Första moderkortet med EFI

Permalänk
Medlem

Jahapp.. ännu mer skit, nu ska dem in och infektera bios också.
GLÖM DET !

JAAAA vad bra med internetaccess direkt i bios, DEET har jag verkligen saknat !

Jag menar hur jobbit är det inte att starta windows och gå ut på nätet och flasha därifrån.. ojojoj.. vilken REVOLUTION KILLAR! !
Sen musen också.. jippie nu kan jag KLICKA, det som alltid behövts när jag ska klocka, fifan va bra grejjer detta är jag måste ha mer bling i mitt bios, jag tjöper direkt !!

TJÖP TJÖP TJÖP !

Permalänk
Medlem

... och Darwin rullar några varv i kistan igen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Jahapp.. ännu mer skit, nu ska dem in och infektera bios också.
GLÖM DET !

JAAAA vad bra med internetaccess direkt i bios, DEET har jag verkligen saknat !

Jag menar hur jobbit är det inte att starta windows och gå ut på nätet och flasha därifrån.. ojojoj.. vilken REVOLUTION KILLAR! !
Sen musen också.. jippie nu kan jag KLICKA, det som alltid behövts när jag ska klocka, fifan va bra grejjer detta är jag måste ha mer bling i mitt bios, jag tjöper direkt !!

TJÖP TJÖP TJÖP !

Jag ser fram emot att sitta bredvid dig första gången du skaffar EFI bios. Jag kan sitta bredvid dig och titta när du använder tangentbordet i din EFI, och sedan när det är dags att uppdatera så ring mig gärna, så kan jag komma över när du ska starta datorn, lägga filen på diskett eller minne och sedan uppdatera.

Men... det är ju lungt, för alla här vet att du kommer klicka dig fram med din mus och alla här vet att du kommer använda auto-uppdateringsfunktionen så det är inte lönt att gnälla när du redan nu vet att det är smidigt och du kommer att använda det

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
... och Darwin rullar några varv i kistan igen.

Amen...

Permalänk
Medlem

Hade hoppats vi skulle slippa det här eländet. Tanken med det enkla BIOS som man har idag är ju att det ska vara så stabilt och crashsäkert som möjligt. Om man då lägger till massa extra funktioner så tycker ju iaf jag att det mest kan ställa till det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde att Sweclockers forum bestod av teknikintresserade, men av kommentarerna att döma måste jag ha dirigerad till fel hemsida idag! Hur som är jag inte helt och hållet positivt inställd. Eftersom Linux kärnan haft stöd för EFI än längre tid så kan följande lilla citat vara av intresse:

Citat:

Linus Torvalds offered his views on EFI, the Extensible Firmware Interface beginning by describing it as "this other Intel brain-damage (the first one being ACPI)". EFI is a replacement for BIOS, originally designed for use on the ia64 architecture though since adopted by other computers, including Apple's Intel-based Macs. Linus went on to explain, "the original EFI code in the kernel basically duplicates all the BIOS interfaces (ie everything that looks at a memory map comes in two varieties: the normal and tested BIOS e820 variety, and the usually broken and hacked-up EFI memory map variety). Translating the EFI memory map to e820 is very much the sane thing to do".

Linus continued in a followup email, "don't get me wrong - the problem with EFI is that it actually superficially looks much better than the BIOS, but in practice it ends up being one of those things where it has few real advantages, and often just a lot of extra complexity because of the 'new and improved' interfaces that were largely defined by a committee." He went on, "so EFI has this cool shell, a loadable driver framework, and other nice features. Where 'nice' obviously means 'much more complex than the simple things they designed in the late seventies back when people were stupid and just wanted things to work'. Of course, it's somewhat questionable whether people have actually gotten smarter or stupider in the last 30 years. It's not enough time for evolution to have increased our brain capacity, but it certainly _is_ enough time for most people to no longer understand how hardware works any more." As for BIOS, Linus noted, "not that I'd ever claim that the BIOS is wonderful either, but at least everybody knows that the BIOS is just a bootloader, and doesn't try to make it anything else."

Vidare lite kommentarer av Ronald G Minnich, projekt skaparen av LinuxBIOS:

Citat:

What are your thoughts on the Extensible Firmware Interface (EFI)?

I have spoken with the EFI authors at length. They make no secret of the fact that a "core value" of EFI is the preservation of intellectual property related to chipset programming and internal architecture. To put it another way, EFI is dedicated to the preservation of "Hard" hardware (as defined above), and the provision of binary interfaces and subsystems to BIOS vendors and others.
It is not really possible to build a full open-source BIOS if EFI is involved. The Tiano system, which Intel claims is an open source BIOS, can not be used to build a BIOS unless it is attached to proprietary, binary-only BIOS code provided by a vendor.

Another important thing to realize about EFI is that it also contemplates enabling chipset features that will trap certain OS operations to an EFI-based control system running in System Management Mode. In other words, under EFI, there is no guarantee that the OS owns the platform.
Accesses to IDE I/O addresses, or certain memory addresses, can be trapped to EFI code and potentially examined and modified or aborted. Many see this as an effort to build a "DRM BIOS".
I am not sure what the real intent of this design is, but is is a real concern in secure environments (such as those found in governments, banks, and large search engine companies). A number of vendors and users have told me that they are not sure they can ship an EFI system they are willing to trust in a secure environment.

Även om både Linus och Ronald befinner sig i open-source lägret så tror jag deras insikt i frågan kan reda ut lite om verkligheten bakom EFI. EFI är inte nytt och har funnits i närmare 10 år och det blir därför lite humoristiskt att vissa får det att låta som om det är någon ny "bloated" uppfinning. Självklart hade jag hellre sett LinuxBIOS få större andelar, men som vanligt skrämmer open-source hårdvarutillverkare.

Rent tekniskt tror jag också mer på idén att förbättring innebär att denna typ av hårdvarurelaterad boot-loader förblir så enkel så möjligt och att sedan operativ systemet kan ta över och göra sitt utan dess inverkan. Nuvarande BIOS har brister, men jag är mer än lite tveksam till att EFI är det bästa svaret... det finns ju andra alternativ... å nej det går ju inte... visserligen är LinuxBIOS bättre men de är ju open-source och det går ju inte.

Permalänk
Medlem

Sjukt kul att apple körde openfirmware på sina burkar för att gå över till EFI, caving in aren't we?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag trodde att Sweclockers forum bestod av teknikintresserade, men av kommentarerna att döma måste jag ha dirigerad till fel hemsida idag! Hur som är jag inte helt och hållet positivt inställd. Eftersom Linux kärnan haft stöd för EFI än längre tid så kan följande lilla citat vara av intresse:

Vidare lite kommentarer av Ronald G Minnich, projekt skaparen av LinuxBIOS:

Även om både Linus och Ronald befinner sig i open-source lägret så tror jag deras insikt i frågan kan reda ut lite om verkligheten bakom EFI. EFI är inte nytt och har funnits i närmare 10 år och det blir därför lite humoristiskt att vissa får det att låta som om det är någon ny "bloated" uppfinning. Självklart hade jag hellre sett LinuxBIOS få större andelar, men som vanligt skrämmer open-source hårdvarutillverkare. Rent tekniskt tror jag också mer på idén att förbättring innebär att denna typ av boot-loader är så enkel så möjligt och att sedan operativ systemet kan ta över och göra sitt utan dess inverkan. Nuvarande BIOS har brister, men jag är lite tveksam till EFI var det bästa svaret... det finns ju andra alternativ... å nej de var ju open-source och det går ju inte.

Ja någon slags evolution är ju det dags för. Bort med den här förbannade, diskett/DOS-prompt-skiten för att uppdatera firmware etc.

Håller med Linus Torvalds att tänket var bättre för när man bara ville att saker skulle fungera men samtidigt så är han programmerare. För honom så är det lätt att se på saken och tycka att allt det här grafiska mumbo jumbot med massa fina "features" bara ställer till problem. En dator idag används inte på samma sätt och är inte riktad till samma folk som det var på det sena 70-talet. That's the big difference.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Folk här är sjukt konservativa!
Vad är det för fel med att ha ett gränssnitt som kan vara mer användarvänligt?
Skulle de släppa en produkt som är sämre än BIOS så är ert val enkelt - köp den inte.

Med tanke på att det inte är M$ som skriver EFIkoden så är risken för virus och BSOD betydligt mindre

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Old school bios för mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag saknar ASRock 939 BIOS, i stort sett hoppar den över sig själv och startar Operativsystemet blixtsnabbt... EFI kan vara användbart men jag är faktiskt lite emot det. Jag gillar designen på gamla BIOS och hur snabbt det fungerar.

Permalänk
Medlem

Hmm..alltid klagomål på alla nyheter. -.-

Att skriva ett inlägg här och klaga riskerar ännu större att få virus på datorn redan. Ändå är man inte rädd för få virus och vågar ge sig ut i internet?
Om man är så rädd få virus, ska man över huvudtaget inte skaffa sig en dator och att inneha en dator. Riskerar man redan att få virus på datorn, internet uppkoppling eller ej och tror alla "virus proffs" här vet redan att virus kan infektera en dator via andra vägar?

Hur många här har ett moderkort med EFI egentligen och vet exakt hur det fungerar?

Börja med klagomål först när det är släppt och själv har testat eller läs reviews om det är bra eller dålig.

Själv tycker jag det är alltid kul att se utvecklingen går framåt och alltid kul se nya saker som gör livet lättare för de vanliga "svenssons" som inte är så pro som en del här som kan se in i framtiden att EFI är "virus magnet". -.-

Tror inte de moderkort tillverkare som ska implentera EFI i deras moderkort är så dumma nog att dom inte tänkt på det redan, eller?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

även om det här nu blir en ny standard kommer ja fortsätta kalla det för BIOS, eller möjligtvis EFI-BIOS... ja kommer aldrig nånsin enbart använda förkortningen EFI utan att förklara att det är bios det handlar om... det känns jävligt irriterande om man ska börja kalla självaste mjukvaru grunden i en dator för nått annat än BIOS (basic input output system), men det har ju å andra sidan blivit trendigt att vara totalt oseriös när det kommer till att sätta namn på produkter o egenskaper... titta bara på alla konstiga modellnamn på nvidia, intel och amd produkter - bara massa non-sense...

men nåja... så länge inte det "riktiga" DOS bioset försvinner helt så kan det väl vara bra med att som tillägg kunna välja det användarvänliga alternativet... i annat fall kommer det bara vara en tidsfråga tillls man måste starta EFI-BIOSet i "Felsäkert Läge" bara för att musen eller annan hårdvara inte stöds till 100%

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastninj4
även om det här nu blir en ny standard kommer ja fortsätta kalla det för BIOS, eller möjligtvis EFI-BIOS... ja kommer aldrig nånsin enbart använda förkortningen EFI utan att förklara att det är bios det handlar om... det känns jävligt irriterande om man ska börja kalla självaste mjukvaru grunden i en dator för nått annat än BIOS (basic input output system), men det har ju å andra sidan blivit trendigt att vara totalt oseriös när det kommer till att sätta namn på produkter o egenskaper... titta bara på alla konstiga modellnamn på nvidia, intel och amd produkter - bara massa non-sense...

men nåja... så länge inte det "riktiga" DOS bioset försvinner helt så kan det väl vara bra med att som tillägg kunna välja det användarvänliga alternativet... i annat fall kommer det bara vara en tidsfråga tillls man måste starta EFI-BIOSet i "Felsäkert Läge" bara för att musen eller annan hårdvara inte stöds till 100%

Är det inte jobbigt att leva så där och stapla gamla begrepp på varandra när något nytt lanseras? Vad har du för processor? Kanske en core2duo-pentium4-pentium3-pentium2-pentium-486-386-osv.?
Räkna för övrigt med att det '"riktiga" DOS bioset' kommer att försvinna, men förmodligen blir systemet inte mindre robust för det.

Permalänk

Haha!

Var inte beredd på att Swec var så fullt av bakåtsträvare och teknikfientlighet

Att man har internetaccess direkt i EFI gör att du kan tex ändra saker på en dator på distans, utan att vara fysiskt närvarande. Säg tex om du måste ändra boot-disk, då kan du göra det remote nu. Du kan även uppgradera din firmware, ändra raidinställningar och andra kul grejor på distans.

För att inte tala om att installera Windows helt på distans... Vilket borde vara möjligt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd

Do not fix what is not broken.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Do not fix what is not broken.

Det är ingen fix, det är ett nytänk.

Hade folk inte letat efter nya infallsvinklar på redan fungerande produkter så hade vi levt kvar i stenåldern.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag ser fram emot att sitta bredvid dig första gången du skaffar EFI bios. Jag kan sitta bredvid dig och titta när du använder tangentbordet i din EFI, och sedan när det är dags att uppdatera så ring mig gärna, så kan jag komma över när du ska starta datorn, lägga filen på diskett eller minne och sedan uppdatera.

Men... det är ju lungt, för alla här vet att du kommer klicka dig fram med din mus och alla här vet att du kommer använda auto-uppdateringsfunktionen så det är inte lönt att gnälla när du redan nu vet att det är smidigt och du kommer att använda det

eller så skrattar jag åt alla som inte ens kan boota deras fina EFI burkar... haha

Som tidigare sagt i tråden har EFI exakt 0 fördelar jämfört med BIOS, det enda EFI tillför är mer bling i interfacet ingenting annat, det krånglar också till saker om du läser vad EFI gör så förstår du snart... eller kanske inte, alla kan inte va smarta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Do not fix what is not broken.

Som redan sagt, det handlar inte om att fixa något. Utan att utveckla nytt. Datorer funkade bra med 16MB Ram också, varför skulle vi utveckla större minnen?

Och vad hände med nördattityden: "If its not broken, fix until it is!"

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
eller så skrattar jag åt alla som inte ens kan boota deras fina EFI burkar... haha

Som tidigare sagt i tråden har EFI exakt 0 fördelar jämfört med BIOS, det enda EFI tillför är mer bling i interfacet ingenting annat, det krånglar också till saker om du läser vad EFI gör så förstår du snart... eller kanske inte, alla kan inte va smarta

Men läs på vad det handlar om vetja: http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Du har ju uppenbart ögon så använd de till något? Om du inte ser fördelarna med EFI så vet jag inte vad det är med dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
eller så skrattar jag åt alla som inte ens kan boota deras fina EFI burkar... haha

Som tidigare sagt i tråden har EFI exakt 0 fördelar jämfört med BIOS, det enda EFI tillför är mer bling i interfacet ingenting annat, det krånglar också till saker om du läser vad EFI gör så förstår du snart... eller kanske inte, alla kan inte va smarta

...Eller! Så skrattar alla åt dig, som är så totalt bortkollrad i vad detta handlar om, att du på eget bevåg, i skrift, erkänner att du inte har någon aning om vad EFI är?

Kanske snarare är så, att min unge prins behöver en rejäl box på nosen så att du håller TÖÖÖJST, rikspucko?

EDIT: Eftersom det framgår med all önskvärd tydlighet, att du är trög så att det förslår, är det bäst jag gör som inlägget ovan och länkar till följande : http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Håller med Linus Torvalds att tänket var bättre för när man bara ville att saker skulle fungera men samtidigt så är han programmerare. För honom så är det lätt att se på saken och tycka att allt det här grafiska mumbo jumbot med massa fina "features" bara ställer till problem. En dator idag används inte på samma sätt och är inte riktad till samma folk som det var på det sena 70-talet. That's the big difference.

Som jag uppfattar det handlar detta inte om "grafiska mumbo jumbot". Fördelen med att lämna det gamla BIOS och välja EFI är bl a:
- oberoende av den gamla Intel 8086 standarden
- utifrån ovan nämnda är det alltså CPU arkitekturoberoende
- modulärt

Och det finns säkerligen andra fördelar också. Tyvärr är några av nackdelarna verkligen otrevliga, och med tanke på vad som vanligen engagerar läsarna här mest är detta nog inte uppskattat. Läs Ronalds kommentar en gång till och du ser några av nackdelarna; alltså att det potentiellt är en säkerhetsrisk inom viss användning.

Vidare hör till saken att EFI kan köra över operativsystemet i den meningen att det vägrar access till viss hårdvara eller dess funktioner. Med andra ord:
- EFI kan potentiellt bli DRM utvecklarnas gullegris!

Så du skulle egentligen kunna göra hur mycket hack du vill i operativsystemet, men även om du lagligt sett har rätt till visst material och dess funktionalitet på din PC så skulle dina möjligheter kunna hindras av EFI. Trevligt eller hur? Låter lite som extra-nasty root-kit i mina öron.

Vad skulle detta mycket möjliga scenario kunna innebära? I så fall borde det öppna upp en marknad för moddade EFI BIOS, men jag tror knappast detta ökar datorsäkerheten på något sätt. Jag tror inte vi ens behöver vara paranoida för att inse att detta är mer än fantasifull konspirationsteori. Naturligtvis menar jag inte att Intel som dess initiala utvecklare hade detta som ursprungligt syfte, men Intel har redan varit bland de aktiva utvecklarna av hårdvarurelaterad DRM så steget till att DRM impelementeras i EFI är inte långt. Det är knappast ideal som styr Intel utan att det finns en lukrativ marknad för DRM teknik.

Döm själva, men märk att mina reservationer inte handlar om bakåtsträveri utan om hur det kommer att påverka oss som användare. Som jag redan sagt finns det modernare teknik än gamla EFI för att lösa bristerna i dagens DOS baserade BIOS.

Permalänk
Medlem

EFI är bra tycker jag, vi måste börja släppa gammla BIOS alá 80-talet. BIOS på den tiden byggde på att underlätta för operativet (MS-DOS och dylikt) att kommunicera med hårdvaran.

Idag är operativsystemen så pass sofistikerade så de behöver egentligen inte BIOS längre mer än möjligen just i boot-sekvensen för hitta rätt disk osv.

Att sen Gigabyte väljer att göra så det ser ut som en cirkus, det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha användarvänligt gränssnitt? Det är inga användarvänliga ändringar man gör precis.

Att uppdatera drivrutiner via Internet verkar ju otroligt smidigt faktiskt, men uppväger fördelarna nackdelarna? Mer kod innebär alltid fler säkerhetshål och buggar, så antagligen leder till att man måste uppdatera oftare pga möjligheten att uppdatera via Internet. Och det är ju inte så himla bra.

Säger inte att BIOS är perfekt och fulländat, men bara för att det kommer nåt nytt innebär det inte att det automatiskt är bättre. EFI verkar mest implementera massa publikfriande features utan att göra några viktiga ändringar jämfört med BIOS, än så länge iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
eller så skrattar jag åt alla som inte ens kan boota deras fina EFI burkar... haha

Som tidigare sagt i tråden har EFI exakt 0 fördelar jämfört med BIOS, det enda EFI tillför är mer bling i interfacet ingenting annat, det krånglar också till saker om du läser vad EFI gör så förstår du snart... eller kanske inte, alla kan inte va smarta

O.o

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Varför vill man ha användarvänligt gränssnitt?

Varför ställer man en fråga som denna? Jag påstår inte att ett textbaserat gränssnitt är mindre användarvänligt än ett grafiskt, men ingen (få i alla fall) vill väl att det skall vara onödigt komplicerat att göra inställningar, även om de råkar vara avancerade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det inte jobbigt att leva så där och stapla gamla begrepp på varandra när något nytt lanseras? Vad har du för processor? Kanske en core2duo-pentium4-pentium3-pentium2-pentium-486-386-osv.?
Räkna för övrigt med att det '"riktiga" DOS bioset' kommer att försvinna, men förmodligen blir systemet inte mindre robust för det.

det är därför ja säger att ja vanligtvis bara enkelt kommer kalla datorns BIOS för just BIOS...

Är det inte jobbigt att leva så där och ändra namn på saker helt utan behov? är inte ett bios ett bios? kanske ska byta namn på bios varje månad istället om man nu ändå inte kan hålla sej till vad det ska heta...
hur man än vänder o vrider på det så kommer alla dessa system att innehålla ett bios och av den anledningen kommer ja inte att kalla det för nått annat. möjligtvis EFI-BIOS om det är av betydelse i sammanhanget...

parallelen du drog med produkt-namnen är inte relevant förresten... det är namn på produkter - inte vetenskapliga termer...

ungefär som windows 3.1 gjorde systemet mindre stabilt än med enbart dos kommer EFI-BIOS göra systemet mindre stabilt än med traditionellt bios... och flera av bios-uppdateringarna kommer röra kompatibilitet mellan EFI-BIOSet o hårdvaran... vilken datorvetare som helst vet redan att det är så det går till i den här branshen.

det man kan göra för att få mer funktionalitet är att köra ett integrerat operativ system istället om man nu vill ha internet o allt det där, utan risk för att bioset ska bli mindre stabilt

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska roligt att MSI använt PS3's Bumerang kontroll till "spel-ikonen"

Permalänk
Medlem

Eh va ?

fin wikilänk förresten... exakt vad säger den ?

Jo att EFI är skit, utvecklat av intel dessutom som inte förrän nu utvecklat en ordentlig plattform till sina monsterprocessorer.. hur bra kan EFI då vara ?

"EFI defines boot services, which include text and graphical console support on various devices"

WOOOHOOO REVOLUTION, utvecklingen går frammåt.. WOWOWOW

Ungefär som att funktionen med olika desktop-teman, kom det med win98 eller.. du lär ju ha varit helt lyrisk då va.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför ställer man en fråga som denna? Jag påstår inte att ett textbaserat gränssnitt är mindre användarvänligt än ett grafiskt, men ingen (få i alla fall) vill väl att det skall vara onödigt komplicerat att göra inställningar, även om de råkar vara avancerade.

Jag menade förstås att mus, fönster, ikoner och tjohosan känns överflödigt i det här sammanhanget. Och gränssnittet ska förmedla att det gäller avancerade inställningar och ingen lekstuga.