Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Jag har en Macbook, så yes jag har os x.

jamen vad trevligt, då vet du ju varför iPhone är så bra

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norlund
Ett råd till ni som inte har en iPhone och tycker den suger apröv, köp den inte. Köp en telefon som har allt det som inte iPhone har, varför klaga över något man inte vill ha?

Wow! Tack för det insiktsfulla rådet! Du har nog räddat tusentals som tycker att iphone "suger apröv" från att köpa den.

Men du bör ha i omtanke att många av oss som klagar faktiskt äger och har använt telefonen sedan länge. Det är sällan lätt att veta att något "suger apröv" innan man har använt det ordentligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Wow! Tack för det insiktsfulla rådet! Du har nog räddat tusentals som tycker att iphone "suger apröv" från att köpa den.

Men du bör ha i omtanke att många av oss som klagar faktiskt äger och har använt telefonen sedan länge. Det är sällan lätt att veta att något "suger apröv" innan man har använt det ordentligt.

Måste bara säga, hade inte du endast ägt en iPhone sedan ett halvår tillbaka? Klassar du det som länge?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Måste bara säga, hade inte du endast ägt en iPhone sedan ett halvår tillbaka? Klassar du det som länge?

Ja, ett halvår med en mobiltelefon klassar jag definitivt som länge. Och absolut länge nog för att ha upplevt de flesta scenarion där telefonen kommer till användning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Wow! Tack för det insiktsfulla rådet! Du har nog räddat tusentals som tycker att iphone "suger apröv" från att köpa den.

Men du bör ha i omtanke att många av oss som klagar faktiskt äger och har använt telefonen sedan länge. Det är sällan lätt att veta att något "suger apröv" innan man har använt det ordentligt.

Nu läste du inte mitt inlägg riktigt, för det vände sig de som inte har en

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norlund
Ett råd till ni som inte har en iPhone och tycker den suger apröv, köp den inte. Köp en telefon som har allt det som inte iPhone har, varför klaga över något man inte vill ha?

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norlund
Nu läste du inte mitt inlägg riktigt, för det vände sig de som inte har en

Jodå, och det ser du i den första delen av mitt inlägg.

Jag ville bara påpeka att det ofta är först efter att man har använt en produkt ett tag, som man börjar inse bristerna och nackdelarna. Många skriver saker i stil med "gillar ni den inte så köp inte", men så enkelt är det ju inte.

Visa signatur
Permalänk

Visst kan man påpeka brister i en produkt, det är väl en av funktionerna med ett forum som detta, men samtidigt börjar det bli lite tjatigt att läsa en tråd som nu istället utvecklats till en s.c.s.i-tråd med upprepat tjat om iPhones alla problem och svagheter. Jag tycker delvis att din kritik är befogad och du har givetvis samma rätt som alla andra att framföra din åsikt men jag tror också att tråden blir betydligt mer intressant om vi får lite större variation i debatten istället för att du postar ett inlägg varje timme med mästrande besserwisser-svar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norlund
Varför är då iPhone så populär om den har sådana "brister" som du säger? Och vilka brister talar du om? MMS? Jag använder det inte, har inga kompisar som gör det heller, trots att dom har den möjligheten, och jag har haft det med mina tidigare telefoner, som i mina ögon har haft större brister än iPhone då de inte varit kompatibla med Mac OS.

Vad jag försöker tala om här för er som inte gillar iPhone, på grund av dess brister eller annat, är att det märkvärdiga med iPhone är att det äntligen finns en telefon som fungeras perfekt med Mac OS. Det är det som är det verkligt märkvärdiga. SE och de andra har ju struntat fullkomligt i att ordna bra programvara för Mac.

Sen är telefonen i sig ett nytänkande och det attraherar även andra, som inte använder Mac. Jag vet inte hur den fungerar i Win tex, men det är i mina ögon inget problem om den inte fungerar perfekt där, då det finns så många andra märken som fungerar för det OS:et.

Marknaden berättar vad dom vill ha genom att köpa det och med tanke på den obefintliga reklamen från Apple för deras produkter här i sverige (kolla vilka telefoner som det annonseras om på TV tex) så finner jag det troligt att marknaden har bestämt att iPhone är en bra telefon.

Damored: Jag är samma Norlund (törs stå för det jag säger, därför använder jag mitt namn) och jag använder bara Mac OS X inte win, men bara därför blir väl inte mina åsikter mindre värda än dina?

För att människor är flockdjur som inte längre klarar av att tänka själva. S.c.s.i skrev det ganska bra på något annat ställe, att alla funktioner som Apple valt att plocka bort är precis de funktioner Applefanboysen aldrig skulle använda. Första frågan är hur självständiga dessa människor är och fråga två är varför plockar man bort dessa saker överhuvudtaget? De är mer standard på alla andra lurar idag.

Att du inte har behov av MMS eller att du inte bryr dig om att den skulle fungera tillfredsställande i Windows eller ej får stå för dig. Eftersom Apple är en minioritet bland datoranvändare så kan jag förstå att andra mobiltillverkare inte har fullt fungerande mjukvaror till OS X. Vet att de flesta fungerar rakt av men vad saknar du?

Obefintlig reklam? Gå in på www.apple.se och se propagandan komma över dig. "Den är här. Nya iPhone 3g." Vilket i sig är ett skämt och rent ut sagt hårklyveri då de aldrig haft en iPhone 3g innan.

Om du kallar dig Norlund på ett forum och utger dig för att heta detsamma i verkligheten höjer inte din trovärdighet i mina ögon. Kan lika gärna vara en lögn och du egentligen heter Svensson, om du förstår hur jag tänker. Så länge du kan motivera dina åsikter, vilket du kan, så tänker åtminstone jag respektera dem även om jag långt ifrån håller med dem.

Glömde nämna eventuella brister med en iPhone:

3g verkar ju bara fungera sporadiskt. Glaset spricker och vi kan glömma barnsjukdomar då telefonen utan 3g funnits ett bra tag nu. Apples försäljningsstrategi med att låsa den till en viss operatör. Inbyggt batteri. Alla mjukvarumässiga funktioner som inte finns där som finns på de flesta, om inte alla, andra smartphones och musikmobiler. Nej jag säger att iphonen sneglar på de stora bjässarna men tjuter som en aggressiv pudel.

Tillägg igen: Sedan kan jag mycket väl tänka mig att ni som lever The Way of Apple får en ordentlig helhetsupplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Visst kan man påpeka brister i en produkt, det är väl en av funktionerna med ett forum som detta, men samtidigt börjar det bli lite tjatigt att läsa en tråd som nu istället utvecklats till en s.c.s.i-tråd med upprepat tjat om iPhones alla problem och svagheter. Jag tycker delvis att din kritik är befogad och du har givetvis samma rätt som alla andra att framföra din åsikt men jag tror också att tråden blir betydligt mer intressant om vi får lite större variation i debatten istället för att du postar ett inlägg varje timme med mästrande besserwisser-svar.

Jag engagerar mig definitivt för mycket i det här ämnet av någon anledning, så jag håller delvis med, med jag tjatar faktiskt inte alls om bristerna. Har inte nämnt någon på länge faktiskt, och i överlag har mina åsikter i den här tråden inte alls kretsat runt iphonens funktionalitet. Det jag har skrivit mycket om är snarare hur folk uppfattar telefonen, och om de som vägrar se problemen, och framförallt deras synsätt på de som gör det.

Edit: Ser du hur jag förstökte svara så icke-"mästrande besserwisser-svar" som möjligt.

Visa signatur
Permalänk

Ja och hade du inte skrivit en edit för att påpeka detta faktum hade du nästan lyckats kamouflera dig som ödmjuk Jag tycker mest tråden överlag har hamnat på lite sandlåndenivå ("applebots vs the free man!") och det är olyckligt för ämnet är intressant. Åsikter är subjektiva och ibland lätta att blanda ihop med fakta. Att anstränga sig till sitt yttersta för att försöka få sin meningsmotståndare att framstå som en idiot gynnar ingen, särskilt inte de av oss som faktiskt diskuterar sakfrågor hellre än att tävla i ad hominem

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
För att människor är flockdjur som inte längre klarar av att tänka själva. S.c.s.i skrev det ganska bra på något annat ställe, att alla funktioner som Apple valt att plocka bort är precis de funktioner Applefanboysen aldrig skulle använda. Första frågan är hur självständiga dessa människor är och fråga två är varför plockar man bort dessa saker överhuvudtaget? De är mer standard på alla andra lurar idag.

Du pratar om Apple fanboys och att dessa aldrig ser bristerna hos Apples produkter. Kan det inte vara så att de som valt att använda Apple och Mac, i stället för Microsoft och Windows, ser mindre brister hos den förra och därför valt Apple och inte för att de inte ser några brister alls.

Citat:

Att du inte har behov av MMS eller att du inte bryr dig om att den skulle fungera tillfredsställande i Windows eller ej får stå för dig. Eftersom Apple är en minioritet bland datoranvändare så kan jag förstå att andra mobiltillverkare inte har fullt fungerande mjukvaror till OS X. Vet att de flesta fungerar rakt av men vad saknar du?

Jag kan inte se problemet för till exempel SonyEricsson och Nokia, som har tusentals och åter tusentals anställda, att ha utvecklare som kan skriva väl fungerande programvara för sina telefoner även för Apple. Vet inte hur många datoranvändare det finns men om det finns 1 miljard så är 4-6% av det inte kattskit.
Jag är ingen duvunge, särskilt när det gäller Mac men även datorer i allmänhet, men att få en SE och särskilt Nokia, att synca adressbok, kalender, musik är inte det enklaste mot OS X och det fungerar inte särskilt bra heller. Den senaste SE jag hade innan iPhone, W810i, brydde jag mig aldrig om att försöka få att fungera mot min dator.

Citat:

Obefintlig reklam? Gå in på www.apple.se och se propagandan komma över dig. "Den är här. Nya iPhone 3g." Vilket i sig är ett skämt och rent ut sagt hårklyveri då de aldrig haft en iPhone 3g innan.

Här måste jag rent av skratta, hur kan du jämföra reklam på företagets hemsida med de miljoner som SE och Nokia lägger på svensk TV och Radio?

Citat:

Om du kallar dig Norlund på ett forum och utger dig för att heta detsamma i verkligheten höjer inte din trovärdighet i mina ögon. Kan lika gärna vara en lögn och du egentligen heter Svensson, om du förstår hur jag tänker. Så länge du kan motivera dina åsikter, vilket du kan, så tänker åtminstone jag respektera dem även om jag långt ifrån håller med dem.

Du förutsätter/misstänker att alla på ett internetbaserat forum ljuger, och det i sig är ju en inte så bra start på en givande diskussion.

Citat:

Glömde nämna eventuella brister med en iPhone:

3g verkar ju bara fungera sporadiskt. Glaset spricker och vi kan glömma barnsjukdomar då telefonen utan 3g funnits ett bra tag nu. Apples försäljningsstrategi med att låsa den till en viss operatör. Inbyggt batteri. Alla mjukvarumässiga funktioner som inte finns där som finns på de flesta, om inte alla, andra smartphones och musikmobiler. Nej jag säger att iphonen sneglar på de stora bjässarna men tjuter som en aggressiv pudel.

Kan inte svara på hur 3G fungerar men jag har märkt att även om staplarna inte alltid visar 3G så har jag det ändå. Glaset spricker väl ändå inte, du måste väl mena plasten på det vita telefonerna.

Apple har går sin egna väg. Bland annat så hade dom SCSI väldigt tidigt som standard och även Ethernet. Firewire var dom tidiga med och dom skrotade disketten redan 1998 med iMac då dom ansåg att det var en förlegad teknik och att det gick bra att skicka filer via internet.
Att då säga att iPhone har stora brister enbart baserat på vad andra telefoner har är inte relevant. iPhone har inte alla de funktioner som användare har i sina nuvarande telefoner men den har andra som inte dessa har.

Citat:

Tillägg igen: Sedan kan jag mycket väl tänka mig att ni som lever The Way of Apple får en ordentlig helhetsupplevelse.

Jo, men därmed inte sagt att den är bättre eller sämre än The Way of Windows.... eller vad säger jag, klart det är bättre

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk
Avstängd

ojsan, det var ju en del text.
Vi har redan gjort jämförelsen Apple vs Microsoft och jag tror vi kom fram till att Mac är ett koncept där man kombinerat mjukvara och hårdvara medan Microsoft enbart gör mjukvara. Frågan kvarstår dock, varför göra begränsningar i mjukvaran som enbart leder till förtret för användaren? MMS, filma med kameran, skicka filer och använda hörlurar med blåtand ligger i mjukvaran.

Man har väl valt att jobba mot Microsoft Office och Microsoft Exchange. Ett vettigt val i mina ögon, man ska komma ihåg att mjukvaran till telefoner inte är direkt vackra skapelser, de ser fortfarande ut att vara från 90-talet. Vi vet alla vart Apple stod på 90- talet och det var egentligen inte fram till iPoden och OS X som de fick någon form av genomslagskraft hos allmänheten. Som du själv skriver

Citat:

Apple har går sin egna väg

Så innebär det också att alla inte hänger på. Det finns fördelar (de som du ser) och det finns nackdelar (de som antigrabbarna och realisterna, det fack jag vill lägga mig i) med det. Man kan skapa en mer integrerad miljö men man får också räkna med att bli ensam.

Jag stör mig på sättet Apple gör reklam. Människor oförmögna att tänka kritiskt går definitivt på deras propaganda. Om SE eller Nokia ngör reklam för sin nya Walkman med geotag som dessutom fungerar riktigt bra och gör nästan allt som en sämre Smartphone gör så brukar det vara rätt fina reklamer. Däremot när Apple gör reklam så måste man alltid fundera över vad de har kokat ihop som inte fungerar. Lever man som du där Apple är allt så fungerar naturligtvis deras produkter med varandra, det ingår i deras koncept, men vi som inte gör det måste hela tiden läsa på om alla deras produkters brister för att hitta vad som inte fungerar. Att de sedan inte kan göra reklam utan att klanka ned på någon annan finner jag än mer irriterande.

Nej jag förutsätter ingenting, däremot är jag väl införstådd med att på internet kan vem som helst vara vem som helst.

Citat:

Att då säga att iPhone har stora brister enbart baserat på vad andra telefoner har är inte relevant

Det är fruktansvärt relevant när funktioner som faktiskt används saknas. Jag kan förstå att man väljer att plocka bort diskettstationen men man får fan motivera mycket av det man tagit bort på iPhone. Att det skulle gå bra att skicka filer via internet 1998 är bara något jag kan le åt.

Citat:

o, men därmed inte sagt att den är bättre eller sämre än The Way of Windows.... eller vad säger jag, klart det är bättre

jo det har du ju bevisat med tanke på hur bra telefonerna har fungerat med Mac...

Permalänk

Jag har inga problem med att vara både realist och gilla Appleprodukter, tänk vad märkligt! Tror man att alla som gillar Appleprodukter är lättmanipulerade macdrones som hjärntvättats av Apples helvetiska domedagsreklam är det nog dags att skaffa lite nya perspektiv för så inskränkt kan det inte vara sunt att vara. Alla produkter har brister, så även Apples.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

Inte jag heller och jag skrev aldrig att "alla" är sådana men de finns bevisligen. Det är ju bara att läsa på allehanda ställen om hur "duktig" Steve Jobs är på att sälja och skapa ett behov. Jag kan sjläv sträcka mig så långt att det är lätt att fastna i hans perifieri men det räcker med att ruska lite på sig så kommer frågan "varför" fram hela tiden. Jag har inte heller något specifikt mot Apple, även om det kan verka så, men jag kan inte förstå de som enbart lever efter hur Apple dikterar villkoren. Det är få företag som låser in sina användare så hårt som Apple och ändå hela tiden får komma undan med det. Jag är expert på perspektiv och att se saker från olika vinklar men jag kan tyvärr bara uppfatta begränsningar i Apples produkter. Den dagen de släpper något riktigt trevligt kommer jag antagligen vara den första att köpa den men fram tills dess så lyfter jag gärna fram nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är få företag som låser in sina användare så hårt som Apple och ändå hela tiden får komma undan med det. Jag är expert på perspektiv och att se saker från olika vinklar men jag kan tyvärr bara uppfatta begränsningar i Apples produkter.

Hört talas om Microsoft? Ser du bara begränsningar i Apples produkter kan jag nog inte hålla med om att du är någon expert, på något område.

Visa signatur

Workstation: Power Mac G5 2x2GHz, 4Gb ram, 2x500Gb hdd, ATI Raedon 9600, ACD 23"
Laptop: Power Book G4 15" 1,25 GHz FW 800, 2Gb ram, 100Gb hdd, ATI Mobility Raedon 9600.
Fileserwer: iMac G3 233 Mhz Rev A + Sonnet HARMONi™ G3 500MHz + FW 400, 512 Mb ram, 128Gb hdd ATI Rage II, Mac OS Server 10.3

Permalänk

Om du inte gillar Apple är det väl rätt enkelt att låta bli att köpa produkterna? Att irritera sig över att andra individer gör andra val och har andra uppfattningar är väl bara slöseri med tid och energi? Tycker iofs att citatet nedan säger det mesta:

Citat:

Det finns fördelar (de som du ser) och det finns nackdelar (de som antigrabbarna och realisterna, det fack jag vill lägga mig i) med det.

Ser man fördelar är man alltså macdrone och ser man bara nackdelar är man realist?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är få företag som låser in sina användare så hårt som Apple och ändå hela tiden får komma undan med det. Jag är expert på perspektiv och att se saker från olika vinklar men jag kan tyvärr bara uppfatta begränsningar i Apples produkter. Den dagen de släpper något riktigt trevligt kommer jag antagligen vara den första att köpa den men fram tills dess så lyfter jag gärna fram nackdelarna.

ja, jag kan på rak arm komma på minst 10 företag som målar in mig i ett liknande hörn. bilföretag är ju en del av dem. microsoft ett annat. men detta har vi ju ältat några varv, att det är en smaksak såg nog allt att du va sugen på en mini

expert på att se perspektiv från olika vinklar. ja, tjenare. så länge det bara är dina perspektiv, följer dina preferenser och smak, så stämmer det uttalandet utmärkt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Norlund: Berätta gärna på vilket vis Microsoft låser in dig, som skiljer från Apple. Mig veterligen tvingas man inte använda någon motsvarighet till iTunes ex. Dessutom finns det enorma programutbud och även om det innebär att det finns mycket skit så finns också guldkornen. Bästa allroundoperativsystemet är Windows. Men det är en annan diskussion i en annan tråd.

Superboss: Gör dig inte till nu. Vi vet alla att Mactalibanerna är de mest extrema som fanboysen som finns.

Jens: Nämn tio företag då. Bilföretag? Ursäkta? Om något så bygger ju nästan alla bilar idag på varandras plattformar och idéer. I övrigt argumenterar jag inte med dig eftersom du inte kan läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Norlund: Berätta gärna på vilket vis Microsoft låser in dig, som skiljer från Apple. Mig veterligen tvingas man inte använda någon motsvarighet till iTunes ex. Dessutom finns det enorma programutbud och även om det innebär att det finns mycket skit så finns också guldkornen. Bästa allroundoperativsystemet är Windows. Men det är en annan diskussion i en annan tråd.

Superboss: Gör dig inte till nu. Vi vet alla att Mactalibanerna är de mest extrema som fanboysen som finns.

Jens: Nämn tio företag då. Bilföretag? Ursäkta? Om något så bygger ju nästan alla bilar idag på varandras plattformar och idéer. I övrigt argumenterar jag inte med dig eftersom du inte kan läsa ordentligt.

Hur windows låser in dig? Du måste backa upp allt på minst 3 olika datorer för det är stor sannorlikhet att windows en dag får för sig att det vore kul att konstant ge bluescreens. Du kan inte lita på att datorn fungerar när du skall hålla den viktiga presentationen. Kan vara så att den får spel och vägrar funka just då.

För att inte tala om att du i princip måste köra virusprogram, anti spyware program med mera. Och minst defragmentera en gång per halvår om datorn skall vara användbar.

Konstigt nog slipper man oroa sig för något av detta när du kör Mac...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

ojoj jag vet inte om jag ska le eller skratta
Windows och blåskärmar är ytterst sällsynt. Det beror i regel på fallerande drivrutiner vilket inte är Microsofts fel. Till Apples fördel är att de är så tätt integrerade med varandra att det inte sker på samma nivå. Backup ska man alltid ha oavsett operativsystem. Ingen kan påstå att bara för att man har Mac så riskerar man att aldrig få datorn stulen, att hårddisken krachar eller att ramminnet är defekt och ger dig korrupt data. Jag vet en enorm Applefanboy som inte kunde förstå detta men så fick han också skylla sig själv när han lade allt sitt jobb på en Macbook som sedan råkade få en kanna vatten på sig. Backup är alltid ett måste! XP och Vista är i övrigt väldigt stabila, bara att bita i det sura äpplet och acceptera.

I valet och kvalet mellan antivirus/spyware och tillgång till massa mjukvara/hårdvara så är åtminstone mitt val väldigt lätt. Det är två program som kan kännas rätt onödiga men väl installerade så stör de knappast någon, eller hur? Dessutom är det bra att även i en Mac- miljö använda antivirus då det är onödigt att sprida virus vidare.

Defrag är lite tradigt ja, synd att MS inte kunde leva upp till förväntningarna där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
ojoj jag vet inte om jag ska le eller skratta
Windows och blåskärmar är ytterst sällsynt. Det beror i regel på fallerande drivrutiner vilket inte är Microsofts fel. Till Apples fördel är att de är så tätt integrerade med varandra att det inte sker på samma nivå. Backup ska man alltid ha oavsett operativsystem. Ingen kan påstå att bara för att man har Mac så riskerar man att aldrig få datorn stulen, att hårddisken krachar eller att ramminnet är defekt och ger dig korrupt data. Jag vet en enorm Applefanboy som inte kunde förstå detta men så fick han också skylla sig själv när han lade allt sitt jobb på en Macbook som sedan råkade få en kanna vatten på sig. Backup är alltid ett måste! XP och Vista är i övrigt väldigt stabila, bara att bita i det sura äpplet och acceptera.

I valet och kvalet mellan antivirus/spyware och tillgång till massa mjukvara/hårdvara så är åtminstone mitt val väldigt lätt. Det är två program som kan kännas rätt onödiga men väl installerade så stör de knappast någon, eller hur? Dessutom är det bra att även i en Mac- miljö använda antivirus då det är onödigt att sprida virus vidare.

Defrag är lite tradigt ja, synd att MS inte kunde leva upp till förväntningarna där.

Ne dåliga drivisar är inte microsofts fel, men de har ju knappast hjälpt till att stödja äns 90% av hårdvaran ute. Sen när man väl får ned drivrutinen så gillar inte microsoft den och get bluescreen. GJ...

Backup får man ta oavsett system, men när man har viktiga filer som andra är beroende av så tar man hellre backup till en os X Då skall det till att hårdvaran fysiskt dör för att de skall försvinna, blir det några problem, bara boota med rätt knapp nedtryckt så fixar datorn problemet själv, till skillnad från Windows där du får sitta och pilla själv i 10 timmar.

Att kalla XP stabilt är ju en viss överdrift, kör själv server på XP. Efter endast 7 dagars uptime är det inte ovanligt att systemet är helt uppfuckat, systemprocessor som inte går att stänga drar 97% CPU och så vidare, konstigt nog har jag aldrig upplevt detta på min Mac, men det händer inte sällan i windows. Explorer.exe crashar osv osv, inga alvarliga ting med ack så irriterande. Sitter man och programmerar med massor med mappar öppna för att hitta diverse filer snabbt, ja då blir man ganska arg när explorer bestämmer sig för att det vore kul att crasha, så alla mappar stängs ned. Också roligt att Microsoft tyckte det var bra ifall alla program man hade startat fanns öppna då explorer.exe startas igen, men inte dina mappar...

Jag använder Mac för att det funkar, jag spelar inte och behöver inte värsta grafikkortet och så. Windows begränsar mig mer än OS X gör, då det viktigaste för mig är pålitlighet, det skall funka utan strul, varje gång. Haft Mac som huvudsystem i 10 månader nu, endast en gång har jag fått ett allvarligt error som gjort att jag behövde starta om datorn (även om det säkert gått att fixa lätt utan omstart). I övrigt har inget skitit sig. Som kontrast crashar explorer.exe och liknande dagligen när jag sitter på windowsburkar och programmerar.

OS X passar inte alla, men att säga att det begränsar mer än t.ex. Windows är ju fel. För vissa stämmer det såklart, men för vissa är det tvärtom. Sen är det ju alltid skönt att ha 6 timmars batteritid på en såpass kraftig dator som en MacBook, det är svårt att hitta

Kan tilläggas att jag kört Windows sen jag var 5 innan jag bytte nyligen Bootar faktiskt windows då och då för att dra igång nått gammalt spel då och då. Eller då jag faktiskt vill testa ett windowsprogram

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Superboss: Gör dig inte till nu. Vi vet alla att Mactalibanerna är de mest extrema som fanboysen som finns.

Poängen är väl att bara för att man gillar Appleprodukter behöver man inte vara en Mactaliban... visst finns det fanatiska Appledyrkare som vägrar se brister men man är ingen Mactaliban bara för att man uppskattar en Appleprodukt. Själv har jag, som du kan se i min signatur, en hel hög med icke-appleburkar men har också kompletterat med en Mac Mini och en iPhone. Du däremot verkar tro att allt är så svart eller vitt.. antingen är man en Mactaliban eller så är man realist som du så vackert kallar dig själv :/

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Backup får man ta oavsett system, men när man har viktiga filer som andra är beroende av så tar man hellre backup till en os X Då skall det till att hårdvaran fysiskt dör för att de skall försvinna, blir det några problem, bara boota med rätt knapp nedtryckt så fixar datorn problemet själv, till skillnad från Windows där du får sitta och pilla själv i 10 timmar.

Det är ju en av fördelarna med Apple som säljer sitt koncept. Men det är också givet att det inte blir samma resultat med bara operativsystemet, Windows i det här fallet. Vill inte tänka på storleken av Windowsinstallationen om det skulle vara lika integrerat. Jag vet inte riktigt hur ni tar backup under OS X. Ser bara en massa bök om man t,ex har en Macbook Air. Själv tar jag backuper med Acronis True Image, då kan jag med valfri dator med mjukvaran installerad titta på alla backuper från alla datorer. Jag kör även med raid5 för att öka tillförlitligheten och upptiden än mer. Filservern som kör Windows Server 2003 har haft en upptid på på snart två månader. Innan dess var den avstängd en vecka pga semestern men innan dess så var det sedan mars tror jag. Inga problem där. Men det bygger också på att jag bara kör med det allra nödvändigaste. HTPCn som också bygger på Server 2003 har varit igång sedan juni förra året (då den sattes ihop med nuvarande konfiguration). Arbetsstationen startas om en gång i månaden ca.

När jag säger begränsningar så menar jag inte på individuell nivå utan på en lite större. Bara en sådan grej som att Apple själva säljer Mac med argumentet att dualboota vid vissa tillfällen säger en hel del tycker jag. Man göra så mycket mer i Windows helt enkelt och tittar man på slutresultat av olika program så kan man göra ungefär allt i Windows som under OS X.

Citat:

Poängen är väl att bara för att man gillar Appleprodukter behöver man inte vara en Mactaliban... visst finns det fanatiska Appledyrkare som vägrar se brister men man är ingen Mactaliban bara för att man uppskattar en Appleprodukt. Själv har jag, som du kan se i min signatur, en hel hög med icke-appleburkar men har också kompletterat med en Mac Mini och en iPhone. Du däremot verkar tro att allt är så svart eller vitt.. antingen är man en Mactaliban eller så är man realist som du så vackert kallar dig själv :/

Men det skrev jag väl aldrig heller? Men de som försvarar Apples val gällande iPhone är också de som slåss med näbbar och klor gällande alla Apples produkter, åtminstone på det här forumet. De sista två meningarna får stå för dig och du får tolka som du vill. Jag har sagt det tidigare till andra, på forum så är det svårt att få fram den sociala kontakten, kroppsspråk och emotionella delar i en diskussion. Det var länge sedan jag slutade bry mig om hur jag uppfattas, mina åsikter är sådana jag kan stå för. Om du eller experttolkaren Jens får det till något annat är utanför min kontroll och således inget jag ägnar tid åt.

En av mina favoritlåtar just nu är Beauty of Grey med bandet Live. Den handlar just om hur skönt det är med att saker som inte är svart eller vitt. Du får tolka det som du vill Poänge är iaf att om jag lägger ned mycket pengar på en telefon då förväntar jag mig också att den gör jävligt mycket och att det den gör, gör den också exceptionellt bra. Då räcker det inte med inbyggt gyro och en duglig webläsare.

Permalänk
Citat:

Men det skrev jag väl aldrig heller?

Jo det var precis det du skrev...

Citat:

Det finns fördelar (de som du ser) och det finns nackdelar (de som antigrabbarna och realisterna, det fack jag vill lägga mig i) med det.

Fördelarna ser din meningsmotståndare och nackdelarna ser antigrabbarna och realisterna (du). Antingen uttrycker du dig olyckligt eller så är du förvirrad? Om du inte är intresserad av den funktionalitet som iPhone erbjuder rekommenderar jag dig att välja en annan telefon som du blir nöjd med istället för att slösa mer tid på att gnälla här?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Poängen är väl att bara för att man gillar Appleprodukter behöver man inte vara en Mactaliban

Var framför allt detta jag syftade på
Vilket jag aldrig påstått att så är fallet.
Självklart ser man fördelar med en iPhone om man köper en. Man kan vara iPhoneförespråkare utan att gilla deras övriga produkter.

Jag gnäller inte, även om de som gillar iPhone antagligen ser det så, utan jag lägger fram nackdelarna med den. Bara att acceptera. Min åsikt är att om man är det minsta realistisk och något av en avancerad användare så inser man att det finns så många produkter där ute som gör jobbet bättre än iPhone.

Permalänk

Jo men det är ju i princip det du säger när du hävdar att man inte är realist om man gillar iPhone. "Gör jobbet bättre" ur DITT perspektiv För mina behov kanske det inte alls finns någon bättre telefon. Man kan inte enbart utgå från sig själv och försöka pracka på andra sina åsikter utifrån sitt eget perspektiv, fast du är ju mästare på perspektiv ja...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min iphone i nästan pricis en månad och kan säga så här.
jag köpte den pga att jag var trött på SE/Nokias förbannat sega lurar, trycker jag på en knapp så vill jag att det ska hänta på en gång!

Hade en n73 innan och den var väl "hyfsat" snabb, tog ett par sekunder innan programmen startade upp, dra upp kameran tog 5-10 sekunder.
Kunde dock ej öppna tex en pdf större än 1MB eller liknande för då tog minnet slut. Det som var positivt med den var att jag kunde köra tex msn klient samtidigt som jag surfade runt på annat mojs.

Iphonen har levt upp till mina förväntningar. Allt flyger upp som det ska när det ska och ingen mer t9 som ger idiotiska förslag, dock så är väl inte ordlistan i iphone perfekt heller direkt, men den lär sig iallfall.
Mailen är klockren. RIKTIG mail o ingen jävla halvdan
Browsing är klockrent, RIKTIGT web ingen jävla fjollmojs. Tex i min n73 fick jag ha olika läsare beroende på mobilsida/websida.

Men visst finns det brister. mms har jag klarat mig bra utan. jag får ju mms så det är inga probs direkt.

Det finns säkert lurar som "kan" samma saker och mer än iphone men jag tvivlar på att dom har sytt ihop det på samma vis.

Jag är nöjd iallfall, ville bara peta in det i erat lilla krig

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min iphone i nästan pricis en månad och kan säga så här.
jag köpte den pga att jag var trött på SE/Nokias förbannat sega lurar, trycker jag på en knapp så vill jag att det ska hänta på en gång!

Hade en n73 innan och den var väl "hyfsat" snabb, tog ett par sekunder innan programmen startade upp, dra upp kameran tog 5-10 sekunder.
Kunde dock ej öppna tex en pdf större än 1MB eller liknande för då tog minnet slut. Det som var positivt med den var att jag kunde köra tex msn klient samtidigt som jag surfade runt på annat mojs.

Iphonen har levt upp till mina förväntningar. Allt flyger upp som det ska när det ska och ingen mer t9 som ger idiotiska förslag, dock så är väl inte ordlistan i iphone perfekt heller direkt, men den lär sig iallfall.
Mailen är klockren. RIKTIG mail o ingen jävla halvdan
Browsing är klockrent, RIKTIGT web ingen jävla fjollmojs. Tex i min n73 fick jag ha olika läsare beroende på mobilsida/websida.

Men visst finns det brister. mms har jag klarat mig bra utan. jag får ju mms så det är inga probs direkt.

Det finns säkert lurar som "kan" samma saker och mer än iphone men jag tvivlar på att dom har sytt ihop det på samma vis.

Jag är nöjd iallfall, ville bara peta in det i erat lilla krig

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jo men det är ju i princip det du säger när du hävdar att man inte är realist om man gillar iPhone. "Gör jobbet bättre" ur DITT perspektiv För mina behov kanske det inte alls finns någon bättre telefon. Man kan inte enbart utgå från sig själv och försöka pracka på andra sina åsikter utifrån sitt eget perspektiv, fast du är ju mästare på perspektiv ja...

Du får som sagt tolka som du vill, varken kan eller vill hindra dig från det. Hade jag valt att täcka för alla variationer och variablar så hade vi aldrig fått en diskussion överhuvudtaget. Hade du känt mig hade du också hållt med mig om mitt påstående om att jag är väldigt duktig på perspektiv och att tänka objektivt. Men för att försöka klargöra utan att söva någon med en långrandig utläggning:

Jag ser mål, jag tänker i mål och jag jobbar mot mål. Målet är det enda som räknas, hur man tar sig dit är mindre viktigt. Exempel så går eller kör jag aldrig vilse då jag kör mot en specifik destination och kan korrigera/anpassa mig efter eventuella hinder. I iPhone vs Smartphones (överlag) har jag som mål att kunna göra väldigt mycket, det viktiga är således att funktionen finns där och inte att den häftig eller pedagogiskt upplagd. Man får ändå vara bra trög om man inte kan lära sig hur en telefon fungerar efter några veckor.

Som jag har skrivit till jens, som han visserligen inte förstår eller håller med om, så kommer siffror och statistik först och på det bygger man åsikter och perspektiv. Vet man inte allt får man inte heller en korrekt bild. Spelar mindre roll om du, jag eller någon annan har nytta av ex MMS eller klipp&klistra. Jag har bara sagt att ett antal funktioner saknas och sedan har jag lagt min åsikt om det. Således kvarstår faktan att många smartphones gör jobbet bättre än iPhones just pga att de är kapabla till det. "Jobbet" i det här fallet är inte vad en iPhone inte klarar av utan vad andra telefoner som man jämför med kan göra. Om man sedan klarar sig utan dessa funktioner är, som jens säger, individuellt men det gör inte en telefon bättre faktamässigt utan enbart från sitt egna perspektiv.

Någon som sover?

En telefun utan funktioner fungerar bara för de som inte har behov av funktioner, eller hur? En smartphone ska täcka alla eventuella behov, nästan som en dator i telefonformat. Hade iPhone varit en vanlig gsm- telefon med mp3-spelare och wlan hade jag inte gnällt men nu säljs den inte som en sådan och då får den också räkna med att granskas kritiskt och jämföras med andra telefoner i samma prisklass.

Permalänk

Exakt vad är "jobbet" som du hela tiden referar till, att skicka MMS och köra copy & paste? Det är väl det som det känns som att du missar.. att din definition av "jobbet" skulle vara någon slags generell och absolut sanning om hur en telefon ska fungera. Det handlar inte om att blunda för sanning eller bortse från brister, användare har helt enkelt olika behov. Vissa upplever att iPhone uppfyller deras behov och gillar telefonen medan andra, inklusive du, upplever att det finns konkurrerande telefoner som på ett bättre sätt tillgodoser dina behov. Det är här som det känns som att du blandar ihop enskilda behov med universiella fakta. Det finns inget generellt sätt att betygsätta telefoner, det är en subjektiv bedömning hur man än vrider och vänder på det. Du menar väl inte att enbart specifikationer är ett bra mätvärde på hur bra en mobiltelefon är?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1