... Du vinner... Grattis!

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Suck.. Jag lägger ner... Du vinner... Grattis!

ja äntligen inser du, du var en hård nöt att knäcka...

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Det är fortfarande apple-fanboys som kan se det som en fördel när apple-produkterna inte kan lika mycket som ex PC.

Hade den här datorn saknat skärm hade ni fortfarande vart överlyckliga.

Håller med dig

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Becker han jämför väl B&O med Mac och inte tv marknaden med datormarknaden. det är märken inte bara produkter. om i sammanhanget han skrev så syftade han förmodligen på Varumärket.

Håller med om matt mac på ett sätt har en extra valmöjlihet "OSX". men Å andra sidan har övriga datorer div. andra variabler så som val av olika batterier eventuellt flera variabler.

tycker er diskussion har eskalerat utanför ämnet för mycket. om ni ska diskutera diskussionen och inte ämnet kan ni väl starta en egen tråd nån annan stanns?

EDIT: hade jag orkat läst till slutet så hade jag sett att diskussionen tagit slut ^^ oh well

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ja, för det är ju så trevligt att bli omnämnd som en person som har lägre "mental kapacitet". Erghhh...

Njae, ett chill pill är inte vad jag behöver, en snus kanske, men det ska jag ju inte ta, för jag har slutat. Jag är dessutom sjukt less på folk som far med osanning, och visst gör mitt snusslutande att jag tar till en skarpare ton än vad jag vanligtvis gör, men kontentan är vad som är viktigt. Killen sitter och fabricerar ihop en egen verklighet, och när man bemöter idiotin så försöker han pådyvla andra hans egen avsaknad av "mental kapacitet".

Men, jag är fortfarande GALET nyfiken på den dator som kostar 9000 svenska kronor som har exakt samma specifikationer som MacBook Pro (alltså; vikt, format, materialval, batteritid, generell prestanda, portar etc). Kan den köra OS X är ju det ett plus förstås. ;P

Han snackade ju om derox, för att han tidigare hade gjort ett likadant påhopp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Han snackade ju om derox, för att han tidigare hade gjort ett likadant påhopp.

Att kalla Derox för folk är väl att ta i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Att deras grejer är otroligt snyggt designade tycker jag egentligen bara är ett stort plus!.

Och jag menade ju att det är en nackdel med snyggt designade datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Jag skrev att man KAN göra det om man vill, men jag skiter väl i det, ja vill inte ens ha OSX. men jag vet snubbe en som kör det utan problem.

Ja och jag KAN trimma en volvo så den gör 0-100 på 5 sekunder, det gör den dock inte likvärdig med porschar som ligger där

Sen är det ju som sagt olagligt att göra det dessutom, samt att det är ostabilare, du kan inte utnyttja alla funktioner osv. Visst är det stabilare och bättre än att köra windows, men det är inget mot "the real deal".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Defenetivt min nästa laptop, snygg, bra batteritid, förhoppnings sval.
Samt inget onödigt kraffs, wifi, USB för evetuell extern HD, samt hörlurar, vad mer behöver man?
Själv anser ja mig tillräckligt "leet" för att klara av att använda en touchpad.

Permalänk
Medlem

Ja lite synd att det inte finns stöd för logictech trådlösa mus sändare inbyggt i macen ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ja, den ser riktigt fin och smidig ut.

En sak som verkade mysko dock var dess relativt höga vikt.
Jag minns inte hur mycket det var, men det var en bra bit över ett kilo.
Det finns ju många laptops som är lättare än denna ?
Den måste ha riktigt hög densitet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ja lite synd att det inte finns stöd för logictech trådlösa mus sändare inbyggt i macen ..

Uhm, det är väl snarare så att det är synd att logitech inte har vett nog att använda bluetooth.