Fototråd - Vintern 2008/2009

Permalänk
Medlem

blev en lite runda idag, min första "seriösa"
dock blev bilderna inte super, har ju inget stativ och håller på att lära mig kameran så ha lite överseende hehe.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Hur får du dina färger så varma?

Lekte lite med kurvor i nån demoversion av Nikon Capture NX-2 som jag fick med när jag köpte kameran (har inte PS på denna datorn). Men sen blev originalbilden rätt bra då ljuset, enligt mig, var ganska bra idag. Lagom soligt/mulet

Tagit de flesta bilderna på auto-inställningen då jag inte lärt mig alla inställningsmöjligheter etc ännu.

Permalänk
Medlem

Direkt ur kameran.

Slänger med en till bild:

Permalänk
Hedersmedlem

Fick i uppdrag att fota syrrans katt lite nu under julen. Svårt att få rackaren att ligga still

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av milk^
blev en lite runda idag, min första "seriösa"
dock blev bilderna inte super, har ju inget stativ och håller på att lära mig kameran så ha lite överseende hehe.

Lägg ett stativ överst på inköpslistan. Kommer göra enorm skillnad (har jag nyligen upptäckt )
Dra till med en fjärrutlösare också för att minska vibrationer ytterligare. Tills du fixat fjärr så kan du köra med kamerans självutlösare (när du har den på stativ givetvis).
Vackra motiv i övrigt för att vara handhållet och i mörker!

Permalänk
Medlem

Ute och gick i kylan under juldagarna. Tog 2 bilder ja tyckte blev ganska bra när man titta i kameran, men efteråt vet ja inte riktigt. Aldrig postat bilder ja tagit förr, så här kommer dom 2 första. Jag har inte ändrat något på dem, utan tar gärna emot kretik och förslag på hur ja ska kunna utvecklas

Kamera: Nikon D40 18-55 kitobjetkiv.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag fick så jävla klent med julklappar i år - en tidning och en chokladkaka - att jag var tvungen att kompensera med lite hårda klappar från mig själv. Nu jävlar ska jag bli bäst på att ljussätta. Återkommer med bilder.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Fick i uppdrag att fota syrrans katt lite nu under julen. Svårt att få rackaren att ligga still
http://img267.imageshack.us/img267/2776/otis2litengs3.jpg

EDIT:

Lägg ett stativ överst på inköpslistan. Kommer göra enorm skillnad (har jag nyligen upptäckt )
Dra till med en fjärrutlösare också för att minska vibrationer ytterligare. Tills du fixat fjärr så kan du köra med kamerans självutlösare (när du har den på stativ givetvis).
Vackra motiv i övrigt för att vara handhållet och i mörker!

Tack för tipset, misstänkte nästan att resultatet skulle bli som det blev och ett stativ står överst Sjukt svårt att fota i mörker och speciellt när man inte vet exakt vad för inställningar man ska ha.
När jag väl fått tag i ett stativ så ska jag gå samma runda och då jävlar ska ni få se på bilder

Tack för kritiken

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Tagna av en amatör med noll kunskaper utanför "gröna rutan" med en EOS 450D med kittglugg på 18-55. Efterbehandlade med lika dåliga kunskaper inom photoshop.

Konstruktiv kritk motages gärna

Lekte liter mer med färgmättnad osv med denna

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

SiD, jag tog mig friheten att leka väldigt snabbt med en av dina bilder. Tyckte att den var väldigt ljus, så jag mörkade ner den en del. Ger mer effekt till bilden tycker jag. Som om himlen "brinner". Däremot borde jag beskurit bort en del av isen/himlen också, så att bryggan inte hamnar mitt i bilden. Glömde det innan jag la upp bilden, och nu orkar jag inte ändra.

Angående dina andra bilder så tycker jag att kompositionerna är fina, däremot placerar du dina objekt mitt i bilderna. Det ger inget tryck till dem. Prova att placera det du vill fokusera på närmare den övre eller undre delen av fotografiet istället. Eller till vänster/höger. Till exempel på den sista bilden skulle jag beskära bort en del av marken för att framhäva himlen och trädet.

Passar på att lägga upp några bilder jag med:

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag måste bara visa bilden på min iPod Touch som jag tog nu på kvällskvisten. Håller på och leker med kameran och Photoshop. Har tagit mängder med bilder nu i dagarna så gillar ni denna så har jag fler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
SiD, jag tog mig friheten att leka väldigt snabbt med en av dina bilder. Tyckte att den var väldigt ljus, så jag mörkade ner den en del. Ger mer effekt till bilden tycker jag. Som om himlen "brinner". Däremot borde jag beskurit bort en del av isen/himlen också, så att bryggan inte hamnar mitt i bilden. Glömde det innan jag la upp bilden, och nu orkar jag inte ändra.

Jag har redan mörkat ner bryggan lite för den var mycket ljusare från början. Bilden är tagen precis före bilden på kyrkan. Får man fråga vilka "funktioner" du använde, och vilket program, för att få din version av bryggbilden? Den blev ju riktigt snygg i mina ögon sett iaf. Speciellt himlen blev riktigt snygg.

Jag vet att man inte alltid ska ha det man fotar i mitten av bilden men jag gilla färgen på isen på bryggan så den fick vara kvar men bilden på trädet skulle man givetvis kunna beskära snyggare.

Tack för kritiken.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Jag har redan mörkat ner bryggan lite för den var mycket ljusare från början. Bilden är tagen precis före bilden på kyrkan. Får man fråga vilka "funktioner" du använde, och vilket program, för att få din version av bryggbilden? Den blev ju riktigt snygg i mina ögon sett iaf. Speciellt himlen blev riktigt snygg.

Jag vet att man inte alltid ska ha det man fotar i mitten av bilden men jag gilla färgen på isen på bryggan så den fick vara kvar men bilden på trädet skulle man givetvis kunna beskära snyggare.

Tack för kritiken.

Jag använde Photoshop. Den enda funktionen jag använde var kurvor (curves). Bildens histogram är väldigt mycket åt vänster, vilket innebär att det är mycket högdagrar (ljusa partier), så jag drog ner kurvan en del, för att skapa lite mer livfulla färger.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Lite blä.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Blandat från idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz
Köpte en liten julklapp till mig själv igår, en Nikon D60 + Nikkor 18-55mm

Knäppte ett par bilder idag, ta hänsyn till att jag är total nybörjare på detta

http://pici.se/pictures/VeoKAKnNd.jpg

http://pici.se/pictures/cwPJLgLme.jpg

http://pici.se/pictures/wdoVQFtrE.jpg

http://pici.se/pictures/SLNNOYWgU.jpg

Häftiga bilder, särskilt den första!

Permalänk
Medlem

Har också en bild på en "ljussnurra". Ber om ursäkt för storleken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var ute och gick en sväng idag med kameran. Tog en HDR bild som jag blev nöjd med:

Permalänk
Relik 📜

Lite vinter..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Gott Nytt År!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Riktigt fint Lezziter!

Jag försökte mig på att göra ett skrivbordsunderlägg idag. Så här blev det (finns i större storlekar så klart )

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Riktigt fint Lezziter!

Jag försökte mig på att göra ett skrivbordsunderlägg idag. Så här blev det (finns i större storlekar så klart )

http://img220.imageshack.us/img220/2148/lokala2.jpg

Lägg upp i 1680x1050 då så man kan testa

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lezziter, Nice bild

Hehe, Tjena aMpari / Wo2n @ BCS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Lägg upp i 1680x1050 då så man kan testa

Varsågod, tryck på länken

http://img205.imageshack.us/my.php?image=testoa5.jpg

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Riktigt fint Lezziter!

Jag försökte mig på att göra ett skrivbordsunderlägg idag. Så här blev det (finns i större storlekar så klart )

http://img220.imageshack.us/img220/2148/lokala2.jpg

Nice, men jag hade velat se hela Loka-namnet.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Varsågod, tryck på länken

http://img205.imageshack.us/my.php?image=testoa5.jpg

Får inte upp något bild:(

Visa signatur