Permalänk
Medlem

HDD vattenkylningsblock

Har problem med en het hårddisk, i en låda med dålig cirkulation.

lådan är ett hembygge, och det är trångt,trångt!

Eftersom inga HDD kylare jag hittat passar i mon låda har jag ritat en egen.

Givetvis delar jag med mig av den här innan jag börjar tillverka, för att ta del av den samlade klokheten på forumet!

Jag postar en bild nedan. Kommentera gärna konstruktionen!

(kopplarplåten är ca 90x35mm, 4mm tjock)

EDIT: den är tänkt att skruva på en kortsida, med de skruvar som syns i mitten...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Det skulle säkert fungera utmärkt då en hårddisk ju inte avges såå mycket värme, men skulle det inte vara mer intresant att kapsla in hårddisken helt och på det viset slippa lite oljud från den också?

Permalänk
Medlem

Absolut! ...men som sagt, det är VÄLDIGT trångt! Absolut för trångt för en inkapsling. Det är därför jag nöjer(?) mig med kylning endast på ena sidan av hårddisken. Nån som vet om det kan räcka?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Sätt hårddisken i en 5,25" plats istället å så bygger du in hårddisken och vattenkyler den. Men tror det där blocket som du tänker på nu funkar bra i kylningsyfte.

Permalänk
Medlem

Den skall sitta i den här lådan:

Och jag lovar, med nätagg, fläkt, mm fins inte plats för en isolerande låda!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Det kommer säkert räcka med kylning på bara ena sidan.

Vad är det för processor och grafikkort? Radiatorn ser inte så himla stor ut, frågan är vilken temp du kommer ha på vattnet och om det kan kyla disken så mycket att det är värt att lägga tid att vattenkyla den.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Låter toppen!

Bilden är ett par år gammal, numera sitter ett 8800GT i tillsammans med en Q6600, klockad i 3,2. Då har jag en extern PA160 rad också. (sign)

Förhoppningen är dock att byta ut 160:n mot två nya Swifttech 120 raddar som man kan "dubbelmacka", med en fläkt emellan, så allt får plats i lådan.

Enligt everest ligger disken på 60+ nu. nästan bränn-temp med fingret...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|