Kör ni med "invert mouse" på eller av? =)

Permalänk
Medlem

Eeeeh, va?

Du skrev precis nyss:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Men kom igen, så svårt är det inte. för mig faller det naturligt att när man drar musen bakåt i simulatorer, eller trycker på "ner" tangenten, så skall nosen lyfta. Det är så ett flygplan fungerar, fast med joystick. Punkt slut. Alltså har alla andra fel.

Menar du alltså att du bara gör så i fordon/simulatorer? Och att du kör i praktiken tvärtom i FPS?

Blev lite otydligt isåfall IMO

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Känner en kille som lirade quake1 i klan när det begav sig. Han körde inverterat och gör det fortfarande när han spelar fps, vilket är väldigt sällan numera.
Förstår inte varför man skulle vilja göra det, vanesak men helt onödigt...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Eeeeh, va?

Du skrev precis nyss:

Menar du alltså att du bara gör så i fordon/simulatorer? Och att du kör i praktiken tvärtom i FPS?

Blev lite otydligt isåfall IMO

Ja precis. Du vet hur ett flygplan fungerar i verkligheten? (dvs tryck ner för att åka upp) Det är alltså rätt, eftersom att det är självklart, i en cockpit sitter du i 3d så att säga och då är det korrekt. Men däremot när du spelar fps, eller sitter i windows, så är det ju självklart att när man rör musen uppåt så åker muspekaren uppåt, med tanke på att du tittar på en platt skärm. Det är synfältet. Så är det däremot inte när man sitter i en cockpit. Hoppas du förstod lite bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
JDet är alltså rätt, eftersom att det är självklart, i en cockpit sitter du i 3d så att säga och då är det korrekt. Men däremot när du spelar fps, eller sitter i windows, så är det ju självklart att när man rör musen uppåt så åker muspekaren uppåt, med tanke på att du tittar på en platt skärm. Det är synfältet. Så är det däremot inte när man sitter i en cockpit. Hoppas du förstod lite bättre

Då hajar jag strukturen i din första post

... men om du ska köra ett flygplan på datorn, så är det ju en platt skärm som agerar ditt synfält, men ändå är det väl fortfarande logiskt med inverted?

Spelet ritar ju en 3d bild på skärmen... Så nog "sitter man i 3d" även i ett FPS om du frågar mig. (om jag får låna ditt uttryck)

Jag har som sagt inget emot inverted eller icke-inverted, men jag vet inte om jag hajar ditt resonemang.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Flygsimulering eller människosimulering, vad är skillnaden.... Klart man kör med inverted.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Då hajar jag strukturen i din första post

... men om du ska köra ett flygplan på datorn, så är det ju en platt skärm som agerar ditt synfält, men ändå är det väl fortfarande logiskt med inverted?

Spelet ritar ju en 3d bild på skärmen... Så nog "sitter man i 3d" även i ett FPS om du frågar mig. (om jag får låna ditt uttryck)

Jag har som sagt inget emot inverted eller icke-inverted, men jag vet inte om jag hajar ditt resonemang.

Jag fattar vad du menar. Men eftersom att flygplan i grund och botten agerar "inverted" eller hur man skall kalla det, då anser jag det rätt. Men eftersom att just datorskärmen är synfältet så anser jag det rätt att upp är upp.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
... men om du ska köra ett flygplan på datorn, så är det ju en platt skärm som agerar ditt synfält, men ändå är det väl fortfarande logiskt med inverted?

I ett flygplansspel styr man inte synfältet utan själva planet. Drar man spaken/musen mot sig vinklar man bakre fenorna neråt och då trycks bakdelen på planet nerår. Framdelen av planet kommer då alltså att vinklas uppåt på grund av att planet är en fast kropp

Människor (som i ett FPS) har vad jag vet inte bakre vingar så det går inte att jämföra tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
I ett flygplansspel styr man inte synfältet utan själva planet. Drar man spaken/musen mot sig vinklar man bakre fenorna neråt och då trycks bakdelen på planet nerår. Framdelen av planet kommer då alltså att vinklas uppåt på grund av att planet är en fast kropp

Människor (som i ett FPS) har vad jag vet inte bakre vingar så det går inte att jämföra tycker jag.

Drar man musen mot sig så drar man överkroppen mot sig, precis som i flygsimulatorfallet, vilket gör att blicken går uppåt. Samma sak.

Permalänk

Jag körde alltid med "inverted" förr men på senare tid så kör jag alltid med "inverted off" vet inte varför men nu känns det helt sjukt att dra musen ner när man vill kolla upp och tvärtom. Tyvärr vet jag inte exakt när det blev att jag bytte, men det var nog ett par år sen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
I ett flygplansspel styr man inte synfältet utan själva planet. Drar man spaken/musen mot sig vinklar man bakre fenorna neråt och då trycks bakdelen på planet nerår.

Drar man spaken mot sig så vinklar man bakre fenorna uppåt, men iallafall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Människor (som i ett FPS) har vad jag vet inte bakre vingar så det går inte att jämföra tycker jag.

Vill påpeka, att det inte var jag som kom med liknelsen (jag bara tyckte han använde den lite konstigt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Drar man musen mot sig så drar man överkroppen mot sig, precis som i flygsimulatorfallet, vilket gör att blicken går uppåt. Samma sak.

Hur drar man överkroppen mot sig??
Men jag tror jag vet vad du menar: du likställer att flytta musen bakåt med att vinkla kroppen eller nacken bakåt antar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hur drar man överkroppen mot sig??
Men jag tror jag vet vad du menar: du likställer att flytta musen bakåt med att vinkla kroppen eller nacken bakåt antar jag?

Precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jag kör med inverted i alla spel, WoW, fps etc. Förmodligen för att det förr i tiden var ganska vanligt och jag bara vant mig vid det. Jag brukar tänka mig att det sitter en pinne i bakhuvudet på karaktären i spelet och det är den man styr. Drar man pinnen uppåt vinklas huvudet nedåt, drar man pinnen nedåt tiltar huvudet uppåt.

Det sjuka är att med samma logik skulle man då vilja ha inverted x-axis också. Dvs, drar man pinnen i huvudet åt höger så ska ju gubben kolla åt vänster. Detta är dock inte vanligt att man kan ställa in i spel och därför är jag invand vid vanlig x-axis men inverterad y-axis.

Exakt, och det resonemanget är väl egentligen största anledningen till jag har svårt att rättfärdiga inverterad vertikal musstyrning, rent logiskt...
Men jag kör inverted iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Drar man spaken mot sig så vinklar man bakre fenorna uppåt, men iallafall

Vill påpeka, att det inte var jag som kom med liknelsen (jag bara tyckte han använde den lite konstigt)

Bakfenorna vinklas väl ändå neråt när du drar spaken mot dig, dom gör så att luften riktas uppåt, planets bakkropp trycks ner och hela planet åker därför uppåt.

Jag menade inte att att nått var rätt eller fel bara att jag inte tycker det går att jämföra flygplan med människor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Bakfenorna vinklas väl ändå neråt när du drar spaken mot dig, dom gör så att luften riktas uppåt, planets bakkropp trycks ner och hela planet åker därför uppåt.

Nix, bakfenorna vinklas uppåt, vilket "trycker ner" bakdelen, vilket vinklar upp planet.

Se här tex:
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/11014/airplane/6414...

Citat:

In the conventional arrangement the elevator, attached to the horizontal stabilizer, controls movement around the lateral axis and in effect controls the angle of attack. Forward movement of the control column lowers the elevator, depressing the nose and raising the tail

http://www.allstar.fiu.edu/AERO/pic5-3.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator_(aircraft)

...

Sorry för OT:t!!!

Håller med om att jämförelsen plan/människor egentligen fallerar dock...
Men för vissa så sitter "invert" instinkten i från tex flygsimmar, och då kan det ändå kännas naturligt att emulera det kontrollmönstret i ett FPS.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testa att, precis där du är, röra på datorumusen inverterat mot när du samtidigt vinklar huvudet "upp tittande" o.s.v Alltså som om ni *var* personen i spelet, testa lite olika variationer, invertera X axeln, sedan Y o.s.v
Känns helskumt ^^

-----------------
icke inverterar går jag med, och kör med inverterat

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nix, bakfenorna vinklas uppåt, vilket "trycker ner" bakdelen, vilket vinklar upp planet.

Jag tänkte på ett plan som vinklar hela vingarna och inte bara en liten fena, exempelvis stridsflygplan. Vi menar nog samma sak bara det att jag syftade på framdelen av bakvingen och du på bakdelen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag tänkte på ett plan som vinklar hela vingarna och inte bara en liten fena, exempelvis stridsflygplan. Vi menar nog samma sak bara det att jag syftade på framdelen av bakvingen och du på bakdelen av vingen

Plan som vinklar hela vingen är ju rätt ovanligt, så lite udda att använda framdelen av vingen som referenspunkt, men ok då hajar jag hur du menar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Plan som vinklar hela vingen är ju rätt ovanligt, så lite udda att använda framdelen av vingen som referenspunkt, men ok då hajar jag hur du menar

Jag utgick från att man flög stridsflygplan om man flyger, vad finns det annars att flyga?

Om vi ska gå tillbaka till topic så tycker jag det passar att köra med inverterat då man verkligen rör sig i tre dimensioner så som i luften och rymden med ett fordon. Spelar man ett FPS styr man inte gubben uppåt och neråt, det är synfältet/huvudet man förändrar.

Om jag exempelvis kör en flygplanssimulator där man även kan styra synfältet inne i cockpiten så ska själva styrningen av planet vara inverterad - drar jag musen/joysticken mot mig ska planet åka uppåt.
Styrningen av synfältet i cockpiten ska dock vara vanlig - drar jag musen eller hat switchen (den lilla joysticken som sitter högst upp på en joystick) mot mig ska synfältet åka neråt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]