Permalänk
Medlem

bild kvalitet d200 & d90

Hej.

Har en sista fundering innan jag köper en ny kamera, jag velar mellan d90 & d200. Min sista fundering är skiljer det sih någonting i "bild kvaliteten" mellad dessa kameror om man jämför dom?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja, D90 har bättre bildkvalité. Det spelar ingen större roll för slutresultatet, men om du tar mycket bilder i svagt ljus kan det vara relevant.

Däremot hade jag valt D90 istället för D200 tack vara massa andra saker.

Permalänk
Medlem

Kollade nyss fotokungen vill ha deras D90 + 18-200 objektiv paket men 15k e lite för mycket att ta på avbetalning:/

Så blir troligen ett rent kamera hus och sen mitt 18-55 och 55-200 objektiv jag har till min D40 nu.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

D90 och D200 är väldigt olika kameror. Vad är det du saknar i din D40?
Några fördelar med D200:
Vädertätning
Större och rejälare hus (kan ju vara en nackdel också)
Större skärm på ovansidan (något jag själv prioriterar då man kan se exp-mätning där)
Bättre batterigrepp

D90s fördelar:
Spela in film
Bättre isoprestanda
Finns att köpa nya

Finns säkert fler fördelar hos vardera kamera. Nikon D200 är väldigt billig begagnad vilket gör den sjukt prisvärd. En nackdel är ju dock faktumet att den är begagnad och därför sliten..

Permalänk
Medlem

Finns ju Nikon D90 + 18-105VR vilket också är minst lika bra objektiv som 18-200
och troligen bättre.
Tänk på att dina befintliga inte gör en D90 rättvisa.
Själv skulle jag vilja ha D90 + 16-85VR vilket är helt i nivå med D90, och D300 också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som sagt film funktionen är inget jag kommer att använda och troligen inte live viewen överdrivet mycket heller.

Får tänka över semestern vad jag vill ha och vad jag behöver:P det är inte alltid samma sak. Kanske köper en D200 och sen lägger pengar på ett bättre objektiv. Men får se.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt tagit en D200, rejälare kamera helt enkelt. Vem fan vill ha filmfunktion i en systemkamera?
Nä, bara mer trams för att locka köpare och mer som kan gå sönder.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag hade lätt tagit en D200, rejälare kamera helt enkelt. Vem fan vill ha filmfunktion i en systemkamera?
Nä, bara mer trams för att locka köpare och mer som kan gå sönder.

D90 är lättare, mindre, har mångdubbel batteritid och bättre bildbehandling (tar t.ex. bort CA automatiskt) dessutom är den över lag smidigare att använda. D200 har vädertätning och blixtsynk-uttag, resten är D90 bättre på i stort sett.

Mer som kan gå sönder? Så lär man även ha sagt när första kameran med ljusmätare kom. F.ö. är filmfunktionen en ren mjukvarugrej, om man bortser från mikrofonen.

Permalänk
Medlem

Såg att D90'n inte hade "pc uttag" som alternativ på blixt anslutningar och det hade D200'an vad har det för betydelse?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Såg att D90'n inte hade "pc uttag" som alternativ på blixt anslutningar och det hade D200'an vad har det för betydelse?

Det uttaget används för t.ex. studioblixtar. Men det är inget måste, det går att lösa på andra sätt. Några av Nikons externa blixtar har PC-uttag och då behöver inte kameran det.

Permalänk
Medlem

Inte nån större betydelse eg. Man får skaffa en adapter att sätta i blixtskon istället för i PC-uttaget om man vill använda den tillsammans med studioblixtar.

Permalänk
Medlem

Läs här vad han säger om D90 -----> www.kenrockwell.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volfram
Läs här vad han säger om D90 -----> www.kenrockwell.com

Tja, allt han säger ska man ta med en ganska stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Så attans svårt att bestämma sig, eftersom jag inte är en expert fotograf så tror jag vilken som kommer passa mig då jag fortfarande har ton kvar att lära mig.

Det känns rätt konstigt att köpa en kamera där jag inte kommer använda funktioner på som live view och film funktionen, så det talar för en D200, men samtidigt så har D90'n bättre brus egenskaper etc men en plast kropp.

Men ska fortsätta läsa info etc angående kameror då jag har fastnat för fotografering, och kommer fortsätta lära mig om detta område.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Fördelarna med D200 är ljusmätning med ai/ais optik samt bättre byggkvalitet och vädertätning. Kan även tänka mig att autofokusen är lite rappare på D200, speciellt tillsammans med objektiv utan inbyggd motor.

I övrigt är D90 en bättre kamera, mindre brus och bättre sensor. Batteritiden är dessutom bättre, den är smått katastrofal på D200 trots att den har samma batteri som D90.

Ken Rockwells skriverier ska man inte ta med en nypa salt, det behövs ungefär en hink salt per rad han skriver. Kan vara underhållande ibland, men se det inte som ren obestridbar fakta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får bli en D90 då med 18-105VR, 16-85 var lite för mycket pengar, om jag inte bara köper ett rent kamera hus och kör med mina gamla gluggar så länge.

Tack för alla svar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jo jag skulle nog också satsa på D90, om inte beg D300. Högre dynamiskt omfång etc. Samma sensor (fast en uppdaterad version) som D300. Sen är ju inte autofokusen och mätningen lika bra som D200/D300.

Jag förstår dock inte varför du inte säljer dina objektiv och köper 18-200 direkt istället?

Permalänk
Medlem

Vad tror du att man får för en
D40
4 GB SDHC SD kort
AF-S NIKKOR 18-55MM 1:3.5-5.6G II ED
AF-S NIKKOR 55-200MM1:4.5-5.6G ED VR objektiv
Nikon SB-400 blixt.

Detta hus har tagic ca 1500 exponeringar, ev behåller jag mitt D40 hus för backup kamera.

Men får se köper inget nytt hus förens slutet av augusti så fram till dess så kommer jag ha kvar detta paket.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vill du sälja av någon del är jag i köptagen för ett 55-200 vr pm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag förstår dock inte varför du inte säljer dina objektiv och köper 18-200 direkt istället?

För att kan skulle gå ner i kvalitet, rent optiskt, mot vad han är van vid?

Permalänk
Medlem

Så mina 2 objektiv är bättre än Nikkors 18-200? I så fall behåller jag dom och köper ett rent kamera hus av D90.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

18-55:an och 18-200:n är ganska lika i sitt gemensamma spann, däremot blir 18-200:an märkbart sämre ju närmare 200mm man kommer och där är 55-200 definitivt bättre.
Sen har ju 18-200:an fördelen att man inte behöver byta objektiv...

Däremot skulle jag personligen kanske övervägt att sälja 18-55:an och byta den mot 18-105:an, som är lite bättre och har lite större omfång. Men det beror ju lite på budget åxå. Den är ju inte enormt mycket bättre...

Permalänk
Medlem

Då kan jag ju ta D90 paketet med 18-105 och behålla mitt 55-200 objektiv och sen sälja av d40 + 18-55 gluggen

fotokungen har 11.990 för D90+18-105 VR, 4 gb minnes kort + väska. Troligen blir det den jag köper i augusti.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja, i mina öron tycker jag att det låter som ett utmärkt alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Vill du sälja av någon del är jag i köptagen för ett 55-200 vr pm?

Det tycker inte jag alls låter som ett bra val av dig

Nej men skämt åsido blir du nog klart nöjd med det

Permalänk
Medlem

Tackar.

Kommer ev sälja av min D40 +18-55 gluggen men det visar sig , kan vara bra med en backup kamera med en glugg i.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på bra optik istället. Själva kameran gör väldigt lite i förhållande till optik och fotograf. Om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ska skaffa nya gluggar runt jul e det tänkt, så börjar med att uppgradera huset sen till specifika gluggar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Gick själv från D40 till D90 + 18-105, är supernöjd

Vad skall du fota?

Permalänk
Medlem

I jobbet blir det porträtt för det mesta och privat mycket blandat. Men ska bli mer natur bilder för mig under hösten.

Visa signatur

En trött jäkel.