GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Ok, jag fick faktiskt samma fel igen, fast denna gången låste sig inte hela datorn, bara spelet som stängdes ner.. ska testa att sänka ytterligare..

Jag har det problemet också, tror dock inte att det har att göra med grafikinställningar att göra utan det är något programfel eftersom det sker helt spontant och oprovocerat.

Jag stör mig lite på att spelet inte verkar kunna utnyttja mer än 4gb ram.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
starta social club så kan du tanka patchen...

okej. Måste jag logga in också?

Edit: ändrade inlägget pga regelbrott:
All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.
Ber så HEMSKT mycket om ursäkt SC

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag har det problemet också, tror dock inte att det har att göra med grafikinställningar att göra utan det är något programfel eftersom det sker helt spontant och oprovocerat.

Jag stör mig lite på att spelet inte verkar kunna utnyttja mer än 4gb ram.

Har inte haft problem längre då jag sänkte grafikinställningar så jag hade 50mb+ ledigt på grafikminnet.. sänkte typ water quality från very high till high och då sänktes grafikminnes användningen tillräckligt..

Knape89:
Läs regler!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knape89
okej. Måste jag logga in också? Då detta inte är ett köpt spel...
Ja jag vet att man får skylla sig själv om man laddar ner det....

nuff sad...köp spelet problemlöst!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
nuff sad...köp spelet problemlöst!

Har faktist tänkt det, men med tanke på hur alla har sagt att de har funkat (dåligt) så ville jag först kolla om jag kan spela det på min burk och hur bra det funkade. Kalla det en dålig ursäkt om ni vill med det var faktiskt så. (alla har inte pengar över varje månad)
btw. vem vill inte spela gta multi??? vill man inte de så kan man inte ha spela de andra och fått den lusten:)

Får väl ta och spara lite eller be någon ge ett bidrag:)

//Knape

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk

Nu hände de igen.. spelet stängdes ner och de buggar i WIndows.. här är en print screen på hur de kan se ut då de buggar:

http://i41.tinypic.com/2l3wva.jpg

Grafikkortet är klockat.. har nu klockat ner memory på grafikkortet då jag tror de är de som strular.. men hade knappt dragit upp den alls..

GPU/Memory:
Srock: 665/993mhz
Klock: 700/1040
nu ska jag testa 700/1000

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag har det problemet också, tror dock inte att det har att göra med grafikinställningar att göra utan det är något programfel eftersom det sker helt spontant och oprovocerat.

Jag stör mig lite på att spelet inte verkar kunna utnyttja mer än 4gb ram.

Det är väll ändå Grafikminne?

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk

Körde Furmark och kollade mina temps på GPU Core/GPU memory/GPU shaders..
Såg att Memory hoppade upp över 90 grader efter bara någon minut så nu klockade jag ner minnet.. men hoppas på att fortfarandek unna köra GPU på 700mhz.. har inte testat om de är löst ännu, blir och göra de senare ikväll..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JDE
Det är väll ändå Grafikminne?

Nu förstår jag inte hur du menar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Nu förstår jag inte hur du menar.

Tror han menade ditt citat: "
Jag stör mig lite på att spelet inte verkar kunna utnyttja mer än 4gb ram."

De är väl bra om inte spelet använder all ram minne, min ligger på runt 2.6gb av 4gb sammanlagt då jag har spelet igång.. skit bra.. då har man ram minne över till annat..

Grafikminne däremot slukar GTA IV upp allt osm finns känns de som..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

nja, när mätaren i gta 4 visar 800mb så används 500mb på graffet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Tror han menade ditt citat: "
Jag stör mig lite på att spelet inte verkar kunna utnyttja mer än 4gb ram."

De är väl bra om inte spelet använder all ram minne, min ligger på runt 2.6gb av 4gb sammanlagt då jag har spelet igång.. skit bra.. då har man ram minne över till annat..

Grafikminne däremot slukar GTA IV upp allt osm finns känns de som..

Det konstiga är att den ligger konstant på 4,16 GB aldrig över den gränsen oavsett vad som händer, de resterande 2 GB används aldrig. Jag har mitt RAM för att använda det, andra spel som Far Cry 2 och Crysis rusar upp i åtminstone 5,5 GB i stridens hetta.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

går åt totalt 2.1g av 4 med w7 på nästan högsta instälningar för mig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Tjenare. Jag har köpt gtaiv reggat mig på live och online å allt de skiten men hur lirar man online? Jag fattar inte?

Visa signatur

Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB | Corsair CMPSU-650TX 650W | NZXT Tempest (Svart/Transparent) | Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB

Permalänk
Medlem

var ju knappt spelbart ju.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicketman
Tjenare. Jag har köpt gtaiv reggat mig på live och online å allt de skiten men hur lirar man online? Jag fattar inte?

När du spelar singelplayer tar du fram mobilen och väljer multiplayer, pil upp med 360 handkontroll

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man lägger in en "gammal" save! Formaterade och saven försvann, vilket ja glömde och har VERKLIGEN ingenlust att spela om mer än halva spelet i gen !:/ De som precis började bli roligt, hehe !

Och kan inte ni men hittar en guide eller något vorre det riktigt shysst om den va på svenska, då ja provat typ 2 st som är på engelska och dem vill sig inte nå!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Hade övervägt länge att köpa GTA4, antingen på skiva eller genom steam. Tyvärr missade jag erbjudandet på steam för ett tag sedan, och att köpa GTA4 nu genom stem är svindyrt, så det blev med dvd för 380 spänn. Frakt inräknat.

Men, nu trilskas det när jag ska starta spelet.. så här säger det; "var vänlig att använd en orginalskiva istället för en backup kopia". 4 gånger av 5 får jag detta.
Det ända andra spelet jag får detta problem med är Testdrive unlimited.

Önskar jag kunde spela utan skiva eller att jag kunde aktivera det genom steam så jag slipper skivhelvetet! Varför kan de inte börja med det? Snyft

Måste säga att jag är grymt nöjd med köpet! Bästa singleplayer jag spelat på evigheter. Testade just min första runda multi och det var inte tråkigt det heller. Detta kommer spelas länge till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Jag har spelet till PC men när jag går in för att ändra kontrollerna får jag bara en bild på en PS3-dosa med markeringar för vilka kontroller den har. Är det någon som vet hur jag gör för att kunna konfigurera kontrollerna till mitt tangentbord?

Mitt problem är att jag inte kan åka taxi eller helikopter eftersom det är samma knapp (F) som används för att "take a ride" och att kapa fordonet.

För att förtydliga, jag har ingen handkontroll inkopplad, bara mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

GTA IV har börjat lagga apa för mig. Från 30-40 FPS till 5-15 FPS. Har inte gjort något speciellt, bara uppdaterat grafikdrivrutinerna till v9.2. Har även den allra senaste versionen av DirectX 9.0c. Sitter även med Windows XP Pro SP2 32-bit på ett 32/64-bit-system. Vill ej byta till Vista, då det cpar något enormt för mig.

Nån som har varit med om samma problem som mig, och som vet vad felet är? Vore tacksam för ett snabbt svar, då detta går mig på nerverna ><

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Prova att byta tillbaka till 9.1-drivrutinerna var det första som slog mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ska testa det. Tack!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tja, jag satt och försökte hitta optimala inställningar för spelet idag, men så helt plötsligt efter jag har använt dessa kommandon:

-norestrictions
-nomemrestrict
-availablevidmem 1.5

..och startar spelet så blir mina texturer helt förstörda (inte genomskinliga, det problemet har jag löst sedan ett tag tillbaka), dvs svarta 70% överallt. Satt och trixade med ATI Tray Tools samt uppdaterade drivrutinerna innan jag använde de där kommandoraderna och innan jag startade spelet. Så jag tänkte; jaha, det borde varit något skumt med antingen drivrutinerna eller inställningar i ATT. Så jag tog det steg för steg. Först drivrutinerna, ta bort 9.2, boota felsäkert läge, drive sweeper, installera catalyst 8.12. Ingen skillnad. Nästa steg, ta bort ATT och alla profiler etc. Ingen skillnad där heller.. vad fan kan det vara då tänker jag? Ominstallerar spelet (vilket tar en evighet. ni vet...) - det torde lösa allt. Och det gjorde det också! Hurra! For now...

Tyvärr inte så länge till... det är den där förbannade kommandoraden som har satt mig på pottan. Det fick jag bitter erfara igen... för jag undersökte saken, och såg till min stora besvikelse om jag valde för höga inställningar och tog "apply" så blev spelet sådär svart igen. Så nu sitter jag här igen och pallar verkligen inte installera om igen. Finns det inget sätt att nollställa alla konfigurationer?(!) För jag är övertygad om att det var kommandoraden som möjliggjorde högre inställningar som var boven i dramat. Så jag tog bort kommandoraderna, ställde allt till default - utan framgång. Testade lägsta, medium - ja, allt. Nu är jag bara förbannad på spelet och hoppas någon har en lösning, det här är inte bra för mitt blodtryck.

Tack på förhand.

EDIT: Testade även att sätta MipMap detail level på Quality som skulle lösa det hela, men det funkade inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Prova att byta tillbaka till 9.1-drivrutinerna var det första som slog mig.

Nä, det där hjälpte bara lite. Nu rullar det på i nån sekund, sen seglaggar det o ibland stannar allt helt o hållet o fortsätter kort därpå från samma position, så att säga. Ingen här som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem, och jag har inte lyckats hitta lösningen.

Installerade den nyaste uppdateringen till mitt GTA 4, och nu när jag spelar så är rösterna i filmsekvenserna otroligt låga. När jag ringer någon, eller någon ringer mig så hör jag inte alls vad den säger, dock när jag pratar (med personen i telefon) så hör jag.

Hur fixar jag detta?

edit, Löste det. Ändrade i Audio till Stereo.

Permalänk
Medlem

Jag har tweakat GTA IV, testa den här zip filen. Gör en backup först på det som kommer att ersättas. Syns tydligt i zip filen. Bara packa upp till GTA IV katalogen.

http://www.wikiupload.com/download_page.php?id=106170

Spelet känns mycket mjukare och flyter på bättre för mig i alla fall.

Dessutom nu kan ni sätta ViewDistance till lägsta dvs 1. Eftersom med ett tweak så märks det ingen skillnad ändå men ni sparar prestanda

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
Tja, jag satt och försökte hitta optimala inställningar för spelet idag, men så helt plötsligt efter jag har använt dessa kommandon:

-norestrictions
-nomemrestrict
-availablevidmem 1.5

..och startar spelet så blir mina texturer helt förstörda (inte genomskinliga, det problemet har jag löst sedan ett tag tillbaka), dvs svarta 70% överallt. Satt och trixade med ATI Tray Tools samt uppdaterade drivrutinerna innan jag använde de där kommandoraderna och innan jag startade spelet. Så jag tänkte; jaha, det borde varit något skumt med antingen drivrutinerna eller inställningar i ATT. Så jag tog det steg för steg. Först drivrutinerna, ta bort 9.2, boota felsäkert läge, drive sweeper, installera catalyst 8.12. Ingen skillnad. Nästa steg, ta bort ATT och alla profiler etc. Ingen skillnad där heller.. vad fan kan det vara då tänker jag? Ominstallerar spelet (vilket tar en evighet. ni vet...) - det torde lösa allt. Och det gjorde det också! Hurra! For now...

Tyvärr inte så länge till... det är den där förbannade kommandoraden som har satt mig på pottan. Det fick jag bitter erfara igen... för jag undersökte saken, och såg till min stora besvikelse om jag valde för höga inställningar och tog "apply" så blev spelet sådär svart igen. Så nu sitter jag här igen och pallar verkligen inte installera om igen. Finns det inget sätt att nollställa alla konfigurationer?(!) För jag är övertygad om att det var kommandoraden som möjliggjorde högre inställningar som var boven i dramat. Så jag tog bort kommandoraderna, ställde allt till default - utan framgång. Testade lägsta, medium - ja, allt. Nu är jag bara förbannad på spelet och hoppas någon har en lösning, det här är inte bra för mitt blodtryck.

Tack på förhand.

EDIT: Testade även att sätta MipMap detail level på Quality som skulle lösa det hela, men det funkade inte.

Jag har fått samma problem iom nyaste matchen. Texturerna försvinner och många saker blir svarta/blåa istället. Nån som vet varför? Det fungerade utan problem innan nyaste patchen.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

bara jag som har problem med det sista uppdraget.. mitt buggar ur.. vill inte skriva exakt för spoiler.. men någon som haft detta och hittat lösning snälla berätta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
bara jag som har problem med det sista uppdraget.. mitt buggar ur.. vill inte skriva exakt för spoiler.. men någon som haft detta och hittat lösning snälla berätta

Samma här, det går inte komma vidare. Några säger att man ska försöka tills det funkar men jag har gett upp

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Jag har fått samma problem iom nyaste matchen. Texturerna försvinner och många saker blir svarta/blåa istället. Nån som vet varför? Det fungerade utan problem innan nyaste patchen.

Jag löste det genom en POR (Plain 'ol reboot). Tro't eller ej, men rebooten verkade lösa det faktiskt.