Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
WTF DB skickar fortfarande ut nyhetsbrev! Fick ett idag

exakt vad jag tänkte skriva

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Undrar vem som tar över alla deras spelservrar... Lär väl bli ett jäkla liv på alla CS-barn.

Spelservrarna flyttades redan i början av månaden.
Knappar man in http://gaming.datorbutiken.com så hamnar man här: http://www.skyttegrav.se/

Permalänk

nån som vet hur man får tag på konkurs förvaltaren? jag har skickat in mitt mobo på rma å nu blir de velle säkert ett hellvettå å få tillbaka kortet.
funderar på å köpa ett nytt mobo om jag inte fått tillbaks de förän deneb lanseras.

iaf en mycket tråkig nyhet

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Jag kommer sakna dem faktiskt, det var ju Komplett, DB eller Dustin man hade att välja på egentligen.

Men på senare tid så har inte DB:s priser varit så konkurrenskraftiga så det var ett tag sedan jag köpte från dem.

Hoppas att avslutet går smidigt till både för personalen där och alla kunder som sitter i klistret nu. Lycka till!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com i konkurs - så drabbas kunderna

http://www.idg.se/2.1085/1.193416/datorbutikencom-i-konkurs--...

Ola Svensson, jurist på Konsumentverket, berättar vad som händer med dina pengar och garanti när Datorbutiken.com nu går i konkurs.

Bra länk!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk

Sista köp OCZ-minnen

Sista avbeställning R700+Corsair HX1000

De var väl för tur att man fick tillbaka sitt belopp i sista stund.

R.I.P Shit happens

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

vad gör dom med de varor dom har kvar på lagret? borde dom inte sälja ut dem billigt?=D

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Mycket tråkigt men nu vet man åtminstone att produkterna man köper är prispressade.

I övrigt så ska man alltid handla på kredit när man gör affärer med företag med dålig ekonomi.

PS. Ja det kommer nog bli en trevlig konkursutförsäljning.

Permalänk
Medlem

jävligt tråkig att höra :/ var en bra butik...

Visa signatur
Permalänk

Re: Datorbutiken.com i konkurs - så drabbas kunderna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
http://www.idg.se/2.1085/1.193416/datorbutikencom-i-konkurs--...

Ola Svensson, jurist på Konsumentverket, berättar vad som händer med dina pengar och garanti när Datorbutiken.com nu går i konkurs.

Bra länk!

Jag fick ett mail skickat till mig från Datorbutiken där det stod att varorna fanns i lager och skulle "Packas inom kort". Jag hoppas verkligen att det innebär att varorna faktiskt fanns i lager. Då finns det kanske en chans:

– Datorbutiken är enligt lag skyldiga att leverera en vara som beställts och betalats om köpet avser en bestämd vara som finns i lager. Däremot kan företaget självt inte längre själva skicka ut sina varor, eftersom man har begärts i konkurs och inte får bedriva verksamhet alls. Det blir alltså upp till konkursförvaltaren att se till att de varor som finns i företagets lager skickas ut till dem som beställt dem.
– Det finns absolut en poäng med att höra av sig till konkursförvaltaren för att höra om det överhuvudtaget finns några lagervaror att skicka ut och i så fall hur lång tid detta kommer att ta.

Men hur lång tid kommer det ta? Jag måste ha en dator typ nu.. Att köpa varorna från Komplett eller annan site, för att sedan få varorna som skulle skickas från DB innebär att jag måste sälja sakerna vidare på Blocket.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem

Men fatta, de har konkat, jag tvivlar ni kommer få några varor de är inte alls skyldiga att leverera nåt då de har konkat och har inga skyldigheter alls. man konkar ju inte för skojjs skull direkt och sedan ändå leverera varor.

Permalänk
Medlem

Jag fattade direkt att konkurs var nära när de började ha "lagerombyggnader" och problem att leverera...Avbeställde då direkt och hann få pengar tillbaka...lycka till med det ni andra=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur många klokhuvuden finns det här egentligen?

Man har sedan en tid hört att det går sådär för datorbutiken och att de omorganiserar. Sen kommer den ekonomiska krisen.

Efter det är det tydligen massor med folk här som betalar sina prylar i förkott. Hur ogenomtänkta saker kan man göra?

Jag har t.ex inte hört något om att det gått såhär dåligt för db.com. Men jag har å andra sidan inte drabbats av något vad gäller KK'n heller, så även de som inte handlat där nyligen behöver inte veta om det.

Bara för att du vet så vet inte alla andra, det är väldigt många som lider av såna här problem att man ser följande sorgliga citat:

Scenario #1: "Vet jag att det är såhär så borde alla andra veta, annars är dom idioter"

Scenario #2: "Haha, vilka loosers! Hur kunde inte dom veta det här? Dom får skylla sig själva! HAHAHA!!!!!!!!11"

Scenario #3: "Jag surfar på nätet heeeeeeeela tiden och jag vet allt, då måste alla andra göra samma sak, så hur kunde ni inte veta om att det skulle hända? Loooosers!"

Rätt sorgligt att läsa sådant.
Brukar skapa mycket dålig stämning bland forumet när svar behövs på specifika frågor, alla vet inte allt, tyvärr, du borde lärt dig det för längesen, men du är väl ett klokhuvud så detta borde du redan vetat om, om man ska gå efter hur du tänker?

Tror du allvarligt talat att folk köper saker via förskottsbetalning om dom vet att de kommer gå i KK väldigt snart? Knappast så att någon visste att dom skulle konka nu, förutom f.d cheferna på db.

Du verkar inte så genomtänkt själv faktiskt..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

som det står så övergår ansvaret på konkursförvaltaren att skicka ut varorna som finns i lager som man har betalt för.

Permalänk
Medlem

jävligt kul att höra :/ var en dålig butik...

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
nån som vet hur man får tag på konkurs förvaltaren? jag har skickat in mitt mobo på rma å nu blir de velle säkert ett hellvettå å få tillbaka kortet.
funderar på å köpa ett nytt mobo om jag inte fått tillbaks de förän deneb lanseras.

iaf en mycket tråkig nyhet

Jag får ställa mig till skaran som RMA'at. Skickade in en nätdel i torsdags. Man skulle väntat tills denna veckan = inte skickat det. Lätt att vara efterklok.
Det har inte kommit upp något om vem som är konkursförvaltare ännu. Blir till att ringa Lunds tingsrätt imorgon

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
jävligt kul att höra :/ var en dålig butik...

Om du nödvändigtvis måste skriva onödiga inlägg får du i alla fall motivera lite bättre.

Permalänk
Medlem

sorgligt....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD Phenom 9600 Quad-Core 2.3GHz , Camelon 550w, Radeon HD 5770, 2x 2048 mb ram, 1700gig sata int, 250gig western digital ext.

Permalänk
Medlem

fyfan jag som har precis skickat in min processor som var defekt ! nu blir det väl ett helevete att få tillbaks den

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

R.I.P, köpte i alla fall hälften av min dator där så har bidragit i viss mån.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
fyfan jag som har precis skickat in min processor som var defekt ! nu blir det väl ett helevete att få tillbaks den

Tror nog att det ska ordna sig om de inte är lika skitiga som det där flygbolaget...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du nödvändigtvis måste skriva onödiga inlägg får du i alla fall motivera lite bättre.

Gärna det: handlar mycket av olika webb butiker då jag bygger datorer som eget företag åt andra. Den företag jag har dåliga erfarenheter av RMA har varit datorbutiken då oftast har inte ens svarat på mina mejl . Dåligt lager , inte alls så billigt som många tror och otrevligt kund tjänst. Vadå onödiga inlägg, leta i forum efter trådar av folk som har varit missnöjda med datorbutiken , det är många.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som om chansen att få tillbaka saker som är på RMA är rätt goda.
Efter det att man fått tillbaka varan, får man tydligen skicka den till generalagenten för utbyte.

För dom som betalt för datorpaket, borde man kunna få ut en del av grejerna man betalt för (de som finns på lager).

Frågan är hur lång tid sånt här tar, misstänker att det kan dra ut på tiden.

Verkar som om jag kommer att sluta använda Visakortet, blir ett kreditkort i stället.

Med tanke på hur dom behandlat förskottsbetalande kunder säger jag nog inte R.I.P utan Good riddance!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

så kan det gå när man har lite för låga priser för sitt eget bästa

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

SATAN

Jag har mitt X38 kort på lagning hos dem nu... Hur skall jag lösa detta med att få tillbaka det och att kontakta ASUS och få de att kolla på det. Kan ju inte skicka sakerna till Asien direkt....

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Aja, så mycket som de slarvade mot slutet är jag inte förvånad.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

visst att pressa priserna är bra för konsumenter, men inte för alla i det här fallet...

kan tänka mig att datorbutiken sålde många grejer till förlust bara för att vara billigast (?) - smart? nej inte vidare..
sen att ha så dåliga marginaler att inte kunna ta hand om garantiärenden är ju en annan sak att räkna in också....

Permalänk
Medlem

Re: SATAN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Jag har mitt X38 kort på lagning hos dem nu... Hur skall jag lösa detta med att få tillbaka det och att kontakta ASUS och få de att kolla på det. Kan ju inte skicka sakerna till Asien direkt....

Du får skicka det till den svenska distubitören av asus antar jag.

Tragiskt att dem gick i konkurs.. Har handlat av dem ett par gånger med gott resultat. Vore gött ifall de blev någon form av utförsäljning nu så man kan fynda lite

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Men fatta, de har konkat, jag tvivlar ni kommer få några varor de är inte alls skyldiga att leverera nåt då de har konkat och har inga skyldigheter alls. man konkar ju inte för skojjs skull direkt och sedan ändå leverera varor.

Som det stod i texten ovanför ditt inlägg:
Det blir alltså upp till konkursförvaltaren att se till att de varor som finns i företagets lager skickas ut till dem som beställt dem.

Det innebär att det inte är Datorbutiken som skall ta hand om eventuella leveranser om produkten finns på lager utan det blir då konkursförvaltarens uppgift.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
Gärna det: handlar mycket av olika webb butiker då jag bygger datorer som eget företag åt andra. Den företag jag har dåliga erfarenheter av RMA har varit datorbutiken då oftast har inte ens svarat på mina mejl . Dåligt lager , inte alls så billigt som många tror och otrevligt kund tjänst. Vadå onödiga inlägg, leta i forum efter trådar av folk som har varit missnöjda med datorbutiken , det är många.

Nu tror jag inte att Elgot tvivlade på hurvida det fanns ett stort missnöje med DV sedan innan eller ej. Kritiken handlade snarare om sättet du uttryckde dig på i ditt förra inlägg vilket jag kan hålla med Elgot om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inget vidare trevligt, skicka in mitt moderkort på rma får väl hoppas på att man får tillbaka det. Hade även ett ångratköp hos dem som har varit inne i ca 4 veckor nu. Gå back 3k känns ingevidare!

Visa signatur

Asus P5E Deluxe x48 | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz| OCZ nVIDIA SLI XTC 800MHz @ 1200Mhz| Sapphire Radeon HD4870 512Mb | Seagate 250Gb | Samsung 320Gb | WDC 500Gb | Antec Nine Hundred | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Corsair 750w