Kör ni med "invert mouse" på eller av? =)

Permalänk
Hedersmedlem

Kör ni med "invert mouse" på eller av? =)

Jag kör inte med inverterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost

När man greppar musen greppar man alltså skallen:
Drar man skallen/musen bakåt, tittar man alltså uppåt.
Drar man skallen/musen framåt tittar man alltså neråt.

Simplare än så kan det inte bli.

Jag kör förvisso inverterat, men jag vete 17 om det är så logiskt egentligen...

Man kan säga att du tänker dig en pinne som sticker ut i bakhuvudet, och fäster musen på den, eller hur?
Då får man inverterad styrning på höjden som du säger, men man får även inverterad styrning horisontellt... Kör du med det oxå?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att det heter inverterat

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Inte inverterat, känns bättre helt enkelt.

Däremot kör jag inverterat så fort det gäller flygplan, där smälter hjärnan om jag inte kör så.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att inverterat är väl naturligt. Att man lutar huvud bakåt. Men jag är helt enkelt inlärd med icke inverted.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Inverterat? Kanske om jag kör med min skärm uppochner, annars nej.

jOnÄTÄn
i BF2 är det realistisk, Dra neråt åk bakåt, dra uppåt åk frammåt. i gamla BF var den inverterad, inte tvärtom ;).

Det är det som är så irriterande i BF1942 - DesertCombat. drar man musen fram så lyfter nosen på... fy vad lol köra flygplan där man drar spaken bak för att låta nosen dyka.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Inverterat är det enda naturliga och rätta. Resten är onaturligt och helt fel.
Ni som kör icke inverterat kör ju helt fel FFS! Gör om! Gör rätt!

När man greppar musen greppar man alltså skallen:
Drar man skallen/musen bakåt, tittar man alltså uppåt.
Drar man skallen/musen framåt tittar man alltså neråt.

Simplare än så kan det inte bli.
Icke inverterat: Titta neråt för att titta uppåt och tvärtom... usch va' korkat! ... Bläh!

haha ok

för mig är det, trycker jag musen framåt då ska den titta uppåt, drar jag musen bakåt då ska den titta neråt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
haha ok

för mig är det, trycker jag musen framåt då ska den titta uppåt, drar jag musen bakåt då ska den titta neråt.

Du skulle med andra ord vara en Kamikaze-flygare i luften då

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Du skulle med andra ord vara en Kamikaze-flygare i luften då

Exakt vad jag är, när folk ser mig flyga säger de att jag flyger som en SuicideBomber eller som en KamikazePilot. Helikopter då :P. Det ska vara normalt på allt utom Helikopter/flygplan/ufo/saker som flyger, eller är det inverterat att dra musen bakåt, nosen går uppåt?

Permalänk
Medlem

Keep on voting

Permalänk

det som är rätt är då mandrar musen bak för att lyfta nosen

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
I battlefield 1942 och vietnam är musstyrningen normal när man flyger.
Men i bf2 är den invertad i helikoptrar och flygplan vilken ledde till många krascher i början.

Nu var det rätt länge sen jag körde BF2 men jag minns att går att ändra så man inte kör inverterat i flygplan/helikoptrar. Det är alltså separata inställningar för när man går och när man flyger, precis som att man kan ha olika känslighetsinställningar för fordon och när man går.

Själv kör jag vanligt (icke inverterat).

Jag minns dock att i gamla spel (nu snackar jag dom första FPS-spelen) så var det tvärt om, det som idag kallas för inverterat var normalt och tvärt om. Nån annan som minns det?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

More votes!

Permalänk
Medlem

Icke inverterat, känns mer naturligt för mig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Kör också "icke inverterat". Känns mer normallt på något sätt.

Och vad vill du mena med "knäckebröd"?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Alltid kört icke-inverterat i FPS-spel. Kör jag inverterat så går det inte. Omöjligt. Däremot så vill jag ha inverterat när jag styr helikoptrar och flygplan som i BF2. Men det är väl en vanesak egentligen.

edit: ja, vadå knäckebröd?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

körde det förr, nu är det bara i spel som kräver flyg/körning..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Inverted, jisses det klarar inte jag av xD, kanske är för att jag är vänsterhänt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Inverterat i FPS, men inte i t.ex. 3e person spel

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Inget svar ang. "knäckebröd" än

Permalänk

I dom gamla FPS spelet när upp- och nertittande var i sin barndom var inverterad standard. The Terminator: Future Shock, Duke Nukem 3d, Quake 1 (och 2 tror jag) och Blood hade invert som standard. Bak var => titta upp. Jag vet inte om man kan kunde titta upp och ner med musen i Hexen, det gick med tangenter iaf. Vet inte om det var invert i Hexen 2. ågon som vet hur det var i Unreal? På denna tid betydde invert det som är standard i dag. Invert för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inverterar i gamla spel nuförtiden för att få samma standard som på nya.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
I dom gamla FPS spelet när upp- och nertittande var i sin barndom var inverterad standard. The Terminator: Future Shock, Duke Nukem 3d, Quake 1 (och 2 tror jag) och Blood hade invert som standard. Bak var => titta upp. Jag vet inte om man kan kunde titta upp och ner med musen i Hexen, det gick med tangenter iaf. Vet inte om det var invert i Hexen 2. ågon som vet hur det var i Unreal? På denna tid betydde invert det som är standard i dag. Invert för mig.

Jag vet inte vad som är valt som default i Quake 1 och framåt, men invert betyder definitivt samma där som nu, dvs invert on = dra bakåt för uppåt. (kollade precis)
Kommer inte ihåg hur det var i future shock och duke 3d dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Det finns en anledning till att det heter inverterat

Kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk

Mitt första inlägg här i dec '01 handlade om att inverted mouse var djävulens påfund. Har inte direkt ändrat mig sen dess.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att en övervägande del av högerdominanta människor föredrar inverted och att större delen av de vänsterdominanta kör uninverted. Tittar jag på min egen bekantskapskrets/familj så stämmer det faktiskt mycket bra (med några få undantag).

Själv är jag gravt högerdominant och skulle aldrig kunna köra nått annat än invert mouse när det handlar om spel där det handlar om att med musens X- och Y-axel styra hur man rör sig längs en Z-axel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Inverterat är det enda naturliga och rätta. Resten är onaturligt och helt fel.
Ni som kör icke inverterat kör ju helt fel FFS! Gör om! Gör rätt!

När man greppar musen greppar man alltså skallen:
Drar man skallen/musen bakåt, tittar man alltså uppåt.
Drar man skallen/musen framåt tittar man alltså neråt.

Simplare än så kan det inte bli.
Icke inverterat: Titta neråt för att titta uppåt och tvärtom... usch va' korkat! ... Bläh!

Tja, vad som är rätt beror ju på lite hur man ser det...
Det finns ju lite åsikter om vad som är ''framåt'' och ''bakåt'' när det gäller pekdon.

Tittar du vinklat uppifrån så du ser bakdelen av musen(vilket dom flesta gör) så är det ju mest logiskt att man ska dra musen uppåt för att den ska åka framåt och samma sak med neråt/bakåt.

Om vi ser pekdonet underifrån så är det ju så att drar du den neråt(ovanfrån sett) så åker den uppåt och vice versa.

Men ser du däremot pekdonet vinklat underifrån från det hållet där du ser framsidan av musen(om du hadde kunnat se igenom bordet) så hadde det varit en annan femma! Drar du den neråt(ovanfrån sett) så åker den framåt och vice versa.

Om du har plöjt dig igenom detta och inte fått hjärnblödning så kan det verka meest logiskt med inverterat...(trots att jag inte skrivit om alla vinklar) MEN om du tittar ovanfrån och tänker dig att musmattan är ditt ''synfält'' i ett FPS-spel(vilket jag tycker är mest logiskt på långa vägar) så verkar det ju helt vrickat att köra med inverterad.

Någon som hajar vad jag menar?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte köra annat än inverterat, är väl som de flesta andra inverterare flygsimulatorskadad.

Att ickeinverterat är vanligare är nog helt enkelt en följd av att det är standardinställningen när man startar ett FPS.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

en följdfråga borde ju således vara; Vilka spelare är bäst? Dom som kör inverted eller dom som kör vanligt? Finns det någon undersökning?

Körde mycket Quake med inverted, men sedan glömde man ändra i något spel och nu blir det vanligt bara.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Kan inte köra annat än inverterat, är väl som de flesta andra inverterare flygsimulatorskadad.

Att ickeinverterat är vanligare är nog helt enkelt en följd av att det är standardinställningen när man startar ett FPS.

stämmer nog.

Samma gäller ju WASD. Körde med egna inställningar på tangentbordet förut. Men sen när kompisar skulle lira på datorn eller man skaffat nytt fps så fick man alltid fixa inställningarna. Så det blev enklare att helt enkelt köra vanliga WASD.