Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Ang. SG-1 så tycker jag inte det var något fel på de två sista säsongerna, ORI var en sjukt häftig fiende, hade gärna sett mer av dem.

Håller helt med. The Ori var den absolut häftigaste fienden i Stargate hittills, enligt mig.
Sen så tyckte jag dock verkligen inte om att de tog in de där två huvudersonerna från Farscape till säsong 9 och 10 (Vala och Mitchell eller vad de nu hette i SG-1).
De gav ett lite väl larvigt och barnsligt intryck i mina ögon.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Sen så tyckte jag dock verkligen inte om att de tog in de där två huvudersonerna från Farscape till säsong 9 och 10 (Vala och Mitchell eller vad de nu hette i SG-1).
De gav ett lite väl larvigt och barnsligt intryck i mina ögon.

Väl talat. Redan då kanske man borde ha anat att författarna började tappa greppet.

Permalänk

Jag tycker det finns två huvudtyper av serier.
Ena är där det finns en bakgrundshandling och varje nytt avsnitt startar och slutar ungefär på samma ställe. Så man behöver inte ens se dem i kronologisk ordning.
För att man skall följa en sådan serie så måste varje avsnitt vara intressant/rolig. SG1 var en sådan serie, om man hoppade fram någon säsong eller så gjorde inget, kom de i kontakt med en ny mäktig ras, så var det per automatik något som fick hindra dem att förstöra samarbetet, så det inte påverkade framtida avsnitt för mycket.
Lite tråkigt när man väl insåg detta, men varje avsnitt var ju ändå roliga i sig.

Sedan finns serier där det finns en bakgrundshandling, men det finns även något mystisk som alla väntar att få reda på, och varje avsnitt går allt närmare.
Problemet här är att varje avsnitt genererar mer pengar till filmmakarna, så de gör ofta allt vad de kan för att dra ut på allt så mycket de kan. Det är en balansgång i hur mycket de späda ut utan att förlora för mycket tittare, som de ekonomisk räknar på när de skriver varje avsnitt (känns iaf så).
STG atalantis var lite sådan med atlantis, jag väntade och jag väntade på att de skulle få tag på zpm. Men nej här skulle det inte hända för mycket. Visst kan man jämföra med sg1 där man väntade på en ny mäktig allierad, men tillskillnad tyckte jag varje avsnitt i SG1 var intressant.

SGU, som jag inte har sett.
Men det finns en mystik bakom som jag är intresserad av, men om serien är som många här säger så kommer jag knappast orka se den. Dessutom när jag vet om hur det ligger till med mystik i serier, att det skall späda ut så mycket så det går.

Jag har på senare år slutat se på serier där jag väntar på något mystik/speciell handling, fast jag tycker varje avsnitt är tråkig. För att jag har insett att filmmakare inte har några problem att späda ut till den förbannelse.
Istället skall i princip varje avsnitt vara rent nöje för att jag ska följa serien.

Nå jag hoppas på att de fortsätter med Stg1 och jag tror att de har många trogna tittare kvar. Annars finns V-serien som nyss har börjat sändas, vilket de till början inte verkar hålla inne med krutet vad jag har hört. (man vet aldrig vad som händer i framtiden)

*edit*
Mitt budskap är alltså kortfattat. -Passa er för serier där ni tycker avsnitten är tråkiga, men ni ser dem bara för att ni väntar på något mystik eller vissa händelser.
Vad som är ett tråkigt avsnitt är självklart en smaksak, jag själv gillade de flesta sg1 avsnitten. Andra gillade STG atlantis avsnittet och några älskar säkerligen SGU-avsnitten. Så vilket serie som är sevärd är en smaksak.

Egentligen är mitt budskap självklart, men jag vet mängder av folk som har följt serier som de har blivit fly förbannade på, och de i princip hatar varje avsnitt för att det aldrig leder fram till vad de väntar på. (säger inget namn på serier, ty fanboys)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Väl talat. Redan då kanske man borde ha anat att författarna började tappa greppet.

tja, jag vet inte, jag tycker att säsong 9 och säsong 10 är minst lika bra som dom tidigare säsongerna. Vidare, vad gällande Mitchell och Vala så kanske man får den känslan om man har sett Farscape men för oss som inte har gjort det så får vi ju inte den känslan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
tja, jag vet inte, jag tycker att säsong 9 och säsong 10 är minst lika bra som dom tidigare säsongerna. Vidare, vad gällande Mitchell och Vala så kanske man får den känslan om man har sett Farscape men för oss som inte har gjort det så får vi ju inte den känslan.

Nej, jag säger inte att säsongerna var dåliga; bara att alla scener där Vala är med skulle ha varit bättre utan henne.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hon alltid ska försöka vara så himla rolig, men lyckas inte så hemskt bra.

Permalänk
Medlem

Haha precis som BSG så är det här en jäkla såpa som utspelar sig i rymden. Så sämst! Har de tagit in manusförfattarna från Sunset Bitch eller vad är det frågan om? Jag ger dem ett par avsnitt till att styra upp det, och om de inte gjort nån ändring så skiter jag i den här serien tror jag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hmm jag gillade faktiskt den senaste avsnittet Gillade på det sätt att den inte kändes lika skräp som alla avsnitt, just för att man fick se Rush leka runt lite som en smartass, vilket han har all rätt till.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hmm jag gillade faktiskt den senaste avsnittet Gillade på det sätt att den inte kändes lika skräp som alla avsnitt, just för att man fick se Rush leka runt lite som en smartass, vilket han har all rätt till.

Det är ju det man vill se. Detsamma skulle jag vilja se med Eli men dom bitarna är ju bara bråkdelar av avsnitten.

Permalänk
Medlem

Jag må inte ha sett några av andra serier i Stargate-serien, men jag gillar Universe än så länge. Själva idéen är riktigt nice, lite Star Trek Voyager-vibbar som nån sa, men mer "verklighets"-nära ^^

Och relationerna är ju nice än, kanske blir tomgång rätt snart dock ifall de inte hittar på nåt mer spektakulärt.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Hedersmedlem

tycker att dom skriker lite för mycket på varandra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Va?, Chloe och Eli var på väg ifrån den där klubben och där var de väl bägge två? Eller sov jag själv bort en del av avsnittet

Det var en tre-sekunders-fantasi från Eli. I övrigt var båda där hela tiden osv, ja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

måste skriva nåra ord om SG-U, är det bara jag som tycker att det e en rippoff av BSG? samma filmnings metod, liknande dystra story och kollar man lite på karaktärerna så har du många liknande där också. känns lite som dom vill efter ett vinnande konsept och sen att dom har brytit varenda regel som dom har hållt så hårt på i SG1 och atlantis, och nu bryter dom alla, kan inte se att det kommer att funka i längden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
måste skriva nåra ord om SG-U, är det bara jag som tycker att det e en rippoff av BSG? samma filmnings metod, liknande dystra story och kollar man lite på karaktärerna så har du många liknande där också. känns lite som dom vill efter ett vinnande konsept och sen att dom har brytit varenda regel som dom har hållt så hårt på i SG1 och atlantis, och nu bryter dom alla, kan inte se att det kommer att funka i längden

Håller med helt och hållet. Jag får inte ens en stargate känsla av att kolla på serien.

Permalänk
Musikälskare

Känns inte som stargate? tycker nästan det är bra, behövs lite nytänk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Känns inte som stargate? tycker nästan det är bra, behövs lite nytänk

ehh ok hur kan det vara nytänkande när det känns som en rippoff?

Permalänk
Medlem

För all del, jag är inte helt emot bråk och intriger eller ens kärlek och sex mellan karaktärer i en Sci-fi serie.
Problemet är bara att jag vill inte se sånt mellan alla karaktärer precis hela tiden och speciellt inte precis när en serie har startat och man inte har lärt känna de olika karaktärerna eller ens knappt kommer ihåg vad dom heter...

Det blir inte mer intressant än att höra några främmande personer på tunnelbanan tjafsa med varandra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Såg just senaste avsnittet. En mycket stor förbättring mot tidigare avsnitt.
Inget Big Brother, utan faktiskt en lite intressant handling med action.
Inget onödigt bråkande och skrikande heller. Känslorna verkade mer äkta den här gången.
Nu känns personerna betydligt mer realistiska tycker jag.

Visst, kanske inte i klass med ett actionfyllt avsnitt från SG-1, men så är det väl alltid i början av en serie.
Fortsätter det så här och de förbättrar än mer så blir det kanske en serie att kolla på iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju fortfarande alla känslor som är i fokus. Dom tittade mycket på videon där Eli pratade om sin bakgrund osv. Det var väl inte lika katastrofalt som tidigare men ändå inte bra.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag stört mig på är den röstbehandlingen dom lägger på för att framförallt männen ska få en grövre/"häftigare" röst. Till exempel Colonel Young låter helt konstigt, det finns ju ingen människa i världen som låter på det sättet!

Detta är dock inget unikt för SGU, flashforward använder det på tok för mycket med till och med Charlie i 2&½ män har fått sin röst "förbättrad".

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Liten cool detalj. När dom är på skeppet så hör man alltid ett bakgrundsljud som jag antar är motorerna.

Zpirutual: Vad menar du. Young låter ju likadan i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Jag har redan hoppat av SGU, dom senaste 2 avsnitten har jag inte sett, makalöst dålig serie.
Får vänta på Stargate atlantis filmen istället, men blir ju inte förren nästa år.

Skulle vara intressant vilket mottagande SGU har fått utomlands, misstänker att om så många här får krupp på den lär det vara likandant överallt kommer bara bli en säsong av den i så fall, vilket inte är nån förlust precis.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då har man sett senaste avsnittet.

Första avsnittet av SGU med lite action iaf.

Underbart att de har gått över till "keeno-view" helt, inte det minsta irriterande med suddiga kanter och "skakigt".. oh wait!

Antar att allt kommer vara som vanligt i nästa avsnitt, med en liten snabb förklaring att

varelsernas gift återställde alla.

Dold text

Ska verkligen försöka att inte se nästa avsnitt.

Life

Some of the crew use the Ancient Long Range Communications Device to reassure their loved ones that they are okay.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att avsnittet var väldigt skumt, det blev ju ingen lösning på problemet, hmm.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jaha, då har man sett senaste avsnittet.
Underbart att de har gått över till "keeno-view" helt, inte det minsta irriterande med suddiga kanter och "skakigt".. oh wait!

Ja, fyfan vad irriterande. Ibland undrar man om skaparna av serien gör en massa saker av rent djävulskap med tittarna, ungefär som att de ansträngde sig för att få dåliga tittarsiffror med flit.

Jag kom på ännu en "bra" ide' som de kan försöka sig på. När jag streamar hem mina avsnitt står det ibland "buffering" och jag får vänta i evigheter var 5:e sekund (om jag streamar på nån dålig site).
Kunde de inte implementera detta på sina "keenos", så att det står buffering några sekunder i taget med 5 sekunders mellanrum i avsnitten ?

Andra bra ide'er är ju också att låte keenosarna hänga sig ibland och tvinga dem att spola tillbaka till början.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Såg just senaste avsnittet. En mycket stor förbättring mot tidigare avsnitt.
Inget Big Brother, utan faktiskt en lite intressant handling med action.
Inget onödigt bråkande och skrikande heller. Känslorna verkade mer äkta den här gången.
Nu känns personerna betydligt mer realistiska tycker jag.

Visst, kanske inte i klass med ett actionfyllt avsnitt från SG-1, men så är det väl alltid i början av en serie.
Fortsätter det så här och de förbättrar än mer så blir det kanske en serie att kolla på iallafall.

Håller helt och hållet med - det här var ett steg i rätt riktning och faktiskt ett helt underhållande avsnitt.
Handlingen kändes stargate:ig (eller inte bara stargateig, utan allmänt scifiig) även om själva produktionen fortfarande kändes mer BSG. Dock var det här liksom 4:an ett avsnitt där man enligt min åsikt lyckats blanda element från de två serierna på ett bra sätt.

Lite originellt att man tog "tidsloopen" ytterligare ett steg i.o.m. att resultatet av det första upptäckandet av tidsresekinon faktiskt ledde till ett misslyckande som sedan resulterade i en sekundär tidsresekino :). Lite ovanligt också att man lämnar upplösningen åt tittaren (till viss liten del). Är väl lika bra det egentligen så vi slipper det annars så vanliga "sådärja, jag synthesizeade ett motgift på tre sekunder, det var jättelätt och alla blev helt friska."

Dold text

Även om den korta handlingsbeskivningen av nästa avsnitt känns som en återgång till de mer mediokra vi sett tidigare så kan man ändå hoppas på att vi snart börjar komma ur seriens introduktionsperiod och börjar röra oss med mot "standalone problem of the week".

Var det bara jag som faktiskt för några korta ögonblick trodde att det kanske fanns en möjlighet att Chloe dog på riktigt och skulle tas ur serien?
Jag blev besviken när de sedan sade att även James var död, vilket gjorde att jag insåg att det vi såg inte kunde vara den "riktiga slutgiltiga" tidslinjen.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stargate unviverse är en bra serie.

Jag har inte sett ett endaste avsnitt av sg-1 eller atlantis. Kanske därför jag inte förväntar mig en total jävla ripoff av just de serierna. Vill ni se samma skit igen så se om atlantis och sg-1 istället och sluta klaga att SGU inte är samma sak.

Det här är en helt ny serie där de bara har lånat lite av själva stargate-konceptet.

Jag tror det här kan bli fantastiskt bra i slutändan.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Stargate unviverse är en bra serie.

Jag har inte sett ett endaste avsnitt av sg-1 eller atlantis. Kanske därför jag inte förväntar mig en total jävla ripoff av just de serierna. Vill ni se samma skit igen så se om atlantis och sg-1 istället och sluta klaga att SGU inte är samma sak.

Det här är en helt ny serie där de bara har lånat lite av själva stargate-konceptet.

Jag tror det här kan bli fantastiskt bra i slutändan.

Dom har tagit en bra serie, vänt den uppochner och bajsat på den. Men du har inte sett de andra serierna så du kan inte se det. Som stargate-fan så vill man såklart se mer av stargate och blev glad när man hörde om universe, men man blir ju besviken nu när man ser det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Dom har tagit en bra serie, vänt den uppochner och bajsat på den. Men du har inte sett de andra serierna så du kan inte se det. Som stargate-fan så vill man såklart se mer av stargate och blev glad när man hörde om universe, men man blir ju besviken nu när man ser det.

Nej, man blev ledsen eftersom de la ner SG:A för SG:U. Och nu efter att ha sett till hit vet man att man har fått rätt :/

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi

Var det bara jag som faktiskt för några korta ögonblick trodde att det kanske fanns en möjlighet att Chloe dog på riktigt och skulle tas ur serien?
Jag blev besviken när de sedan sade att även James var död, vilket gjorde att jag insåg att det vi såg inte kunde vara den "riktiga slutgiltiga" tidslinjen.

Dold text

Nä, det var inte bara du som trodde och hoppades att man skulle slippa henne ...

Dold text
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |