Hur swichar man telefonin i nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur swichar man telefonin i nätverk?

Hej!

Har just flyttat in i en lägenhet med dubbla uttag i varje rum (1 telefoni och en data), från varje rum verkar det som att båda dessa uttag går vi EN st RJ45-kabel till centralen.

I centralen har jag min router och har kopplat vilka rum som som skall vara inkopplade.

Sedan har jag anslutit min analoga telefon direkt till min IP-telefoni-dosa som ansluter mot en port på routern!

Min fråga är hur och om man ansluta så att man kan koppla in flera telefoner och kunna använda uttagen i rummen? eller går detta enbart om man använder telias fastnät?

Har ingen aning om hur det funkar när både Telefon o Data går över samma nätverkskabel men hoppas att det finns fler som har såna här nät och som kan hjälpa mig!!

mvh
Andreas

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Telefoni är lite annorlunda jämfört med nätverk.
Telefoner skall seriekopplas för att fungera korrekt, (de kan även pararellkopplas men detta är något man ska försöka att låta bli).

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Jag mycket väl medveten om hur de skall seriekopplas i vanliga telenät, problemet är ju om du läser vad jag skrivit att de går i nätverkskabeln, vilket är nytt för mig!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Alla par i en TP-kabel bär inte signal, så de går att använda till annat förutsatt att det inte är så mycket störningar i miljön, så det är ingen skillnad mot om de hade dragit separata kablar..

Förutsatt att TAn ger ut en kopplingston så brukar det endast vara att koppla in den i huvuduttaget som brukar finnas i centralen och sedan ansluter du helt enkelt telefonerna till jacken som normalt.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Re: Hur swichar man telefonin i nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Hej!

Har just flyttat in i en lägenhet med dubbla uttag i varje rum (1 telefoni och en data), från varje rum verkar det som att båda dessa uttag går vi EN st RJ45-kabel till centralen.

I centralen har jag min router och har kopplat vilka rum som som skall vara inkopplade.

Sedan har jag anslutit min analoga telefon direkt till min IP-telefoni-dosa som ansluter mot en port på routern!

Min fråga är hur och om man ansluta så att man kan koppla in flera telefoner och kunna använda uttagen i rummen? eller går detta enbart om man använder telias fastnät?

Har ingen aning om hur det funkar när både Telefon o Data går över samma nätverkskabel men hoppas att det finns fler som har såna här nät och som kan hjälpa mig!!

mvh
Andreas

är du säker på att det går i samma tokabel? låter väldigt udda tycker jag har alldrig sett den lösningen
om det är rätt kopplad så finns adapter för det.
finns flera olika sätt du kan ha det i serie eller parallelt med eller utan gristryne.
gå in i en välsorterad butik å förklara vad du vill ha

jag kan kolla i bilen i morgon vad adaptrarna heter om du vill

Visa signatur

10100111001