Permalänk
Medlem

det visste jag inte, man får väl helt enkelt vänta och se vad som kommer till Sverige och när...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
det visste jag inte, man får väl helt enkelt vänta och se vad som kommer till Sverige och när...

Indeed.
Wind / Wind-klon eller Aspire One...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Har du någon pris info om vad den kostar hos Aldi? Är ganska svår att hitta via Aldi's hemsida, kan inte hitta just den Medion datorn nånstans.

Jag hittade aldi:s sida via http://www.msi-wind.de/:
http://www.aldi-nord.de/OFFER_D_DO/OFFER_27/OFF001.SHTML
Den kostar 400€ dvs 3750 kr.

Den här tråden på msiwind.net handlar om utländska webbutiker som kan sälja till Sverige: http://forums.msiwind.net/stock-where-buy/msi-wind-advent-421...

Jag tänker förresten köpa en tysk eller engelsk Wind (eller klon) ganska snart. Det hänger mest på att hittar rätt pris i rätt butik. Jag har INTE tålamod nog att vänta på en svensk version.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna, och jag håller med dig, orka vänta! Vi vill ha WIND NU!

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ok, jag blir mer och mer inställd på att köpa en tysk Wind. En fundering:

Jag kommer förmodligen att köra linux på den, men det finns än så länge bara versioner med XP att köpa. Jag betalar alltså i onödan för ett tyskt XP, men det blir fortfarande ganska billigt så det är ok.

Men jag fungerar på om det att senare går att använda licensnyckeln därifrån till att installera svensk XP home på en annan dator (givet att jag tar bort XP helt från Wind-datorn)?

Eller är XP-licensnyckeln knuten till både en typ av XP (home, pro osv) och ett visst språk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Ok, jag blir mer och mer inställd på att köpa en tysk Wind. En fundering:

Jag kommer förmodligen att köra linux på den, men det finns än så länge bara versioner med XP att köpa. Jag betalar alltså i onödan för ett tyskt XP, men det blir fortfarande ganska billigt så det är ok.

Men jag fungerar på om det att senare går att använda licensnyckeln därifrån till att installera svensk XP home på en annan dator (givet att jag tar bort XP helt från Wind-datorn)?

Eller är XP-licensnyckeln knuten till både en typ av XP (home, pro osv) och ett visst språk?

Så vitt jag vet är licensnyckeln knuten till antingen xp home, pro osv som du säger, men inte till ett visst språk. Har ingen källa på detta dock men det borde ju rimligen vara så.

Visa signatur

Portabla Prylar på www.portablaprylar.se

Permalänk
Medlem

Dem nycklar jag har fått av Chalmers är språkspecifika. Men du kan ju alltid pröva.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Enligt Engadget har MSI börjat skicka ut sina Winds.

http://www.engadget.com/2008/07/08/msi-finally-ships-the-wind...

Någon som har sett en europeisk affär som man kan köpa från?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Hoppas på det bästa. 499 USD för en Wind är inte illa, strax under 3k.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite mer om att använda tysk xp home licens på svensk xp home installation. Det verkar INTE fungera.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;28208...
"If you try to upgrade or install Windows on a computer that is running a different language version of Windows, you receive the following error message:

Windows Setup
The language of this installation of Windows differs from the one you are installing. The option to upgrade will not be available.

You cannot upgrade or install a different language version of Windows."

Notera "upgrade or install Windows on a computer that is running...". Om man rensar disken först och installerar från scratch då? Nej, det verkar heller inte funka. Här har MS svarat negativt på en sådan fråga:

http://www.toytowngermany.com/forum/index.php?showtopic=15905...

Andra sidor jag hittar säger samma sak. Licensnyckeln är språkspecifik.

Synd! Det är ett extra skäl emot att köpa en Wind från Tyskland (om man inte är väldigt bra på tyska).

edit:
inga av dem butiker i USA som endgadget nämner verkar kunna sälja Wind till Sverige. Köp ifrån USA blir det dessutom tull på också. Men visst, 3000 kr låter suveränt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Jag googlade lite mer om att använda tysk xp home licens på svensk xp home installation. Det verkar INTE fungera.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;28208...
"If you try to upgrade or install Windows on a computer that is running a different language version of Windows, you receive the following error message:

Windows Setup
The language of this installation of Windows differs from the one you are installing. The option to upgrade will not be available.

You cannot upgrade or install a different language version of Windows."

Notera "upgrade or install Windows on a computer that is running...". Om man rensar disken först och installerar från scratch då? Nej, det verkar heller inte funka. Här har MS svarat negativt på en sådan fråga:

http://www.toytowngermany.com/forum/index.php?showtopic=15905...

Andra sidor jag hittar säger samma sak. Licensnyckeln är språkspecifik.

Synd! Det är ett extra skäl emot att köpa en Wind från Tyskland (om man inte är väldigt bra på tyska).

Köper hellre från UK då en engelsk XP-version nästan bara är en fördel imo Sedan är ju QWERTZ som de har i tyskland kanske lite tråkigt då tar jag hellre ett UK-tangentbord också

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vad menar du med tråkigt?

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis i USA just nu, han kanske kan beställa en Wind till mig, hur är det när man tar med sånt på planet? Måste man betala någon frakt då?

Han menar att I Tyskland så har dem bytt plats på Z och Y tangenten på tangetbordet. Det roliga är att Wind i USA är billigare än Advent är i England...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det låter som att du kan komma riktigt billigt undan i så fall!

Frakt blir det inte.

Möjligen extra bagageavgift om kompisens väskor väger för mycket

Men jag vet inte hur det är med tull vid "manuell" införsel av elektronik. Det verkar osannolikt att det skulle finnas personalresurser att kolla sådana saker men det är bäst att kolla upp ordentligt innan.

Kolla också hur det är med nätagget. Krävs adapter för att få det att funka i svenska eluttag?

Tyskt tangentbord är totalt sett mer likt ett svenskt än vad ett engelskt/amerikanskt är. Bland annat finns Ö och Ä på rätt plats, stor enter, många specialtecken rätt. Jämför själv:
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#Swedish.2FFinnis...
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#Germany_and_Aust...
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#US

Det går även att köpa stickers att klistra på de tangenter som felar.

Permalänk

Alla gånger jag har rest har det varit så att det finns två utgångar. En utgång om man inte har något som behövs skattas för och en som man visar vad man har köpt och skattar för det. De flesta går den utgången man inte behöver skatta igenom, men om man har köpt grejor som överstiger totalsumman (tror att det är) 1700kr och går igenom där så blir det smuggling.

Permalänk
Medlem

Menade självklart tull, blev lite fel där, men om man packar up datorn och har den som "vanligt" baggade, hur ska dem då kunna bevissa att man har köpt den där i USA? Annars kan man ju lägga det bland allt annat baggage som man checkar in.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Pomah, ja då händer nog i praktiken ingenting. Men givet vad fiskmasen_99 skriver så vore det ändå i princip smuggling. Då är det bättre att helt enkelt betala tullen. Datorn blir ju väldigt billig i alla fall! Dessutom kan du då få hem den oöppnad och med kartong och allt. Kartongen är bra att ha om du senare skulle vilja sälja den på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Packa ner datorn i väskan och se bara glad ut, det är inga som letar efter en dator för någon tusenlapp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

spelar roll om jag har kartong eller inte, men det ser ut att skitta sig iaf. Ingen Wind som har släppts i USA än, dock kanske Advent'n kommer till sverige snart...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Pomah, ja då händer nog i praktiken ingenting. Men givet vad fiskmasen_99 skriver så vore det ändå i princip smuggling. Då är det bättre att helt enkelt betala tullen. Datorn blir ju väldigt billig i alla fall! Dessutom kan du då få hem den oöppnad och med kartong och allt. Kartongen är bra att ha om du senare skulle vilja sälja den på begagnatmarknaden.

Jag skulle aldrig betala tull på grejer jag köpt på semester utomlands. Tror nog 99% av alla som köper elektronik när de är utomlands skiter i att tulla.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Jag har försökt lista ut ett tänkbart datum för release. Enligt rykten på internet kommer El-giganten och PC City vara de affärer som kommer att distrubera MSI Wind. Det sägs att klonen, Advent 4211 (som finns att köpa i Storbritannien), möjligen kommer att hamna hos Webhallen (ska slänga iväg mail till dessa affärer för att försöka få ut något vettigt svar).

Jag har utgått ifrån hur lång tid det tog för Asus Pc Eee 900 att nå Sverige efter releaserna i USA och Storbritannien. Om man utgår ifrån dessa kommer båda dyka upp under slutet av augusti fram till något datum i september, d.v.s. om ett ganska bra tag.

Samtidigt har ju en annan klon släppts i Tyskland och vi ligger bara en månad efter i distruberingen av Asus Pc Eee 900 gentemot de.

Summa summarum är att den kan dyka upp när som helst och mitt arbete endast kändes överflödigt. Känns dock som om El-giganten och Webhallen skulle vilja ha in dessa ganska fort på marknaden för att inte tappa fler kunder till andra företag som distruberar Acer Aspire One (som släpps i augusti) och till Asus Pc Eee som redan är ute.

Permalänk
Medlem

PC-City är inom samma koncern som Elgiganten och PC-World i UK, alltså samma affär som säljer Advent 4211, vi får ju hoppas på att den kommer hit snart, PC-City säljer ju trots allt en EEE med englesk layout på tangenterna så varför inte en Advent med samma sak?

Jag är dock lite skeptisk till batteritide, det känns som Asus EEE har mycket bättre batteritid, specielt den kommande 901, dock så är den ju så jäkla ful i mina ögon...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

För mig är det mycket skärmen, tangentbordet och hd som gör det, just nu har jag ingen lust att vänta på Asus Pc Eee 1000.

Svaret från El-giganten:
"I dagsläget vet jag inte om det är något vi kommer att få in. Så du får hålla ögon och öron öppna och återkomma senare så kanske vi vet mer."

Väldigt givande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

LaptopDirect har den på lager! Plus att de fraktar till sverige! Ni som vill ha får skynda er. Snackade med deras personal och de sa att de faktiskt är i stock

http://www.laptopsdirect.co.uk/MSI_Wind_U100_Ulra_Portable_La...

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Är det 6-celliga batteriet lika stort som det 3-celliga?
Om svaret är ja: Var kan jag hitta bilder att jämföra dem?

Den grej som jag oroar mig mest för med Wind är vippknappen för musklick. Jag tycker att det är synd att den har en sån istället för separata knappar för höger- och vänsterklick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Den grej som jag oroar mig mest för med Wind är vippknappen för musklick. Jag tycker att det är synd att den har en sån istället för separata knappar för höger- och vänsterklick.

Också grubblat på det. Sen är ju touchpaden jätteliten jämfört med t.ex. EEE 901. Kanske skulle vänta på EEE 1000 ändå... 10"-skärmarna verkar ju ge lagom stora tangentbord, jobbigt om man köper en 901 och knapparna känns alldeles för små för att skriva snabbt på

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Är det 6-celliga batteriet lika stort som det 3-celliga?
Om svaret är ja: Var kan jag hitta bilder att jämföra dem?

Den grej som jag oroar mig mest för med Wind är vippknappen för musklick. Jag tycker att det är synd att den har en sån istället för separata knappar för höger- och vänsterklick.

Jag har då inte läst nån recension än där man klagar på musknappen/-arna. Så antagligen är det inte nåt problem... Men man vet ju aldrig.

Vart kan man få tag i ett 6-celligt batteri?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där recensionen gjorde en inte alls mer sugen på en liten jävla dator men frågan är vilken är bäst och skönast 901an eller winden båda har ju sina fördelar. gaahh tur att man inte har pengar att köpa någon utav dom just för sekunden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Jag har då inte läst nån recension än där man klagar på musknappen/-arna. Så antagligen är det inte nåt problem... Men man vet ju aldrig.

Har för mig att jag i video-reviews sett att dom klagat på touchpaden och knapparna. Den ser ju väldigt liten ut :/ Plus att många klagat på EEE 701/900 som har samma lösning med knapparna.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist