Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

Är urusel på att engagera mig i böcker, sist var säkert 18-20 år sedan.

Men då en bekant precis fått sin första bok utgiven så var man ju nästan tvungen.

Det som fick mig att lyckas ta mig igenom boken var hur den var upplagd, väldigt korta kapitel och hur kapitlen om vartannat berättar om händelser vid olika tidpunkter.

Ibland svävar den ut lite i beskrivningen av miljön och vissa stavfel finns. Men den fick mig att sträckläsa klart på fyra dagar.

Citat:

Guld ruttnar aldrig är en spänningsroman som utspelar sig i Sverige, Polen, Tyskland, Spanien och Frankrike såväl i nutid som under andra världskriget.

Den unge svensken Martin Reinke får genom sin farfar uppgifter som kan leda honom till stora dolda förmögenheter som gömdes under andra världskriget. Men han är inte den ende som vill komma åt dessa skatter.
En hemlig nazistisk organisation anser sig vara ägare till dem.
En intensiv jakt inleds där värden för hundratals miljoner kronor står på spel. Underrättelsetjänster i Tyskland och Frankrike blir inblandade i sökandet.

Som nyckelperson i detta drama hamnar Martin Reinke i livsfara.

Permalänk
Medlem

Låste just klart Japanese Destroyer Captain av Tameichi Hara.
Mycket intressant läsning. Rekommenderas.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Chasing Sunlight - Inadvisably Compelled

Ganska bra läsning, tungt inspirerad av Fallen London / Sunless Sea / Sunless Skies.
Främst Sunless Skies med tanke på luftskepp.

Dold text
Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

The Dresden files - Fantasy som utspelar sig i nutid och i form av en gammaldags deckare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det susar i säven. För kidsen vid sovdax. Har varvat den ett antal gånger nu och man blir inte trött på den. Supermysig.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Isaac Asimov : Foundation trilogy
Är klar med första (Foundation) och har precis påbörjat den andra Foundation and Empire.

(skulle säga att det är väldigt svårt att inte tänka på serien AppleTV+) önskar att jag hade inte kollat serien innan jag läser boken.

kommer inte göra samma mistag med The Three-Body Problem.

Är klar med hela Foundation Trilogyn. Jag tycker att den var bra.

Jag har börjat nu med Dune Trilogyn. fick den som present. Gillar känslan av fysisk bok.

Permalänk
Medlem

Jag avbröt just läsningen av Sixteen ways to defend a walled city av K.J. Parker
Inte ofta jag gör det, denna var så pass dålig tycker jag så blev tvungen att släppa den.

Den var för överdriven för min smak, författaren valde att göra den spektakulär på bekostnad av realism på en nivå som jag ej klarade.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Har precis läst klart första boken i denna samling med W40k.
The Founding som innehåller Gaunts Ghost's 1-3 av Dan Abnett.
Skön grisig W40k action med humor och spänning. Skön avslappnad läsning.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

A Game of Thrones, alltså första boken i A Song of Ice and Fire-serien.

Permalänk
Medlem

Lite fel tråd för detta, Började läsa bok 6 av Sun Eater serien av Christopher Roucchio och måste att jag glömt hur vidrigt bra den är.
Den ger Dune på käften och tar över #1 placering för min del.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

A Game of Thrones, alltså första boken i A Song of Ice and Fire-serien.

Lyssnade klart på den och är snart klar med A Clash of Kings nu. Försökte lyssna igenom den för många år sedan, men stod inte ut med någon av de tre uppläsarna. Vill fortfarande mörda Dotrice (Om han inte vore död redan) för hans piratröster och äckliga sörplanden, men har på något sätt stått ut denna gången.

De har varit riktigt bra hittills.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en bok jag läste för några år sen. Eller ja det blev tre böcker om jag minns rätt.

Måste tipsa om den. Först blir man fascinerad, men i takt med att man förstår hur det hela hänger ihop blir man både sorgsen, förbannad och hoppfull. Och rädd.

Bokserien börjar med "Wool" och är skriven av Hugh Howie.

Läs den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom att tänka på en bok jag läste för några år sen. Eller ja det blev tre böcker om jag minns rätt.

Måste tipsa om den. Först blir man fascinerad, men i takt med att man förstår hur det hela hänger ihop blir man både sorgsen, förbannad och hoppfull. Och rädd.

Bokserien börjar med "Wool" och är skriven av Hugh Howie.

Läs den.

Den serien är på min lista.
(Apple har gjort en filmserie om den som heter Silo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom att tänka på en bok jag läste för några år sen. Eller ja det blev tre böcker om jag minns rätt.

Måste tipsa om den. Först blir man fascinerad, men i takt med att man förstår hur det hela hänger ihop blir man både sorgsen, förbannad och hoppfull. Och rädd.

Bokserien börjar med "Wool" och är skriven av Hugh Howie.

Läs den.

Håller med dig, har tidigare läst alla tre (Wool, Shift, Dust). Gillar verkligen efter katastrofen och bygga upp samhället böcker :).

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Disquiet Gods - Christopher Roucchio
Den 6e boken i Sun Eater serien.

Måste med sorg säga att denna bok var en katastrof att läsa.
Obalanserad och det har lånats massor från popkultur, så var inte hans tidigare 5 böcker.
Är som att han bara givit upp och vill bara få klart sk!ten så fort han kan.
Bättre om han bara gjort 6 böcker ist för att fylla ut denna med så mycket dynga.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Den serien är på min lista.
(Apple har gjort en filmserie om den som heter Silo)

Apple serien är verkligen otroligt välgjort och spännande. Böckerna är dock marginellt bättre! Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Lyorn - Steven Brust

Steven Brust leverera som alltid mycket bra böcker med hög kvalitet.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Fantastisk bokserie. Är redan i full gång med nästa trilogi. 2024 blir ett realm of the elderlings-år.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Black hawk down av Mark Bowden - Detta är boken som den excellenta filmen är baserad på. Och de två är faktiskt rätt lika för en gång skull. Boken är dock mer detaljerad och tar också upp VARFÖR amerikanarna är där och krigar och inte bara att de är där för att knäppa bad guys som det så gott som aldrig är. Bra var den iallafall. Det tog mig väl en vecka att plöja igenom och jag köpte den på bokrean för 69:- så väl spenderade pengar och tid.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Toll of Honor av David Weber - En del av Honor Harrington serien som nu är uppe i 14 böcker i grundserien, 16 i diverse prequels or spinoffs och en hög med antologier och noveller. Det är Military Sci-Fi ofta kallat Horatio Hornblower in Space.
Jag är en stor fan av serien men denna bok är en av de svagare IMHO. Första halvan återberättar händelserna i bok 4 (Field of Dishonor), nu var det ett tag sedan jag läste den boken och den här ska ge lite nya perspektiv men kändes inte som den gav något nytt av intresse. Andra halvan var bättre, vi får följa en ny karaktär och det skepp hon är på under tiden för bok 5 (Flag in Exile) vilken råkar ha diverse av Honors tidigare besättning. I bok 5 följer vi Honor som är och gör annat under den här tiden vilket gör detta till helt nytt material men räcker det inte för att kompensera för den tråkiga första halvan.
Är du som jag ett stort fan av serien så kommer du såklart att plocka upp den men är du mer av en casual fan så är detta en bok du kan skippa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Die With Zero: Getting All You Can from Your Money and Your Life

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

https://cdn.kobo.com/book-images/ebcb4364-ef2a-4c93-b80b-e3dcf8f464e5/353/569/90/False/assassin-s-quest-the-farseer-trilogy-book-3.jpg

Fantastisk bokserie. Är redan i full gång med nästa trilogi. 2024 blir ett realm of the elderlings-år.

Mycket bra serie och författare.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |