Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo iPhonen får kanske mycket skit men som telefon är den underbar och bäst i sin klass, men det är ingen smartphone.

"bäst i sin klass"? Vilka telefoner jämför du den? Vilka telefoner har du använt? Vilka kriterier?

I princip alla telefoner har något de briljerar med, så faktiskt säga rakt av att en skulle vara "bäst" (när det uppenbarligen finns många telefoner som gör många saker bättre) är bara befängt.

Ser du inte problemet med ett sådant uttalande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo iPhonen får kanske mycket skit men som telefon är den underbar och bäst i sin klass, men det är ingen smartphone.

Har du fastnat i en "Det är ingen smartphone"-loop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, kanske lite överdrivet, men skillnaderna mellan iphone-apps och java-apps till dumbphones är inte direkt stor. Vill du ge mig ett exempel på ett program i appstore som nyttjar denna "djupgående" api? Tänk dessutom på att många har hävdat att iphone minsann har varit en smartphone redan med version 1.x av mjukvaran, innan appstore. Håller du med om det också?

Vi kan t.ex. ta ett svenskt exempel, hitta.se's app som hämtar och sparar addressinfo till din kontaktlista utifrån folks mobilnummer. Så vitt jag vet (är ingen erfaren j2me-knackare) kommer man inte åt telefonboken för läsning och skrivning från java-apps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad exakt tycker du är bättre med .mac/mobileme jämfört med t.ex. exchange (som dessutom stöds av betydligt fler telefoner och andra enheter)? Jag antar att du har använt exchange, eftersom du hävdar att det inte finns någon smidigare lösning?

Notera "för mig" i mitt inlägg. Den enkla anledningen är att jag enbart kör OS X på alla datorer, och Exchange är således inget alternativ då MobileMe är så integrerat i operativsystemet och erbjuder mer än vad Exchange gör.
Hade jag kört windows hade jag antagligen använt Exchange.

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem

Varför inte låsa den här tråden?

En onödig pajkastartråd som inte tjänar något till förutom att varva upp folk. Om man vill veta vad som är så märkvärdigt med Iphone så finns det många trådar/artiklar/recensioner både här och på andra forum att läsa.

Permalänk
Medlem

Självklart jag ser problemet med mitt uttalande, men jag utgår alltid från min egen synpunkt och sätt att tolka det på.

Angående "no smartphone" loopen så är det min personliga åsikt som jag står fast vid.

Sen kanske den inte är bäst i sin klass enligt alla användare men som en telefon som inte är en smphone som inte fokuserar på bra kamera så är den bäst enligt mig.

Annars så fokuserar de flesta non-smartphones på kamera vilket iPhone inte gör utan är en superbra web-telefon med underbart interface.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat lite på det där som Josasp är inne på. Vad exakt är fokus för iPhone? Någonstans skrev jag att jag tycker den presterar som en budgetlur för barn och det är något jag står fast vid. Men jag skulle ändå vilja veta till vilka denna lur är riktad till, enligt Apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har funderat lite på det där som Josasp är inne på. Vad exakt är fokus för iPhone? Någonstans skrev jag att jag tycker den presterar som en budgetlur för barn och det är något jag står fast vid. Men jag skulle ändå vilja veta till vilka denna lur är riktad till, enligt Apple.

Va? Man kan spela mp3or på den, med en helt okej mp3spelare. Videos, surfa på nätet med Safari, msna... Dvs vilket jävla tonåring som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag ser inte en iPhone som en smartphone. För den är inte tillräckligt smart helt enkelt.

Jag menar att det finns enligt mig tre typer av telefoner, mobiltelefoner, smartphones och iPhonen.

iPhone är ett koncept för sig. Inte en telefon eller smartphone.
En iPhone är en iPhone inte någon telefon som är skapad för att tillfredsställa oss tekniknördar.

iPhonen är en telefon för den typen av folk som väljer bil efter färg eller skor efter märke.
iPhonen är till för den typ av folk som skiter fullständigt i om banken blåser dig på 300kr.
iPhonen är den typ av folk som vill att saker bara ska fungera.

iPhone är hel enkelt tänkt för mainstream, folk som inte kan något om teknik, som litar 100% på snubben på elgiganten eller lokala återförsäljaren eller snubben på telia.

Varför?
Jo för det är av den typen av folk som man kan tjäna mest pengar på.

iPhonen är ingen smartphone för om den vore det skulle inte non-tekniknörden köpa den.

Sen att det är väldigt bra telefon gnäller jag inte på, men det priset för en telefon.
Ja alltså inte smartphone utan bara en snygg telefon.

hehe, jag vet inte vad jag ska säga. vad är det som gör att en telefon är en smartphone för dig då? riktigt OS har den ju, installera annat än java program kan man. om de öppnar upp den helt, blir det plötsligt en smartphone då?

varför skulle den som köper den, köpa den enbart efter märke? ja, i så fall gälelr det väll de andra märkena me, ja köper ju helst nokia t.ex. vet många som helst köper SE mobiler. vad är skillnaden?

o att ingen som är "non-tekniknörd" inte skulle köpa en smartphone hehe, vet inte i vilken vänskapskrets du håller dig, men inom min så kan ja på rak arm i alla fall säga en 8-10 st som har smartphones utan att vara särskilt teknikintresserade.

undrar bara lite vad som avgör om en mobil är en smartphone eller inte

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad exakt tycker du är bättre med .mac/mobileme jämfört med t.ex. exchange (som dessutom stöds av betydligt fler telefoner och andra enheter)? Jag antar att du har använt exchange, eftersom du hävdar att det inte finns någon smidigare lösning?

Finns det något företag som erbjuder en exchange-tjänst till privatpersoner?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

undrar bara lite vad som avgör om en mobil är en smartphone eller inte

Skulle påstå funktioner och utförande. Eftersom man inte kan göra vidare mycket med en iPhone faller således telefonen som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Finns det något företag som erbjuder en exchange-tjänst till privatpersoner?

De flesta webhotell erbjuder det. Du får dessutom ditt eget domännamn och mer utrymme, för betydligt mindre än vad MobileMe kostar.
Och du kan dessutom skaffa ett gratis exchange-konto t.ex. hos http://mail2web.com/.

MobileMe är enligt mig sjukt överskattat och orimligt prissatt. De som tror att det är guds gåva till de som behöver komma åt sin data från flera ställen vet förmodligen inte om att det finns alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vet inte i vilken vänskapskrets du håller dig, men inom min så kan ja på rak arm i alla fall säga en 8-10 st som har smartphones utan att vara särskilt teknikintresserade.

Av alla jag känner så är det bara jag som har en/flera smartphones.
Något trist måste jag säga

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Av alla jag känner så är det bara jag som har en/flera smartphones.
Något trist måste jag säga

ingen du känner som har en N-serie mobil från nokia då? de är ju ändå relativt vanliga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

OFT

nope bara dessa jävliga 5310or och se telefoner

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

aha, hehe, mina vänner har diverse smartphones från både nokia, SE o HTC, utan att vara särskilt intresserade av teknik.

offtopic har denna tråd varit länge

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Det handlar ju inte om att vara intresserad av teknik utan att ha ett behov som är större än att ringa, smsa och lyssna på musik. Så fort man drar utanför detta så kommer smartphones in i bilden. Problemet blir när Apple dragit åt svångremmen i jämförelse med sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det handlar ju inte om att vara intresserad av teknik utan att ha ett behov som är större än att ringa, smsa och lyssna på musik. Så fort man drar utanför detta så kommer smartphones in i bilden. Problemet blir när Apple dragit åt svångremmen i jämförelse med sina konkurrenter.

njaa inte nödvändigtvis, vet en två, tre stycken som enbart har just den smartphonen de har pga. att den var "snygg" eller hade en bra kamera. N73 i detta fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Men jag tycker iaf att apple lätt kunnat valt att göra iphonen till en smartphone.

Men det återstår att se...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

jajo, det är ju dock en definitionsfråga, enligt ditt sätt att se det, så är den inte det, enligt mitt sätt att se det så är den en smartphone.

frågan är väll då, om apple nu öppnar upp lite mer, går den då från att vara en icke smartphone till att vara en smartphone?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Att man väljer en telefon för att den är snygg kommer ju alltid ske i någon grad. Men även på kameran faller iPhonen, inte just för att den är på 2mpix utan för att man har hittat på andra dumheter med den.

Jag tycker absolut att om Apple öppnade upp iPhonen mer så kan den kallas för smartphone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Att man väljer en telefon för att den är snygg kommer ju alltid ske i någon grad. Men även på kameran faller iPhonen, inte just för att den är på 2mpix utan för att man har hittat på andra dumheter med den.

Jag tycker absolut att om Apple öppnade upp iPhonen mer så kan den kallas för smartphone.

Det verkar ju gå i rätt rikning. Nu när netshare kom Kan man surfa med datorn med iphonen som proxy

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att iPhone år så mycket dyrare än tex htc dimond eftersom man kan få iPhone för 4500~kr inkl abonnemang. Ser man sen på att iPhone ar så mycket mer än bara telefon så är den klart värt det, underbar surfplatta, jag surfar numera på den och slipper tä med mig laptop dit jag ska. Jag har fastpris på mobildata och med tanke på att jag surfar runt 50MB per dag över edge/3g så år 199kr extra per månad rätt ok med tanke på priset per MB. Sedan tycker jag det sällan finns så stort utbud apps till mobiler som det gör till iPhone. Lite för stängd by default dock, som andra redan påpekat. Skriver detta från iphone och tycker att det år väldigt smidigt att skriva snabbt på den om än lite stavfel

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag surfar nu på min mac via iPhonen som modem. Bredbandskollen visar 0.9 Mbit, vilket är bra då telia säger att de håller på och fixar med deras turbo 3G i mitt område jag är i just nu, så de är endast aktiverat för 1.2 mbit max just nu Kommer dock aktiveras för max 7.2 Mbit inom någon månad sa kundtjänsten.

Har inte jailbreakat utan kör med NetShare som jag fick via AppStore

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

kan man få tag på netshare på natt sätt fast appstore tog bort det?

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
kan man få tag på netshare på natt sätt fast appstore tog bort det?

nja, de lär lägga in det igen snart dock

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
nja, de lär lägga in det igen snart dock

Apple, som än en gång visar att en nöjd telefonoperatör är viktigare än nöjda kunder. Men de kanske tog bort det "av misstag"?

Och enligt mig skulle iPhone kunna bli en smartphone. Det är ju inte mycket som saknas för att uppfylla mina krav för att kategorisera den som det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Apple, som än en gång visar att en nöjd telefonoperatör är viktigare än nöjda kunder. Men de kanske tog bort det "av misstag"?

Och enligt mig skulle iPhone kunna bli en smartphone. Det är ju inte mycket som saknas för att uppfylla mina krav för att kategorisera den som det.

Du tror inte Apple tänker på användarna genom att ta bort programmet, om gemene man går in LÄR de ju inte veta att de inte får använda det med deras operatör. Anser det schystt mot alla parter om de endast erbjuder de i länder där operatören inte tar ut MB kostnad för de tillfällen då telefonen agerar modem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du tror inte Apple tänker på användarna genom att ta bort programmet, om gemene man går in LÄR de ju inte veta att de inte får använda det med deras operatör. Anser det schystt mot alla parter om de endast erbjuder de i länder där operatören inte tar ut MB kostnad för de tillfällen då telefonen agerar modem.

Jag tror verkligen inte att Apple tänker på användarna genom att ta bort programmet. Hade de tänkt på användarna hade de inte gått till sängs med en telefonoperatör som förbjuder sådant som i princip alla andra telefoner (och operatörer) erbjuder.

Varför tror du att Apple inte tillåter SwirleyMMS eller andra potetntiella MMS-program på appstore? P.g.a. kärlek till sina användare, eller för att at&t säger ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tror verkligen inte att Apple tänker på användarna genom att ta bort programmet. Hade de tänkt på användarna hade de inte gått till sängs med en telefonoperatör som förbjuder sådant som i princip alla andra telefoner (och operatörer) erbjuder.

Varför tror du att Apple inte tillåter SwirleyMMS eller andra potetntiella MMS-program på appstore? P.g.a. kärlek till sina användare, eller för att at&t säger ifrån?

Säg en annan operatör i USA med EDGE och 3G stöd som erbjuder gratis "tethering" med sina datapaket. Du kommer knappast hitta någon, det är så det fungerar i USA, du behöver specialla abonnemang för att använda telefonen som modem.

Med MMS vet jag faktiskt inte, kan ju komma med tiden, vi får se Bara för att de är giriga på vissa punkter betyder det inte att allt de gör är av girighet. Kan ju va så att de vid detta tillfälle inte ville att folk med iPhone skulle få räkningar på tiotusentals dollar för de använt appels lur som modem med en App som Apple själva godkänt... Det tycker jag verkar mest logiskt, tänk dig hur mycket dålig publicitet det är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säg en annan operatör i USA med EDGE och 3G stöd som erbjuder gratis "tethering" med sina datapaket. Du kommer knappast hitta någon, det är så det fungerar i USA, du behöver specialla abonnemang för att använda telefonen som modem.

Vad spelar detta för roll? Telefonen säljs numer över hela världen, och mig veterligen tillåts inte sådana program på telefonen öht, oavsett vart man befinner sig.
Vill jag kunna använda min edge-telefon som modem och surfa för 15kr/mb så borde detta vara upp till mig, och ingen annan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Med MMS vet jag faktiskt inte, kan ju komma med tiden, vi får se Bara för att de är giriga på vissa punkter betyder det inte att allt de gör är av girighet. Kan ju va så att de vid detta tillfälle inte ville att folk med iPhone skulle få räkningar på tiotusentals dollar för de använt appels lur som modem med en App som Apple själva godkänt... Det tycker jag verkar mest logiskt, tänk dig hur mycket dålig publicitet det är.

Ah, den klassiska förklaringen på alla iphones brister... Ingen multitasking för att iphone skulle kunna bli segare, inget riktigt gps-navigation för att någon skulle kunna stämma apple om de körde fel (dålig publicitet där också), inget program som riskerar att kunna kosta pengar...

Det är tydligen så enkelt att få brister till något kvasi-positivt, bara man inte bryr sig om logiken i det man faktiskt skriver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad spelar detta för roll? Telefonen säljs numer över hela världen, och mig veterligen tillåts inte sådana program på telefonen öht, oavsett vart man befinner sig.
Vill jag kunna använda min edge-telefon som modem och surfa för 15kr/mb så borde detta vara upp till mig, och ingen annan.

Ah, den klassiska förklaringen på alla iphones brister... Ingen multitasking för att iphone skulle kunna bli segare, inget riktigt gps-navigation för att någon skulle kunna stämma apple om de körde fel (dålig publicitet där också), inget program som riskerar att kunna kosta pengar...

Det är tydligen så enkelt att få brister till något kvasi-positivt, bara man inte bryr sig om logiken i det man faktiskt skriver.

Testa läs vad jag skriver nästa gång. Men det är frågan om du kan, du är ju mest ett forum troll som springer omkring. Ett tips, "stay in school", eller i ditt fall "back to school". Börjar tröttna på att man skriver inlägg du knappt läser och sen gör logiska antaganden som skulle klassas som korkade av en 5 åring. Ingen idé att skriva saker här då du saknar logiskt tänkande.

Nu kommer du börja gråta om personliga påhopp, men jag pallar ärligt talat inte skriva något konstruktivt då du uppenbarligen antingen skiter i att läsa det och skriver din vanliga rant, eller så har du lässvårigheter. Om det sistnämda är fallet ber jag om ursäkt för mitt påhopp då du inte kan hjälpa din brist av läskunskap.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"