Uppdatera Memcached med en MySQL trigger

Permalänk
Medlem

Uppdatera Memcached med en MySQL trigger

Hej!

Om jag fattar det rätt så går det att lägga in en trigger i en MySQL tabell som automatiskt uppdaterar en viss memcached key.

Om jag förstått det rätt så kan man använda något som kallas UDF, läs mer om det här:
http://dev.mysql.com/doc/refman/6.0/en/ha-memcached-interface...

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra för att göra en trigger som gör detta. Någon som kan hjälpa mig?

Min tabell ser ut såhär:

id | username | passhash | avatar | osv..
1 | Pekz0r | w8975ow8pw8beupr98 | www.bild.se/avatar.png | osv...

jag skulle vilja att varje gång någon data uppdateras i tabellsen så ska även memcached uppdateras. Den uppdaterade raden ska då sparas med keyn "user_<användarens id>" och hellst som en array om det är möjligt.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Det vore inte en bättre idé att uppdatera Memcache där du uppdaterar MySQL? Eller vad finns det för fördel att lägga in detta i databasen?

Permalänk
Medlem

Jag flera olika saker som skriver till database förutom websidan i PHP.
Det är bland anant ett serverprogram som är skrivet i C++ och det vill jag hällst undvika att fixa memcached till det programmet.

Sedan tycker jag att det vore mycket smidigare att göra detta med en trigger i databasen isället för lägga till detta på eb massa olika ställen i koden.

Är det någon nackdel med att göra det i triggers?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Jag flera olika saker som skriver till database förutom websidan i PHP.
Det är bland anant ett serverprogram som är skrivet i C++ och det vill jag hällst undvika att fixa memcached till det programmet.

Sedan tycker jag att det vore mycket smidigare att göra detta med en trigger i databasen isället för lägga till detta på eb massa olika ställen i koden.

Är det någon nackdel med att göra det i triggers?

Jag bara resonerade så att man kanske inte alltid vill ha Memcache kopplad till databasen, om man skriver en ny applikation som inte vill använda den av nån anledning. Men visst, det kanske är bra...

Jag bara undrade och tyvärr vet jag inte svaret på din fråga

Permalänk
Medlem

Det är visserligen bara en eller möjligen två tabeller som jag ska ha dessa triggers på och detta fall är det högst önskvärt.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com