Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Källan för citaten var http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Jo intressant exempel du tar upp där.

Elgot: du verkar inte vilja förstå vart jag och lite fler pesoner vill komma i diskussionen. Av ren nyfikenhet vad har du för syn på http://frapedia.se/wiki/ACTA ?

Lite typexempel på vad det skulle inbära..

- Internetleverantörer ska filtrera trafiken för att stoppa upphovsrättsbrott.

- Internetleverantörer ska kunna ställas till svars för trafiken på deras nät.

- Internetleverantörer ska ta bort allt material som medieindustrin önskar.

- Avstängda Internetabonnemang för fildelare.

- Att djuplänka till copyrightskyddat material ska göras olagligt, det vill säga även om länken inte går direkt till materialet (detta skulle i förlängningen kunna göra vanliga sökmotorer olagliga).

- Fildelning ska bannlysas på myndighetsdatorer.

- Länder med en hög produktion av piratkopierade skivor ska införa ett speciellt licens-system för att kontrollera försäljning och export av skivor.

- Tillgången på den plast som används för att tillverka brännbara skivor ska förses med restriktioner.

- Brännbara skivor ska förses med unika koder för att det ska gå att spåra ursprunget.

- Tillverkare av brännbara skivor ska upprätta register för att beställare av skivor som använts till piratkopiering ska kunna spåras

och biltillverkare ska ställas till svars för fortkörningar, krockar etc.

Tillsammans med vägverket förstås..

Järnhandlare skall hållas ansvariga för yxmord och serienummer krävs numera på alla yxor.

Du kan inte hålla någon ansvarig för vad folk gör med deras produkt det är ju helt jävla fil.

Arla stämd för mord.. Man dränktes i mjölk..
låter ju helt fint det här..

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte öppna det trådlösa, däremot kan man hävda att trådlösa nätverket var öppet vid tillfället då den olagliga fildelningen skedde. Inte lätt att bevisa att så INTE var fallet (vilket ju APB ska göra). Så länge du inte erkänner är det inga problem OM de mot förmodan skulle hoppa på dig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyholicxxx
Jag testade swiss vpn tjänsten
http://www.swissvpn.net/

kostar 5 dollar för en månad

och visst man vart ju anonym då ens ip nummer kommer från
Zürich Schweiz och i det landet har man inte liknande lagar
men problemet var att jag kom typ upp i 300kbit/s med min 100/100 lina
så då blir ju den tjänsten ganska meninglös

men anonym är man så det räcker:

How is the data that passes through the VPN tunnel encrypted?
SwissVPN uses 128-bit MPPE encryption, and the authentication protocol is MS-CHAPv2.

Are any other, even stronger authentication protocols supported?
For even higher security, the EAP-TTLS authentication protocol is also supported; however this requires a (free) client to be installed:

Någon mer som testat SwissVPN? Sitter man på en 100/100 lina och rasar ner till 300kbit/s så är tjänsten ju mer eller mindre värdelös. Det är alltså deras server-kapacitet som flaskhalsar? I så fall borde väl alla dessa VPN-tjänster bli bättre i takt med att företagen bygger ut sin kapacitet nu när efterfrågan exploderat?

Permalänk
Medlem

Om några år måste man säkert ha intyg från regeringen så fort man ska ut på nätet...

Permalänk
Medlem

kan dom inte se mac-adressen på den dator som har laddat ner något?
Då är det ju rätt lätt för dom att bevisa att att det inte var någon som fulsurfade på ditt trådlösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmen
kan dom inte se mac-adressen på den dator som har laddat ner något?
Då är det ju rätt lätt för dom att bevisa att att det inte var någon som fulsurfade på ditt trådlösa.

Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmen
kan dom inte se mac-adressen på den dator som har laddat ner något?
Då är det ju rätt lätt för dom att bevisa att att det inte var någon som fulsurfade på ditt trådlösa.

Kan de inte på min trådlösa iaf. Man kan se den som är inloggad just nu men inte vilken macadress som var inloggad 1 april...

Eller var menar du att de ser macadressen?

Förövrigt hade det varit lugnt i mitt fall då mitt ena nätverkskort har en förmåga att byta macadress lite då och då. En feature numera!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmen
kan dom inte se mac-adressen på den dator som har laddat ner något?
Då är det ju rätt lätt för dom att bevisa att att det inte var någon som fulsurfade på ditt trådlösa.

mac-addresser syns inte utanför ditt eget lokala nät, så nej det kan dom inte. mac är dessutom lika lätt att byta som ip, så det skulle inte bevisa något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Word

bra inlägg.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Ingen som hört vad som händer med "ipredator" skulle det inte vara klart till den 1te april ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått allt att funka med Ivacy, ska man känna sej säker nu eller bör man även köra via en proxy för att känna sej helt säker?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nu har jag fått allt att funka med Ivacy, ska man känna sej säker nu eller bör man även köra via en proxy för att känna sej helt säker?

Det ska nog räcka med Ivacy.

Vad får du för hastigheter via Ivacy då? Funderar på att snart införskaffa ett konto från just dem.

Permalänk

Det finns bara en lösning på det här.

Någon måste starta en bredbandstjänst som inte lagrar information. Nu vet jag iof inte om de har skyldighet att göra det eller inte.

Olika typer av VPN tjänster kommer inte fungera för att jag som privatperson inte tänker att surfa i 10kb/s...

Permalänk
Medlem

VPN tjänsterna suger, går fan fortare att cykla till Hollywood och hämta filmen...

Kommer ingen på nått, som ger mer fart än VPN snart, är det bara att inse att IPRED fungerar.

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem

Läskigt det här. Inte bara för oss som fildelar (om än inte mycket nu för tiden), utan för att man släppt på de demokratiska principerna så mycket i vårt land att man låter privata intressegrupper få agera poliser.

Riktigt hemskt, men det kommer kosta dem. Piratpartiet kommer nog gå starkt fram i juni/2001. De får min röst i alla fall, oavsett min tidigare ideologiska uppfattning. Inte bara pga IPRED, men sammanlagt med alla andra lagar som stiftas och de som ligger i pipelinen så är steget närmare till att staten installerar kameror i ditt hem... "Varför inte? Bara kriminella har något att dölja?"-retoriken har ju funkat hitintills.

Några frågor angående det hela. (Känner mig som en riktig datornovis, när man levt med Mac några år så blir det väl så...):

* Finns det något sätt att göra sitt trådlösa nätverk öppet till 50% eller dylikt. Bandbreddsmässigt alltså. Antar att det är routerspecifikt (jag har Comhems trådlösa Cisco), men det kanske går att lösa på något sätt. Jag upplever själv att min förmåga att surfa går åt skogen om jag tankar något via bittorrent, vill inte ens tänka på hur det blir om det är massa andra människor också.

- * En specifik fråga ang Comhem: Just nu har jag öppnat port 6010 för bittorrent för mig själv. Hur gör man det på ett öppet nätverk, alltså för alla. För om det bara är jag som kan fildela via torrents så kan väl de bevisa att det var jag ändå?

* Angående kryptering: Vad hjälper det? Om man hamnar i den situationen så kan de väl ändå tvinga en att uppge lösenordet? I alla fall i en domstol.

- * Går det exempelvis att kryptera en extern USB HD där man kan lägga allt olagligt? Hur fungerar det då rent praktiskt... frågar den om lösen när man ansluter eller måste man starta om med HDn inkopplad?

Själv är jag som sagt riktigt sugen på att förutom den politiska manifestationen att rösta på ett missnöjesparti, faktiskt börja med regelrätt fildelning. Från att ha mest ha laddat hem gamla independentalbum och TV-serier utan sändning i Sverige så är jag ganska sugen på att köpa en fet hårddisk och börja skaffa mig svenska ljudböcker, filmer och mainstreamskivor bara för att jävlas...

Visa signatur

Om vi inte gör bruk av nedskjutning på stället, kommer vi ingen vart. Det är bättre att utrota hundra oskyldiga än att låta en skyldig slippa undan. - Lenin (skulle gillat FRA & IPRED)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det ska nog räcka med Ivacy.

Vad får du för hastigheter via Ivacy då? Funderar på att snart införskaffa ett konto från just dem.

Sitter med en ganska halvtrög ADSL 24/2 här från början så jag hastigheterna är väll ungefär som vanligt.
När jag spelar wow däremot så kopplar jag av Ivacy för latencyn blir så dålig annars (över 400ms).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thorn

* Angående kryptering: Vad hjälper det? Om man hamnar i den situationen så kan de väl ändå tvinga en att uppge lösenordet? I alla fall i en domstol.

Det hjälper ingenting när det gäller IPRED eftersom de då går efter vad de sett att du gjort på nätet. Skärmdumpar från Torrent-klienter där din IP-adress syns anses väl av åklagarsidan vara fulltgott bevismaterial (hoppas bara att domare och annat inser det befängda i det, det får vi snart reda på...). Hur som helst så kan folk (om man nu ska räkna Pontén som folk) i alla fall hålla koll på vad du egentligen laddar ner och upp i nätverk som BitTorrent.

Man kan kanske tänka sig att dessa aktiviteter även skulle kunna leda till att polisen gör en husrannsakan för att se vad du har på din hårddisk och då skulle du må bra av att ha din disk krypterad, ifall du inte vill att farbror Blå får reda på vad som finns där.

När det gäller att tvinga av dig lösenordet - vad skulle de göra, tror du? Tumskruvar och glödande kol har inte använts i Sverige på ett tag, så det är väl bara att hålla käft och säga att du glömt bort det. Annars går det i vissa krypteringssystem (t.ex. TrueCrypt) att ha dubbla nycklar, där man använder en "falsk" när man tvingas av nyckeln, men då visas bara det man vill visa. "Undrar varför killen krypterade sina fria linuxdistributioner egentlige..."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thorn

- * Går det exempelvis att kryptera en extern USB HD där man kan lägga allt olagligt? Hur fungerar det då rent praktiskt... frågar den om lösen när man ansluter eller måste man starta om med HDn inkopplad?

Om du nu har material som du inte vill att någon ska veta om att du har så kan du använda t.ex. TrueCrypt för att kryptera innehållet på en disk. I TrueCrypt anger du din nyckel när du monterar din krypterade volym. Jag tror att du kan ha TrueCtypt-applikationen i sig på den externa disken om du vill (Traveler mode), men då ska du nog inte kryptera den delen av disken.

Kör AES-Twofish-Serpent eller nåt sånt med en mastig nyckel så lär det inte vara värt besväret för någon att ens försöka knäcka det (i och för sig kan de nog inte veta hur hård kryptering du har...). Själv kör jag med 256-bitars AES, det täcker mina behov skulle jag tro, det drar inte ner skriv- och läshastigheten så farligt heller.

Permalänk

Har testat ett par program

Mullvad, ett väldigt enkelt program. bypassar din egentigla nätverkslokalation och använder sina egna servrar... -50% bandbredd =/
Testade gratis programet Tor som jag fortfarande inte har fått huvudet omkring men det verkar även det minska bandbredden avsevärt..

Det tredje jag testat är "hide my ip" och den ger för 70 spänn i månaden dej hur många ip "byten" du vill.. i gratisversionen får du bara dock nå ip i usa eller UK..men i premium adresser över världen.. Det funkar gallant om man kör gammla tested whatsmyip.. så stämmer det finfint.. jag har inte märkt utav någon bandbredds minskning. 128 bitars ssl encryption.. funkar med det mesta...ja har testat firefox,utorrent kaspersky,Msn messenger.. anyway mycket mera stuff... kan ej uttala mej i hur bra det verkligen är..
hide-my-ip.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Dold.se har ju en liknande tjänst, & dom påstår att hastigheten inte ska påverkas!.
Någon som har testat deras tjänst?.

dold.se FAQ:
Kommer min nätverksprestanda att påverkas negativt när jag använder Dold.se?

Nej, du ska inte märka av några negativa effekter på hur snabbt det går att använda internet när du använder Dold.se. Våra system är konstruerade för att vara snabba och tillförlitliga.

"090401: För närvarande är systemet överbelastat."

Visa signatur

ASUS P5B plus | Intel Q6600 | 4GB DDr2 | Ati 4850

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara , det är alltså mindre chans att man "åker dit" om man laddar ner en film, ett spel,musik eller något från ett annat land?

Jag menar t.e.x om jag laddar ner en SVENSK film är det väll endå större sannolikhet att dom sätter dit mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxann
En snabb fråga bara , det är alltså mindre chans att man "åker dit" om man laddar ner en film, ett spel,musik eller något från ett annat land?

Jag menar t.e.x om jag laddar ner en SVENSK film är det väll endå större sannolikhet att dom sätter dit mig.

Har också funderat lite på det. Men jag tror att även att många av de större utländska trackers infiltrerade. Dessutom så finns det ju utländska avdelningar av dessa bolag/organisationer som lär lämna ut data till dom svenska.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Är IPRED så mkt att bry sig om då?

Om någon sliter hem en låt, tvivlar på att det gör så mkt, eller snarare, att någon orkar bry sig.

nu på senare år har jag blivit riktigt duktig på köp spel & liknande, det är skönt att slippa trojaner m.m. samt att man KAN spela online

men i det stora hela tycker jag det verkar lite överdrivet, den här rädslan.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

Jag fruktar endast fruktan.

Permalänk
Medlem

hur många har blivit dömda genom att fildela med torrent tekniken?
vad jag vet har alla dom jagat varit på dc+

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Jag har en tanke som jag lagt fram tidigare, men fick ingen respons.

Om man använder sig av privata trackers kan man ju ha ett användaravtal som alla får skriva under. Denna avtal innebär att man förbinder sig till tystnadsplikt och inte föra vidare något information som man ev. kommer över på den här trackern.

Man kan t.o.m. dra det vidare och ha ett litet script/program som man måste ladda ner som möjliggör användandet av trackern. Detta mjukvara (som ju omfattas av upphovsrätt) har man endast rätt att använda om man uppfyller vissa krav. Pontén uppfyller inte dessa krav, så skulle han ändå använda mjukvaran bryter han mot den heliga upphovsrätten och vi kan med IPRED's hjälp skicka kravbrev till honom.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

haha ja du sl2wm-rocks, tanken är ju fin. Tror dock inte att det skulle hålla

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
haha ja du sl2wm-rocks, tanken är ju fin. Tror dock inte att det skulle hålla

Nej, jag har ju lärt mig att allt som låter för bra för att vara sant är inte sant. Men, vad exakt skulle det falla på ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

att avtalet skyddar något som är olagligt enligt svensk lag? eller?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
att avtalet skyddar något som är olagligt enligt svensk lag? eller?

Olagligt o olaligt. Avtalet tvingar en till tystnadsplikt, som gäller allt, dvs. även IP-nummer på dem som distribuerar Linux distributioner eller vad KalleBalle skrivit i trackerns forum Utan att ha varit inne och samlat bevis finns det ju ingenting som säger att det som skyddas är olagligt.

De som har tystnadsplikt i sitt yrkesutövning får ju bara bryta den om det gäller brott med ett straffvärde på över 2 år (och lite andra regler om det gäller minderåriga), vilket ju fildelning inte ger.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Olagligt o olaligt. Avtalet tvingar en till tystnadsplikt, som gäller allt, dvs. även IP-nummer på dem som distribuerar Linux distributioner eller vad KalleBalle skrivit i trackerns forum Utan att ha varit inne och samlat bevis finns det ju ingenting som säger att det som skyddas är olagligt.

De som har tystnadsplikt i sitt yrkesutövning får ju bara bryta den om det gäller brott med ett straffvärde på över 2 år (och lite andra regler om det gäller minderåriga), vilket ju fildelning inte ger.

För mitt välmående och en god nattsömns skull så väljer jag att hoppas och tro på precis som du säger här, Sl2wm. Skulle vara så fint om det kunde få vara så enkelt

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Olagligt o olaligt. Avtalet tvingar en till tystnadsplikt, som gäller allt, dvs. även IP-nummer på dem som distribuerar Linux distributioner eller vad KalleBalle skrivit i trackerns forum Utan att ha varit inne och samlat bevis finns det ju ingenting som säger att det som skyddas är olagligt.

De som har tystnadsplikt i sitt yrkesutövning får ju bara bryta den om det gäller brott med ett straffvärde på över 2 år (och lite andra regler om det gäller minderåriga), vilket ju fildelning inte ger.

De som har tystnadsplikt rörande vissa klart definierade typer av uppgifter de kommer i kontakt med i sin yrkesutövning har det för att lagen säger så, inte pga något avtal de skrivit på.

"Avtal" av just den typen du beskriver har för övrigt varit vanligt förekommande bland pirater sedan man använde BBSer och disketter för att fildela, de hade ingen juridisk betydelse då och har det med all sannolikhet inte nu heller.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion