OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Permalänk
Medlem

En Velociraptor och 2st samsung F1 1TB för samma pris som en SSD disk på 32GB.. hmm svårt val.. NOT

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
En Velociraptor och 2st samsung F1 1TB för samma pris som en SSD disk på 32GB.. hmm svårt val.. NOT

Sant, väldigt enkelt.
SSD för OSet och spelen. 2st F1or för lagringen.

Permalänk
Avstängd

vart besviken på ssd

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Ser ut som WD håller med: http://www.nordichardware.se/nyhet,14245.html

Trevligt

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Så nu är det bara att vänta på att SSD blir mycket billigare, får högre kapacitet och överföringshastighet.

Permalänk
Medlem

det kostar att ligga på topp

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
det kostar att ligga på topp

Fast det är ju bara 1 av 4 som är på topp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hårddiskar får sitt namn från den mekaniska skivan, vilken SSD inte har. SSD är alltså ingen hårddisk

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intressant test men att vidare utveckla på mekaniska HDDs är att gå i helt fel håll i min mening.
Får vänta 1-2 år innan jag kastar ut mina två Seagate 250Gb SATA och införskaffar en eller två SSD.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Sant, väldigt enkelt.
SSD för OSet och spelen. 2st F1or för lagringen.

Hmm, släng in vista, plus nån nyttoappliation (typ office), så blir det inte plats för många spel på en 32gigare precis

Är riktigt nöjd med mitt inköp av en 640gb western digital, men är väl lite sugen att kolla var 150gigs velociraptorn kan tänkas hamna i pris.. Den är ju till skillnad mot SSD stor nog att man ska kunna få in hyfsat mycket på den som extradisk.

Lär nog dröja till nästa burk (minst) innan SSD kommer kännas tillräckligt prisvärt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Tja, HDD kallas ju allmänt "HD", så SSD blir väl just "SSD" eller kanske "SSD-minnen".
Som nån sa, hårddisken får sitt namn från att den har skivor, men det blir säkert nåt namn som blir etablerat i folkmun efterhand.

Själv hoppas jag folk köper mer och mer SSD vad det lider, det borde ju vara smidigt i laptopar om inte annat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

jag skulle hellre köra 2st velociraptor i Raid 0 än en enda SSD....32GB kommer man inte långt på.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

när SSD är nere på 3-4 kr/GB så köper jag. Mer betalar jag inte för lagring. Ska bli skönt i framtiden då datorn är helt ljudlös, inga mekaniska delar.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Ingenstans nämns långtidshållbarhet och tålighet mot upprepade skrivningar (det som har varit flashminnenas svaghet jämtemot magnetiska lagringsmedia). Frågan är hur pass bra är dagens SSD just på detta område?

Dessutom, för långtidslagring (> 10 år), vilket är bäst: DVD-skivor, vanligt hårddisk (som inte är inkopplad) eller en SSD/Flashminne?

Prismässigt vinner Raptorn - synd bara att kontakterna sitter "fel" då kylflänsen används, så de inte passar in i ett standard 3.5" hotswap-rack för SATA-diskar...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Klart dyrt per GB...jag kan vara utan SDD drive'ar säkert in på 2010. Tror det kommer mera Velociraptor modeller både mindre och större inom snar framtid

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
vart besviken på ssd

Om du ska använda SSD som systemdisk är accesstiden viktigare än överföringshastigheten. Titta inte så mycket på överföringshastigheten och koncentrera blicken istället på accesstiden: 0.2ms vs 7.2ms gör en väldigt stor skillnad i Windows.

Det är svårt att jmfra HDD med SSD när alla bara bryr sig om rena benchmarkresultat/överföringshastighetstester. Testet här ser mer ut att jmfra HDDn och SSDn som lagringsdiskar, och i så fall är det självklart vilken som kommer ut segrandes, HDDn är fortfarande kung vad gäller pris/GB. Det saknas några viktiga systemdisk-tester. Eller vad sägs om hastigheten för små läsningar (4kB-8kB)? Vad sägs om hastigheten för små skrivningar (4kB-8kB)?* Vad sägs om hastigheten när man läser från flera trådar samtidigt? Vad sägs om laddningstider för tunga program? Vad sägs om bootup-tider som man ser på var o varannan review (säger inte att bootup-tider är särskilt viktiga men de visar i alla fall vad en SSD _kan_ göra)? Vad sägs om upplevd skillnad i Windows?

En ytterligare sak som gör det svårt att jmfra HDD med SSD är storleken av respektive diskar. HDD är mycket större än SSD. Då måste man fråga sig hur mycket man verkligen behöver för en systemdisk? Och hur ska man då se på det extra utrymmet en HDD erbjuder? Många säger t.ex. att man bör partionera en HDD och låta det extra utrymmet "vila" för att inte påverka prestanda för systempartitionen. Vissa klarar sig med kanske <30GB, andra vill ha uppåt 100+ GB. När man då köper en Velociraptor av 300GB och bara använder en bråkdel av storleken borde man då inte beräkna pris/GB utifrån vad man faktiskt använder av disken? T.ex. om man bara använder 50GB borde då inte priset/GB beräknas utifrån vad 6x av Velociraptorn ursprungligen kostar? Jag tycker därför att pris/GB är något missvisande när man ska köpa en ny systemdisk, då tycker jag att man hellre ska se på pris/enhet där enhet är antingen en HDD eller SSD med tillräckligt många GB för just _Dig_. Dvs om du använder <32 GB jmfr då Velociraptorn med en 32 GB SSD, om du använder 32<?<64 GB jmfr då Velociraptorn med en 64 GB SSD, osv. Det som möjligtvis saknas är SSD av god kvalitet i tillräckligt små storlekar, jag går här mot strömmen och säger att det vore kul om OCZ/Samsung kunde släppa SSD även i mindre storlekar.

Det som talar mot OCZ/Samsung SSD (OCZ = rebrandad Samsung) är att den saknar en skriv-cache, något som t.ex. Mtron's SSD har. (*)

* SSD har generellt sett riktigt dålig skrivprestanda för små filer. Det är möjligt att EWF/FBWE (Enhanced Write Filter / File Based Write Filter) som Microsoft använder i Windows Embedded för att kunna köra Windows från skriv-skyddade media skulle kunna vända på det här. Enkelt uttryckt ser dessa två drivrutiner till så att alla skrivningar till en enhet eller utvalda filer och kataloger skrivs till RAM istället för att skrivas direkt till enheten, som en form av skriv-cache i RAM. När man sedan stänger av datorn kan man välja att antingen spara ned allt i skriv-cachen eller ignorera cachen. Dvs i stället för många små skrivningar under tiden man använder datorn får man ned det till en enda stor när man stänger av datorn. Jag vet inte om det finns något liknande till Windows XP/Vista? Det här skulle givetvis oxå kunna vara ett alternativ för de som tror att SSD fortfarande lider av problemet med "begränsat antal skrivningar".

Permalänk
Medlem

Jag vill se den vanliga seagete disken i raid 0. Då måste den ju kommer över raptor prestandan i läs/skriv och ändå vara billigare.

Blir datorn så mkt snabbare av just raid 0? Menar om det är värt att köpa 2x250gb diskar 800kr istället för en 500gb disk för 600kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Text

Väldigt bra skrivet

Permalänk
Avstängd

Så... SSD-diskarna är fortfarande "kasta pengarna i sjön" nästan. Det enda man vinner på det är ruskigt låga "accesstider". Och så tar de ju upp mycket mindre utrymme visserligen.

För bärbara datorer så är de ju perfekta redan idag. Eftersom de inte är så känsliga som de mekaniska diskarna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Om du ska använda SSD som systemdisk är accesstiden viktigare än överföringshastigheten. Titta inte så mycket på överföringshastigheten och koncentrera blicken istället på accesstiden: 0.2ms vs 7.2ms gör en väldigt stor skillnad i Windows.

Den största skillnaden för en systemdisk är ändå när man bootar, och personligen bootar jag inte speciellt ofta. Självklart ger även låg accesstid bra prestanda för t.ex. webcache, men här är ändå accesstider mot websidan ett större hinder än hdd-access.

Sen betyder förstås extremt låga accesstider att en SSD disk inte är lika känslig för fragmentering. Men håller man en vanlig HDD defragmenterad så är inte det något problem. Fast det betyder att man måste underhålla en HDD mer genom defrag som kan ta lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Så... SSD-diskarna är fortfarande "kasta pengarna i sjön" nästan. Det enda man vinner på det är ruskigt låga "accesstider". Och så tar de ju upp mycket mindre utrymme visserligen.

För bärbara datorer så är de ju perfekta redan idag. Eftersom de inte är så känsliga som de mekaniska diskarna.

De lär dra mindre ström och väga betydligt mindre också.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad får du 1.4 ms i skillnad ifrån?
SSD 0.2 ms
velociraptor: 7.1 ms
enligt hdtach

Från det sista testet där även uttalandet om matsopandet står. Klart att SSD är bättre på vissa saker men jag står fast vid mitt uttalande om att tekniken inte är mogen ännu. Utan tvekan kommer den att bli bättre, vi är bara inte där ännu.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

SSD disken ser slitstark och fin

Permalänk

Denna verkar ju vara en riktig dräpare:
http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=16083
Priset lär tyvärr också vara det, men man kan ju hoppas de släpper en med mindre lagring också.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hard Disk Drive = Hård Disk Enhet
Solid State Drive = Elektronik Enhet eller DataChip Enhet

Cykeln heter kanske Monark

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

en VW Golf är en Golf
en VW Golf R32 är också en Golf

Permalänk

Som sagt, kul test. Blev lite pirrig i kroppen när jag såg att den hade kommit. Lite trist dock att ni inte testar mer vardagliga saker som exempelvis windows starttid eller uppackning av RARfiler eller kanske start av photoshop eller andra "jobbiga" program.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Vaa, jag äääälskar ljudet av min 74gb raptor, när den knastrar och knarrar på!

Jag kan, om du inte redan gjort det, rekommendera en gummiupphängning. Gjorde det på min Raptor 74:a häromdagen och skillnaden blev enorm. Rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

tråkigt att ni inte tog prestandakungen i ssd sortimentet mot velociraptorn.. inte för att 90mb/s är dåligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sån här vill jag ha! Där snackar vi prestanda.

http://www.fusionio.com/products.aspx

Kanske mer till servern dock men ändå.

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"