Tips kring första lägenheten.

Permalänk

Tips kring första lägenheten.

Hallå, jag är ganska sugen på att flytta hemifrån om inte allt för lång tid. Jag är 18 och tar studenten nu till sommaren, efter det ska jag börja plugga på Chalmers. Jag har redan ställt mig i några bostadsköer för några månader sedan, ska fixa mer med det i kväll. Jag har dock inte så mycket koll på vad man ska tänka på. Jag undrar hur mycket ni som bor i en lägenhet lägger på allt nödvändigt som hyra, mat osv (datordelar ej inräknade)? Vad bör jag tänka på nu när jag börjar leta? Hoppas ni kan hjälpa mig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Alltid sjyst att säga till familj och vänner att man behöver "flytta hemifrån" saker. På så sätt sparar du en hel del pengar. Så kan du köpa nytt sen när du har råd.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Sen är nästan hyran det billiga när det kommer till utgifter.

4000:- Hyra
5000:- Mat, annat skit.

Blir mkt pengar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Sen är nästan hyran det billiga när det kommer till utgifter.

4000:- Hyra
5000:- Mat, annat skit.

Blir mkt pengar!

Fem tusen spänn på mat och annan skit!? Jag och min polare/sambo lägger ca 1500 på mat exklusive det man käkar ute per månad. Avrunda till en tusing på mat per skalle... Köper du hårvårdsprodukter för 4000 eller?

Permalänk
Medlem

Swedbank har ju lite kalkyler, http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,116181,00.ht.... Vet dock inte hur bra den egentligen stämmer, har nämligen inte flyttat hemifrån än.

Sen är det ju värt att notera att själva flytten lär kosta multum, i alla fall för mig. Lär köpa en ny säng, nytt skrivbord, ett vardagsrumsbord, en tv-möbel, nån byrå och sånt. Sen köper jag med mig en soffa, en tjock-tv och ett köksbord hemifrån för nån tusenlapp. Håller på att få köksprylar nu, fick i julas och blir väl mer nu när jag fyller år i vår. Bra sätt att spara in på dom kostnaderna.

Men sen utöver det här behöver man ju gardiner, påslakan, handdukar och allt sånt som man bara tar för givet.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Swedbank har ju lite kalkyler, http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,116181,00.ht.... Vet dock inte hur bra den egentligen stämmer, har nämligen inte flyttat hemifrån än.

Sen är det ju värt att notera att själva flytten lär kosta multum, i alla fall för mig. Lär köpa en ny säng, nytt skrivbord, ett vardagsrumsbord, en tv-möbel, nån byrå och sånt. Sen köper jag med mig en soffa, en tjock-tv och ett köksbord hemifrån för nån tusenlapp. Håller på att få köksprylar nu, fick i julas och blir väl mer nu när jag fyller år i vår. Bra sätt att spara in på dom kostnaderna.

Men sen utöver det här behöver man ju gardiner, påslakan, handdukar och allt sånt som man bara tar för givet.

Fråga släkt, vänner och arbetskamrater om dom har nått dom vill bli av med. Jag fick en säng och skrivbord på så vis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Sen är nästan hyran det billiga när det kommer till utgifter.

4000:- Hyra
5000:- Mat, annat skit.

Blir mkt pengar!

Ofilé till frukost, lucnh och middag?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Som vanligt brukar första flytten kosta och man ska ju inte köpa större lgh än man behöver.. Dvs onödigt dyrt.

Sen så ska man ju gå igenom lägenheten noga och antekna alla skador osv så det inte blir någon tvist att hålet i dörren har du orsakat så du tvingas köpa ny dörr osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Måste det inte vara väldigt förmånligt att köpa lägenhet just nu? Jag menar räntan är väl låg och efterfrågan på lägenheter är väl också låg?

Permalänk
Medlem

Alla har tyvärr inte föräldrar som har mycket pengar. Är man student så tjänar man ju inga stora summor heller^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Måste det inte vara väldigt förmånligt att köpa lägenhet just nu? Jag menar räntan är väl låg och efterfrågan på lägenheter är väl också låg?

man kan vända på det. vem vill flytta och dr apå sig skulder när de inte vet om de har ett jobb imorgon? jag skulle nog inte vilja flytta nu men om ett år kanske. beror på när man får ett stabilt jobb och börjar trivas med livet på heltid

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig bra bara på studielån och bostadsbidrag... Det som jag skulle kunna tipsa dig är att om du ska flytta till en stad du inte känner så ska du i god tid ta reda på vart alla billiga matbutiker ligger annars kan det bli rätt dyrt om du ska handla matt på ICA-nära eller andra små butiker...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Swedbank har ju lite kalkyler, http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,116181,00.ht.... Vet dock inte hur bra den egentligen stämmer, har nämligen inte flyttat hemifrån än.

Kan bara tala för mig själv såklart, som ensamstående 21-åring, men deras kalkyler verkar rätt väl tilltagna.

Tex. mat - 2780, har nog inte gjort av med så mycket någonsin på en månad. Brukar ligga runt 1800-2300 beroende på större inköp osv. Det inkl. även hygienprylar och sånt, allt man handlar på vanlig affär alltså. Har hamnat så lågt som 1300 en månad, utan att äta extremt fattigt.

Kläder - 1130, ja om det vore så väl.. Det är det som jag fått dra in på mest, nya kläder blir det när man har pengar över, vilket blir alldeles för sällan i mitt fall tyvärr.

Vet inte hur det är med studentbostäder i sthlm, men i lkpg där jag pluggade/ska plugga ingår el i hyran, dessutom är det 10-månadershyra vilket underlättar. Iom att hyran även blir högre pga elen så får man även mer i hyresbidrag från försäkringskassan vilket är väldigt trevligt

Internet brukar inte vara så dyrt i studentlägenheter heller. Beroende på hur mycket du ringer så skippa fast telefon i de flesta fall alt. använd ip telefoni.

Vad gällande möbler och dyl. så brukar man kunna sno med sig en hel del från familj och vänner som sagt. Är man desperat brukar det alltid finns folk som skänker bort soffor och sånt mot att man fraktar bort det själv.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
man kan vända på det. vem vill flytta och dr apå sig skulder när de inte vet om de har ett jobb imorgon? jag skulle nog inte vilja flytta nu men om ett år kanske. beror på när man får ett stabilt jobb och börjar trivas med livet på heltid

Hyran är inte gratis heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Alla har tyvärr inte föräldrar som har mycket pengar. Är man student så tjänar man ju inga stora summor heller^^

Varför jag skrev att räntan var låg. Finns ju spekulationer på att riksbanken ska ge 0% ränta vilket skulle resultera i ruskigt låga räntor hos bankerna. Att låna pengar blir alltså iprincip gratis.

Sedan beror det ju heltklart vart man bor någonstans. I mölnlycke bör det väl finnas billigare lägenheter? Men kanske inte i götet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hyran är inte gratis heller.

Varför jag skrev att räntan var låg. Finns ju spekulationer på att riksbanken ska ge 0% ränta vilket skulle resultera i ruskigt låga räntor hos bankerna. Att låna pengar blir alltså iprincip gratis.

Sedan beror det ju heltklart vart man bor någonstans. I mölnlycke bör det väl finnas billigare lägenheter? Men kanske inte i götet.

Ja men om han ska studera på chalmers så är det nog bäst att bo någorlunda centralt. Sen är ju inte Mölnlycke så billigt heller. Sen gäller det ju också att han har någon som borgar för lånet kanske en del inte har några problem att få tag på någon som ställer upp men det varierar ju. Sen vet man ju aldrig när räntan går upp.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Hyra: 2300kr
El: Ca 300kr
Internet: 299kr
Mobil: 200kr
Mat: Runt 1500kr

Så runt 4600kr i fasta kostnader varje månad. Så med fullt studielån + bidrag från CSN har jag 3200kr "över". Sen vissa månader kommer andra utgifter, hemförsäkring, tv-avgift, kurslitteratur, kåravgift.

Jag försöker att nästan alltid äta hemma, eller ha mat med med till skolan. På så sätt sparar jag ganska mycket pengar. Som jag senare kan lägga på dator grejer eller annat kul

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Hyra: 0 just nu
El: 500 kr
Internet: 300 kr
Mobil : 450 kr
Mat: 2000 kr
Äta ute och annat: 1000 kr

Ungefär så det ser ut för mig

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det första jag kan säga är att det är bra mycket dyrare att flytta hemifrån än vad man tänkt sig. Det fick jag erfarenhet av när jag kom på att jag var tvungen att utrusta mitt eget kök.

Det mesta är ju dock engångskostnader eller sånt som man köper så sällan att det kan räknas som sådana så som micro, bestik och porslin m.m.

Det jag betalar idag löpande är:
Hyra: 3600kr (2a medkokvrå / 1½:a på 54kvm i centrala Norrköping)
El: Ca 500kr/mån
100Mbit: 300kr
Mat + annat hushållsjox: 2500kr (katt-prylar inräknat)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni äter, men jag gör lätt av med 1400 spänn i veckan på käk. Säg att man äter ute till lunch och det snittar på en hundring. Käk när man kommer hem landar väl på en hundring också. Nu anser jag dock att mat är bland det bästa som finns och skulle aldrig kunna leva på "Studentkäk", för att inte nämna brutalt lat när det kommer till att göra matlådor.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag vet inte hur ni äter, men jag gör lätt av med 1400 spänn i veckan på käk. Säg att man äter ute till lunch och det snittar på en hundring. Käk när man kommer hem landar väl på en hundring också. Nu anser jag dock att mat är bland det bästa som finns och skulle aldrig kunna leva på "Studentkäk", för att inte nämna brutalt lat när det kommer till att göra matlådor.

jag bodde i örebro i höstas för att jag jobbade borta, och jag gjorde inte ens av med hälften av vad du gjorde av med per vecka utan att jag ens hade ett kök på hotellet jag bodde på.

Permalänk
Medlem

Har bott hemifrån ett år nu och när ja flytta var ja skraj för att inte klara mig på min lön. Nu me facit i hand kan ja spara 1/3 av min lön om inte mer, jag har bil, "partar" varje helg och äter gott och vad ja vill varje dag. (matkostnade inkl rikskuponger ligger typ på 2000)

Tipsen är väl att leva rätt snålt första/dom första månaderna för att se vad du har kvar efter allt är prösjat.

lycka till

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Hyra: 3600
Internet: 300
Gym: 300
Mobil: 600
Försäkring: 50
Lån: 500
Summa, 5350

Det drar iväg.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

för mig numer:
Hyra: 2923
Internet: 300
Mobil: runt 500
Försäkring: ingår i fackavgiften
Fackavgift: 1,4% av bruttolön
Akassa: 129 per månad
Mat 1500 att fylla kylen/frusen med och sedan blir det endå att man går ut att äta ett par ggr per vecka för att man är för lat för att laga maten

Permalänk
Avstängd

Kolla så det inte är kallhyra bara! Då kan det bli jävligt dyrt!

Räkna in som många andra:
Hyra
El (även om den är kvartal dela upp)
Bredband
Tel
Mobil
Tv
Diverse avbetalningar om du har det.
Mat
Kläder
Nöje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Fem tusen spänn på mat och annan skit!? Jag och min polare/sambo lägger ca 1500 på mat exklusive det man käkar ute per månad. Avrunda till en tusing på mat per skalle... Köper du hårvårdsprodukter för 4000 eller?

Tycker verkligen inte det är svårt att komma upp i iaf 3500-4000kr i matkostnader per månad.
Då räknar jag med att jag käkar ute 2-3ggr/veckan.
Visst, man kan nog dra ner till 1500, laga all mat själv och köra nudlar några dagar men hur kul är det?
Nu är ju inte jag student så jag behöver inte tänka sådär överdrivet mycket på matutgifterna....än.
Vidrig tanke det där, får skaffa mig en buffert innan jag pluggar så jag har råd med det goda

För mig ser det ut såhär:
Hyra: 2600kr.
Bredband: 220kr.
El: 400kr.
Mobil: 600kr
A-kassa: 220kr
Mat 4000kr.
Nöjen är det som blir över

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

För mig ser det ut som så här:

Hyra; 2333 (4666 totalt)
El; ~500
Mat; ~1000 (affärmat)
Mobil / breband och dyl; ~1000
Nöje; (krök, restaurangmat etc) Resten

Permalänk

Vill också flytta hemifrån. Gosh. Ingen som bor i Uppsala och vill bli sambo?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Första lägenheten blev en bostadsrättsetta på 26m² (30k insats ~2000:-/mån i avgift) detta under gymnasietiden, skönt att ha en egen lägenhet faktiskt, mat lagar man hemma, man lagar gott och kostnaden blir riktigt låg..

Nu har jag en bostadsrätt 2a i centrala Skövde, hyra +räntekostnad (inkl 500:- amortering) ~4000 (Tjejen betalar hälften)
Sätter in 1000:- på icakort varje månad, tjejen sätter in lika mycket.
100mbit 250:-/mån (inkl IP-telefoni)
El ~300:- mån

Så runt 3550:- i månaden i fasta kostnader
har en lön på ~21000 efter skatt och jag sparar ungefär 10000/mån till studier så jag har ca 7500:- till övriga nöjen (det som inte tar slut sparas också)

Kommer ha runt 150 000 i buffert när jag börjar plugga, känns rätt skönt faktiskt.

Så mitt tips, skaffa en tjej som pröjsar hälften, mysigt och man har råd med större lägenhet.
Hade ju nu också möjlighet att jobba några år efter gymnasiet, det var bra det. Man kom undan pluggandet och man tjänar pengar som man kan spara/investera till framtiden.

Börjar också på Chalmers nu i höst, blir nog Desigingenjör om jag kommer in Känns som om många kommer läsa nu i höst när de har fått sparken från jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Så här ser mina kostnader ut per månad. Bor i bostadsrätt inne i Göteborg.

Månadsavgift: 1570kr
Mobil: 100-200kr
Försäkring: 68kr
El: Har legat på ~240, men har precis skaffat en fin plasma-TV så får väl räkna med 300kr+ i framtiden.
Mat och andra engångsprodukter: 1000-2500 per månad

Om det mot förmodan skulle bli några hundralappar över går de alltid åt till kläder, frisör, öl, restaurang/café/lunchmat.

Internet, TV och vatten ingår i månadsavgiften.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det som kostar mest och som man inte tänker på just vid själva flytten är alla köksprylar som man "måste" ha. Det mesta kan man hitta genom att ta en runda på Clas Ohlson, IKEA, Ica-maxi och så vidare. Vettiga bruksprylar hittar man då rätt billigt och när man tröttnat på dem och har mer pengar kan man då byta ut dem med gott samvete.

Mycket saker kan man tigga till sig från släkt och vänner... ibland kan det uppstå vissa problem med att man får för mycket prylar.

Gör en lista med allt du kan komma på att det kommer att behövas under den närmaste tiden. Det är väldigt bra att ha något att gå efter när man väl står i affären och ska köpa grejerna. Det är inte helt fel att göra en prioriteringsordning på listan, sätt upp det som behövs första dagen, första veckorna, första kvartalet osv.. och kanske en punkt för inte fullt så nödvändiga prylar.

Mina kostnader ser just nu ut såhär:
Hyra: ~3200kr. Tvåa på drygt 50 kvadrat
Mat: ~1500kr per månad. Lagar det mesta hemma.
El: ~700kr (folding...)
Telefon + bredband: ~400kr
Försäkring, fackavgifter osv: ~400kr

Till det kommer saker som kläder, nöjen och prylar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||