Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Läskigt... jag kör 5st i raid 5 så om fler än 1 disk pajjar sammtidigt e jag körd. Än sålänge så verkar diskarna ok.

Får nog hålla ett extra öga på de.

Kör du raid5 så skulle jag dock inte oroa mig så mycket, risken att två diskar går sönder samtidigt är mycket liten oavsett om det är hög rasfaktor på diskarna i sig. Bara se till att införskaffa dig en extra 1.5TB disk att ha liggandes vid ev disk-crash, så kan du åtgärda problemet bums innan en till disk säger upp sig (om det nu händer ett till ras). Så skickar du den felande disken tillbaka på RMA och sen när du får en ny tillbaka så har du den som backup vid nästa disk som eventuellt kan gå sönder. Det skulle jag göra om jag var du, köpa en till disk som du låter ligga oanvänd.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Finns det något sätt man kan stresstesta sin disk på för att se om den riskerar att rasa?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kör du raid5 så skulle jag dock inte oroa mig så mycket, risken att två diskar går sönder samtidigt är mycket liten oavsett om det är hög rasfaktor på diskarna i sig. Bara se till att införskaffa dig en extra 1.5TB disk att ha liggandes vid ev disk-crash, så kan du åtgärda problemet bums innan en till disk säger upp sig (om det nu händer ett till ras). Så skickar du den felande disken tillbaka på RMA och sen när du får en ny tillbaka så har du den som backup vid nästa disk som eventuellt kan gå sönder. Det skulle jag göra om jag var du, köpa en till disk som du låter ligga oanvänd.

Jo absolut så kan man göra... men eftersom jag köpt diskarna sammtidigt och från samma butik samt att det var den allra första leveransen så betyder det att om batchen är dålig så är chansen stor att flera pajjar sammtidigt eller tätt inpå varann.

En disk kanske pajjar först sedan när man håller på att rebuilda raiden så kan det hända att en till rasar då är man körd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Finns det något sätt man kan stresstesta sin disk på för att se om den riskerar att rasa?

Enda sättet måste väl vara att fylla den? ev formatera och fylla den återigen för att se hur den beter sig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

En diskkontroll kan också fungera för att flagga skadade sektorer.

Permalänk

Håller på att köra en diskkontroll nu, än så länge ser det lugnt ut. Om den inte hittar några fel på den, är det enda sättet att fylla och formatera då? Vill helst slippa det...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Avstängd

Det ska du nog slippa, en diskkontroll är det som tar tid vid en ordentlig formatering. Onödigt att göra kaka på kaka.

Permalänk
Medlem

Problem här också...

Jag har precis dragit in 2st sådana här diskar i en windows server 2008 x64 installation. De är uppsatt i en raid-1, efter ett par timmar började ena disken låta, den klickade högt och efter ett tag varnade Intel Matrix om att en disk började faila. Har även installerat senaste Intel raid-drivisarna.

Jag kontrollerade då bägge diskarna med ett fullständigt test i Seatools, tog ca 4h/disk och inga fel upptäcktes!?

Det är uppenbarligen något knas med ena disken men vet inte vad. Får nog skicka tillbaks den och hoppas att man får en som fungerar. Än så länge ser den andra disken att fungera bra.

Visa signatur

Work station: Antec P150, Q9450, 2x2GB PC6400, GA-X48-DQ6, Vista x64, Asus 8800GTS 512
HTPC: Antec 2480, E8500, 2x2GB 6400, Asus P5Q-EM, 2x1,5TB Raid-1

Permalänk

Dåså, felkontrollen genomfördes utan problem. Disken används inte hela tiden, bara som lagring så data läses/skrivs inte till disken hela tiden och jag kan utan problem komma in i disken efter att den har varit oanvänd ett tag. Borde man då kunna säga att jag är safe?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Dåså, felkontrollen genomfördes utan problem. Disken används inte hela tiden, bara som lagring så data läses/skrivs inte till disken hela tiden och jag kan utan problem komma in i disken efter att den har varit oanvänd ett tag. Borde man då kunna säga att jag är safe?

Förmodligen, den disken jag har problem ser ut som att den är hel, går igenom alla tester men bootar jag om datorn och den får gå ett tag börjar den tjuta, tugga och tillslut ger den upp helt. Men funkar din efter omboot och tuffar på under längre perioder så bör du vara safe...

Visa signatur

Work station: Antec P150, Q9450, 2x2GB PC6400, GA-X48-DQ6, Vista x64, Asus 8800GTS 512
HTPC: Antec 2480, E8500, 2x2GB 6400, Asus P5Q-EM, 2x1,5TB Raid-1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cozzie78
Problem här också...

Jag har precis dragit in 2st sådana här diskar i en windows server 2008 x64 installation. De är uppsatt i en raid-1, efter ett par timmar började ena disken låta, den klickade högt och efter ett tag varnade Intel Matrix om att en disk började faila. Har även installerat senaste Intel raid-drivisarna.

Jag kontrollerade då bägge diskarna med ett fullständigt test i Seatools, tog ca 4h/disk och inga fel upptäcktes!?

Det är uppenbarligen något knas med ena disken men vet inte vad. Får nog skicka tillbaks den och hoppas att man får en som fungerar. Än så länge ser den andra disken att fungera bra.

Klickande ljud? Du bör nog köra backup på den, den håller inte länge till skulle jag tro. Min klickade också innan den dog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saliciouscrumbs
Klickande ljud? Du bör nog köra backup på den, den håller inte länge till skulle jag tro. Min klickade också innan den dog.

Mmm, den mår helt klart inte bra men har nu kommit en bit längre med felsökningen. Varför den klickar och tom tjuter med hög ton beror nog på den berömda hängningen men det framkommer när jag kör den i raid.

Jag plockade ut den och stoppade in den en annan dator och formaterade den och kör den single. Nu hänger den sig med när man kopierar filer eller läser från disken. Jag får följande fel i event loggen:

The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

Den är absolut trasig och jag ska returnera den till dustin. Den andra disken fungerar utmärkt.

Visa signatur

Work station: Antec P150, Q9450, 2x2GB PC6400, GA-X48-DQ6, Vista x64, Asus 8800GTS 512
HTPC: Antec 2480, E8500, 2x2GB 6400, Asus P5Q-EM, 2x1,5TB Raid-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jo absolut så kan man göra... men eftersom jag köpt diskarna sammtidigt och från samma butik samt att det var den allra första leveransen så betyder det att om batchen är dålig så är chansen stor att flera pajjar sammtidigt eller tätt inpå varann.

En disk kanske pajjar först sedan när man håller på att rebuilda raiden så kan det hända att en till rasar då är man körd.

Enda sättet måste väl vara att fylla den? ev formatera och fylla den återigen för att se hur den beter sig.

Nu är det ett faktum...

http://www.sweclockers.com/nyhet/8466-fel_pa_varldens_storsta...

Det är fel på 1.5TB diskarna!

Dock jobbar dom för fullt med att lösa problemen, vilket kan vara lättande ändå Och lär det inte gå att lösas med någon ny firmware eller så, så lär de ju inte ha något emot att byta ut dom eventuellt då det nu är fullt medvetena om problemen som finns!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

hej

Har kört denna disk i sen den kom ut och den har funkat bra!
Enligt HDtune har den legat på ca 80MB/sec tills igår!
Jag höll på att packa upp ett rar-arkiv då plötsligt den blev seg som tusan

Körde HDtune och fick resultatet 3.5MB/sec. Innan jag gick och la mig körde jag igång Windows diskkontroll.
När jag vaknade stod det på test4/5 men jag orkade inte vänta utan jag bootade om!

Har kört seatools och där blir det Fail på "short drive self test"

Vad tror ni, har disken pajat eller kan man göra nåt?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har 2st av CoolerMasters 4-3-insatser. Har dessa ett riktigt dammfilter eller är det bara ett vanligt metallgaller? Såg att de hade dessa i en butik. Har de filter så är det bra, annars får jag beställa Lian-Li eller kanske Silverstone på nätet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag ser att du har 2st av CoolerMasters 4-3-insatser. Har dessa ett riktigt dammfilter eller är det bara ett vanligt metallgaller? Såg att de hade dessa i en butik. Har de filter så är det bra, annars får jag beställa Lian-Li eller kanske Silverstone på nätet.

De har inget "riktigt" filter utan det är något plastigt skit som man inte kommer åt... man måste tydligen skruva isär hela enheten för att komma åt "filtret".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the-guvnor
hej

Har kört denna disk i sen den kom ut och den har funkat bra!
Enligt HDtune har den legat på ca 80MB/sec tills igår!
Jag höll på att packa upp ett rar-arkiv då plötsligt den blev seg som tusan

Körde HDtune och fick resultatet 3.5MB/sec. Innan jag gick och la mig körde jag igång Windows diskkontroll.
När jag vaknade stod det på test4/5 men jag orkade inte vänta utan jag bootade om!

Har kört seatools och där blir det Fail på "short drive self test"

Vad tror ni, har disken pajat eller kan man göra nåt?

Gå in i enhetshanteraren och ta bort hårddisken helt därifrån, starta om datorn och gör om HD Tune testet. Då ska den ha nollställt läget den ligger och sölar i just nu. Så prova det först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag ser att du har 2st av CoolerMasters 4-3-insatser. Har dessa ett riktigt dammfilter eller är det bara ett vanligt metallgaller? Såg att de hade dessa i en butik. Har de filter så är det bra, annars får jag beställa Lian-Li eller kanske Silverstone på nätet.

Filtret funkar alldeles utmärkt mot damm! Hade ett Cooler Master 832 innan som jag har erfarenhet ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
De har inget "riktigt" filter utan det är något plastigt skit som man inte kommer åt... man måste tydligen skruva isär hela enheten för att komma åt "filtret".

Hmm, det ska vara mycket enkelt att ta bort filtret och damma av det!
Det är bara ta bort den svarta frontgallret som fläkten sitter i(det gör man på ett par sekunder eftersom det inte ens sitter fast-skruvat) och sen är det bara att ta ur filtret för att rengöra det!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Hmm, det ska vara mycket enkelt att ta bort filtret och damma av det!
Det är bara ta bort den svarta frontgallret som fläkten sitter i(det gör man på ett par sekunder eftersom det inte ens sitter fast-skruvat) och sen är det bara att ta ur filtret för att rengöra det!

Beror iofs på vilken version... jag har den nya enheten och den tyckte jag va omöjligt att få bort, jag slet och drog men den satt som bergen.

Gamla enheten

Den nya

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Gå in i enhetshanteraren och ta bort hårddisken helt därifrån, starta om datorn och gör om HD Tune testet. Då ska den ha nollställt läget den ligger och sölar i just nu. Så prova det först.

Testade men samma resultat

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Beror iofs på vilken version... jag har den nya enheten och den tyckte jag va omöjligt att få bort, jag slet och drog men den satt som bergen.

Gamla enheten
https://www.datorbutiken.com/se/Images/Products/Small/CM4IN3....

Den nya
http://www.i-tech.com.au/Library/Image/Product/file1178884973...

Det ska sitta en grej framför på gamla enheten som har filtret i sig, men annars är de samma!

Den nya... Hur tar man bort "fronten" så att säga? Går den inte bara att dra loss som på gamla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the-guvnor
Testade men samma resultat

Startade du om datorn och inte bara tog bort disken där och testade?

Om så är fallet, så verkar de ju inte bättre än att det är det sura äpplet du får bita i :/

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det ska sitta en grej framför på gamla enheten som har filtret i sig, men annars är de samma!

Den nya... Hur tar man bort "fronten" så att säga? Går den inte bara att dra loss som på gamla?

Startade du om datorn och inte bara tog bort disken där och testade?

Om så är fallet, så verkar de ju inte bättre än att det är det sura äpplet du får bita i :/

Jag har ju som sagt den nya enheten men lyckas inte få bort fronten. Tror faktis inte att den är gjord för att tas bort heller.

Använder tryckluft för att damma av den :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the-guvnor
Testade men samma resultat

Den råkar inte gå i PIO- mode? Då blir den seg som sirap

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Den råkar inte gå i PIO- mode? Då blir den seg som sirap

Jag tror inte det alls, då hade hans disk snurrat igång och funkat fint om han gjorde som jag skrev. Det är nämligen så man "nollställer" disken om den börjar köras i PIO-läge.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Jo, jag insåg det när jag läste ditt inlägg

Permalänk
Medlem

Ok, den gamla enheten är jag inte intresserad av (urful) och den nya verkar alltså inte ha ett riktigt filter. Jag har Lian Li EX-34 innan till en annan burk så jag får väl bita i det sura äpplet, beställa på nätet och betala frakten.
Tack för svar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

När dom spinner upp, har ni ett kraftigt knäpp då dom går igång? Iaf en av mina diskar ger ifrån sig ett, dock när dom väl kommit igång hörs inget.

Edit: Bägge av dom ger ett knäpp ifrån sig när dom spinner upp.

Permalänk
Citat:

hej

Har kört denna disk i sen den kom ut och den har funkat bra!
Enligt HDtune har den legat på ca 80MB/sec tills igår!
Jag höll på att packa upp ett rar-arkiv då plötsligt den blev seg som tusan

Körde HDtune och fick resultatet 3.5MB/sec. Innan jag gick och la mig körde jag igång Windows diskkontroll.
När jag vaknade stod det på test4/5 men jag orkade inte vänta utan jag bootade om!

Har kört seatools och där blir det Fail på "short drive self test"

Vad tror ni, har disken pajat eller kan man göra nåt?

Skickade in den för kontroll och det visade si att den var trasig.
Fick en ny disk för ca: en vecka sen.
Har bara använt den nya till att kopiera in massa filer för att testa.
Igår kväll så hälsade den nya hem oxå!
Den började låta konstigt men fungerade ett tag, men nu hittar inte bios disken mer.

Känns som jag inte vill ha en sån här disk mer, törs ändå inte använda den utan att ha kopior på en annan

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Jahapp nu har min disk helt kastat in handduken den också... Har ca 500 gig på den som jag inte kommer åt.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Jisses Seagate, vad är det som händer? Det här trodde jag inte om min sedan många år trogna hdd-leverantör...mycket tråkigt att se utvecklingen för vad som måste anses vara något av ett flaggskepp!

Visa signatur

|| --- ||