OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P€R
En sån här vill jag ha! Där snackar vi prestanda.

http://www.fusionio.com/products.aspx

Kanske mer till servern dock men ändå.

Visst, har man 130 000 kronor...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Varför testar dem inte Velociraptorn mot en mera modern SSD?

Samsungs 256 GB SSD äter ju Velociraptors till frukost.

/M

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Varför testar dem inte Velociraptorn mot en mera modern SSD?

Samsungs 256 GB SSD äter ju Velociraptors till frukost.

/M

För att samsungs kostar ofantligt mycket pengar? Så relevant är det inte för sweclockers läsare, en liten och "billig" SSD är dock högintressant.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Varför testar dem inte Velociraptorn mot en mera modern SSD?

Samsungs 256 GB SSD äter ju Velociraptors till frukost.

/M

32 GB SSD är åtminstone i närheten av Velociraptorn prismässigt (och fortfarande användbart, till skillnad från 16 GB som inte räcker till mycket). 256 GB SSD kostar väl närmare 50 000 kr? Får du en sisådär 20 st. Velociraptors för.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Varför testar dem inte Velociraptorn mot en mera modern SSD?

Samsungs 256 GB SSD äter ju Velociraptors till frukost.

/M

Det kan möjligtvis vara för att Samsungs nya fortfarande bara finns på pappret, och ska inte börja massproduceras förrän i slutet av året (enstaka "samples" i september). Samsung leverar dessutom bara till OEM (t.ex. Dell), och du får därför vänta ytterligare någon/ra månad/er på att OCZ ska ta in dem och sälja dem vidare i vanliga butiker. De testade enheterna är egentligen Samsung SSD som OCZ märkt om, när Samsung kommer ut med sina nya kommer OCZ säkert oxå börja använda dem. De kommer däremot inte vara "bäst i test" så länge då Mtron ska börja leverera sina nya enheter "tidigt 2009" med utlovad hastighet á 260/240 (läs/skriv) MB/s. Närmast nya generation som är utlovad ska vara Intel/Micron's med 200/100 (läs/skriv) MB/s, utlovad någon gång i höst, dock något tveksamt om de kommer prestera fullt (200/100).

Permalänk

Haha, jag kallar inte SSD för att sopa mattan med mekaniska diskar riktigt än. men nära på. Däremot har SSD diskarna betydligt stabilare latenser och överföringshastigheter.

Jag har en Samsung T166 med windows och spel på, en partition för windows och en för alla spel. Det funkar mycket bra så länge man inte tänkt att starta ett spel så fort man kommer in på skrivbordet.

Självklar måste man säga HDD till en SSD
man säger ju liksom inte till den förståndshandikappade grannen att han behöver en ny solid statde drive (SSD)

SSD låter inte ens som något som man lagrar saker på

Vad då liksom, ska det komma en ny kategori på alla datorsidor där man kan handla, som heter Solid state disk?
jag tror definitivt att den kommer hänga under kategorin Hårddisk.

Vad blir Solid State Drive på svenska, typ Oändligt Pålitlig disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vad då liksom, ska det komma en ny kategori på alla datorsidor där man kan handla, som heter Solid state disk?
jag tror definitivt att den kommer hänga under kategorin Hårddisk.

Hehe, schysst research killen ^^

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Fördelen med SSD är att det bara kan bli bättre, jämfört med HDD som har nåt sin topp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Dessa syntetiska tester säger inte så mycket.

Jaha? Hur ska du annars kunna jämföra två hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Finns väll en till fördel för SSD. Dom drar inte lika mycket kräm som vanliga HD.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk

Hur vore det med ett test av en 32GB SSD för en fjärdedel av det priset?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238394

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Hur vore det med ett test av en 32GB SSD för en fjärdedel av det priset?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238394

Meningen är väl att nya och bra produkter ska testas på en sida för hårdvariufreaks och inte den sämsta SSDn på marknaden med 1/8 av prestandan mot de bättre

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

Men....boot tider va fan.... Finns mycket man kan göra under tiden...en macka...middag...koka kaffe...gå på muggen....ringa...handla...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Hur vore det med ett test av en 32GB SSD för en fjärdedel av det priset?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238394

Du har redan på prisjakt.nu några omdömen om enheten. Redan i specifikationerna kan du se hur den ska prestera dock, riktigt låga läs- och skrivhastigheter (26/13 MB/s). Det som däremot inte står där, och inte heller på tillverkarens hemsida vad jag kan se, är att accesstiden ligger väldigt högt för en SSD - 3.1ms!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
en VW Golf är en Golf
en VW Golf R32 är också en Golf

Dålig och felaktig liknelse.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jepp.. Sista D:et är det intressanta. Det är en Drive. I Sverige säger vi dock bara hårddisk och det är en beskrivning på teknologin inuti driven att skivorna, diskarna är hårda eller snarare styva. Glöm inte bort den gamla FDD oxå, floppyn

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hur länge en ssd om man har den som OS disk om man jämför med en vanlig hdd?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KorvMos
Hur länge en ssd om man har den som OS disk om man jämför med en vanlig hdd?

Jag tror inte att jag förstår vad du menar. :S

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Självklar måste man säga HDD till en SSD
man säger ju liksom inte till den förståndshandikappade grannen att han behöver en ny solid statde drive (SSD)

Du kan inte kalla det för en lagringsenhet? Vilket faktiskt både HDD och SSD är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
SSD låter inte ens som något som man lagrar saker på

Antagligen dröjer det ett tag innan man associera ett ord eller förkortning till ett substantiv.
Jag minns att det var många som tyckte att MMS lät hur lustigt som helst, eftersom de var vana vid att kalla snabbmedelande för SMS. Gör detta det korrekt att kolla MMS för SMS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vad då liksom, ska det komma en ny kategori på alla datorsidor där man kan handla, som heter Solid state disk?

Ja, varför inte? Bör HD-DVD och Blu-ray ligga under DVD?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Vad blir Solid State Drive på svenska, typ Oändligt Pålitlig disk?

Oändligt Pålitlig? Tror att du fått "solid state" om bakfoten.

Citat:

Solid-state electronic components, devices, and systems are based entirely on the semiconductor, such as transistors, chips and bubble memory. In solid-state components, there is no mechanical action, or no moving parts, although a considerable amount of electromagnetic action takes place within. The expression was especially prevalent in the late 1950s and early 1960s, during the transition from vacuum tube technology to the semiconductor diode and transistor. More recently, the integrated circuit (IC), the light-emitting diode (LED), and the liquid-crystal display (LCD) have evolved as further examples of solid-state devices.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_(electronics))

De är långt ifrån oändligt pålitliga förresten. Alla SSDs med nuvarande teknik kommer förr eller senare (oftast senare) att nötas ut och bli värdelösa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KorvMos
Hur länge en ssd om man har den som OS disk om man jämför med en vanlig hdd?

Det står såhär i recensionen om respektive lagringsenhet:

OCZ SSD
MTBF 2 000 000 timmar

Raptor
MTBF 1 400 000 timmar

MTBF = Mean time between failures

Alltså 1388 dagar för OCZ SSD och 972 dagar för Raptorn enligit specifikationerna innan ett fel vanligtvis uppstår. Så SSD verkar ju ha längre hållbarhet.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_time_between_failures för ett mer specifikt svar om vad just MTBF innebär.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Självklar måste man säga HDD till en SSD
man säger ju liksom inte till den förståndshandikappade grannen att han behöver en ny solid statde drive (SSD)

Du säger väl att han ska en ny hårddisk? Han fattar väl inte vad du menar med HDD heller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vad blir Solid State Drive på svenska, typ Oändligt Pålitlig disk?

Rakt översatt blir det typ: "Fast Tillstånd Disk"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För att samsungs kostar ofantligt mycket pengar? Så relevant är det inte för sweclockers läsare, en liten och "billig" SSD är dock högintressant.

Artikeln får SSD att se ut som ett underlägset alternativ och får Raptor att se ut som någon porrleksak att dregla över.

Så länge folk inser att raptor bara är mer prisvärd och på _inget sätt_ värst i sin storleksklass så visst.

256 Gigaren skulle ligga på runt 10k har jag för mig, och prestandaskillnaden mot Raptor är självklart enorm.

/M

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
32 GB SSD är åtminstone i närheten av Velociraptorn prismässigt (och fortfarande användbart, till skillnad från 16 GB som inte räcker till mycket). 256 GB SSD kostar väl närmare 50 000 kr? Får du en sisådär 20 st. Velociraptors för.

Det är ju som att jämnföra en Lambo mot en dragster... jag menar priset ska ju inte avgöra i ett sådant test. Ni ska ju testa toppmodell ur bägge teknikerna, nu har ni tagit hårddiskarnas härskare en Velociraptor värför inte göra samma sak med en ssd? Topp of line mot Topp of line är mer rättvis match än att gå på pris.

Folk här verkar ju tro att all ssd är ren skit för att de sett en medelprodukt från ocz.

Visst i slutändan är det priset som avgör för medelsvenssons.

Ni kunde åtminstone jämnfört raptorn mot en 32gb Mtron disk kostar 4500 enligt prisjakt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

Tack. Det används för mycket "sopa mattan" som jag tycker är helt fel.

Arrrggg Sweclockers:

Recentionen var si så där, man saknar bättre kommentarer till bilderna.
Det är inte bara att slänga ur sig "sopa mattan", "övermäktig", "rovdjuret" osv.. snälla bättre ord och kommentarar kan man väl hitta på. För mig kändes det inte moget.

Om man väl talar om skillnad så kunde man formulera sig bättre/räkna ut hur mycket i procent det skiljer sig åt och vad innebär skillnaden för oss läsare/konsumenter.
Att SSD hade fördel i Genomsnittlig söktid gjorde den inte till det bästa valet, eller är det givna köpet. Skalla alla rusa och köpa en SSD HD med 32gb och vad får folk när dom köper den??? Hjälp oss alla förstå i stället för att den sopar mattan!!!!
Ena testet sopar SSD mattan när det skillde sig 1.4s och i andra testet så säger du att den briljerar när WD vinner med 2.1s. Hmmm går inte ihop.

Testet var behövlig men kvaliten i själva recentionen var 2/10.

Bättre formulering kan ni och jag har sätt mycket bättre skrivna recentioner på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
nu har ni tagit hårddiskarnas härskare en Velociraptor värför inte göra samma sak med en ssd?

Hårddiskarnas härskare?
Du glömde bara alla SCSI/SAS diskar med 15krpm?

Sen är det inte relevant, finns SSD diskar som kostar hundratusentals kronor - värt att jämföra en sådan disk mot en för 2-3 kkr?

Sen är ju anledningen till att man köper en raptor accesstiden, och hur står sig den mot denna SSD disk?
Som sagt tycker jag att testet var för syntetiskt och inga egentliga slutsatser om hurvida vilken av diskarna är bäst kan dras. Självklart beroende på vad man ska ha den till också, men de flesta är nog intresserade av att ha den som en systemdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Artikeln får SSD att se ut som ett underlägset alternativ och får Raptor att se ut som någon porrleksak att dregla över.

Så länge folk inser att raptor bara är mer prisvärd och på _inget sätt_ värst i sin storleksklass så visst.

256 Gigaren skulle ligga på runt 10k har jag för mig, och prestandaskillnaden mot Raptor är självklart enorm.

/M

Mjo men det är väl självklart?
Ingen har väl fått för sig att detta är en av de bästa SSDer på marknaden, däremot är den förhållandevis billig.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Tack. Det används för mycket "sopa mattan" som jag tycker är helt fel.

Arrrggg Sweclockers:

Recentionen var si så där, man saknar bättre kommentarer till bilderna.
Det är inte bara att slänga ur sig "sopa mattan", "övermäktig", "rovdjuret" osv.. snälla bättre ord och kommentarar kan man väl hitta på. För mig kändes det inte moget.

Om man väl talar om skillnad så kunde man formulera sig bättre/räkna ut hur mycket i procent det skiljer sig åt och vad innebär skillnaden för oss läsare/konsumenter.
Att SSD hade fördel i Genomsnittlig söktid gjorde den inte till det bästa valet, eller är det givna köpet. Skalla alla rusa och köpa en SSD HD med 32gb och vad får folk när dom köper den??? Hjälp oss alla förstå i stället för att den sopar mattan!!!!
Ena testet sopar SSD mattan när det skillde sig 1.4s och i andra testet så säger du att den briljerar när WD vinner med 2.1s. Hmmm går inte ihop.

Testet var behövlig men kvaliten i själva recentionen var 2/10.

Bättre formulering kan ni och jag har sätt mycket bättre skrivna recentioner på sweclockers.

Söktiden är 0,2 ms vs. Velociraptorns 7,1 ms. SSD är alltså ~35x snabbare (sopa matta! ). Det står i slutsatsen vad låga söktider innebär.

Det ska vara lite inlevelse i testerna, annars blir det lätt en manual av det. Gillar du inte skribentens åsikter finns alltid möjligheten att bilda sig en egen uppfattning med hjälp av resultaten – just det diagrammen är till för.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra test!

Om jag skulle skafffa en raptor, skulle jag nog ha OS, program och "viktiga" spel på den, sen kan man ju ha en till hårddisk för lagring.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varför tas de inte upp att SSD diskar har betydligt kortare livslängd?
De är i alla fall vad jag har hört, att de skrivs sönder.

Bärbara datorer med SSD diskar reklameras betydligt mer än dom med vanliga mekaniska diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Varför tas de inte upp att SSD diskar har betydligt kortare livslängd?
De är i alla fall vad jag har hört, att de skrivs sönder.

Det kan ha med att göra med att det inte längre stämmer, i alla fall så länge du inte letar i rea-baljorna efter "fynd"-priser. Googla wear-leveling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Bärbara datorer med SSD diskar reklameras betydligt mer än dom med vanliga mekaniska diskar.

Det fanns en rapport från Alright Avian Securities som sade hjust så (var ngn gång i mars den kom ut), men den rapporten drogs tillbaka illa kvickt av författaren när det kom fram att siffrorna var "tagna ur luften" och inte stämde överens med verkligheten, så väl författaren av rapporten som tillverkaren av SSD-diskarna som omnämndes i rapporten har förklarat rapporten som helt åt skogen felaktig.