Nvidia Geforce 9600 GT

Permalänk
Medlem

mmmmm..
Whats the point of the 9600GT?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazzim
Såg att Gainwards kort hade HDMI-utgång, hur fungerar det? Får man ljud med ur utgången eller är det bara bild? Går det att få ljud ur PciEx-16?

Om du kollar så har den en Optisk-ingång, detta ljud leds sedan ut i HDMI-kontakten... As simple as that!
Ganska illa att de verkar ha missat det i recensionen, den optiska kontakten är alltså INGEN utgång...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kollade vi på samma test? Det är ju endast i Company of Heroes som HD3870 är bättre, i de andra spelen är 9600GT bättre. Däremot är priset satt alldeles för högt då man kan få det bättre 8800GT till samma pris eller billigare. Men kortets pris kommer förmodligen att sänkas, allt annat vore korkat av Nvidia.

Kollade bara 3dmark, herregud va folk ska grina xD

Permalänk
Medlem

så 9600 är istället för 8600?? fast fana tt de inte finns 8800 med hdmi ingångar

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

inga openGL tester. någon som har orkat testa?
och sedan testeran var det hemma överklockade kort eller standrad överklockade?

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Varför gnällde så många i tråden om prissänkningen på 3870 att det kortet var bättre än 9600GT? Dessa fanboys förvirrar mig...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazzim
Såg att Gainwards kort hade HDMI-utgång, hur fungerar det? Får man ljud med ur utgången eller är det bara bild? Går det att få ljud ur PciEx-16?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Kan man få ur vanlig PCI borde man väl kunna ur PCIe. Vet inte vad det är för kontakt på det här kortet: http://www.razerzone.com/index.php?main_page=product_info&cPa..., men man borde väl teoretiskt sett till och med kunna få bättre ljud ur ett PCIe ljudkort.

Ljud via HDMI-sladden borde man väl kunna få om man har inbyggda högtalare i skärmen.

ATI har haft inbyggt ljud i sina kort sedan 2900XT. Det är som sagt möjligt att köra via PCIe. Dessutom så har Gainward kortet ett SPDIF ut vilket också är en ljudutgång.

Det som lönar sig med den här funktionen är att folk som har en extern ljudreceiver och inte sketna datorhögtalare kan koppla ljudet digitalt från grafikkortet till receivern och sedan vidare till en tv eller datorskärm via hdmi. Väldigt bra för HTPC-användare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Fredrik: För att det finns ett par tester som säger att det är så

Verkar vara ett mycket trevligt kort, men det märktes att det tappa en del i textur-hanteringen, i CoH så tappade de mycket mot 3870, och då är CoH ett spel som Nvidia gillar. Bra att det kommer ett sådant här kort lite då och då, sänker priserna på befintliga

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Apropå inget specielt: Klockar 8800Gt bättre eller sämre än hd3870/3850?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

tack sweclockers för det snabba testet! Känns alltid säkrast när man ser era recensioner, inte bara för det är bra tester, det är även lätt o navigera till skillnad från 90% av alla andra hemsidor, snyggt är det också med alla staplar osv

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Kom på att det saknas en liten sak:

Fler spel

Känns som om det är lite torrt med så få spel, svårt att kunna göra en korrekt slutsats om vilket kort som är bäst (3870 eller 9600GT). Spel såsom Bioshock, Call of Duty 4 och Oblivion kanske kan få smyga sig in i testerna om ni har orken kvar?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja se fler spel i testet samt att ni hade nedklockat nått av korten till standard hastighet. Missvisande att köra alla GT kort uppklockade.

Permalänk

Låter som om kortet har 3870 fläkten ökar inte buggen. Skulle ta 3870 bara för att. Möjligen ökar Gt prestandan lite med drivrutinerna, men inte så det spelar någon roll tror jag. Det är mer blandat i andra tester. Hit och dit precis som med x2. Jag undrar hur länge 8800Gt och Gts finns med i leken. Jag misstänker att de kommer att fasas ut i sommar.

Bytte just till mig ett nice 1950pro mot mitt 8800Gts. Fick 200 spänn emellan, foköl och snus wohoo! Blir nice att plåga sig lite innan 4000 serien. Hjärtat bultar alltid lite extra för underdogs. Brorsan blev glad.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

förstår inte heller poängen med dessa kort då det billigaste 8800gt är ju så mycket bättre.

Permalänk

Som jag har skrivit i några andra trådar är detta ganska intressant och samtidigt inte. 9600GT presterar bättre än sin fighter HD3850 men tar ÄVEN store brorsan HD3870. ATi har bara HD3870X2 kvar som kommer att ersättas av 9800GTX och 9800GX2 tror jag (övertygad).

Hur tänkte Nvidia? 9600GT presterar lite sämre än 8800GT men varför? Skall 8800GT ut? Förmodligen då resten av 9 serien lanseras inom kort.

Undrar vad AMD kommer att kontra med, om de har något att kontra med. För er som undrar över priser kommer inte 9600GT sänkas så länge HD3850 & 70 håller samma pris. Det finns ingen mening med det då 9600GT presterar bättre än de båda, framförallt med AA/AF aktiverat.

Grattis till Nv men samtidigt inte, ser inte någon mening med kortet än. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg ju bra ut men lite för dyrt. Om de sjunker under 1500kr kan det bli intressant.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Nu kan vadslagningen börja.

Vilken komponent kommer nVidia skylla på om tillgången är dålig under de närmsta veckorna?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som jag har skrivit i några andra trådar är detta ganska intressant och samtidigt inte. 9600GT presterar bättre än sin fighter HD3850 men tar ÄVEN store brorsan HD3870. ATi har bara HD3870X2 kvar som kommer att ersättas av 9800GTX och 9800GX2 tror jag (övertygad).

Hur tänkte Nvidia? 9600GT presterar lite sämre än 8800GT men varför? Skall 8800GT ut? Förmodligen då resten av 9 serien lanseras inom kort.

Undrar vad AMD kommer att kontra med, om de har något att kontra med. För er som undrar över priser kommer inte 9600GT sänkas så länge HD3850 & 70 håller samma pris. Det finns ingen mening med det då 9600GT presterar bättre än de båda, framförallt med AA/AF aktiverat.

Grattis till Nv men samtidigt inte, ser inte någon mening med kortet än. :S

9600GT var väl klockade i testet medans HD3870 inte var klockat? HD3870 klockar ju bra med flashat BIOS, tycker det här testet var orättvist.

Sen tycker jag det är synd att Nvidia startar sin nya generation kort med budgetsegmentet, skulle var roligare om dom väntat tills 9800GX2 eller 9800GTX kom eller något så man fick se något som piskade ULTRA

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan döma så skickar denna HDMI-utgång bara bildsignal, och ljudet får tas via SPDIF-utgången. (intern anslutning mellan moderkort och grafikkort)

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför ni inte tog med ett 8600GT i eran test, hade varit skoj att jämföra med, då detta 9600 är ersättaren till just 8600.

Får väl leta lite själv då i vanlig ordning.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

inte prisvärt när du får ett 8800gt för det priset?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
9600GT var väl klockade i testet medans HD3870 inte var klockat? HD3870 klockar ju bra med flashat BIOS, tycker det här testet var orättvist.

Sen tycker jag det är synd att Nvidia startar sin nya generation kort med budgetsegmentet, skulle var roligare om dom väntat tills 9800GX2 eller 9800GTX kom eller något så man fick se något som piskade ULTRA

Orättvist? Jo, kan hålla med om det då kortet är lite klockat men faktum kvarstår att HD3870 fortfarande hade presterat marginalt sämre än ett orginalt 9600GT. Har du inte läst de andra testerna? Det finns närmare 15 stycken ute, kanske fler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Fattar inte varför ni inte tog med ett 8600GT i eran test, hade varit skoj att jämföra med, då detta 9600 är ersättaren till just 8600.

Får väl leta lite själv då i vanlig ordning.

Håller med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med detta kort igentligen. Varför valde inte NVidia att byta till 9000-serien redan med intron av G82-kärnan. Allt kommer att verka färglöst tills de släpper Hi-end korten.

Snacka om att trampa vatten.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som jag har skrivit i några andra trådar är detta ganska intressant och samtidigt inte. 9600GT presterar bättre än sin fighter HD3850 men tar ÄVEN store brorsan HD3870. ATi har bara HD3870X2 kvar som kommer att ersättas av 9800GTX och 9800GX2 tror jag (övertygad).

Hur tänkte Nvidia? 9600GT presterar lite sämre än 8800GT men varför? Skall 8800GT ut? Förmodligen då resten av 9 serien lanseras inom kort.

Undrar vad AMD kommer att kontra med, om de har något att kontra med. För er som undrar över priser kommer inte 9600GT sänkas så länge HD3850 & 70 håller samma pris. Det finns ingen mening med det då 9600GT presterar bättre än de båda, framförallt med AA/AF aktiverat.

Grattis till Nv men samtidigt inte, ser inte någon mening med kortet än. :S

4x00 serien

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
4x00 serien

Den hjälper tyvärr inte så mycket nu när den lanseras till sommaren. Nvidia har plockat otroligt många kunder med G80 serien och nu 9 serien innan 4000 lanseras? Det känns som om marknaden är ganska mätt tanke på att Nvidia har fler kort ute än vad konkurrenterna kan konkurrera med. Nvidia verkligen pressar AMD med prissänkningar de egentligen inte alls vill ha.

Vi blir aldrig mätta men vi är inte den finansiella inkomsten för varken Nvidia eller AMD. Dock skall R700 blir väldigt intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

urk deras huvudkonkurrent är inte ati utan deras egna kort känns det som.. det billigaste 8800gt kostar ju bara en hundralapp mer.. detta kort borde vara minst 300 kronor billigare än 8800gt dvs kosta max 1400...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
urk deras huvudkonkurrent är inte ati utan deras egna kort känns det som.. det billigaste 8800gt kostar ju bara en hundralapp mer.. detta kort borde vara minst 300 kronor billigare än 8800gt dvs kosta max 1400...

Det kommer ske prisförändringar, vänta du.

Nvidia måste först pressa AMD till prissänkning vilket de har gjort, den skall bara aktiveras. Sedan kommer Nvidia lägga sig lite dyrare eftersom de presterar bättre. Skit bra för alla oss som vill köpa grafikkort då båda tillvärkarna är billiga och presterar ok, bara frågan om vad man är ute efter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
presterar typ lika bra som 8800gts 320 (g80) xD

och JÄVLAR vilket pris? hoppas det sänks.

Man kan ju få tag på ett 8800GT för dryga 1800:-

Hmm var?? Biligaste enligt Prisjakt är 1990:- nästan 2k med andra ord! (Har inte räknat med återförsäljare som inte är pålitliga)

9600GT Smeker ju!! Bra prestanda, Svalt och låg Energiförbrukning!! Helt Perfekt och priset är också okej!! Vänta en vecka så finns det massor för under 1600kr!

Permalänk

Hmm, MSI´s8800 gt kort är väl ett fabriksclockat kort?

Visa signatur

HP

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Orättvist? Jo, kan hålla med om det då kortet är lite klockat men faktum kvarstår att HD3870 fortfarande hade presterat marginalt sämre än ett orginalt 9600GT. Har du inte läst de andra testerna? Det finns närmare 15 stycken ute, kanske fler.

Ja men jag förstår inte varför dom visar test på grafikkort och bara klockar 9600GT. Tycker dom kunde haft med HD3870 och 8800GT klockade eller inte klockat 9600GT överhuvudtaget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner