Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men jag har 100/100 så det är inte tillräckligt för mej.

Förklarar saken. Jag har nämligen bara 2/2.

Permalänk
Medlem

kl 00:00 drar lagen igång, är det bra att sattsa på tpb IPREDator?
de som har testat den nu framöver får gärna höra av sig hur ni tycker den fungerar

/g

Permalänk
Medlem

http://www.metro.se/2009/03/30/25015/pa-onsdag-startar-jakten...

Citat:

– Vi börjar redan på onsdag morgon med att samla in nya bevis mot fildelare eftersom inga bevis insamlade före den 1 april får användas. De som fildelar efter 1 april löper en helt klart större risk att åka dit än tidigare, säger Lars Gustafsson, vd för skivbranchens intresseorganisation ifpi..

Det är bla kommentarer som denna som man blir fundersam över deras teknik att "spåra" fildelare

Vilka bevis? IP nummer som bevisar vem som gjort vad? Skärmdumpar?

Jag har inte sett någon teknisk bevisning mot en fildelare, bara erkännande och varningsbrev

Citat:

Bara ifpi planerar att samla in bevis mot hundratals fildelare under de kommande månaderna. Men både ifpi och deras motsvarigheter inom

Som sagt... skulle vara intressant att veta vilka mer bevis de pratar om? IP nummer och skärmdumpar?

Citat:

I första hand är både ifpi och antipiratbyrån ut efter de som fildelar stora mängder film- och musik.
– Vi fokuserar på det stora fildelarna men det finns inga fribiljetter, säger Henrik Pontén.

Hur ska de veta vilka som är de "som fildelar stora mängder"?

Blir de då inte tvugna att just besöka dc hubbar, att besöka olikta torrentsidor för att se vem som lagt upp? se deras ratio osv?

Återigen

Det är skillnad på att begära identitet för att få en adress ip numret är knutet till och kunna skicka kravbrev till

En annan sak att bevisa vem som gjort vad

Detta har ju för tusan knappt uppmärksammats i media? Inte ens idag uppmärksammar man detta!

Utan det ska var helt ok att skicka kravbrev och det är DU som ska bevisa du är oskyldig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIller-Valle
En ganska självklar verksamhet detta. Som du sagt innan känns användandet av denna lagen inte direkt aktuell när det gäller fildelning. Signalspaning är just spaning mot hot. Hot mot riket. Var är hotet mot riket i fildelning? Skulle Warner Bros osv vara ett hot mot Sverige om de inte får fast fildelare? Lagen gör det möjligt att se vad du tankar, men onödig att använda till ändamålet..

Eftersom definitionen av ordet "hot" i den meningen är väldigt luddig, alltså man tog bort ordet "militärt" från meningen så kan det handla om hot mot Sveriges ekonomi. Vi har redan sett hot om uteslutning från WTO om vi inte spärrar Piratebay, AllofMp3 stängdes ner under liknande omständigheter.

Om USA hotar med uteslutning från WTO så är Det ett hot mot riket och då kommer FRA vara användbar mot fildelare. Hypotetiskt, javisst, men det är möjligt, fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Jahapp, sååååå... låt oss säga att du endast sitter inom stängda torrent communitys, hur ska Ponten o kompani ta sig in där och se vad du gör med de filer som läggs upp och försöka sätta dig dig utan att dom själva brutit mot xxx antal olika lagar?

Vilka lagar skulle dom bryta mot? Jag trodde det här var passé för länge sen att Dom skulle bryta mot lagen när dom antingen tankar hem från dej eller delar ut material själva. Dom gör ju naturligtvis inget utan upphovsmannens tillstånd, med det inte sagt att Du är tillåten att ladda hem/ladda upp.

Privata communitys, hur menar du då? Ett community som endast du och dina vänner IRL har tillgång till eller Swedvdr till exempel? SweDvdr sitter dom med all sannorlik redan på och har säkert en fin ratio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lars Gustafsson påpekar också att det nu blir möjligt för alla som skrivit en bok, spelar in egenkomponerad musik eller på något annat sätt äger upphovsrätten till något verk att själva driva sin egen piratjakt.

http://www.metro.se/2009/03/30/25015/pa-onsdag-startar-jakten...

Grattis, nu har Hells Angels och andra kriminella organisationer ett utmärkt verktyg att få reda på någons identitet.
Möjligheterna är oändliga!
Jag ska ta reda på massa rika människor ip-nummer sen använda "bevismaskinen" för att pressa dom på pengar. Egentligen behöver man bara ta massa random ip-nummer och sedan gå till domstol med dom. Efter tillräckligt många så borde man ha fått ihop ett antal drivbara som kan ge avkastning. Skönt att slippa ha ett 7-16 jobb.

Edit: Om tillräckligt många gör som jag skrev nu kommer det bli inflation på utpressningsbrev och domstolarna kommer inse att det är stört omöjligt att koppla ihop en IP-adress med ett personnummer.

Edit2: Äh, varför krångla till det. Slå upp telefonkatalogen och skicka vanliga brev till massor slumpvis valda människor. Kräv på 5-10 tusen var annars hotar man med rättegång. Alltid är det några som betalar. Det är ju detta upphovsmaffian kommer syssla med så varför kan inte andra vanliga Svenssons syssla med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Äh, varför krångla till det. Slå upp telefonkatalogen och skicka vanliga brev till massor slumpvis valda människor. Kräv på 5-10 tusen var annars hotar man med rättegång. Alltid är det några som betalar. Det är ju detta upphovsmaffian kommer syssla med så varför kan inte andra vanliga Svenssons syssla med det.

Du missar hälften. Upphovsrättsinnehavarna har rätt att kräva ersättning om du olovligen sprider deras verk. Olaga hot är däremot inte lagliga; låt bli. För övrigt vet vi väl inte hur "maffian" kommer uppföra sig? Finns det skäl att tro att de inte kommer sköta sig exemplariskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du missar hälften. Upphovsrättsinnehavarna har rätt att kräva ersättning om du olovligen sprider deras verk. Olaga hot är däremot inte lagliga; låt bli. För övrigt vet vi väl inte hur "maffian" kommer uppföra sig? Finns det skäl att tro att de inte kommer sköta sig exemplariskt?

Jo, självklart är olaga hot olagliga.
Däremot så är det inte olagligt att hota med att stämma någon om de inte gör som man vill. Det är ju att förhandla om förlikning i en tvist innan man går vidare till domstolarna, vilket säkert uppskattas av överbelastade domstolar. Att komma med påhittade påståenden för att få pengar är nog säkert bedrägeri eller något liknande men det blir nog inte så lätt för poliserna att bevisa att upphovsmännen inte bara gjorde ett "ärligt misstag".

Förutom HA och liknande organisationer så finns det ju andra grupper eller personer som skulle kunna missbruka IPRED. Till exempel så skulle ju adware-företag kunna gå runt och kräva licenspengar från rätt så många personer.
"Betala 5000kr inom en månad eller så drar vi dig inför domstol, beslagtar din dator i x antal månader för att säkra bevis och får din bredbandsuppkoppling uppsagd pga upphovsrättsbrott. Välj själv, men våra advokater är mycket bra på sånt här."

Egentligen behövs det väl bara en person med en halvskum porrsida där offret lockas att gå förbi någon sorts "spärr". (Så att innehavaren kan hävda att offret inte hade tillåtelse att komma åt filerna.) Sedan är det ju bara att skicka ut erbjudandena.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Förutom HA och liknande organisationer så finns det ju andra grupper eller personer som skulle kunna missbruka IPRED.

Men är verkligen ipred och liknande en så stor revolution för sådana som redan är vana att tänja lite på lagen? Är det inte lättare för motorcykelgängen att hitta din adress på eniro och sedan hota med att slå din fru?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
"Betala 5000kr inom en månad eller så drar vi dig inför domstol, beslagtar din dator i x antal månader för att säkra bevis och får din bredbandsuppkoppling uppsagd pga upphovsrättsbrott. Välj själv, men våra advokater är mycket bra på sånt här."

Dock hänger ju detta på att man inte skulle behöva särskilt goda bevis för att döma någon för dessa brott, och att så skulle vara fallet har vi väl inget som tyder på? Man skulle ju lika gärna kunna hota med att stämma folk för att de har kört över ens brevlåda, som någon var inne på i någon annan tråd för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du missar hälften. Upphovsrättsinnehavarna har rätt att kräva ersättning om du olovligen sprider deras verk. Olaga hot är däremot inte lagliga; låt bli. För övrigt vet vi väl inte hur "maffian" kommer uppföra sig? Finns det skäl att tro att de inte kommer sköta sig exemplariskt?

I samtliga andra länder dom har fått härja fritt har dom ju inte direkt skött sej. Upphovsmaffian styr och ställer så även om Ponten och kompani vill gå försiktigt fram och bossarna längre upp vill ta i med hårdhandskarna så har inte Ponten nån talan utan får söka sej ett anat jobb om han inte rätar sej i ledet.

Klart som fasen att dom inte kommer "sköta sej exemplariskt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men är verkligen ipred och liknande en så stor revolution för sådana som redan är vana att tänja lite på lagen? Är det inte lättare för motorcykelgängen att hitta din adress på eniro och sedan hota med att slå din fru?

Dock hänger ju detta på att man inte skulle behöva särskilt goda bevis för att döma någon för dessa brott, och att så skulle vara fallet har vi väl inget som tyder på? Man skulle ju lika gärna kunna hota med att stämma folk för att de har kört över ens brevlåda, som någon var inne på i någon annan tråd för ett tag sedan.

Min ip-adress står inte listad på Eniro. HA var bara ett exempel, vilken kriminell organisation som helst kan med lagens samtyckande ta reda på personuppgifter om en annars helt anonym person, enda dom behöver är en ip-adress och lite list.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Finns det skäl att tro att de inte kommer sköta sig exemplariskt?

Öh, ja det finns det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_CD_copy_protection_scan...

Kort, på svenska: Sony smyginstallerade DRM. DRM öppnade upp för annan skit att komma in på datorerna. Själva koden Sony använde för sitt malware hade de själva stulit från en annat kodare.

Visst, lita du på dessa företag. Blond och blåögd också?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Min ip-adress står inte listad på Eniro.

Nej, men förmodligen har du redan intressantare personuppgifter fritt tillgängliga i offentliga handlingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
HA var bara ett exempel, vilken kriminell organisation som helst kan med lagens samtyckande ta reda på personuppgifter om en annars helt anonym person, enda dom behöver är en ip-adress och lite list.

I värsta fall får man väl låta bli att avslöja sin ip-adress för busarna; ungefär som när man låter bli att tala om sitt namn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Kort, på svenska: Sony smyginstallerade DRM. DRM öppnade upp för annan skit att komma in på datorerna. Själva koden Sony använde för sitt malware hade de själva stulit från en annat kodare.

Och därav drar du alltså slutsatsen att sony är onda och att därför skivbolag över lag är onda? Visst är det kanske osannolikt att alla skall sköta sig idealt, men mycket vet vi faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

Ja, och tänk om dom kan skicka en atombomb genom linan POFF!! *ASG*

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Och därav drar du alltså slutsatsen att sony är onda och att därför skivbolag över lag är onda? Visst är det kanske osannolikt att alla skall sköta sig idealt, men mycket vet vi faktiskt inte.

Onda? Nej.

Att de inte kommer att sköta sig exemplariskt? Ja.

Sluta lägg ord i mun på mig. Du frågade ifall det finns skäl att tro att de inte kommer att sköta sig exemplariskt. Det finns det.

Vi *vet* en sak dock: hade bolagen varit en gnutta framåtsträvande så hade de gjort tjänster som spotify/itunes redan innan klockan tickade över till andra milleniet. De hade rapporter på bordet, men valde att klänga sig fast vid fysisk mjukvara just för att de karvade guld med täljkniv. Att sedan glada amatörer öppnade upp för smidiga sätt att leta och ladda hem musik/filmer är ingen annans fel än just dessa bolag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Vi *vet* en sak dock: hade bolagen varit en gnutta framåtsträvande så hade de gjort tjänster som spotify/itunes redan innan klockan tickade över till andra milleniet. De hade rapporter på bordet, men valde att klänga sig fast vid fysisk mjukvara just för att de karvade guld med täljkniv.

Sådär kan du väl inte säga? Om mänskligheten hade varit en gnutta framåtsträvande hade vi väl också haft flygande bilar nu? De har all rätt att göra som de vill med sin musik/film; om de tycker det är roligare (och mera lönsamt) att sälja skivor än att utveckla elektroniska tjänster får de väl fortsätta med det?

Permalänk
Medlem

Vore kul om man kunde se statistik på hur hårt belastade alla linor är denna kväll jämfört med för någon månad sen...

Permalänk

Kul med så mycket aktivitet i tråden!

Jag har ett litet förslag...
Kan man inte lägga upp en liten bild eller en teckning etc. som man själv gjort (det bästa är om en kompis har gjort den) på tex Pirate Bay och sedan själva gå till domstol och begära ut uppgifter om de som har tankat ner bilden? Jag som har gjort bilden är ju då upphovsrättsinnehavare och kan alltså begära ut uppgifter. Det är ju inte svårt att ta IP:na på dom som har laddat ner min lilla bild.
Syftet med detta är ju att dels få lite insyn i vilka uppgifter skivbolagen får ut och sedan så kommer ju tingsrätten att drunkna i arbete vilket borde sinka det hela ganska mycket.

Bara en liten tanke i diskussionen..

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Kul med så mycket aktivitet i tråden!

Jag har ett litet förslag...
Kan man inte lägga upp en liten bild eller en teckning etc. som man själv gjort (det bästa är om en kompis har gjort den) på tex Pirate Bay och sedan själva gå till domstol och begära ut uppgifter om de som har tankat ner bilden? Jag som har gjort bilden är ju då upphovsrättsinnehavare och kan alltså begära ut uppgifter. Det är ju inte svårt att ta IP:na på dom som har laddat ner min lilla bild.
Syftet med detta är ju att dels få lite insyn i vilka uppgifter skivbolagen får ut och sedan så kommer ju tingsrätten att drunkna i arbete vilket borde sinka det hela ganska mycket.

Bara en liten tanke i diskussionen..

Jag har funderat på något liknande själv... En liten organisation där vi tar massa acceptabla bilder, kvantitet före kvalitet, lägger upp som "FREE img-directory .jpg Copyleft", sedan stämmer vi skiten ur alla som laddar ner! Framförallt personer som använder enligt det polaren beskrivit.

Nä, men jag ska nog börja med Ivacy för mitt vardagliga surfande, sedan kör jag på att lära mig allt om truecrypt och att kryptera all lagrad data jag har.
Väntar nog på syndabockar eller kryphål innan jag börjar dela familjefilmer igen! Känns bäst så och kommer informera alla jag känner (och tycker tillräckligt mycket om ...) om detta ^^
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Vore kul om man kunde se statistik på hur hårt belastade alla linor är denna kväll jämfört med för någon månad sen...

Haha! Sant, hade varit intressant. 20 min kvar nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Kul med så mycket aktivitet i tråden!

Jag har ett litet förslag...
Kan man inte lägga upp en liten bild eller en teckning etc. som man själv gjort (det bästa är om en kompis har gjort den) på tex Pirate Bay och sedan själva gå till domstol och begära ut uppgifter om de som har tankat ner bilden? Jag som har gjort bilden är ju då upphovsrättsinnehavare och kan alltså begära ut uppgifter. Det är ju inte svårt att ta IP:na på dom som har laddat ner min lilla bild.
Syftet med detta är ju att dels få lite insyn i vilka uppgifter skivbolagen får ut och sedan så kommer ju tingsrätten att drunkna i arbete vilket borde sinka det hela ganska mycket.

Bara en liten tanke i diskussionen..

HAHA! JA! Det ska jag göra! Ska jobba på det till helgen, jag lovar. Återkommer med besked här senare.

/joar.

EDIT: Fyfan... Jag läste just igenom den här tråden från början och insåg just hur jäka tragiskt hemskt det här är. Det går utförs med vårt samhälle. Klart bolagen ska försöka få pengar för sitt jobb, men IPRED är fel sätt. Nu går jag och lägger mig innan jag blir DEPRImerad.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag har funderat på något liknande själv... En liten organisation där vi tar massa acceptabla bilder, kvantitet före kvalitet, lägger upp som "FREE img-directory .jpg Copyleft", sedan stämmer vi skiten ur alla som laddar ner! Framförallt personer som använder enligt det polaren beskrivit.

Nu är det oklart vad ni vill uppnå, men om det är tänkt som någon form av missbruk är det väl misslyckat? Snarare hjälper ni skivbolag och liknande genom att straffa folk som inte tvekar att ladda ned material de inte har rätt till via fildelningstjänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det oklart vad ni vill uppnå, men om det är tänkt som någon form av missbruk är det väl misslyckat? Snarare hjälper ni skivbolag och liknande genom att straffa folk som inte tvekar att ladda ned material de inte har rätt till via fildelningstjänster.

Tanken är att tjäna pengar på en lag som enligt mig är helt idiotiskt och får mig att gråta. Lite i en kommersiell protest där vi själva kan tjäna pengar på omoraliska grunder.
På vilket sätt är detta misslyckat? Det är ju samma princip dem själva använder sig utav, ladda upp saker som folk inte får ladda ned.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Tanken är att tjäna pengar på en lag som enligt mig är helt idiotiskt och får mig att gråta. Lite i en kommersiell protest där vi själva kan tjäna pengar på omoraliska grunder.
På vilket sätt är detta misslyckat? Det är ju samma princip dem själva använder sig utav, ladda upp saker som folk inte får ladda ned.
//pscs3

Och nu suger alla på Internet... Tillbaka till CoD4 och bort från forum för mej ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Tanken är att tjäna pengar på en lag som enligt mig är helt idiotiskt och får mig att gråta. Lite i en kommersiell protest där vi själva kan tjäna pengar på omoraliska grunder.
På vilket sätt är detta misslyckat?

Nej, jag menar att det är misslyckat som protest (då ni snällt gör precis som man förväntas göra i den situationen).

Permalänk
Medlem

Gott Nytt IPRED År

*Skjuter av en raket*

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Och nu suger alla på Internet... Tillbaka till CoD4 och bort från forum för mej ^^

Jao, är ungefär såhär seriös: |<--->|
Fast det kanske du med var ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, jag menar att det är misslyckat som protest (då ni snällt gör precis som man förväntas göra i den situationen).

Inte nödvändigtvis som protest kanske, men jag har fått uppfattningen att det är främst större bolag som kommer kunna utnyttja tjänsten fullt ut. Jag tycker att om det är fritt fram för dessa att skicka kravbrev över tvivelaktiga grunder så ska det också vara fritt fram för privatpersoner, aka upphovsrättsinnehavare, att använda lagen till sitt eget nyttjande.
Det borde alltså bli normalt för privatpersoner att skicka kravbrev för att kunna klämma varje sista öre ur sina verk.
Det borde alltså vara svensk sed att lägga ut sina verk i butik och på TPB, dock så sitter man och skickar kravbrev till folk som tar hem verken från TPB.

Men nu ska jag sova!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd

Vet ni vad som skulle vara jävla mysigt? Reinfeldt, 23:57 gör ett pressuttalande: APRIL APRIL MOTHERFUCKERS

Ingen trodde väl att det kunde hända i Sverige (A)?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
fel. om du har en trådlös är det ett illegalt intrång om någon använder ditt nät. Dom gör ett lagbrott, inte du.

fel, inom telekommunikation så är alla signaler i luften fullt lagliga att utnyttja, du kan t.ex avlyssna folks mobiltelefoner om du skaffar dig utrustning för att spåra frekvens och lyssna, det är signaler på tråd som faller under kategorin olaga intrång.
Det är sändaren/huvudmottagarens ansvar att försäkra om att kopplingens säkerhet antingen via lösenord eller via kryptering(som polisen och militären etc.)

Själv bor jag granne med en armé av ignoranta pappskallar med Intelligenskvot likvärdig en symaskin och har därmed tillgång till inte 1.., inte 2.. inte 3.. utan hela 9 stycken oskyddade trådlösa nätverk varav 6 har grym signalstyrka av vilka 4 har extremt bra bandbredd.

Har personligen inte haft eget internet abonnemang i lite över 2 år nu, skulle vara bortkastade pengar när man bor så pass nära så många jubelåsnor

Just på grund av detta känns Ipred-lagen orelevant då man är helt immun

Permalänk
Medlem

Själv har jag försökt få igång Ivacy med ivacy mointor ett tag nu utan att lyckas vare sej via pptp eller ipsec...
Men hittade idag något som lät intressant via samma sida Ivacy easyconnct som tydligen går via en proxy för folk med elaka brandväggar via deras nät.
Själv sitter jag med blixtviks nät och tror personligen att det är det som jäklas med mej.
Men efter att ha kört igång Ivacy easyconnct och även kört in dess inställningar i utorrent så verkar det funka fint så sålänge det är lika säkert så kör jag gärna på det.
Testade med att tanka delar av en linux dist och kom upp i halvtaskiga hastigheter men det duger för mej så länge jag får ner mina tv-serier.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Man kan se ett intressant, men tråkigt, mönster om man tittar på netnods statistik ikväll. Trafiken var fram till 00.00 högre än vanligt för att sedan sjunka till nivåer som är lägre än vanligt.

Det bästa sättet att hindra Ipred är ju att fortsätta som förut men kanske ev. kryptera sina hårddiskar om man är nojjig. Vilket jag också förstår att man är.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.