Köpa Q9450 eller värt att vänta på Lynnfield?

Permalänk
Medlem

Köpa Q9450 eller värt att vänta på Lynnfield?

Jo jag vet man kan ju alltid vänta på att nya saker i evigheter men Nehalem är ju trotts allt en helt ny arkitektur vilket inte släpps nya hela tiden.
Den svåra frågan är då dock om det är lönt att vänta till i höst på dessa prollar eller ska man kanske köpa en Penery vilken nu är en väldigt finslipad och beprövad arkitektur?
Men de känns ju som att man inte får ett så speciellt framtidsäkert system om man köper ett nytt nu då de ska byta Socket och PCI-E 2.0 introduceras på allvar

Resonera!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha burken till, spela? I så fall ser jag ingen poäng alls med att vänta, då dagens prollar (speciellt penryn) ser ut att att kunna hänga med ett bra tag utan att flaskhalsa i spel, speciellt överklockade. Desutom kommer det nog ej komma någon nehalem som prismässigt blir överkommlig för den vanlige konsumenten före 2009. Bättre att köpa nu om du är sugen och i stället lägga pengarna 2009 på att upgradera grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur stort behov man har att uppgradera. Om man t.ex. redan sitter med en Q6600 så tycker inte jag det är värt att köpa Q9450. Däremot om man känner stort behov att uppgradera nu så kanske det inte är värt att vänta nästan ett år till men man kanske kan vänta ett par månader för att få sin Q9450 i alla fall.

Själv ska jag uppgradera min AMD Athlon 64 X2 3800+ till Intel Q9450 då jag skulle tjäna mycket prestanda när jag håller på med en hel del videokonvertering. Sedan om ett par år när det kanske blir dags för en ny uppgradering finns det säkert något som är så pass mycket bättre att det är värt att byta igen. Om två år så bör väl Nehalem-arkitekturen ha mognat tillräckligt också, eller så har AMD kommit ut med något bra då får man hoppas. Uppgraderar man inte oftare än typ varannat år så köper man troligtvis ändå nytt moderkort och då spelar det inte så stor roll att de bytt sockel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CallmeAl
Vad ska du ha burken till, spela? I så fall ser jag ingen poäng alls med att vänta, då dagens prollar (speciellt penryn) ser ut att att kunna hänga med ett bra tag utan att flaskhalsa i spel, speciellt överklockade. Desutom kommer det nog ej komma någon nehalem som prismässigt blir överkommlig för den vanlige konsumenten före 2009. Bättre att köpa nu om du är sugen och i stället lägga pengarna 2009 på att upgradera grafikkortet.

Ungefärr så jag har tänkt jo de nya Penryn verkar ju vara otroligt klockvänliga då jag har sätt iofs inte 24/7 klocks men att de har lyckats få upp dem till 5 ghz och stabila klockar på runt 4 så, Förstå å främst har jag ju tänkt att spela, sedan lite vanliga lätta arbeten.
Och isf ska jag köpa nytt Asus PK5 Premium P35 och ett par Corsair Dominator PC8500 nu, uppgradera CPU;n när Q9450 kommer och köpa nytt grafikort i höst/vinter, Men då är frågan om jag då MÅSTE ha PCI-E 2.0 till nästa generation grafikkort, viss 2.0 är fullt bakot kompatibelt men kommer jag förlora mkt på att jag bara har PCI-E 1.0?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Ta en glass, dehär blev långt.

Dethär med multicore valet är nog bara ett problem i 5 år till, tror jag. För som det är nu måste programmen ändras så att de stödjer 2,4,8,16 osv. threads. Men snart kommer nog program att vara multithread så att de kan använda oändligt. Hoppas de blir enklare!

När jag väljer så handlar det ju oftast om 1. pris 2. om mitt användande tjänar tid på en snabbare cpu.

Tänk som med bilar. Ska man köra 4 mil är de ingen idé att köra 130 för du tjänar ändå ingen tid. Men ska man till Gällivare kan man gott ligga i 150 och tjänar timmar.

Jag renderar en del och då tjänar jag ju tid på många cores. Därför väljer jag quad. När det kommer till pris så kommer det ju alltid finnas dyrare men bättre och tvärt om. Priserna kommer ju ligga ungefär desamma tills det kommer en ny konkurrent till Intel som kan priskriga (sry AMD, ni räknas inte i dethär segmentet).

Så det är ju bara värt att uppgradera när Tidsvinsten känns värd Priset, resonerar jag. Ska man spela blir de ju svårt eftersom det handlar om spelens snygghet och det är ju Subjektivt (känsla, till skillnad mot tid som är objektivt (för er som inte fattade)).

Framtidstrygghet då, intel lanserar ju en ny plattform vart annat år så man kan inte bli så framtidssäker. Känner du att spelen går för segt, köp en penryn nu och se till att fixa sommarjobb så kan du uppgradera igen nästa sommar. Själv skulle jag lägga pengar på annat än att se till att Crysis flyter.

Nattflumm!

Edit: Kunde inte sluta.

Fan, dehär behöver ni inte svara på men jag är trött men kan inte sova.
Underhållning har stigit vår värld åt huvudet. Jag tänker jämnt på kineser som är 10000/plats på universitet. Är det bara jag som fattar att de som kommer in är top-of-the-line? Väl där måste de plugga kvällskurser för att kunna konkurera med de 1000-tals studenter som faktiskt fick en högskoleplats. Spelar dom varje dag? Näää, dom förbättrar sig själva på alla sätt de kan. Sen är dom som barn resten av livet vid de få tillfällen de roar sig, medans vi har "testat allt" och blir bittra fotbollshuliganer. "Man ska inte klaga" "Å bilen går bra".

Man sover 1/3 av sitt liv. Hur kommer de 1/3 del av mitt liv framför datorn påverka mig? Jag har kommit fram till att jag INTE ska lägga pengar på en dator av underhållningsskäl! Jag vill jobba med design (design är inte bara formgivning, men de skulle ta 3 A4 att förklara) så jag skulle endast köpa ny dataaa om jag tjänar tid vid renderingarna jag gör av skor, chassin och bilar som jag försöker formge i Rhino & Maya (hör av er om ni kan lära mig något av dem bättre).

För när man satsar på personlig utveckling får man alltid igen priset många gånger om! Så mitt tips till trådskaparen är att tänka "Kommer jag tjäna på denhär investeringen?" Är svaret ja så uppgradera nu!

SOVAAAAAA!!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning Kyre! Sedan kan man ju resonera om att människor måste få roa sig ibland, jag är igen som sitter framför dator 1/3 av dygnet och använder den som en underhållnings center, möjligtvis sitter jag där tot 1/3 men då arbetar jag med den.
De jag har tänkt att datorn ska klara är främs att kunna hålla igång flera applicationer samtidigt, spela upp HD film och klara ett och annat spel ibland när jag har lust.
Och jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på den då jag kommer att börja studera snart och då kommer jag inte behöva en super Hi-end dator.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd

Dual or quad the story continues the five year exploration of the promised power of the core.

Behovet bör styra i inköpet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyre
Priserna kommer ju ligga ungefär desamma tills det kommer en ny konkurrent till Intel som kan priskriga (sry AMD, ni räknas inte i dethär segmentet).

Kör man effektivt trådade program så är AMD (Phenom) absolut att räkna med. Skillnaden är så liten i prestanda samt att AMD har mycket bra trådhantering. Och där är de verkligen prisvärda.
Den lilla extra effekt man får för Intel får man betala dyrt för angående deras dyra toppmodeller.

Phenom är en mycket snabb processor med, folk har ju blivit helt fartblinda idag och tror att de behöver värsta superdatorn.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]De jag har tänkt att datorn ska klara är främs att kunna hålla igång flera applicationer samtidigt, spela upp HD film och klara ett och annat spel ibland när jag har lust.
Och jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar [...][/B]

Detdär klarar min dator problemfritt, Crysis går ju inte i full fart men det beror ju inte bara på cpun. Jag uppgraderade i somras för 3000 typ så du kommer inte behöva göra av med mycket mer.

Jag tycker att du ska vänta till typ...Starcraft 2 med att uppgradera för de finns inget spelvärt just nu ändå ju.
Då köper du mobo, dualcore, ddr2 och ett 8800gt eller om 9800gt finns då.

Citat:

[i]Phenom är en mycket snabb processor med, folk har ju blivit helt fartblinda idag och tror att de behöver värsta superdatorn. [/B]

Q6600 är ju billigare och liiiite bättre än Phenom i en hel del program. Och då har inte Yorkfield modellerna släppts än. Så jag skulle fortfarande säga att Phenom ligger lite efter, men ja hoppas att AMD kommer igen snart så det blir billigare. Du har rätt i att de har bra trådning och så har de ju minneskontrollgrejen i chippet. Men de kopierar ju intel rakt av. :S Det är trots allt Intel som sätter priserna och AMD följer.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyre
Q6600 är ju billigare och liiiite bättre än Phenom i en hel del program.

Q6600 är något dyrare och lite snabbare. Har man behov av 4 kärnor så handlar det ändå inte så mycket om frekvensen på varje kärna utan snarare att det är 4 kärnor.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Eller så blir det kanske en E8500 då den är bättre för spel va jag har förstått, men en Q9450 är mer framtidsäker

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Eller så blir det kanske en E8500 då den är bättre för spel va jag har förstått, men en Q9450 är mer framtidsäker

Den skillnaden märks inte , speciellt inte i höga upplösningar
och i de spel där quad stödjs märks det betydligt mer till quadens fördel.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om ni registrerar er på inwarehouse som sweclockers medlem så får ni en q9450 för 2814:- + 29:- i frakt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändå ta E8400. Det verkar ju lätt att klocka upp den över E85 så...varför betala extra.
Sen tycker jag det är lite onödigt att köpa quad om man inte kännar att man behöver det (förutsatt att man har begränsat med pengar), även om den har framtidsteknik.

Tänk liknelsen att en familjefar köper en hybrid-porsche. Hybrid är framtidssäkert och miljövänligt men den har egenskaper som han ändå inte använder så mycket och slösar därmed barnens matpengar.

Lägg dom pengarna på en snabbare GPU istället!
Så skulle jag resonera.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Mycket bra resonemang Kyre , jo jag har tänkt att köpa ett nytt grafikkort till sommaren / sensommaren när Nvidia och ATI har släpps sina nya kretsar, jag hoppas bara inte att de koren stryps för mycket av att moderkortet bara har PCI-E 1.0.
Va jag har förstått så börjar det ju nu komma fler och fler spel med Quad stöd, men är de då ändå bättre att sattsa på en snabbare Dual core istället? för det är ju egentligen inte någon jättestor prisskillnad mellan en Q9450 och en e8500.
Jag har uppskattat allas åsikter å tankar!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |