Asus GTX260 Strömfråga

Permalänk

Asus GTX260 Strömfråga

Hej.

Jag köpte mig ett Asus GTX260, när jag packade upp för montering såg jag att den ville ha 2x Strömplugg.

Just nu har jag inte tillräckligt med lediga störmkablar för att kunna köra 2 st, det blir ju 4 st ström uttag till 2x såna som grafikkortet kräver, jag hade 2 st, så satte jag en Y splitt så jag fick 3 st, jag saknar med andra ord 1st strömuttag just nu.

Det gick att starta upp datorn och i Asus Smartdoctor programmet står det "Your Graphic card is "OK"", behöver jag den strömmer eller funkar det som jag har det?

Om jag måste ha alla 4, då kan jag väl bara köpa en Y splitt till.

Jag matar in en fråga till, säg att mitt nätagg är för svagt när jag får eventuellt 4 strömkontakter inkopplade till kortet, kommer datorn lägga av eller hur märker jag att nätagget inte orkar leverera?

Datorn är en PackardBell I Xtreme med Athlon X2 6000+, 4gb DDR 2 en Sata. Ljudkort är integrerat i moderkortet. Det tidigare grafikkortet var ett 8600GTS, behöver jag uppgradera nätagget tror ni? När dom säljer datorerna så sätter dom väl in så svagt nätagg som möjligt för att hålla nere produktionskostnader, men borde det inte vara tillräckligt starkt för GTX260 med tanke på orginal konfigen?

Tack på förhand.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Har du inte ens en PCIe-strömkontakt (6pin)? Du behöver två 6pinskontakter för GTX260 men om du har en och sedan fixar en till med adapter från molex bör det funka. Det enklaste sättet att ta reda på om nätagget klarar av grafikkortet är att kolla vilken effekt det klarar av på 12V. GTX260 drar ca 160W så du behöver minst 200W (eller 25A), helst mer. Det är ofarligt att splitta kontakterna så länge du har tillräcklig kraft i nätagget.

Ett 8600GTS drar inte i närheten så mycket ström som ett GTX260. Ett 8600GTS drar ~50W mot GTX260 ~160W.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Hur märker jag om nätagget inte orkar pumpa fullt?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Om du får omstarter när du spelar så är det en indikator på att nätagget inte orkar. Har systemet varit stabilt innan är det väldigt sannolikt nätagget (annars kan det vara minnen, processor och massa annat också). Dock så märkte jag att jag räknar som en femåring. 200W på 12V blir ca 17A.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC