Första moderkortet med EFI

Permalänk
Medlem

Äntligen. Bort med allt skit som BIOS. Med EFI kan man äntligen utföra mer avancerade operationer utan OS. Dessutom är det snabbare och säkrare än BIOS.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går framåt. Inte för att jag har något alls emot BIOS som det har sett ut fram tills nu, men någon gång måste det ju hända något nytt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nu saknas det bara Style-EFI o massa andra program så vi looknördar blir glada

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Häftigt!
Kommer det här att bli standard?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Fan va snyggt det var, redigt imponerad faktiskt.

Permalänk
Medlem

Haha, denna tråd är ju bara för sorglig... Folk som vill ha kvar gamla pissbios... Det handlar om mycket mer än bara utseende... Och sen tomten som börjar snacka om att FRA ska h4xx0ra hans bios... HAHAHAHA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du får 7 poäng på teknikfientlighetsskalan.

nä tycker 9a minst han ska ha och många andra till här.Dessa bakåtsträvare kanske tycker så med allt?Så vad gör dom på en hårdvaru sida som denna?Hoppas dom 286 ska komma igen? Ja verkar nästan så.
Verkar jätte bra detta enligt mej.Kunna uppdatera direkt i bios.Slippa krånglet och alla olika bios.Antar mest kommer se likadant ut idag.
Jag hoppas man kan få hyvvsat gamla moderkort funka med detta också?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker DOS versionen av BIOS är bra nog. Men nån bakåtsträvare är jag inte. Varför byta ut nåt som funkar särkert?. Förresten hur uppgraderar man EFI

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det finns anledningar varför BIOS varit med oss så länge och inte bytts ut. Det fyller sin funktionalitet och gör det på ett relativt bra sätt. Dessutom är BIOS interface något av en standard idag och de som jobbar med det vet hur det fungerar. Det finns kassa-system som jobbar med DOS-program för att det fyller sin funktionalitet än idag och ett grafiskt interface har ingen betydelse när man knappar på numpad.

EFI lär iofs fungera på samma sätt som BIOS i den mån att det krävs att man flashar om minnet för att skriva över det. Vilket innebär samma säkerhetsrisker som idag. Virus är med andra ord omöjliga om source-filen för EFI/BIOS inte är modifierad.

Men med möjlighet att direkt över Internet från EFI ladda ner och flasha/uppdatera det är något jag saknat länge i BIOS. Så jag välkomnar EFI även om jag är lite skeptisk till det (det är jag om allt jag kan förlite om).

Det jag ser mest fram emot är nu möjligheten att tillverkare kan sälja moderkort mycket billigare. Genom att ta in sponsorer och visa 2 min reklamfilm när man ska in i EFI och en kortare på 15 sekunder innan man bootar systemet. Jag tror detta skapar möjligheter

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Wow, hur svårt är det att fixa en litet OS på moderkortet?
En USB minne på 512MB skulle bli nästan för stort för ett litet inbyggd OS men jäkla billigt är det åtminstånde, kostar väl 99kr som max och då är det med butikernas pålägg också..
Varför har dom inte gjort det tidigare?
Bara integrera en 512MB chip på moderkortet med allt nödvändigt, ja bara och bara.

Men hallo.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bra med lite utveckling!

EFI åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Kanske är ute och cyklar nu men inget av dagens Windows "versioner" stödjer väl EFI?

Windows Vista Service Pack 1 har stöd för UEFI.

Citat:

Adds support for new UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) industry standard PC firmware for 64-bit systems with functional parity with legacy BIOS firmware, which allows Windows Vista SP1 to install to GPT format disks, boot and resume from hibernate using UEFI firmware.

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/005f921...

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Inaktiv

Ikonerna var en aning overkill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Wow, hur svårt är det att fixa en litet OS på moderkortet?
En USB minne på 512MB skulle bli nästan för stort för ett litet inbyggd OS men jäkla billigt är det åtminstånde, kostar väl 99kr som max och då är det med butikernas pålägg också..
Varför har dom inte gjort det tidigare?
Bara integrera en 512MB chip på moderkortet med allt nödvändigt, ja bara och bara.

Men hallo.

Är det detta du vill ha???
http://www.sweclockers.com/nyhet/7707-asus_storsatsar_pa_linu...

Permalänk
Avstängd

Jo hejsan, detta är FANclockerklubben.com

SKulle detta vart GIGABYTE skulle kommentarerna vart annorlunda, jag lovar!

MSI FTW

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Hoppas att man kan lägga in stressprogram för processorn och grafikkortet så man slipper och boota upp OSet när man har överklockat datorn lite .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Mus i BIOS är väl ingen nyhet, det har jag i BIOS på mitt Tyan tiger 100 moderkort med AMI-BIOS, "snygga" grafiska menyer och ett smidigt upplägg

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Mus i BIOS är väl ingen nyhet, det har jag i BIOS på mitt Tyan tiger 100 moderkort med AMI-BIOS, "snygga" grafiska menyer och ett smidigt upplägg

Jag hade också något grafiskt från ami redan till en 486:a. Jag vill minnas att det såg ut ungefär som windows 3.1, och man hade även möjlighet att till exempel välja mellan olika färgteman.

Permalänk
Avstängd

Om man tänker bort grafiskt läge och mus, vad är egentligen tanken med EFI? Vilka nya funktioner är egentligen värda att lägga till under Basic Input/Output System?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Kanske är ute och cyklar nu men inget av dagens Windows "versioner" stödjer väl EFI?

Vista SP1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Slutligen...

Fan i mig på tiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nostalgiklubben verkar detta vara med konservativa tankar kring förändring. Kan inte säga att jag märkbart bryr mig om de gör något nytt idag, eftersom jag inte har tanke på att skaffa något nytt sytem. Bara hoppas det fungerar bra och att det kan tillföra något som BIOS saknar. Då menar jag inte mushantering och internetuppkoppling...

Troligen följer det väl med en liten funktion i systemet som gör att man kan stänga av internetaccessen, eller att den helt enkelt är manuell, kanske några skulle bli mindre oroliga. Annars får väl göra som någon tidigare pratade om, bunkra upp med moderkort...

EDIT: stavfel... mummel

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag kör med en usb till PS/2-port konverter för tangentbord , eftersom jag inte kan
starta burken med tangent bordet annars.Om nu EFi löser detta är det bra.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om man tänker bort grafiskt läge och mus, vad är egentligen tanken med EFI? Vilka nya funktioner är egentligen värda att lägga till under Basic Input/Output System?

Uppgradera direkt från EFI tycker jag är värt mycket. Sen skulle det ju även kommunicera bättre med komponenterna vad det nu innebär. förhoppningsvis till bättre överklockning med mer precisa inställningar.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom att ingen verkar läsa länkarna som folk lägger upp när de gnäller efter förklaringar kommer den här en gång till :

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Det folk frågar efter är rubriken "Contents"

Min personliga favorit är att OS inte behöver någon egen boot loader längre

Permalänk
Medlem

Hade en pc med en bios som hade muspekare och grafiskt ui för runt 10 år sen så känns inte nytt direkt.

http://sputnik.epsj23.net/~avizuet/_emt/_hard/_h3_img/h3_clip...

Hittade denna screen, det var lite enklare såklart men ingen ny ide..lol

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Hade en pc med en bios som hade muspekare och grafiskt ui för runt 10 år sen så känns inte nytt direkt.

Den var nog den jag syftade på. Visst kunde man till exempel välja ett hyfsat snyggt kamouflagegrönt tema?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den var nog den jag syftade på. Visst kunde man till exempel välja ett hyfsat snyggt kamouflagegrönt tema?

heh yep stämmer bra det.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
gött, har alltid hatat bios,alltid olika upplägg på varige modekort. varför kunde man inte bara ha valt en standard

Vad är det som säger att EFI-baserade BIOS blir mer standardiserade?

Om något är väl risken att de blir ännu rörigare att använda - se bara på alla kontrollpaneler för moderkort och grafikkort från de flesta större tillverkare

Men nu ska jag inte bara gnälla: det är inte fel i sig att få en modern ersättare till gamla uråldriga BIOS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det jag ser mest fram emot är nu möjligheten att tillverkare kan sälja moderkort mycket billigare. Genom att ta in sponsorer och visa 2 min reklamfilm när man ska in i EFI och en kortare på 15 sekunder innan man bootar systemet. Jag tror detta skapar möjligheter

Åh, fy för den sure
Kommer jag behöva genomlida 2min reklamfilm för att komma in i EFI, eller mer än ett par sekunders animerad logga eller liknande vid normal uppstart, så kommer det inte ta lång tid innan jag blir en psykotisk mördare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fernux
jag kör med en usb till PS/2-port konverter för tangentbord , eftersom jag inte kan
starta burken med tangent bordet annars.Om nu EFi löser detta är det bra.

Går normalt att ställa in bios att den inte ska stoppas om exempelvis tangentbord saknar.

On topic:

Technofober och windowsindoktrini i denna tråd. Utvecklingen ska gå frammåt, säkerheten kommer lösas hos de seriösa moderkortstillverkarna iallafall. Förr eller senare kommer sunk "Nåhrrtån" för EFI med som förstör resten av systemen.

Detta kommer troligtvis bara bli bättre, läs uppmaningar från andra tidigare i tråden att läsa på vad EFI faktiskt gör. Är ni så rädda så var inte först med att köpa hårdvaran bara. Buggiga BIOS har ju alltid funnits. Och sluta ni som tänker i datorer genom ett windows-tänk. Pinsamt, såvida ni nu inte kan formulera er bättre. Min första dator var en 386'a med Win 3.11 så har varit med ett tag men inte lika länge som somliga andra här.

Det man SKA vara rädd för är billigare oseriösa märken som kanske inte bryr sig så mycket över säkerheten med EFI samt om windows lyckas trycka in kod i EFI.