Nvidia sågar Intel Core i7

Permalänk
Melding Plague

Nvidia sågar Intel Core i7

Intels senate flaggskeppsprocessor är inte prisvärd och är dessutom en dålig investering i jämförelse med ett extra grafikkort. Detta påstår Tom Peterson på Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ligger nog mycket i det, fast vilka "prismedvetna" konsumenter skulle köpa extra grafikkort och köra SLI?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Företag menar att man ska köpa deras produkter istället för andras. Se hela reportaget i kvällens Aktuellt.

Edit: För övrigt är det väl rätt välkänt att grafikkort har större inverkan än CPUn på hur många bilder som ritas per sekund?

Permalänk
Avstängd

Bör tilläggas att detta inte var något som nVidia bara fick för sig att säga, det var som ett svar på Intels grafer som visade hur mycket man tjänade på ny processor. Då intel hänvisade till 3Dmarks CPU test som enda referens.

Det är som att använda sisoft sandra för att mäta spelprestanda.

Permalänk

Jag kör ett HD4870 1Gb med I7 920 och det funkar finfint. jag tror inte att alla dagens spel kör bättre med en highend processor men i framtiden så kommer ju spel köras bättre desto fler kärnor man har. Jag tror GTA IV visade en kraftig ökning mellan andra 2-4 kärniga processorer och I7.

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk

Och nvidas värstinggrafikkort är heller inte prisvärd för spel, det är billigare att köpa en spelkonsol istället.

Vilken fördelning av cpu/gpu/minne av olika de slag (ram, hd), ljudkort etc, beror på vilken typ av användare man är. Arbetar man mycket med tung grafik så är det inte konstigt att det är mest prisvärt att satsa mest pengar på bra grafikkort.
Så jag tycker inte nyheten sa så mycket utan det var mer självklart.

*edit* Någon man också ska tänka på i valet, om man köper 2st svindyra grafikkort, snabb hd, mycket minne etc, så är det dumt att snåla in på cpun och överlag få en slöare dator. De flesta gör fler krävande saker med sin dator än just bara tung grafik.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Nvidia är väl inte direkt prisvärda heller?

AMD Radeon är ju bättre prestanda/krona än Geforce väl?
GTX 2xx är ju grymt dyra.

Permalänk
Medlem

Väck mig när ett extra grafikkort ger mig en kännbar prestandaökning i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nvidia är väl inte direkt prisvärda heller?

AMD Radeon är ju bättre prestanda/krona än Geforce väl?
GTX 2xx är ju grymt dyra.

+1

Permalänk

Det är ju allmänt känt att man tjänar mer på att lägga mer pengar på Grafikkortet än processorn. Men det som är nice med i7 är att man slipper behöva bestämma sig om man ska köra CF eller SLI i framtiden. 3 kanaligt ddr3 är ganska rejält med overkill men sammtidigt behöver du inte oroa dig om minnesprestanda på ett antal år. Moderkorten är dyra men de är för att det är prestandakort som kommer hålla ett tag.

Med andra ord så kan i7 vara ganska framtidsäkert och gör att du slipper göra vissa uppgraderingar man annars kanske skulle göra vilket Nvidia uteslutit ur ekvationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nvidia är väl inte direkt prisvärda heller?

AMD Radeon är ju bättre prestanda/krona än Geforce väl?
GTX 2xx är ju grymt dyra.

gtx 260 samma prisklass/prestanda som 4870

gtx 275 något högre prestanda än 4890 och även något högre pris

gtx 285...ingen motståndare

gtx 295 dyrare än 4870x2 men också mer prestanda.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nvidia är väl inte direkt prisvärda heller?

AMD Radeon är ju bättre prestanda/krona än Geforce väl?
GTX 2xx är ju grymt dyra.

Beror helt på vilken prisklass du pratar om, nvida har inget som kan stå emot HD 4830 och kommande HD 4750/4770 i prestanda per krona i den prisklassen.
däremot presterar 2x GTX260 216sp bättre en HD4870x2/2x HD 4870 som kostar lika mycket

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och nvidas värstinggrafikkort är heller inte prisvärd för spel, det är billigare att köpa en spelkonsol istället.

Vilken fördelning av cpu/gpu/minne av olika de slag (ram, hd), ljudkort etc, beror på vilken typ av användare man är. Arbetar man mycket med tung grafik så är det inte konstigt att det är mest prisvärt att satsa mest pengar på bra grafikkort.
Så jag tycker inte nyheten sa så mycket utan det var mer självklart.

*edit* Någon man också ska tänka på i valet, om man köper 2st svindyra grafikkort, snabb hd, mycket minne etc, så är det dumt att snåla in på cpun och överlag få en slöare dator. De flesta gör fler krävande saker med sin dator än just bara tung grafik.

Alla idag använder er hyfsat modern dator, att lägga 1000 - 1500:- extra för att få bra grafik är mycket prisvärdare än en konsol. För de pengarna får man mycket bättre grafik dessutom. Vill man sedan få ännu bättre grafik så finns det inget effektivare sätt än att lägga mer pengar på grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
gtx 260 samma prisklass/prestanda som 4870

gtx 275 något högre prestanda än 4890 och även något högre pris

gtx 285...ingen motståndare

gtx 295 dyrare än 4870x2 men också mer prestanda.

GTX 285 kostar som ett 4850x2 då 4850x2 presterar bättre

Permalänk

Jag som arbetar mycket med bilder kan iallafall intyga att mitt inköp av i7 var både bra och dåligt. Det har blivit en rejäl boost i RAR och processorkrävande spel men att bläddra runt mella högupplösta bilder begränsas nu kraftigt av hårddisken. Jag antar att man bör införskaffa sig en Intel SSD för att matcha prestandan hos i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
GTX 285 kostar som ett 4850x2 då 4850x2 presterar bättre

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/gpu_displays/sapphire...

4850x2 är jämnlikt med gtx280 ...285 är 10-20% bättre än 280

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/gpu_displays/sapphire...

klart allt har med viket spel...men har du andra mer moderna tester så posta gärna.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk

Jag tycker nVidia konstaterar det självklara. I spel finns det nästan inget att vinna på I7 jämfört med C2Q/C2D/P2... Men i7 är väl inte heller gjort för att vara prisvärt utan för att vara det bästa.

Permalänk
Medlem

Det var inget nytt direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ägd!

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Kanske därför som "smart" man är, och köper Phenom II.

Permalänk

Varken Nvidia eller Intel har prisvärda produkter. Det är därför man kör AMD!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

i7 presterar mycket bättre än alla processorerna ute nu. Jag köpte inte min för att få grymt bra spelprestanda i dagens spel, utan för att ha hyffsad prestanda i framtidens spel. i7 är liksom extremt framtidssäker imo. Sen kan man hålla på och köpa nya grafikkort för att bättre på systemet. Men förr eller senare måste man köpa ny prolle.

jag ser ingen mening med att köpa en Core 2 Duo idag. Den processorn kommer bara hålla några månader till innan den flaskar alla spel som släpps

EDIT: Själv har jag stött på att min hårddisk flaskar sönder min prolle i till exempel RAR.

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem

Därför man köper processor med 4 kärnor, perfekt för såväl spel som konvertering av material i HD. Mitt 8800GTX klarar alla spel med max grafik utan problem, så vem behöver två grafikkort?
Bättre med en stark processor än dubbel graffe enligt mig...

Permalänk
Medlem

håller med om att i7 är "värdelös" i spel, dock kan ja inte säga att ett extr grafikort är en riktig prestanda ökare häller, men hällre 2 grafikort än 1 i7

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Varken Nvidia eller Intel har prisvärda produkter. Det är därför man kör AMD!

QFT. Enda nVidia gör idag är att ändra namn på sina gamla kretskort och tillverka nyckelringar av felande GPUs. (Minns inte var jag läste det sistnämnda, antingen här på SweC eller The Inquirer.)

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

"dålig investering i jämförelse med ett extra grafikkort"
Jaha, och vem hade förväntat sig någonting annat från en tillverkare av just grafikkort! Nötter. Kan de inte bara lägga ner pajkastningen och uppföra sig som vettiga, vuxna människor. Om nu i7 är så fruktansvärt. Sätt ihop lite system, ge dem till tredje part och låtet testen avgöra istället för att fjanta runt med "min pappa är starkare än din"...

så trött jag blir.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Därför man köper processor med 4 kärnor, perfekt för såväl spel som konvertering av material i HD. Mitt 8800GTX klarar alla spel med max grafik utan problem, så vem behöver två grafikkort?
Bättre med en stark processor än dubbel graffe enligt mig...

Intressant att du nämner att du kör video encoding på CPU. Nedan är en bild på prestandatest av GPU accelererad video transcode med Badaboom.

Test här:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3374&p=5

Dock ska förstås nämnas att Badaboom är rätt dålig, och att det är den fortfarande behöver en hyfsat snabb CPU eftersom GPU:n behöver matas då den inte supportar att utföra alla instruktioner. Men detta är bara början på en tidig utveckling.

I framtiden går alltså grafikkorten mot att bli mer och mer CPU-liknande i förmåga att hantera instruktioner. Intel har förstås sett detta och Larrabee kommer att vara deras svar på massiv parallell beräkningskapacitet, och ha fördelen med att vara byggd på x86.

Permalänk

Är inte den extra kostnaden för moderkort pga Nvidias licensavgift för SLI?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
Är inte den extra kostnaden för moderkort pga Nvidias licensavgift för SLI?

Jo du har så rätt så!

Dom fick kanske för lite pengar nu så dom måste se ner på Core 7.

Har ingen Core 7 själv väntar till nästa år med det.

Blir aldrig Nvidia GPU igen, så trött på skiten.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Varken Nvidia eller Intel har prisvärda produkter. Det är därför man kör AMD!

Det var ju bara dumt. AMD har bra saker, jag kör själv med en AMD Athlon 2.7 dual, Men Nvidia gör bra grafikkort, deras grafikkort från XFX är också prisvärda, jag har ett XFX 9600 GSO och det är ett grafikort som passar mig helt. Sen är många av intels processorer mycket bättre än dom från AMD, och intel har kommit längre i processorutvecklingen än AMD. Jag anser att AMD är Bra och det är billigare än Intel, Men Intel var verstinsakerna, och Nvidia har grafikkorten.

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB