Permalänk

HP Pavilion dv3550 VS Asus F6V

Tänkte köpa en 13" laptop i slutet av månaden. Frågan är bara vilken. Har kollat på dessa. Vilken är det mest "krut" i? Kommer använda den till det vanliga.. surfa, musik, film, lite filmredigering... ett och annat spel, warhammer och EvE bland annat. Verkar ju som HPn är snäppet vassare, men jag är inte helt säker då jag inte vet hur grafikkorten presterar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=381351

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=383727

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Grafikkorten är väldigt jämnlika enligt notebookcheck.net, men prollen i HP'n är både snabbare och mer strömsnål. Funderar lite på batteritiden i HP'n. Enligt användare här på SC så har Asus'en 3,5-4 tim med halverad ljusstyrka, wlan och energisparläge. HP'n är nästan vassare utseendemässigt tycker jag, men är det värt 2500:- mer...?!

//R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Grafikkorten är väldigt jämnlika enligt notebookcheck.net, men prollen i HP'n är både snabbare och mer strömsnål. Funderar lite på batteritiden i HP'n. Enligt användare här på SC så har Asus'en 3,5-4 tim med halverad ljusstyrka, wlan och energisparläge. HP'n är nästan vassare utseendemässigt tycker jag, men är det värt 2500:- mer...?!

//R

mm.. tänker på samma sak... 2500kr är ändå en del.

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk

På Asusen sticker väl batteriet ut på baksidan? Nu är ju det lite individuellt huruvida man stör sig på det eller ej. Tycker hur som helst att ett standardbatteri inte bör sticka ut medan man får tolerera att högkapacitetsbatterierna gör det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackelina
På Asusen sticker väl batteriet ut på baksidan? Nu är ju det lite individuellt huruvida man stör sig på det eller ej. Tycker hur som helst att ett standardbatteri inte bör sticka ut medan man får tolerera att högkapacitetsbatterierna gör det.

mjo, det sticker ut på baksidan...Inte så snyggt enligt mig. Annars så verkar ju datorerna vara i ungefär samma prestandaklass.
Asusen har 800mhz minnen, HPn har 667mhz minnen.
HPn har en prolle med 3mb cache, medans Asusen har en med 2.
Det sitter förvissor ett grafikkort på 512MB i HPn... mja... det är inte så lätt att bestämma sig alltså. Känns även som HPn verkar vara mer "robust" byggd, men det kan jag egentligen inte uttala mig om då jag bara ett bilder på datorerna, knappt några alls på HPn ska jag tillägga.

Men om man kollar på HPn på dustinhome så står det:

"nVIDIA GeForce 9300M GS 512 MB
Upp till 1790 MB delat med interminnet"

Är det 512MB som är dedikerat på grafikkortet och sedan kan man "låna" från ram-minnet för att få upp till 1790MB eller är det minst 512MB som lånas, men att man kan låna upp till 1790MB?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Citat:

[i]Är det 512MB som är dedikerat på grafikkortet och sedan kan man "låna" från ram-minnet för att få upp till 1790MB eller är det minst 512MB som lånas, men att man kan låna upp till 1790MB? [/B]

Det förstnämnda.

Personligen har jag varit nära på att slå till på asusen själv, men avvaktar fortfarande.

Hp:n är hitintills alldeles för oprövad. Om den står sig ljudmässigt, temperaturmässigt och energimässigt så kan den bli en stark kandidat. Lägg sedan till att den är alldeles ny, så slår man till nu får man nog vara beredd på att den kommer att sjunka i pris ganska snabbt.

Lenovos alternativ till ovannämnda datorer är också tänkvärda:

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=thinkpad+sl300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackelina
Det förstnämnda.

Personligen har jag varit nära på att slå till på asusen själv, men avvaktar fortfarande.

Hp:n är hitintills alldeles för oprövad. Om den står sig ljudmässigt, temperaturmässigt och energimässigt så kan den bli en stark kandidat. Lägg sedan till att den är alldeles ny, så slår man till nu får man nog vara beredd på att den kommer att sjunka i pris ganska snabbt.

Lenovos alternativ till ovannämnda datorer är också tänkvärda:

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=thinkpad+sl300

mmm har kikat en del på SL300 också... men det känns som den är ute ur bilden nu, i alla fall för mig. Hoppas man kan hitta lite recensioner på HPn snart!

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

HP'n intresserar mig, men jag vill ses tester. I MASSOR!
Dell släpper omkring den 15:e denna månad sina nya XPS-modeller vilket kan vara värt att vänta och kola på innan man byter. Har lite förväntningar där...

//R

Permalänk

Eller näfan! Såg precis att det finns en SL300 med 2,4ghz c2d och 9300... nu blev den jävligt intressant faktiskt

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Har hittat ett test på HP'n nu. Den verkar deta DV 3510 i staterna och det hade kommit upp ett test på den på notebookcheck.net

Här är länken till testet: http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-pavilion-dv3510nr....

Den verkar ganska schysst. Undrar om den som säljs i Sverige har bakgrundsbelyst tangentbord också...
Batteritiden på 3h41min är helt okej i mina öron!

//R

Permalänk

Komplett

Hej en glad nyhet till alla som har tänkt köpa dv3550.

Priset på Komplett har sjunkit med 14 procent till 8995.00kr.

Vi köper en sådan=)

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst! Har kollat på ett antal tester och läst vad folk tycker om HP DV 3510 som verkar vara indentisk med DV 3550 (den heter troligen så på den svenska marknaden). Den får bra kritik! Drygt 1800 poäng i 3D Mark om man vill kunna spela lite. 3,5h batteritid, LED-skärm(!) Är dock lite osäker på detta, men på HP's hemsida står det iaf. Dock inte på komplett.se.... Hoppas och tror att den precis som DV 3510 har bakgrundbelyst tangentbord. Omnämns dock inte ang. DV 3550. Är grymt sugen på denna nu! Måste bli av med min i sign först egentligen...

//R

edit: stvning

Permalänk

=)

Hej trevligt att det är fler än jag som är intresserade av denna läckerbit=)

jag har ringt till komplett nu och dem bekräftar att den har Skjerm 13.3” Diagonal WXGA High-Definition HP LED BrightView
Widescreen Display
Oppløsning: 1280 x 80

Går man in hit så ser man mer info http://www.komplett.no/mlf/produkt/diverse/HP/pavilion/2008_Q...

Det här verkar vara den bästa bärbara Hp på marknaden just nu om man vill ha både prestanda och bärbarhet eller vad det nu heter...

Permalänk
Medlem

Har också pratat med dem och det är LED-skärm, men enligt Komplett så kallar HP sina LED-skärmar för Brightview. Hon jag pratade med visste inte om det var back light på tgb tyvärr så hon hänvisade till HP. De hade fått in 100 st sa hon också och det var därför de hade ett bra pris denna vecka nu också. Det kliar i köpsinnet nu alltså!!

//R

Permalänk

Trevligt för oss att dem har köpt in 100st=) . Jag ska köpa till hundra idag efter jobbet.

Det där med upplyst tangentbord är jätte fiffigt men inte ett måste för mig.
Om ingen annan får datorn innan mig så kan jag ju testa och rapportera om det funkar.

Ska ta med mig bärbara till Dubai den 24 november så jag är behov av den akut.

Permalänk
Medlem

GlatasaraY: Skriv gärna några rader när du får den! Vore skoj att höra lite mer!

Det är iaf inte back light på tgb. Pratade med HP nyss och fick det bekräftat. Den funktionen finns enbart på den ovan omnämnda DV3510-modellen (USA-modellen). Dock kanske inte det viktigaste med datorn

//R

Permalänk
Medlem

pff... Funderar på att köpa en nu också. Det blir kanske jobbigt att programmera på den, eller man kan ju koppla till den externa skärmen då. Betydligt mer prisvärd än MB imo ^^, Det jag inte gillar är hur de har ljudutgång framtill Verkar riktigt prisvärd nu iaf, erbjudandet gäller hela veckan, så om ni beställer ikväll vill jag se fina recensioner på onsdag när ni får datorerna. Är framförallt intresserad av hur ljudnivån är.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte beställa nu tyvärr även om jag är lika sugen nu som för drygt 1 år sen när jag köpte min nuvarande bärbara på "veckans erbjudande". Studerar och har inte någon köpare på min nuvarande heller. Flyttar om 2 veckor också så det kommer att finnas annat att lägga pengar på har jag en känsla av

//R

Permalänk

Jippi

Så nu har jag beställt HP dv3550 +Samsung SyncMaster 2493HM USB+Logitech V550 Nano +western digital my passport essential 250gig

Julafton för mig haha.

Jag ska försöka skriva ner några rader om datorn innan jag åker bort ...

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ser fram emot lite synpunkter, även om det säkert bara kommer göra migännu mer sugen på att köpa en

Permalänk

japp, det ska bli spännande! Är dock mer inne på att köpa en LG P300 nu faktiskt.

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa någon 14" med 1440x900.

GlatasaraY: Jag skulle gärna vilja höra din åsikt gällande ljudnivån

Permalänk

Väntar...

Hej , jag förstår att ni vill få mer info men jag har inte fått datorn än. Den ska tydligen komma imorgon.

Jag ska försöka skriva lite så fort jag testat..

Någon som kan rekommendera en bra och snygg väska till datorn?

Permalänk
Medlem

Fått datorn än?!
Längtar efter lite feed om den!

Permalänk
Medlem

Va och kollade lite på MB innan idag, den är fin xD. Fattar inte hur dom kunde misslyckas så med portarna bara :/ dåligt.

Är inte dv3550 ganka lik dv4 i formen?

Permalänk

Den är jävligt snygg och sexig det är nog därför frugan ville ha den så gärna

Själv håller jag mig till stationära datorer.

Har fått hem datorn nu men har inte orkat packat upp den.

Så nu har jag packat upp datorn och håller på att installera shitet ok

Permalänk
Medlem

.... inte orkat packa upp den. Jag är besviken. ^^

känns den hög/stor när man skriver på den?

Permalänk
Medlem

Hunnit kika på datorn idag? Hur är det med ljudnivå/temp? testat batteritiden? Jag är nyfiken

//R

Permalänk

hehe

Tjena tjena jag förstår att alla är nyfikna och så men jag är ingen bärbar älskare. Datorn köpte jag till frun och till vår Dubai resa.

Det lilla jag har använt datorn kan jag säga såhär . Snygg som fan , massor med anslutningar, två hörlursutgångar grymt i flyget när vi ska titta på barnfilmer med sonen=).

Tangentbordet var as skönt , skönaste jag testat . knäpper fint och skriver inte fel som jag gjort med andra bäbara.

Batteritiden .... just nu ligger batterit på 60procent men tyvärr har jag inte räknat hur länge datorn varit på.

skärmen är bra för dem som undrar. Testa webkameraN den fungerade också bra.

Vi är jätte nöjda med datorn , men som alla andra har jag funderingar över battertiden och det ska testas i flyget till Dubai. Kan rapportera det den 24 eller 25 te.

Får inte glömma ljudnivån , antligen har jag väldigt dålig hörsel eller så kan jag säga att den låter väldigt lite . Inte alls som dem gammla bärbara jag har testat hos. Sätter jag örat mot datorn så hör jag svagt brus som säger att en fläkt är på men när man sitter framför datorn som jag gör nu så hör jag jätte jätte lite typ.

Permalänk
Medlem

Låt höra lite uppdate om datorn! Hur fungerade den på resan? Hur var batteritiden? Schysst att den är tyst. Helt klart viktigt för min del till min nästa bärbara! Kommer dock inte köpa ny förän i februari som det ser ut nu med min senaste budgetering. Min nyfikenhet kvarstår dock

//R