Permalänk
Medlem

Haha, nu är priset höjt till ~26k på den modellen (om man kollar tillverkarna på prisjakt). Jag la en order igår för 11 800, men då den inte kommer in förrns mitten av december tror jag det är tveksamt att jag får den för det priset. Annars får det väl bli en x200 istället.

Permalänk

Hehe, sant. Sjuk skillnad. Men den som vill chansa så har multitronic inte höjt priset än Halva priset är ju rätt konstigt ändå..

Permalänk

Då var man tillbaka på ruta ett (åtminstone känns det så)

Den som skulle ta med sig datorn från staterna ansåg sig inte ha plats/ork att ta den i sitt handbagage under hemresan. Kul. Priset höjdes därmed från 12k till ~22k. Jättekul.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk

Kapten K. >> Surt... Men beställ en tablet från multitronic fort som satan innan priset höjs där med, och sen hoppas på att ordern går igenom Men du kanske redan är helt såld på x200s. Det kanske finns chans att det dyker upp några fler erbjudanden hos mecenat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Då var man tillbaka på ruta ett (åtminstone känns det så)

Den som skulle ta med sig datorn från staterna ansåg sig inte ha plats/ork att ta den i sitt handbagage under hemresan. Kul. Priset höjdes därmed från 12k till ~22k. Jättekul.

Fan vad surt. Det är black friday idag så Lenovo har 15% av på alla datorer. Speccade en x200s precis som jag ville ha den och det blir bara kring 15k. Hade lätt lagt det om jag kunnat, men det går ju inte!

Man slipper sitta och våndas iallafall, finns bara ett reellt alternativ kvar för mig (om min order faller igenom) och det är x200 med studentrabatt. Skönt att slippa tänka!

Dock nästa gång jag råkar hamna i USA eller någon i min familj åker ska jag som fan se till att köpa lite saker. Fick med en miniräknare hem när mamma och syster var där i somras men det är ju småpotatis. Dock var inte en bärbar aktuell då heller.

Edit: Oj hade glömt att någon redan skrivit om black friday.

Permalänk
Medlem

Hm så det går inte köpa från lenovo.com? eller nån som vet?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

De ringde från firman jag beställt min x200t från i fredags men jag var inte hemma. Gissar att det inte kommer att gå igenom.

Istället har jag blivit riktigt kluven mellan x300 och x200. Med studentrabatt på Dustin är x300 bara ~2000 mer, med inbyggt 3g, 13" 1440 led, cd läsare, solidstate (64gb), 2hg lättare (1.31kg), tunnare och tåligare. Det är ju fint med en riktigt tunn och liten dator, dock är batteritiden lite sämre, och prestandan sjunker med sämre processor (1,2 mot 1,8) gma3100 mot gma4500 och inte intel 5300.

Suck.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
De ringde från firman jag beställt min x200t från i fredags men jag var inte hemma. Gissar att det inte kommer att gå igenom.

Istället har jag blivit riktigt kluven mellan x300 och x200. Med studentrabatt på Dustin är x300 bara ~2000 mer, med inbyggt 3g, 13" 1440 led, cd läsare, solidstate (64gb), 2hg lättare (1.31kg), tunnare och tåligare. Det är ju fint med en riktigt tunn och liten dator, dock är batteritiden lite sämre, och prestandan sjunker med sämre processor (1,2 mot 1,8) gma3100 mot gma4500 och inte intel 5300.

Suck.

Jag har provkört x300 och tror inte du kommer att märka nån skillnad mot x200 vid vanligt kontorsarbete, gissar att SSD är en orsak till detta även om jag tycker Vista kräver sin hårdvara. Jag upplevde den inte som segare än min maxade T61p när jag provkörde (och då hade x300 "bara" 2 gig minne). Det jag dock tyckte var att den började gränsa till för fysiskt stor även om vikten är snarlik (hade en t42 14 tummare förut). Du kan också utrusta x300 med 2 batterier (en i ultrabayen som ersätter DVDn också) och då får du fin batteritid (drygt 9 timmar enligt spec, mer realistiskt drygt 7).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Istället har jag blivit riktigt kluven mellan x300 och x200. Med studentrabatt på Dustin är x300 bara ~2000 mer, med inbyggt 3g, 13" 1440 led, cd läsare, solidstate (64gb), 2hg lättare (1.31kg), tunnare och tåligare. Det är ju fint med en riktigt tunn och liten dator, dock är batteritiden lite sämre, och prestandan sjunker med sämre processor (1,2 mot 1,8) gma3100 mot gma4500 och inte intel 5300.

Suck.

Inbyggt 3g finns ju även på X200t (7450-EMG) om du missat det.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Alla x200t kostar över 20k nu så lite utanför min budget. Med studentrabatt får man en specifik x200 (NR35MMS) för 14k. Den är hyfsat som jag vill ha förutom skärmupplösnng och bakgrundsbelysning. Med kampanj kan man dock få en x300 för 16k som jag beskrev innan. Är noge mer sugen på x300 nu, ska bestämma mig på måndag.

Sen får jag köpa till en bärbar att spela på senare.

Permalänk
Medlem

Kan du leva utan 3G-stöd får du en X300 för ca 14.5k med studentrabatt http://www.dustinhome.se/pd_5010133144.aspx. De med 3G verkar även vara slut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Alla x200t kostar över 20k nu så lite utanför min budget. Med studentrabatt får man en specifik x200 (NR35MMS) för 14k. Den är hyfsat som jag vill ha förutom skärmupplösnng och bakgrundsbelysning. Med kampanj kan man dock få en x300 för 16k som jag beskrev innan. Är noge mer sugen på x300 nu, ska bestämma mig på måndag.

Sen får jag köpa till en bärbar att spela på senare.

För att förvärra situationen kan jag påminna om att x200t modell 7450-EMG kostar i dagsläget 13200 kr, en sån köpte jag och är nöjd även om den väger en hel dem med 8 cellaren (1930 gram).

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=353723

Ordinarie pris verkar vara kring 26.000 så rabatten är ganska häftig.

Permalänk
Medlem

Nu är ordern annullerad. Aja, var inte annat att vänta, ganska saftigt prisfel av lenovo. Rätt hundra på att även multitronic kommer att justera sitt pris efter att de uppdaterat prisfilen, så pallar inte beställa där bara för att hoppas. Men jävligt gutt för dem som fick den för det priset!

15,9k med studentrabatt för en x300 med inbyggt 3g, 1300 mer än samma spec utan 3g. Är ganska saftigt, men å andra sidan är det ju skönt att ha det mer slimmat. Om man har datorn i ett par år så kommer man ju använda mobilt bredband. Båda i lager nu på dustinhome.

x200 för 14k mecenat är dock inte heller helt uträknad.

Edit: Något som är lite irriterande är att det är 2x1gig minne istället för 1x2 då det blir lite dyrare att uppgradera till 4gig ram.
Edit2: 3g är värt det. Jag slog till på x300. Förhoppningsvis här onsdag eller torsdag?

Permalänk

http://www.dustin.se/productdetails.aspx?prodid=5010133144&cs... skulle kunna vara ett tips om du kan bli av med momsen på nåt sätt...

Edit: Hurp, såg nu att länken var postad tidigare i annan variant. Jaja, det är inte första gången samma sak sägs flera gånger i denna tråd... ;P

Visa signatur

Lenovo ThinkPad X200 - 2.4 GHz - 4 GB - 200-7200 FDE - Vista BEx64 - 9 cell

Permalänk
Medlem

Jupp, köpte den fast med 3g. Man får en liten studentrabatt också, så det är typ 14 600 och 15 900 respektive. Kanske lite onödigt dyrt, men men, har man den länge! Lite tråkigt med sämre batteritid, men riktigt skönt med lite bättre skärm så man kan jobba lite. Hade lätt skippat dvd och touch pad dock, men är väl ok att de finns. Den har precis fått kollinummer så borde skickas imorgon och vara här på onsdag! (Tillsammans med en benq 24" som också var skönt billig.)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Jupp, köpte den fast med 3g. Man får en liten studentrabatt också, så det är typ 14 600 och 15 900 respektive. Kanske lite onödigt dyrt, men men, har man den länge! Lite tråkigt med sämre batteritid, men riktigt skönt med lite bättre skärm så man kan jobba lite. Hade lätt skippat dvd och touch pad dock, men är väl ok att de finns. Den har precis fått kollinummer så borde skickas imorgon och vara här på onsdag! (Tillsammans med en benq 24" som också var skönt billig.)

Skoj, grattis! Du kommer säkert att bli grymt nöjd, x300 är ju Lenvos värsting. Du får gärna skriva några rader om vad du tycker om den när du fått den. Framförallt skärmen och SSD är jag grymt avis på :-).

Permalänk
Medlem

Mmh, efter att ha kollat runt så här länge känner jag mig rätt lugn att den kommer uppfylla mina förväntningar. Dock också avis på dig för kapet med x200t!

Ska försöka fixa lite unboxing bilder och första intryck när den kommer.

Permalänk

Zzzandman: Nu vill jag inte ägna mig åt mer navelskådning än nödvändigt, men x301 får nog ändå sägas vara Lenovos värsting atm...

Visa signatur

Lenovo ThinkPad X200 - 2.4 GHz - 4 GB - 200-7200 FDE - Vista BEx64 - 9 cell

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scharnhorst
Zzzandman: Nu vill jag inte ägna mig åt mer navelskådning än nödvändigt, men x301 får nog ändå sägas vara Lenovos värsting atm...

Visst har du rätt och med en prislapp därefter :-). Jag får skylla på att jag menade att X30x-plattformen är värstingen, X301 är bara en refresh (efterhandskonstruktion jag vet hehe).

Edit: lite sugen på att köpa en USB 2 TV-tuner tex denna till min x200:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=59979

Nån som provat? Skulle ju va trevlig med lite TV när man tröttnat att surfa med 3G "on the move"? Finns de fördelar med att välja ett expresscard istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Jupp, köpte den fast med 3g. Man får en liten studentrabatt också, så det är typ 14 600 och 15 900 respektive. Kanske lite onödigt dyrt, men men, har man den länge! Lite tråkigt med sämre batteritid, men riktigt skönt med lite bättre skärm så man kan jobba lite. Hade lätt skippat dvd och touch pad dock, men är väl ok att de finns. Den har precis fått kollinummer så borde skickas imorgon och vara här på onsdag! (Tillsammans med en benq 24" som också var skönt billig.)

Fan vad skoj, ska bli kul o se lite intryck från x300 med. Trådskaparen får väl snart byta namn till "inköp av nya lenovo-datorer"

Om du inte vill ha dvdn i jämt kan du ju sätta in ett extra batteri i ultrabay slim, så får du ju lite bättre batteritid. Kostar runt 1400 på dustin

Permalänk
Medlem

Typiskt att priset på den X61s jag köpte för drygt två månader sen har sjunkit så jäkla mycket och att Dustin nu ska ha en kampanj på X300, datorn jag länge haft ögonen på men inte velat slå till på pga det ohyggligt höga priset.

Permalänk
Medlem

Min finns på posten nu men kan inte hämta den förrns i eftermiddag, och sen på kvällen har jag lektioner.

Har tänkt lite fram och tillbaka nu idag. SSD går ju snabbt framåt så om man köpt en vanlig dator och uppgraderat om ett par månader skulle man få bättre lagringsmöjligheter och typ samma pris. Å andra sidan finns det ingen resonabelt prissatt som har den lite bättre upplösningen.

Överlag är datorer bara äckeldyra mot USA, när dollarn stod i sex i somras kunde man fan gjort riktiga kap. Men kollade inte på marknaden då.

Permalänk
Medlem

aent, glöm för guds skulle inte minirecensionen! Gärna med bilder därtill.

EDIT: Läste precis på nbr om en användare som beställt en X200 med följande specs för $1,401.10 (11 685 kr):

P8400
Home Premium
3GB RAM
64GB SSD
Bluetooth
5300
9 Cell

Helt jäkla sick!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
aent, glöm för guds skulle inte minirecensionen! Gärna med bilder därtill.

EDIT: Läste precis på nbr om en användare som beställt en X200 med följande specs för $1,401.10 (11 685 kr):

P8400
Home Premium
3GB RAM
64GB SSD
Bluetooth
5300
9 Cell

Helt jäkla sick!!

helt sinnesjukt billigt, motsvarande skulle kostan dubbelt så mycket i Sverige

Permalänk
Medlem

Det värsta är reviewers som klagar över "dyra" datorer, som tex x300för $2500, i somras motsvarande 15 000kr. Samma datorer i Sverige låg då på 25 000 plus. De skulle bara veta...

Mina kvällslektioner börjar om 45 min, så det är möjligt att jag inte hinner hämta ut innan dess. Och sen håller de på fram tills tio i tio. Kanske bäst så, annars får jag inget sovit.

Permalänk

usb och Zzz Gissa hur bitter jag är för att det inte blev någon yankee-x200s för mig?

Kan man beställa från storbritannien kanske? De borde vara billigare, eller vad tror ni? Någon som kan ge förslag på en schysst internetbutik med bas i GBR som skickar till Sverige? Som jag har förstått det behöver man inte momsa på prylar köpa inom EU... Eller?

x200s verkar vara det enda rätta för mig. Det känns dessvärre enormt surt att lägga 16k på en modell med den sämre skärmen och 4 cells batteri. Därför måste alla andra alternativ undersökas...

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Inaktiv

Idag gav jag mig själv en tidig julklapp och inhandlade en Hauppauge USB2 DVB-T TV-mottagare så nu kan jag både se på film, direktsänd TV och surfa med mobilt bredband (med touchskärm och penna) i över fem timmar utan laddare samtidigt som jag klarade mig under 2 kg totalt -> underbart :-).

Permalänk
Medlem

Har blivit en lite sen natt, suttit och pillat på mina nya leksa.. er arbetsredskap! (Köpte även en skärm för ett annat projekt som var riktigt nice.)

Jag hade faktiskt hunnit bli lite tveksam till X300. Det kändes som att den ändå hunnit bli lite föråldrad jämfört med x200, och jag hade egentligen inte bråttom att köpa datorn. Kanske det var bäst att vänta tills terminstart i januari?

Men sen tänkte jag skitsamma, det är en riktig kvalitetsdator som kommer att göra mig nöjd!

Låda: http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...

Låda i låda: http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...

Säkerhet: http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...
Det ni ser är undersidan av datorn, där batteriet sätts in under touchpaden. Datorn är sjukt söt. Jag har oångrat mig.

Tillbehör: http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...
Riktigt skönt att det är en liten och smidig strömadapter man får med.

GIEFF http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...

Dator, möt hand: http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30...

Det finns lite fler bilder på http://picasaweb.google.se/per.anton.lindberg/UnboxingBenqX30..., även några på monitoren. Har tydligen inte tillräckligt starkt ljus i rummet för att kameran skulle vilja ta bilder utan uberreflexblixt, med resultat därefter.

Suttit och mest knt efter hur det känns, den kom med vista business vilket rinner på helt ok. 82 processer efter att allt var färdiginstallerat och omstartat, vilket ändå känns lite mycket mot de kring 20 jag kör på xp. Tänker nog fixa en ren installation av xp - det är det jag är van vid och ser inte att jag skulle få mycket fördelar av vista här. Någon som vet bättre? Tror boot tog kring 1 min men det har fortfarande vart en del konfigureringar så kanske kommer gå lite snabbare.

Själva datorn är riktigt fin. Stabil, styv och härligt tangentbord. Sen är den liiiiten också, och det är en speciell känsla av tillfredställelse att pilla och titta på saker som ser ut att vara lite i miniatyr. jag tror den kommer leva upp till mina förväntningar och bli en trogen kamrat.

Köpte för mycket saker på en gång dock, nu borde jag nästan inte få några julklappar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
aent, glöm för guds skulle inte minirecensionen! Gärna med bilder därtill.

EDIT: Läste precis på nbr om en användare som beställt en X200 med följande specs för $1,401.10 (11 685 kr):

P8400
Home Premium
3GB RAM
64GB SSD
Bluetooth
5300
9 Cell

Helt jäkla sick!!

Jag lade ju $1454 för min som har 4 gb RAM och Vista Business. Skillnaden är ju SSD - jag tog en vanlig hårddisk. Å andra sidan är det några månader sedan nu - dessutom lyckades jag pricka in dollarkurs på 6,50...

Ett hett tips för alla som tänker handla i USA är att ni begagnar er av Corporate Purchase Program - www.lenovo.com/cpp/ - inloggningskod kan man hitta genom att googla. Jag har en gammal kod som jag använde i somras men jag vet inte om den funkar längre. Testa att logga in med 704919.

Visa signatur

Lenovo ThinkPad X200 - 2.4 GHz - 4 GB - 200-7200 FDE - Vista BEx64 - 9 cell

Permalänk
Inaktiv

aent>>> skoj att du verkar gilla din x300, spontant tycker jag 82 processer låter helt OK, ligger på nästan 100 (!) på min x200 men då är de mycket tablet-specifika prylar som lastar ner. Tycker gott att du kan prova att nergradera till XP, de lär flyga fram, Vista kräver sin hårdvara, skadar ju inte heller att hänga in 2 gig minne till för en mindre peng.

Alla drivrutiner för XP finns på Lenovos hemsida men glöm inte att bränna ut recovery-DVD först om du tänkt radera recoverypartitionen, jag rekommenderar dock att du behåller den, mycket enklare vid en ev ominstallation i framtiden. Du kan också prova att ringa till Lenovos support, tidigare vet jag att de kostnadsfritt (eller till självkostandspris) kunde erbjuda recoveryskivor till XP även för system som kom med Vista, vet dock inte hur de är till X300 men de kostar ju bara ett samtal till supporten.

Två tips till nyblivna thinkpadägare: 1) har du mp3-spelare/mobil/GPS som laddar vi USB-porten så kan du aktivera "always-on-USB" i power managern så kan du ladda prylen även om datorn är i sleep/hibernation. Guldfunktion som jag använder varje dag. 2) FN+PgUp tänder thinklight som lyser upp tangentbordet när du surfar i soffan eller flygplanet :-). Dock bortbantat på min x200 tablet