Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Sorry. Menade inte allt till dig. Nämnde mest i almänhet det som dom flest redan känner till.
^^ Känner mig lite dryg då jag missade det "ironiska" i ditt uttalande.
Ja 30k i film är lätt att handla upp. I alla fall om man är filmgalen och vill ha äkta vara ^^
Jag har beställt film för runt 900kr som är på väg in från discshop nu för en månad fram

Inte för å verka vara kommunist men har man så mycket pengar å lägga på film så skadas man ju inte så mycket av att inte kunna ladda ner. Är ju de som går på soss, CSN och liknande som i första hand är beroende av nerladdning.

Men jag hoppas det kommer fler bra lagliga alternativ. Kan man betala 50kr i månaden för en proxy kan man ju betala det för en laglig tjänst. Problemet är att bolagen är efter å tror de kan få 200kr för en CD eller en film. Streaming via internet kostar ju bara några ören per GB så de behöver ju inte ta så mycket betalt och om 1 miljon personer betalar 50kr månaden så räcker det till filmbolagens licenser också, folk betalar ju 300 spänn för å få filmkanaler på TVn. För 200kr per film lär en normalfattig ung vuxen inte ha råd med många.

När det gäller musik finns ju massvis med gratis musik på nätet lagligt. Indie-grupper och andra som lägger upp gratis och behöver inte vara sämre än Bert Karlssons elever.

Värre när det gäller film och TV-serier dock. Är ju segt å vänta på DVD release eller att få det till svensk TV (och då ha massor störande reklam och inte kunna se när man vill) plus hur ska man veta om serien är bra om man inte kan åtminståne se några avsnitt gratis och inte har eller vill titta på reklamspamburken (a.k.a TV)

Spel är jag inte heller så bekymrad över för finns ofta demo å testa och man får köpa spel som räcker länge. Har 30 spel till XBOX 360, alla orginal detta trotts att man är ganska fattig men man får vänta till priset sjunker till 2-300kr så har man råd med minst ett spel i månaden. Plus en hög PS2-spel man inte kört ännu.

Så jag känner. Men ska väl gå att ladda ner material som inte är licenserat i Sverige? Som Anime som bara finns i Japan och som översätts av fans. Eftersom ingen äger rättigheterna i Sverige så lär väl ingen kunna stämma en?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Men asåå om man säger så att jag har Trådlös gateway från BBB (har 100/10) bor i ett höghus och många som kan haxa in i gatewayn och använda bredbandet. Kan jag åka dit om jag jag då skulle lagga ner nåt men hävdar att det kan lika väl varit någon annan som har tagit hem saker via mitt bredband.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Inte nödvändigtvis som protest kanske, men jag har fått uppfattningen att det är främst större bolag som kommer kunna utnyttja tjänsten fullt ut. Jag tycker att om det är fritt fram för dessa att skicka kravbrev över tvivelaktiga grunder så ska det också vara fritt fram för privatpersoner, aka upphovsrättsinnehavare, att använda lagen till sitt eget nyttjande.

Nej, likhet inför lagen gäller givetvis som vanligt. Dock är det nog lämpligt att ha mer än tvivelaktiga grunder om man vill undvika att förlora eventuella tvister.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Det borde alltså vara svensk sed att lägga ut sina verk i butik och på TPB, dock så sitter man och skickar kravbrev till folk som tar hem verken från TPB.

Man bör nog, som det nämndes ovan, också se till att det är någon annan som lägger upp materialet, annars kan det förmodligen hävdas att man faktiskt har godkänt det hela. För övrigt är väl lite av poängen med lagen att försvåra utnyttjandet av tjänster som the pirate bay, och om man vill nå det målet är det ju faktiskt bara bra om så många som möjligt hjälper till.

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna göra en liknande gej som planka.nu gjorde får några år sedan (vet inte om det fortfarande finns kvar). Man betalar en viss avgift varje månad och det går sedan till att betala ev böter som någon medlem får. Ingen lösning på problemet men skulle inte bli så dyrt för den som då drabbas.

Visa signatur
Permalänk

Vill bara förtydliga att jag inte menar att folket skall jaga varandra!
Det jag menar är att man kan använda sig av samma lag (IPRED) för att lägga upp material som man själv är upphovsman till och sedan begära ut uppgifter för att se vilka uppgifter man får, vilka "bevis" som krävs för att få ut dessa och även för att dränka tingsrätten i arbete...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Min brorsa har mobilt bredband med oregistrerat kontantkort.... gissar att han blir svår att hitta genom ip-numret... eller???

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem

eller?

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulaper
Min brorsa har mobilt bredband med oregistrerat kontantkort.... gissar att han blir svår att hitta genom ip-numret... eller???

Är mycket skeptisk på att man kan ha mobilt bredband med oreggat kontantkort. Du får nog fråga din brorsa igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
...men ska väl gå att ladda ner material som inte är licenserat i Sverige? Som Anime som bara finns i Japan och som översätts av fans. Eftersom ingen äger rättigheterna i Sverige så lär väl ingen kunna stämma en?

Jag vet inte vad som gäller just nu, men för ett knappt år sedan så var det inte bara lagligt att ladda ner Naruto (stor, känd anime som TV-Tokyo äger rättigheterna till) i hela Europa, TV-Tokyo uppmanade tom till det! Allt för att öka intresset inför en eventuell framtida europeisk lansering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulaper
Min brorsa har mobilt bredband med oregistrerat kontantkort.... gissar att han blir svår att hitta genom ip-numret... eller???

Hm. Mycket intressant! Men finns det alltså internet som betalas in på samma sätt som ett vanligt refillkort, och som alltså inte kräver registrering av vare sig namn eller adress?

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

3 har kontantkort till mobilt bredband, å dom kräver ingen registrering. Kostnad 299kr i månaden och ingen trafikbegränsning.

Läs gärna denna artikel. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.164083

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulaper
3 har kontantkort till mobilt bredband, å dom kräver ingen registrering. Kostnad 299kr i månaden och ingen trafikbegränsning.

Läs gärna denna artikel. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.164083

Vad kommer du upp i för verklig hastighet? Och var bor du, förort, storstad?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Brorsan bor i Gävle och ligger normalt på hastigheter runt 6mb, inte raketfort men ANONYMT!! Man köper modem och kontantkort på närmaste 3-butik å sedan går man in på butiken varje gång man skall fylla sitt kort å betalar kontant, på det viset behöver man aldrig blanda in några spårbara bankkort eller liknande.

3.... The IPRED-killer

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem

Har testat hans mobila bredband i Mora där jag bor också, där kommer jag upp i hastigheter på drygt 4mb.

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem

Men nu skall ni ju naturligtvis inte skaffa ett sådant abbonemang bara för att kunna tanka ner gratis å anonymt... det är ju olagligt... basta!

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulaper
3 har kontantkort till mobilt bredband, å dom kräver ingen registrering. Kostnad 299kr i månaden och ingen trafikbegränsning.

Läs gärna denna artikel. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.164083

Det verkar funka - om man står ut med segheten... Jag sitter annars och surfar anonymt på jobbet f.t. med Firefox portable+Ivacy connect installerat på ett USB-minne - d.v.s. portabel anonymitet (loggar över vad jag pysslar med hamnar endast på mitt USB-minne samt hos Ivacy). Funkar grymt bra.

MVH
BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad är problemet? Om Pontén skulle vilja använda den metoden skulle han säkert fråga om lov först, och så länge man har tillåtelse gör man inget olagligt. Och även om han skulle handla helt på egen hand och sedan presentera det han kommer fram till för något onskefullt bolag är det ju inte alls säkert att de stämmer honom; kanske blir de bara glada för den oväntade hjälpen?

”- Alla är upphovsrättsinnehavare – ska då vem som helst kunna begära ut personuppgifter om vem som helst”

” - Ett IP-nummer är inget bevis för vem som utfört något på Internet. Många kan rymmas bakom ett IP-nummer”

” - Digital kommunikation betyder per definition kopiering. När man kommunicerar digitalt kopierar man information mellan varandra. När du surfar in på denna hemsida kopieras den till din dator. Kopiering är en digital lag, likt naturens gravitationslag.”

” - Lagen förbjuder i praktiken öppna trådlösa nätverk, såväl för privatpersoner som för t.ex. kaféer. Detta är en större förlust och ett större problem för samhället än fildelning någonsin kommer vara.”

Då kanske man ska börja ta sig lite friheter och kontakta lite bolag o fråga om de e okej att börja spåra upp folk själv? , hur blir ekvationen om jag spårar upp Ponten på ett torrentcommunity där han seedar filer? , alt att FBI spårar upp honom eller någon av hans kollegor? , vad skiljer deras seedning och nedladdning från alla andra? , att dom har tillstånd från musik eller filmbolaget? , tänk om jag har tillstånd från Polisen då?

Låter luddigt? , nej herregud jättefint att en nöjesorganisation leker polis.

Permalänk
Medlem

Idag kan man läsa på Ekot:

Citat:

"Enligt Henrik Pontén, som representerar filmbolagen, kan den som laddar upp en långfilm för spridning på nätet orsaka skador för tiotusentals kronor. Men det blir inte alltid helt lätt att exempelvis peka ut vem i ett hushåll som använt en dator för det misstänkta brottet.

– Det är en bevisfråga, ibland kan man se på vilket filmutbud den här personen har, är det djupa tunga filmer så kanske det är osannolikt att det är en tonåring, är det ungdomsfilmer kanske det är osannolikt att det är mamma eller pappa, men det är inte helt lätt, säger Henrik Pontén."

Vad han egentligen säger är att de jobbar efter en princip av fullständig godtycklighet. Jag blir nästan fysiskt illamående av allt det här! Kan knappt fatta att det här är Sverige.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Man skulle ju kunna göra en liknande gej som planka.nu gjorde får några år sedan (vet inte om det fortfarande finns kvar). Man betalar en viss avgift varje månad och det går sedan till att betala ev böter som någon medlem får. Ingen lösning på problemet men skulle inte bli så dyrt för den som då drabbas.

Klart det är en lösning på problemet. Med tanke på hur många som olagligt fildelar så skulle antingen domstolarna överhopas med tvister eller/och så får flera jurister (advokater främst) utbildas... Vad är preskriptionstiden för denna typ av brott förresten? Detta är liksom nackdelen med att göra en så stor del av befolkningen till brottslingar. Förövrigt är risken att åka fast minimal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
[I]---massa citat utan källa---

Då kanske man ska börja ta sig lite friheter och kontakta lite bolag o fråga om de e okej att börja spåra upp folk själv? , hur blir ekvationen om jag spårar upp Ponten på ett torrentcommunity där han seedar filer? , alt att FBI spårar upp honom eller någon av hans kollegor? , vad skiljer deras seedning och nedladdning från alla andra? , att dom har tillstånd från musik eller filmbolaget? , tänk om jag har tillstånd från Polisen då?

Kan vi inte gå ihop allihopa på SweC och photoshoppa iordning lite bevis på att Herr Pontén filerar? Påstås man sen ha förfalskat bevis så är det bara att säga att man fått den felaktiga skärmdumpen av en anonym källa på internet. Intressant tanke.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Då kanske man ska börja ta sig lite friheter och kontakta lite bolag o fråga om de e okej att börja spåra upp folk själv?

Gör det, kanske ger denna lag helt nya jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
hur blir ekvationen om jag spårar upp Ponten på ett torrentcommunity där han seedar filer? , alt att FBI spårar upp honom eller någon av hans kollegor? , vad skiljer deras seedning och nedladdning från alla andra? , att dom har tillstånd från musik eller filmbolaget? , tänk om jag har tillstånd från Polisen då?

Som sagt har han med största sannolikhet tillstånd för den verksamhet han bedriver. Vad har du för övrigt för tillstånd från polisen, och vilka rättigheter har de?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Låter luddigt? , nej herregud jättefint att en nöjesorganisation leker polis.

Vad menar du med "leker polis", och varför anser du det vara negativt? För att skumraskaffärer inte bör komma fram i ljuset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du med "leker polis", och varför anser du det vara negativt? För att skumraskaffärer inte bör komma fram i ljuset?

För att POLISEN ska leka polis, ingen annan. Jag hade väl kunnat acceptera att den här lagen har sina poänger om det inte varit för de risker som uppstår då privatpersoner - eller ännu värre, stora bolag med vinstkrav och resurser - får för stora rättigheter att lägga sig i mit liv. Jag litar inte på dem.

Jag litar åtminstone MER på polisen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
För att POLISEN ska leka polis, ingen annan.

Vad menar du med "leker polis"? Gör man det också när man kräver pengar av grannen för att han har kört över ens postlåda eller om man rapporterar en misshandel man observerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Kan vi inte gå ihop allihopa på SweC och photoshoppa iordning lite bevis på att Herr Pontén filerar? Påstås man sen ha förfalskat bevis så är det bara att säga att man fått den felaktiga skärmdumpen av en anonym källa på internet. Intressant tanke.

Källan för citaten var http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Jo intressant exempel du tar upp där.

Elgot: du verkar inte vilja förstå vart jag och lite fler pesoner vill komma i diskussionen. Av ren nyfikenhet vad har du för syn på http://frapedia.se/wiki/ACTA ?

Lite typexempel på vad det skulle inbära..

- Internetleverantörer ska filtrera trafiken för att stoppa upphovsrättsbrott.

- Internetleverantörer ska kunna ställas till svars för trafiken på deras nät.

- Internetleverantörer ska ta bort allt material som medieindustrin önskar.

- Avstängda Internetabonnemang för fildelare.

- Att djuplänka till copyrightskyddat material ska göras olagligt, det vill säga även om länken inte går direkt till materialet (detta skulle i förlängningen kunna göra vanliga sökmotorer olagliga).

- Fildelning ska bannlysas på myndighetsdatorer.

- Länder med en hög produktion av piratkopierade skivor ska införa ett speciellt licens-system för att kontrollera försäljning och export av skivor.

- Tillgången på den plast som används för att tillverka brännbara skivor ska förses med restriktioner.

- Brännbara skivor ska förses med unika koder för att det ska gå att spåra ursprunget.

- Tillverkare av brännbara skivor ska upprätta register för att beställare av skivor som använts till piratkopiering ska kunna spåras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du med "leker polis"? Gör man det också när man kräver pengar av grannen för att han har kört över ens postlåda eller om man rapporterar en misshandel man observerar?

Du har ingen som helst rätt att kräva pengar av din granne för att han kört över din brevlåda, och är ni oense så är det rättsväsendet som ska lösa tvisten. Och FRAMFÖRALLT så får det det aldrig bli så att grannen smyger in i mitt garage för att undersöka om jag har några lackskador på min bil för att _själv_ försöka bevisa att det är just jag som kört på hans brevlåda.

Det handlar om att man inte ska ta lagen i egna händer. Om du någonsin jobbat som butiksbiträde så vet du att man inte har någon som helst rätt att hålla kvar en misstänkt snattare eller avvisitera denna. Tough luck för butiken, men det är bara polis (och tull och i vissa fall vissa väktare) som har rätt att göra sådant och DET är en viktig del av den rättsäkerhet som jag är väldigt glad vi har i det här landet.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Vad är preskriptionstiden för denna typ av brott förresten? Detta är liksom nackdelen med att göra en så stor del av befolkningen till brottslingar. Förövrigt är risken att åka fast minimal.

Preskriptionstiden är 5 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du med "leker polis", och varför anser du det vara negativt? För att skumraskaffärer inte bör komma fram i ljuset?

Rättvisa skall inte bedrivas medelst skadeståndskrav. Anser man att ett brott har begåtts får polisen utreda det och föra ärendet vidare till åklagare. Vidare kan man inte acceptera att privata företag går in och plockar skärmdumpar av vad jag pysslar med på internet, precis av samma anledning som att jag inte vill att dom sätter upp övervakningskameror i min lägenhet - det är integritetskränkande och rättsosäkert.

BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Elgot: du verkar inte vilja förstå vart jag och lite fler pesoner vill komma i diskussionen. Av ren nyfikenhet vad har du för syn på http://frapedia.se/wiki/ACTA ?

Håller med dig om att Elgot verkar misstförstå lite... Men jag tycker ändå inte att du ska blanda in FRA i IPRED-diskussionen. Det är tillräckligt animerat som det är här på forumet (vi har passerat tio sidor nu), och FRA är en ännu mycket mer komplicerad fråga - och en som för vanligt folk är mest filosofisk. Jag håller med om att FRA är fel i princip, men så länge du inte tänker krocka några plan i några skyskrapor så ska du inte behöva störas av det, till skillad från IPRED.

Fasen, kommer vara borta ett par timmar nu, blir jobbigt att läsa ikapp sen om det ska fortsätta hålla den här takten.

Over and out.
/joar.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiffKo
Rättvisa skall inte bedrivas medelst skadeståndskrav. Anser man att ett brott har begåtts får polisen utreda det och föra ärendet vidare till åklagare. Vidare kan man inte acceptera att privata företag går in och plockar skärmdumpar av vad jag pysslar med på internet, precis av samma anledning som att jag inte vill att dom sätter upp övervakningskameror i min lägenhet - det är integritetskränkande och rättsosäkert.

WORD!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Om jag vill vara anonym genom en VPN men samtidigt vill dela min internetanslutning till flera datorer i hushållet, kan man göra det med en router som har stöd för VPN-tunnel (VPN-passthrough?) ?

VPN-tjänst (ivacy) --> ComHem modem --> Linksys WRT54GL (med vpn) --> Datorer 1-4

Enligt specifikationer skall routern Linksys WRT54GL klara av:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=74148

VPN-passthrough
VPN-protokoll IPSec, L2TP, PPTP
VPN: Ja

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Du har ingen som helst rätt att kräva pengar av din granne för att han kört över din brevlåda, och är ni oense så är det rättsväsendet som ska lösa tvisten.

Läs "fråga snällt om kompensation" istället för "kräva" om det underlättar, annars är vi väl överens? Givetvis skall det lösas i domstol om tvist uppstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Det handlar om att man inte ska ta lagen i egna händer. Om du någonsin jobbat som butiksbiträde så vet du att man inte har någon som helst rätt att hålla kvar en misstänkt snattare eller avvisitera denna. Tough luck för butiken, men det är bara polis (och tull och i vissa fall vissa väktare) som har rätt att göra sådant och DET är en viktig del av den rättsäkerhet som jag är väldigt glad vi har i det här landet.

Jag har inte jobbat som butiksbiträde, men är du säker på att man inte får hålla kvar snattare? Rättegångsbalken 24 kap. §7 säger:

Citat:

Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

och enligt brottsbalken kap. 8

Citat:

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

borde envarsgripande vara tillåtet.

Permalänk

Något som jag tycker är obehagligt med den har lagen som jag inte vet om någon nämnt är att man som jag förstår det kommer att få stå för sin egen juridiska representation då det är en tvist och inte ett brott i lagens mening.

Skulle ju inte vara så roligt att få möta Warner Bros advokater i rätt =/

Hela diskussionen runt den här typ en av lagstiftning är fan ett övergrep. Hur kan man välja i i första hand tjäna företags intressen framför privatpersoners intressen?!
Sen så kan man ju fråga sig varför de inte istället gör sidor som the pirate bay olagliga istället för att sätta ditt dem utan en egentlig laglig grund... och by the way dom kommer att åka ditt för det, inte för att det är rätt eller för att den har nåt stöd i lagen men för att det finns tunga intressenter som har mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar

Det handlar om att man inte ska ta lagen i egna händer. Om du någonsin jobbat som butiksbiträde så vet du att man inte har någon som helst rätt att hålla kvar en misstänkt snattare eller avvisitera denna. Tough luck för butiken, men det är bara polis (och tull och i vissa fall vissa väktare) som har rätt att göra sådant och DET är en viktig del av den rättsäkerhet som jag är väldigt glad vi har i det här landet.

Alltså, det där tror jag är fel. En liknande situation är ju att man tar en inbrottstjuv på bar gärning och det är ju inte helt ovanligt att man lyckas övermanna tjuven och håller kvar honom tills polisen dyker upp.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?