Permalänk
Medlem

Jag är med i styrelsen för min BRF och jag har tystnadsplikt. Har skrivit på ett sånt papper men baserat på vad Aphex skriver så vet jag inte varför jag har tystnadsplikt. Nån som kan tipsa om vad för uppgifter jag kan tänkas komma över som inte redan är offentliga eller i vart fall inte hemliga?

Avtala tystnadsplikt på en tracker är nog däremot inte så smart. Hur ska man signera avtalet och ska då alla identifiera sej med personnummer på trackern? Jag tror inte en bock i en ruta är så särskillt juridiskt bindande.

Permalänk
Medlem

Vissa torrent-program har ju så man kan ställa in att all data är krypterad, men gör det nån skillnad? Om de tankar från trackern kan de ändå se alla IP och "veta" vad det är för data man skickar eftersom man är med i trackern.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

ipred dödare?

http://offsystem.sourceforge.net/ kolla in off system! väldigt praktist tror det kan bli framtiden!

Permalänk
Medlem

Re: ipred dödare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekkan
http://offsystem.sourceforge.net/ kolla in off system! väldigt praktist tror det kan bli framtiden!

Jo nu börjar det ju faktiskt likna något...
Fast jag är ju negativ som alltid

I deras exempel så tillhör "12" brittan.
Då menar dom ju på att dom kan spara 5 och 7, och sen så överför dom 5+7 vilket tar och lägger ihop data 5 och 7 och får som resultat 12.

lite som dom skriver här:

"There are many legitimate reasons to store or transmit the numbers 5 and 7. As such, the only possible one who can cause a law to be broken is the receiver. If the receiver reconstructs 12 from any transmitted numbers then perhaps the receiver has broken the law. But then again, perhaps not."

Hur som helst så måste det ju någonstans finnas info om att "ta del 5 och del 7 och lägg ihop så får du brittans senaste låt"
Och det är detta jag ställer mig frågande till, skulle inte förvåna mig om advokater, lagar, och annat skit kan vrida till det så att det blir lika olagligt...

Alltså, datat 5 och 7 separat är ju mkt möjligt som dom säger ej copyright.
På samma sätt infot 5+7.
Men, när man tar och bakar ihop allt detta, att man både tillhandahåller ett nät som har datat 5 och 7 samt att man ger ut infon "addera 5+7 så får du brittans låt"... Då börjar det nog tyvärr bli gråzon igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thorn
Läskigt det här. Inte bara för oss som fildelar (om än inte mycket nu för tiden), utan för att man släppt på de demokratiska principerna så mycket i vårt land att man låter privata intressegrupper få agera poliser.

Inte bara pga IPRED, men sammanlagt med alla andra lagar som stiftas och de som ligger i pipelinen så är steget närmare till att staten installerar kameror i ditt hem... "Varför inte? Bara kriminella har något att dölja?"-retoriken har ju funkat hitintills.

EXAKT vad jag tänker gällande detta oxå! , hoppas fler förstår allvaret i vad IPRED kanske leder till på sikt, helt sjukt!

Permalänk
Medlem

Re: Re: ipred dödare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jo nu börjar det ju faktiskt likna något...
Fast jag är ju negativ som alltid

I deras exempel så tillhör "12" brittan.
Då menar dom ju på att dom kan spara 5 och 7, och sen så överför dom 5+7 vilket tar och lägger ihop data 5 och 7 och får som resultat 12.

lite som dom skriver här:

"There are many legitimate reasons to store or transmit the numbers 5 and 7. As such, the only possible one who can cause a law to be broken is the receiver. If the receiver reconstructs 12 from any transmitted numbers then perhaps the receiver has broken the law. But then again, perhaps not."

Hur som helst så måste det ju någonstans finnas info om att "ta del 5 och del 7 och lägg ihop så får du brittans senaste låt"
Och det är detta jag ställer mig frågande till, skulle inte förvåna mig om advokater, lagar, och annat skit kan vrida till det så att det blir lika olagligt...

Alltså, datat 5 och 7 separat är ju mkt möjligt som dom säger ej copyright.
På samma sätt infot 5+7.
Men, när man tar och bakar ihop allt detta, att man både tillhandahåller ett nät som har datat 5 och 7 samt att man ger ut infon "addera 5+7 så får du brittans låt"... Då börjar det nog tyvärr bli gråzon igen

Det är väl exakt samma sak med torrents idag?

datan delas i hundra små bitar som sedan sätts ihop av nerladdarens program vipps har han en hel film/låt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag är med i styrelsen för min BRF och jag har tystnadsplikt. Har skrivit på ett sånt papper men baserat på vad Aphex skriver så vet jag inte varför jag har tystnadsplikt. Nån som kan tipsa om vad för uppgifter jag kan tänkas komma över som inte redan är offentliga eller i vart fall inte hemliga?

Du kan ju fortfarande avtala fram att någon skall hålla tyst om vissa uppgifter medan man är anställd eller liknande, och om man inte gör det är det ett avtalsbrott vilket du ev kan bli avskedad eller stämd av den andra parten för. Men det betyder inte att du har tystnadsplikt i lagens mening, med regler om fängelsestraff och allt vad det är.
Om du har någon form av tystnadsplikt som styrelsemedlem i en BRF vet jag faktiskt inte.

Sen som sagt, att skriva juridiskt bindande avtal för illegal fildelning är lite som att betala skatt på förskingrade pengar.. måttligt slugt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Korsordsguru

Jag tror den här tråden börjar spåra lite. Finns det någon VPN-provider som kan utlova en viss bandbredd? T.ex. 5Mbps uppåt. Att man sen kanske inte får den hastigheten mot en lokal ISP i ryssland är ju en annan sak. Men jag antar att dold.se slänger in alla sina användare på en enda server med en 1Gbps-lina och låter folk slåss om bandbredden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Jag tror den här tråden börjar spåra lite. Finns det någon VPN-provider som kan utlova en viss bandbredd? T.ex. 5Mbps uppåt. Att man sen kanske inte får den hastigheten mot en lokal ISP i ryssland är ju en annan sak. Men jag antar att dold.se slänger in alla sina användare på en enda server med en 1Gbps-lina och låter folk slåss om bandbredden?

Tråd: "Vilken VPN-tjänst?"

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Jag tror den här tråden börjar spåra lite. Finns det någon VPN-provider som kan utlova en viss bandbredd? T.ex. 5Mbps uppåt. Att man sen kanske inte får den hastigheten mot en lokal ISP i ryssland är ju en annan sak. Men jag antar att dold.se slänger in alla sina användare på en enda server med en 1Gbps-lina och låter folk slåss om bandbredden?

I dagsläget har de två servers. En tredje ska vara klar nästa vecka.

Permalänk

Bland annat TRE erbjuder sedan förra sommaren ett kontantkort för trådlöst internet.
Inga nedladdningskvoter eller krav på registrering.
299 kronor i månaden blir det och jag har kommit upp i så mycket som drygt 1 mbit downstream = dryga timmen för 700 mbyte.
Helt okej och ett kraftfullt vapen mot IPRED.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Bland annat TRE erbjuder sedan förra sommaren ett kontantkort för trådlöst internet.
Inga nedladdningskvoter eller krav på registrering.
299 kronor i månaden blir det och jag har kommit upp i så mycket som drygt 1 mbit downstream = dryga timmen för 700 mbyte.
Helt okej och ett kraftfullt vapen mot IPRED.

1mbit = 0.125kByte/s , 450MB/h
Inte särskilt kul hastighet om man är van vid 100mbit och över 10MB/s i praktiken, dvs. 36 000MB/h

Hur är upphastigheten då ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Nej, det är inte kul. Jag har själv en 100/100 mbit lina också men i avvaktan på hur IPRED slår så använder jag uteslutande mitt mobila nät för torrents. (ej copyrightskyddat material) enl paragraf 7.
Uppladdningshastigheten brukar ligga på ungefär 1/5.
Men hastigheterna komer ju att öka kraftigt dom närmaste åren och det finns redan nu teknik för att tiodubbla hastigheten men det är fortfarande för dyrt och för lite efterfrågan.

Permalänk
Medlem

fortfarande ingen som kan svara om någon blivit dömd med torrent tekniken?
alla jag sett e på dc++

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
fortfarande ingen som kan svara om någon blivit dömd med torrent tekniken?
alla jag sett e på dc++

Är ju överhuvudtaget så få som blivit dömda så inte alls förvånande om ingen som använt sig av torrent blivit dömd. Gör inte heller torrenttekninen till ett säkert kort bara för att säg de 5 st tidigare dömda använt andra tekniker....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Nej, det är inte kul. Jag har själv en 100/100 mbit lina också men i avvaktan på hur IPRED slår så använder jag uteslutande mitt mobila nät för torrents. (ej copyrightskyddat material) enl paragraf 7.
Uppladdningshastigheten brukar ligga på ungefär 1/10.
Men hastigheterna komer ju att öka kraftigt dom närmaste åren och det finns redan nu teknik för att tiodubbla hastigheten men det är fortfarande för dyrt och för lite efterfrågan.

Tekniken finns ju för tiodubbla hastigheterna inom stadsnät också. Mobilt bredband kommer nog inom all överskådlig framtid ligga efter kabelbunden teknik. Dock så är det ju inte alls omöjligt att tro att båda teknikerna kommer vara nog snabba, dvs. ändå begränsas av hastigheten på lagringsmedian.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Hmm, öh jah, jag skickade en fråga till en musiker för ett tag sedan och undrade varför inte en av deras låtar ligger uppe på itunes och fick detta som svar idag:

"Hej. sorry försegt svar.. men det är meningen att skivbolaget ska fixa det där.. men allt går segt här i världen... ta hem den olagligt så länge! :)"

Är det fortfarande olagligt att ladda ner om musikern själv föreslår att "ta hem den olagligt så länge! :)"?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Haha vilket skön snubbe!

Permalänk

Greatful Dead och andra band från den tiden har ju länge tillåtit spridning och t.o.m. inspelning av konserter, så länge det inte sker i vinstsyfte.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Hur påverkar IPRED i Sverige mig som ålänning? Kan APB få ut information om mig via mitt Finska IP, för att sedan få den finska motsvarigheten till APB att stämma mig? Alternativt låta den finska motsvarigheten sköta hela jobbet? Vi har ju IPRED-lagar i Finland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EttEnkeltSvar
Hur påverkar IPRED i Sverige mig som ålänning? Kan APB få ut information om mig via mitt Finska IP, för att sedan få den finska motsvarigheten till APB att stämma mig? Alternativt låta den finska motsvarigheten sköta hela jobbet? Vi har ju IPRED-lagar i Finland.

Om något så tror jag bara att det vidarebefodrar "bevismaterialet" till den finska motsvarigheten och låter dem ev. sköta det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Om något så tror jag bara att det vidarebefodrar "bevismaterialet" till den finska motsvarigheten och låter dem ev. sköta det.

Så riskerna med fildelning har alltså inte höjts för Åland, då APB i Sverige hela tiden haft möjlighet att sända över skärmdumpar till finnarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EttEnkeltSvar
Så riskerna med fildelning har alltså inte höjts för Åland, då APB i Sverige hela tiden haft möjlighet att sända över skärmdumpar till finnarna?

Är ju ingen expert på hur detta funkar, men antar att det är så. Dock så är väl chansen stor att de tidigare inte orkat samla så mycket bevis eftersom det ändå inte varit lönt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Om någon annan har lånat din dator eller använt ditt nätverk till illegal fildelning så ska man inte straffas (enligt Henrik Pontén). Se länk nedan..

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.920447&renderingdepartme...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm, öh jah, jag skickade en fråga till en musiker för ett tag sedan och undrade varför inte en av deras låtar ligger uppe på itunes och fick detta som svar idag:

"Hej. sorry försegt svar.. men det är meningen att skivbolaget ska fixa det där.. men allt går segt här i världen... ta hem den olagligt så länge! :)"

Är det fortfarande olagligt att ladda ner om musikern själv föreslår att "ta hem den olagligt så länge! :)"?

Ja troligast är väl att musikern sålt rättigheterna till skivbolaget. Fast det är nog snarare musikern som begår avtalsbrott än du som begår upphovsrättsbrott.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem

Eventuellt lite ljus i rättsrötans mörker..

Citat:

Danmark nämns ofta som förebild till Ipred i Sverige. Men branschen har inte haft någon framgång vid rättegångar. Bevisen håller inte. De åtalade måste erkänna för att kunna fällas.

http://www.dn.se/kultur-noje/danmarks-ipred-en-flopp-1.838848

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
fortfarande ingen som kan svara om någon blivit dömd med torrent tekniken?
alla jag sett e på dc++

Det var ju någon stackar i Kina som fick 3 månader för att ha laddat upp filmer med hjälp av bittorent 2006 men sen dess har jag inte hört så mycket.

Källa: http://nok.idg.se/2.1046/1.88449

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator-tar-strid-mot-ipre...

"En rad bokförlag begärde via Solna tingsrätt att den svenska operatören Ephone ska avslöja vem som ligger bakom en ftp-server, som enligt anklagelserna används för att sprida ett stort antal ljudböcker.

Nu säger Ephones vd Bo Wigstrand att bevisen inte räcker för att personuppgifterna ska läggas ut.

– Vi har anlitat ett juridiskt ombud som hjälper oss att titta på det. Man har gjort bedömningen att bevisningen inte räcker för att lämna ut uppgifterna, säger han till Computer Sweden.

Operatören har 14 dagar på sig att lämna in sitt formella svar till tingsrätten. Budskapet är klart: Den information som förlagens advokater har visat upp räcker inte.

– Vi vill värna om våra kunder. Om information ska lämnas ut så ska det överensstämma med lagen.

Om Solna tingsrätt ändå kommer fram till att bevisningen räcker så kommer Ephone att följa ordern, enligt Bo Wigstrand

– Men där är vi inte än, säger han.

Anmälan har även kritiserats av säkerhetsexperten André Rickardsson, som menar att bevisningen är svag och att den kan ha tagit fram genom dataintrång, något som dock bestämt förnekades av Antipiratbyrån."

Lycka till framöver Ponten o kompani..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltsjukt
Klart det måste vara Abonemangsinnehavan som kommer åka på det, han är ju i dagsläget yttersansvarig för abonnemanget.
Hur skall dom kunna bevisa vem som sitter vid datorn? hur skall det gå till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Hur ska de kunna sätta dit någon om de inte hittar något bevismaterial (förutom en SS, ska de sätta dit fortkörare med en stillbild på bilen?)

Bil - bilägare - bilförare är ett bra liknande exempel.
Inte alls fel att använda det som liknelse här.

Det krävs bevis för att du körde.
Därför räcker det inte med en halvsuddig bild från fartkameran.
Det ska vara utom ALLT rimligt tvivel att det verkligen är du.

Samma med datorer och internet abbonemang.
Och vem åker dit om någon laddar ned från en dator på en skola eller internetcafe.
Måste bevisas vem som startade nedladdningsprogrammet..

Det är den aktuella brukaren och inte ägaren/innehavaren som är ansvarig.
Den som utför handingen.

- Om jag hyr en bil och kör i fyllan är det god chans JAG åker dit.
Finns inte en chans att dom tar biluthyraren.

Kan finnas fall där man kan åka dit för medhjälp till brott
- om man tillhandahåller utrustning och vet om och det är uppenbart att den ska användas i brottsligt syfte.
Men även här måste detta bevisas på något sätt, att man visste eller förstod det.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

haloboy, problemet är ju att lagstiftaren, regeringen, har sålt ut våran integritet så det här kommer röra sej om civilrätt och civilmål. Där är beviskraven lägre och det handlar enbart om sannolikhet om det är så att det inte finns någon bevisning alls. Visar målsägaren upp dokument dom kallar för bevisning men du inte har någon bevisning alls för din oskuld är det osäkert om du kan gå fri.

Man har ju godtagit skärmdumpar som bevisning i brottsmål så i civilmål kommer dom nog bli praxis som godtaglig bevisning.