Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anoklov:

Fin och användbar tråd. Inte många utlandssvenskar, så jag lägger till.
...

Vad definerar du som "utlandssvenskar"?

Folk födda i sverige som jobbar utomlands: eller folk födda utomlands som jobbar i Sverige?
(Må vara att det blivit förtydligat av dina senare svar i tråden)

Edit: eller för att krångla till det:
Folk födda utomlands (som svenska medborgare) som är uppvuxna inrikes och sen väljer att jobba utomlands:utlandssvensk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vad definerar du som "utlandssvenskar"?

Folk födda i sverige som jobbar utomlands: eller folk födda utomlands som jobbar i Sverige?
(Må vara att det blivit förtydligat av dina senare svar i tråden)

Edit: eller för att krångla till det:
Folk födda utomlands (som svenska medborgare) som är uppvuxna inrikes och sen väljer att jobba utomlands:utlandssvensk?

Kanske menade han ålänningar?

(tror han menade svenskar som bor/jobbar utomlands..)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Kanske menade han ålänningar?

(tror han menade svenskar som bor/jobbar utomlands..)

Jo, jag menade svenska medborgare som bor/jobbar utomlands. Vi har tom en egen förening (https://www.sviv.se/) för att värna om våra stackars rättigheter. Mer officiellt än så blir det nog inte...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Kanske menade han ålänningar?

(tror han menade svenskar som bor/jobbar utomlands..)

Höpp höpp höpp sakta i backarna. Ålänningar är inga svenskar, de är svenskspråkiga finländare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Höpp höpp höpp sakta i backarna. Ålänningar är inga svenskar, de är svenskspråkiga finländare

Men finland är ju östsverige?

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Dags att låta Åland-sidospåret vara ifred och återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har ett nytt jobb sedan ett par veckor på ett nytt ställe
Titel: Tjänsteägare för Servicedesk / VIP Support
Plats: Stockholm
Uppgifter: Styra och stötta servicedeskens arbete samt stötta högre chefer
Erfarenhet: IT-Support,IT-Ansvarig Tekniker,Workplace Konsult,Förvaltingsledare M365
År i branschen: C:A 6
Lön: 40.000 Brutto
Löneutveckling:
21.000 kr (It-Support)
28.000 kr (It-Ansvarig Tekniker)
35.000 kr (Workplace Konsult)
36.700 kr (förvaltningsledare m365)
Semester: 30dagar plus 40 timmar
Övrig: Mobil, ganska dåligt med förmåner för övrigt men utmanade jobb

Tankar om det hela:
Jag tröttnade på förra stället och sa upp mig utan en direkt plan,
Vågade inte sitta lungt i båten, så jag är medveten om att jag kunde fått mera,
Tänker göra ett lönehopp vid nästa byte som ska vara lite mer planerat men det får ta x antal år nu för detta vill jag bli bra på

Permalänk
Medlem

Yrke: Teknisk Support / Backoffice
Erfarenhet: 5 år
Lön: 31600(30900 innan årets lönerevision)
Ålder: 34
Skåne

Inte speciellt nöjd med varken lön eller löneökningen. Dags att leta nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Fick en höjning till 30 800 kr i april 2019.

Ska flytta och byter då kontor och stannar inom samma företag. Fick en höjning till 37 000 kr och friskvårdsbidraget ska höjas till 3000 kr nästa år. Får gå på kurser så länge jag kan motivera varför.

Ökning till 40 000kr efter mycket om och men. Nöjd med ökningen!

Permalänk

Yrke: orderplockare
Utbildning: transport gymnasium
Lön: 24500kr plus 25 dagar semestersättning (minns inte exakt procentsats)
Erfarenhet: 1 år som truckförare
Förmåner: friskvård 1500kr
Ålder: 28 år
Ort: nv skåne

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Har ökat en del sen senast jag uppdaterade.
Arbetar som: Instrumenttekniker
Lön: 36500 + beredskap
Förmåner: Har inte så många, har en egen dator och friskvård på 2000kr.
Utbildning: El på gymnasiet, 2-årig YH-utbildning automation
Erfarenhet: 4 år
Plats: Södra Norrland
Ålder: Mellan 20 och 30.

Skall byta tjänst nu i höst, till automationstekniker inom samma företag (har arbetat med automation till större del ändå och det blev en tjänst ledig.) Så ny befattning och ny lön väntar.

Arbetar som: Automationstekniker
Lön: 38200 + beredskap
Förmåner: Har inte så många, har en egen dator och friskvård på 2000kr.
Utbildning: El på gymnasiet, 2-årig YH-utbildning automation
Erfarenhet: 5 år
Plats: Södra Norrland
Ålder: Mellan 20 och 30.

Min förra lön så hade jag ett tillägg på 1500 som jag inte längre är berättigade till så med den nya lönen har jag egentligen gått upp med lite mer än 3000:- så det är jag nöjd med. Är överlag nöjd med löneutveckling, arbetsplatsen och mina arbetsuppgifter. Några kurser väntar framöver, tänkte ge mig in på "vanlig" programmering (inte PLC) då det underlättar hantering av de överanordnade system (AVEVA) jag kommer får arbeta i. Samt lite eget intresse.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Lokförare med fyra års erfarenhet.
Ca 15 månaders yrkesutbildning.
Grundlön: 41400kr/mån. Snittar ca 50k med diverse tillägg.

Efter närmare 15 år som konsult/chef ändrade jag kurs vilket var ett av mina bästa beslut här i livet.

Permalänk

Min något brokiga karriär:
Virkesmätare ca 3 år - Lön: ~25 000
Truckförare/Lagerarbetare 8 år - Lön ~25 000:-

Några tvivelaktiga beslut gjorde så att jag hamnade i fängelse i ca 1 år där jag läste upp mina grundbetyg.
Basår
Dataingenjörsprogrammet 3 år

Systemtekniker på statlig myndighet 3 år. 31 000:- ingångslön, 37 000:- innan jag slutade.
Nu jobbar jag som junior Systemutvecklare och har 40 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Nytt jobb för 2020

Projektledare/Kalkylator i ett mindre företag.

Lönen bumpas upp till 38´000kr
Friskvård för 2000kr, finns gym på arbetsplatsen så detta får gå till hyra av padelbana.
Valfri förmånsbil, inga fantasisummor
Valfri laptop och telefon

Årets lönebesked kom idag, efter 2,6% i ökning så hamnar vi på 39500kr.
Åldern är nu 29.

Jag är ändå nöjd, jobbet är roligt och varierande och jag får bestämma mycket över min egen tid.

Branschen är bygg, kanske skulle nämt det tidigare.
Jag sitter mest med ventilation och fastighetsautomationsprojekt.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Tjänst
IT Support Engineer
83115 kr/mån

Arbetstid
40tim vecka

Förmåner
Remote first (om det räknas som en förmån)
8500€ årligen istället för övriga förmåner, betalas månadsvis
30 dagars semester (men ingen övertid)

Utbildning
1-Årig IT-Utbildning på gymnasienivå samt självlärd

Erfarenhet
12 år inom IT allt från support,drift och IT-ansvarig.

Ålder
37 borde jag väl vara nu tror jag.

Har haft ett par andra tjänster imellan med en löneutveckling från 31500->33000->39000->83115

Skrivet av Gefapat:

Tjänst
IT-Tekniker
29000 kr
+ Eventuella traktamenten och reseersättningar

Arbetstider
08-16 på sommaren och 08-16.30 på vinterhalvåret, med flex

Förmåner
Friskvård på 1500 kr
Fri Medicin och Sjukvård
30 minuter betald träning varje vecka
Rikskort
6 Veckor Semester
Rätt till övertid och komp

Utbildning
1-Årig IT-Utbildning på gymnasienivå samt självlärd

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

@Gefapat: inte i Sverige gissar jag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

Tjänst
IT Support Engineer
83115 kr/mån

Arbetstid
40tim vecka

Förmåner
Remote first (om det räknas som en förmån)
8500€ årligen istället för övriga förmåner, betalas månadsvis
30 dagars semester (men ingen övertid)

Utbildning
1-Årig IT-Utbildning på gymnasienivå samt självlärd

Erfarenhet
12 år inom IT allt från support,drift och IT-ansvarig.

Ålder
37 borde jag väl vara nu tror jag.

Har haft ett par andra tjänster imellan med en löneutveckling från 31500->33000->39000->83115

Oj vilket hopp, är det byte av bolag som möjliggjorde detta och brist på en viss kompetens som du har? Intressant hopp iallafall i lön

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Gefapat: inte i Sverige gissar jag?

Skrivet av pompe90:

Oj vilket hopp, är det byte av bolag som möjliggjorde detta och brist på en viss kompetens som du har? Intressant hopp iallafall i lön

Svensk startup bolag, tanken är väl att jag ska bli supportchef längre fram. Och eftersom det är startup är det ju en aningen osäkert, men eftersom jag inte trivdes på min förra arbetsplats var det ett enkelt beslut, testa någonting nytt och få in lite extra pengar.

Hoppet av lön är helt galet, och kan nog inte riktigt säga att jag har nån speciell kompetens förutom mina 12 år i branchen. Men jag är tydligen duktigt med kommunikation.

Bolaget har heller egentligen inget kontor och ingen on-prem servrar utan är helt molnbaserade vilket efter några år på stort tyskt globalt bolag är väldigt uppfriskande och intressant.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Skrivet av Gefapat:

Svensk startup bolag, tanken är väl att jag ska bli supportchef längre fram. Och eftersom det är startup är det ju en aningen osäkert, men eftersom jag inte trivdes på min förra arbetsplats var det ett enkelt beslut, testa någonting nytt och få in lite extra pengar.

Hoppet av lön är helt galet, och kan nog inte riktigt säga att jag har nån speciell kompetens förutom mina 12 år i branchen. Men jag är tydligen duktigt med kommunikation.

Bolaget har heller egentligen inget kontor och ingen on-prem servrar utan är helt molnbaserade vilket efter några år på stort tyskt globalt bolag är väldigt uppfriskande och intressant.

Lol tror jag såg annonsen för ditt jobb på Linkedin. Verkade väldigt intressant, men trivs i dagsläget väldigt bra med det jag gör

Har alla på företaget så hög lön, eller har du lyckats få upp den genom att ge någon absurd summa som du inte tror att de ska acceptera?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Lol tror jag såg annonsen för ditt jobb på Linkedin. Verkade väldigt intressant, men trivs i dagsläget väldigt bra med det jag gör

Har alla på företaget så hög lön, eller har du lyckats få upp den genom att ge någon absurd summa som du inte tror att de ska acceptera?

Överlag det jag sett så ja, lönerna ligger väldigt högt. När jag sökte pratade jag aldrig om löneanspråk utan sökte mest för skojs skull.

Och mycket troligt att du såg annonsen på Linkedin, ett månadsbolag så att säga

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Började ett nytt jobb i januari som anbudsansvarig på ett IT-bolag efter att ha pluggat 2 år på yrkeshögskola.

33000 fick jag i ingångslön. Den lönen kommer bli 38000 i juli.

Trivs väldigt bra än så länge.

Innan plugget jobbade jag som first-line support på ett annat företag där jag hade 23000.

Ångrar inte en sekund att jag började plugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruklas:

Logistik tekniker och har brutto på 38k

Har nu bytt och jobbar som IT-Tekniker på kommunen, 34k i lön men jag har 200meter till jobbet istället för att pendla 2timmar / dag, känns bra när man har 2småttingar hemma

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Skrivet av Maruklas:

Har nu bytt och jobbar som IT-Tekniker på kommunen, 34k i lön men jag har 200meter till jobbet istället för att pendla 2timmar / dag, känns bra när man har 2småttingar hemma

Grattis! Vad har du för arbetsuppgifter mer exakt?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Grattis! Vad har du för arbetsuppgifter mer exakt?

Jobba nära och hjälpa alla klienter, men även endel pillade i AD, Azure AD, Intune, IBM Notes m.m.

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Det är helt klart inom Cloud och IT-säkerhet pengarna finns idag. Någon som är dokumenterat djupt insatt i båda två och få allt enligt "compliance" får en väldig "shut-up-and-take-my-money" egenskap.

Permalänk
Medlem

It-ansvarig 42000

Ansvar för all IT drift, utveckling, budget, uppsättning etc

Permalänk
Medlem

Yrke: Provningingenjör / Analysingenjör
Erfarenhet: 2,5 år
Lön: 43K
Ålder: 26
Utbildning: Yrkesutbildning x2 (2+2 år)
Placering: Göteborg
Övrigt: 30 dagar semester plus klämdagar. Bortförhandlad övertid (min avd. Behöver ändå aldrig jobba över då vi sällan har deadline)

Ingångslön på konsultfirma 2018, 29k. 2st löneförhandling och jag fick knappt en 500kr per år. Sade upp min kort efter andra förhandlingen 2020 dec. Och lyckades få jobb där jag var uthyrd. Ingång där på 38. På ett år har jag förhandlat bort min övertid (+7,5%) och årets löneförhandling nyss avklarad (+6,5%).
Jag ligger fortfarande för lång för det arbete jag gör, så kommer få till ett lyft mot årsskiftet på ca. 8-10%, annars byter jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruklas:

Jobba nära och hjälpa alla klienter, men även endel pillade i AD, Azure AD, Intune, IBM Notes m.m.

Spännande att det fortfarande finns kommuner som använder Notes! Göteborg vet jag fortfarande har någon applikation som rullar där tex.
Har tappat räkningen på hur många migreringar från Notes jag gjort senaste åren men känns som att typ alla bytt till Office 365 eller Gsuite nu. Annat än för vissa egenutvecklade applikationer som man inte kunnat flytta/stänga ner eller velat betala för att migrera till typ Sharepoint eller liknande.

Började min "karriär" med att migrera just Notes till Office 365 för 7 år sen och utbudet av kunder sjönk drastiskt senaste 3-4 åren allt eftersom de lämnade systemet så kör heltid med Office 365 och Gsuite nu. Längtar dock inte tillbaka

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Nyexaminerad automationsingejör med 0 erfarenhet, 2 års utbildning + 2 år på Chalmers med diverse kurser

"Junior Automationsingenjör"
Lön: 31k
Ålder: 25
Ort: Varberg
28 semesterdagar.

Övrigt: En hel del utbildningar första året genom traineeprogram

Får ändå vara nöjd, siktade på att komma in på 30-32. Känns som en bra stege uppåt inför framtiden med diverse personliga utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Titel: Nätverks konsult
Utbildning: yrkeshögskola
Erfarenhet: 8 år, ålder 32
Lön: 47k + övertid, började karriären med 22k
Plats: Stockholm

med årets lönerevision och justering
Titel: Nätverks konsult
Utbildning: yrkeshögskola
Erfarenhet: 9 år
Lön: 50k + övertid, biltillägg på 5k, dator, mobil, friskvård.
Plats: Stockholm

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7